Esillä 15 viestiä, 31 - 45 (kaikkiaan 69)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #130538
    Avatardago
    Osallistuja

    “Siirtokilvet (tarra- eli puuhakilvet) maksaa muistaakseni joitakin kymppejä markkoina per päivä. Kilpiä varten pitää olla jotkut joutilaat paperit joille ne kilvet noutaa. Lisäetuna on se, ettei laitteessa tarvitse maksa käyttömaksua ja kilpiin sisältyy myös vakuutus! Laskeskeltiin tuossa menneenä kesänä erään kiltalaisen kanssa joka ajeli pikkupