Kirjoitetut vastaukset
-
JulkaisijaArtikkelit
-
Tuotetta löytyy ainakin Automecasta Seinäjoelta. Hinta kuulosti tutulta. Asennus yhtä helppoa kuin tavallisen kärkikotelon eikä syttyä tarvitse enää säätää sen jälkeen.
Jarruputkia pitäisi saada samasta paikasta kuin 123:sta. Ja ropeleita ja kaikkea muutakin kivaa.
Tuotetta löytyy ainakin Automecasta Seinäjoelta. Hinta kuulosti tutulta. Asennus yhtä helppoa kuin tavallisen kärkikotelon eikä syttyä tarvitse enää säätää sen jälkeen.
Jarruputkia pitäisi saada samasta paikasta kuin 123:sta. Ja ropeleita ja kaikkea muutakin kivaa.
Kuulostaa hyvältä(toisaalta pelottavalta), vielä ei ole itseeni sattunutkaan talvikisoissa!!! Kesäkisojen tuska on jo koettu(en juokse enää ikinä).
Onko talvikisojen ajankohta jo päätetty? Tavoitteena tulla paikalle, ajankohdasta riippuen Tiinalla tai sitten talvi-BX:llä. Noinkohan katsotaan vinoon jos kovakatolla saavun?
Onhan yksi mahdollisuus osien ja rahan vaihtoon myöskin tammikuun JP-kokous. Oletko sinne tulossa? Itselläni oli ajatus saapua ko tapahtumaan lauantaina Karttusen kanssa, Jyväskylästä kun ei ole riittävän pitkä matka perjantain saapumiseen. Ymmärrän kyllä syynkin… Pitää vielä muistaa ilmoittautua kokoukseen ja varmistaa osallistuminen.
Hauskat Joulut kaikille!!!
Superin runko odottaa alle asennusta, se on ollut jo sekä 2CV:n että Dyanen alla. 2CV poistui kolaroinnin johdosta, onneksi runko säilyi ehjänä. Dyane taasen pehmeni pois tästä maailmasta, jolloin pääsin ostamaan koko kulkimen… Runko on peräisin siitä Fredin kasasta ja siihen on jo uutena hitsattu tukevat apurungot jonka jälkeen se on käytetty sinkkikylvyssä. Pihaan hinatessa siinä oli paikallaan tavallinen kutosen tekniikka, joka ei kuulunut kauppaan. Sen asennusta varten oli rakennettu asialliset kiinnikkeet levyjarrujen käsijarruvivustoa varten sekä moottorin etukiinnike, joka oli pulttaamalla kiinnitetty rungon etuosaan. Runkoon tulee jotain jännää joskus, mutta siitä lisää myöhemmin kun saa oast valmiiksi…
Kuvailemanne kutonen on itselleni aivan tuntematon tapaus, en muista nähneeni koskaan meilläpäin. Muistatteko yhtään kyydissä kulkeneiden nimiä tai tarkempaa asuinpaikkaa?
Muutosprosenteista vielä lisää. Ajoneuvoon saa vaihtaa sen 49,9% jonka jälkeen se käsitellään ‘uutena’ ajoneuvona jonka saattaminen kilpiin on käytännössä mahdotonta. Kertaalleen vaihdettuja ja otteeseen merkittyjä osia ei lasketa uudelleen vaikka vaihtaisi ko. osan miljoona kertaa. Eli jos joskus on merkattu otteeseen runko vaihdetuksi niin siitä ei ole huolta sen jälkeen. Periaatteessa ei ole merkitystä onko osa vaihdettu pakottavan syyn (esim. kolari) seurauksena vai ihan omasta vapaasta tahdosta parantaa tehtaan ratkaisuja. Sama laskentatapa on voimassa kummassakin tapauksessa. Eri asia on sitten se, että mitä muutoksia kertoo tehneensä kulkimelleen. Tosin aiemmin puheena olleet korin-/ tekniikanvaihdot ovat luku sinänsä, niistä pitää tehdä selvitys likipitäen kaikkien osien alkuperästä! Vanhan ajoneuvon kohdalla tämäkin vaatimus kuulostaa kohtuuttomalta, kun pitäisi tietää mitä kivaa edelliset omistajat ovat kulkimelle tehneet.
Vastaus tuohon etsintään 24v Méharista varmaan tuottaa aika vähän tulosta. Kyseinen akkujännite kuuluu ainoastaan 4×4 malliin ja siinäkin muistaakseni Naton vaatimuksesta. Sotilaskäyttöön tarkoitetut radiovermeet kun toimivat 24v jännitteellä. Eli tuskin suomeen on niitä tullut, nekin harvat Méharit mitä täällä on niin ovat niitä “tavallisia” kaksivetoisia malleja. Tosin valvimmillaan olen nähnyt 4×4 mallin olleen tyrkyllä(Ranskassa) alle neljän tuhannen euron, joten ehkä vielä jonain päivänä sellainenkin Suomessa nähdään, toivottavasti!
Otin tuossa selvää “puuhakilpi”jutusta, ei onnistu enää. On tullut AKElta muutos pykälään loppusyksystä. Joka kerta kun hakee siirtoluvan niin siitä laitetaan hakemus faxilla AKEen jossa heidän lakimiehet tarkistavat ja sitten joko myöntävät tai kieltävät sen. Näyttelytarkoitukseen luvan saanti ajoneuvolle on erittäin vaikeaa, ajoneuvoon liitetylle kiinteälle laitteelle (jonka takia ajoneuvoa on siirrettävä) luvan voi saada helpommin. Eli se siitä. Tietoa antoi katsastuskonttorin toimitusjohtaja… Dagolla näytti olleen ajankohtaisempi tieto asiasta kuin minulla, joten asia piti tarkistaa “virallista” kautta.
Kukahan mahtoi olla sen tuoreen kutosen omistaja? Kulkimen tunnistustiedotkin voisi auttaa. Ei näin äkistään tule mieleen ketä mahdetaan tarkoittaa.
Superin runkoja on tullut irtaallaan useita, kokonaisia Supereita ei tietääkseni yhtäkään, ellei Oltermanni sitten ole jo saanut hankintaansa Suomeen. Fredi toi maahan Superin runkoja noin kymmenen kappaleen erän joskus -80 luvulla, josta minunkin Superin runko on peräisin.
Huonokorisen yksilön voisi saada varsin edullisesti ulkomaan tuliaisena jolloin korin vaihto olisi perusteltua siihen. Tällöin muutosprosentitkaan ei menisi lähellekään pelottavia(lue verotettavia)lukuja. Ja toisaalta mitä hauskaa olisi kovakulkuisessa Amissa? Eihän sitä nykyään enää tunnistaisi juuri kukaan 2CV:n sukulaiseksi. Mutta kun sellaiseen vaihtaa sätkän korin ja jos vielä viitsii piristää konetta niin johan riemua riittää.
4×4 Méharia ei ole tehty kovikaan suuria määriä, lähinnä hinnoittelun takia. Oli aikanaan aivan järjettömän kallis, jolloin myntimäärät ei päässyt kasvamaan. Kuvia osista löytyy internetin syövereistä kun vain jaksaa etsiä. Cats-Citroenin sivuilta löytyy jotain kuvia ja linkkejä mistä pitäisi löytyä aiheesta lisää. Joskus tuli vastaan kuvat järkyttävästä Ami Service mallista jossa oli nuo 4×4 Méharin voimansiirtolaitteet ja maavaraa vaikka toisille jakaa. Siinä on myös omavalmisterunko yms. Pitää kaivella taas osoite jostain…
Jospa tuo varautuu jo tulevaan kesään, eipähän tarvitse päivittää sivuja joka vuosi!
Hyviä ja rauhallisia Joulun pyhiä sekä onnellista tulevaa vuotta toivottelee myös Ke-Sun jaos.
Méharin 4×4 on toteutettu yhdellä moottorilla ja vaihdelaatikolla, laatikko poikkeaa vakiolaatikosta siten, että siinä on voimanulosottoakseli takavetoa varten(irtikytkettävä, jolloin voi ajaa etuvetona), sekä alennusvaihteisto, joka estää nelosvaihteen käytön hitailla välityksillä. Vaihteita on siis eteenpäin 7 ja taaksepäin 2 kpl. Lisäksi takaperässä on kytkettävä tasauspyörästön lukko. Kardaaniakseli taakse kulkee huollon kannalta vitsikkäästi rungon sisällä… Méharin 4×4 on muuten ainoa A-runkoinen laite jossa on joka pyörässä levyjarrut! Varmasti riittää ottaen huomioon ajoneuvon paino.
2CV Sahara on se malli jossa on ne kaksi moottoria vaihteistoineen. Nämäkin vaihteistot poikkeavat vakiomallista lähinnä vaihteensiirron osalta, välityssuhteista en sano mitään kun en sitä (vielä) tiedä. Kumpaakin vaihteistoa ‘paimennetaan’ samalla vaihdekepakolla joka sijaitsee lattiassa.Vivustoa varten tehty tunneli vie aika rumasti jalkatilaa, mm vanhuksen pyöreä jarrupedaali ei ole sopinut vaan siinä on käytetty sellaista uudempaa jo nelkusta tuttua kantikasta pedaalia.
Siirtokilvet (tarra- eli puuhakilvet) maksaa muistaakseni joitakin kymppejä markkoina per päivä. Kilpiä varten pitää olla jotkut joutilaat paperit joille ne kilvet noutaa. Lisäetuna on se, ettei laitteessa tarvitse maksa käyttömaksua ja kilpiin sisältyy myös vakuutus! Laskeskeltiin tuossa menneenä kesänä erään kiltalaisen kanssa joka ajeli pikkupakua ko. kilvillä että tulee halvemmaksi hakea aina sätkätapahtumaan lähtiessä siirtokilvet (viiteen- kuuteen tapahtumaan kesässä) kuin maksaa käyttö- ja vakuutusmaksut sekä katsastaa kuljin. Lisäksi jos haluaa rakennella jotain “outoa” niin eipähän tarvitse selitellä kenellekään.
Niin ja se heitto Bijousta, ei tulisi mieleenkään oikeasti pilata sellaista, ajattelin vain katsoa kiltalaisten reaktioita…
Nelkun moottorin vaihtamisessa kutoseen käytetään tehoa/kuutioita yms vertaillessa mallisarjassa suurinta moottorimallia niin sanottuna vertailumoottorina. Eli kun kerran mallirarjassa on ollut ajoneuvoja kutosen moottorilla, niin silloin käytetään kutosen tietoja. Kuutiotilavuutta saa kasvattaa enintään 20% vertailumoottorin tilavuudesta. Tällä perusteella sätkään saa tällätä enintään 724 ccm moottorin, Amiin 1218 ccm jne. Mitenkähän suhtautuisivat Bijoun muutosten kanssa, sitähän on tehty vain 12- kaakkisella? Toisaalta olisiko siinä mitään järkeä, ottaen huomioon alhaisen valmistusmäärän(211 kpl).
Ranskassa oli keväällä myynnissä Méhari 4×4 GS:n 1300 koneella, jotenkin alkoi houkuttamaan käynti Ranskanmaalla. Tosin katsastus Suomessa olisi voinut olla hankalaa, mutta ainahan voi ajella esim. siirtokilvillä. Ja nyt kun ajatus taas karkailee mopon tavoin käsistä, niin mikä/kuka estää rakentamasta sätkän korin alle omavalmiste putkirunkoa kavennetulla kiihdytysauton taka-akselilla, isolohkokasilla, automaatilla jne ja ajaa sitä Suomi-papereilla siirtokilvillä? Tätä kysyessäni kukaan ei osannut kieltääkään AKE:ssa… Pieni piru taitaa asua pääkopassa kun pistää tuollaisia ajattelemaan!!!
Voi se vika olla silti konkassa, joitakin jo valmiiksi toimimattomia on tullut ostettua! Joskus jopa pakin pohjalta löytynyt konkka toimii paremmin kuin vasta kaupasta ostettu uusi. Oireet viittaa vahvasti konkan vikaan
Ruostesuja-aineena on tullut käytettyä seosta, jossa on noin puolet tavallista alustamassaa(Dinitrol tai vastaava) ja puolet avohammasratasöljyä. On sen verran jäykkää tuo öljy, että se ei tule tynnyristä lämmittämättä. Myydään tietääkseni pienimmillään 20l purkissa. Seosta on “koekäytetty” n. kymmenen vuotta, eli kun hankin Dyanen niin siihen piti heti hitsailla pari paikkaa, jotka käsiteltiin em. sotkulla. Joka syksy uudestaan. Ei kovetu, on sitkeätä. Kymmenen vuotta vanhat paikat eivät ole ruostuneet ollenkaan. Jo alkanutta ruostumista se ei tietenkään pysäytä, mutta tuntuu hidastavan kuitenkin. Menee myös “paskapyssyn” läpi kun vaan malttaa tarpeeksi lämmittää.
Kotelosuoja-aineen pellissä pysyminen tuntuu kyseenalaiselta, kun katsoo sitä peltipurkkia missä se on myyty. Kotelosuoja irtoaa helposti eikä siitä tartu mitään purkkiin, eli jos tarttuu noin huonosti purkin seinämiin, niin miten se voi pysyä pohjapellissä, missä on kivi/hiekkasuihkua syömässä…
Ne huippunopeuslukemat mitä olen edellä maininnut, saavutettiin Visan 652 koneella, josta korvaamalla sylinterin ja lohkon välinen paksu tiiviste (n.2mm) tiivisteliimalla putosivat kannet jonkin matkaa alaspäin. Visan koneen kanssa pulanneet tietävät mitä tarkoitan.
Kaasutin oli sellaisenaan se corollan värkki, ainoastaan kiihdytyspumpun käyttövipua oli muutettu. Ideana sopivuuteen oli seuraava: corollassa (1200 cc) aina kun sylinteriä (300 cc kpl, 4 kpl)täytetään bensaseoksella, niin täytöstapahtuma on liki sätkän sylinterin täytös( 2kpl 301 cc). Tulee vaan imutapahtumia puolta harvemmin kuin corollassa… Sinänsä hauska piirre ko. kaasarissa oli sellainen, että verrattuna sätkän Solexiin corollan MOLEMMAT kurkut ovat PIENEMPIÄ kuin Solexissa!!! Ja siitä huolimatta virtaus riittää kaksinkertaiselle kuutiomäärälle! Tästä etuna suurempi ilman virtausnopeus kurkussa, jolloin seos saadaan paremmin sekoittumaan.
Vauhtipyörästä vielä vähän. Oletteko miettineet koko värkin tarpeellisuutta? Ei siellä koneessa ikuinen palotapahtuma ole, vaan jollain pitää saada energiaa uuden seoksen puristumiseen ja vielä samalla pitäisi ajoneuvoakin liikuttaa. Mistä muualtakaan sitä energiaa saadaan toimenpiteeseen kuin vauhtipyörästä? Kertokaa minullekin!!! Kyseessä ei ole kuitenkaan ikiliikkuja… Pitää varmaan seuraavaksi lähteä Nameonen linjalle ja vetästä pari fysiikan kaavaa viestiin mukaan todisteeksi väitteelle…
Onhan mullakin siinä Eberi BN-4, lämpöä riittää yms… Mutta kun se pelti tahtoo ruostua, eikä nuo beeäksät maksa enää juuri mitään niinkuin joku tuolla viestiketjussa jo aiemmin totesi niin jos sitä vaikka ajelisi tulevan talven beeäksällä. Onneksi löytyi katto Dyanen päälle talveksi! Kyllä se siitä.
Oli muuten jotenkin haikea olo jättää Dyane sinne talvijemmaan, niin monta talvea on sillä jo tullut ajeltua. Toivottavasti ei pahasti hermostu ennen kevättä kun hänet on tuolla tavalla hyljätty…
Nyt sitten loppui se Dyanen kiusaus talven suolalla. Pääsi eilen talvipesään nukkumaan. Katto päällä ja seinät ympärillä. Varmasti parempi kuin parkkipaikalla ihmisten “silmätikkuna”(kerrostaloasumisen riemuja). Täytyy vaan ahkerasti muistaa kiitellä hallin omistajaa tilasta…
5-lovista laatikkoa on kahdella eri perävälityksellä, 4.125 ja 4.375. http://www.cats-citroen.net/ osoitteesta löytyy tällaista tietoa, ei tosin sitä että mihin malleihin nämä eri välitykset on tarkoitettu.
Sama sivusto kertoo X 3:ssa olevan hitusen enempi voimaa (65hp / 63,8hp), tosin kukahan tuollaisen 1,2hp:n eron huomaa…
-
JulkaisijaArtikkelit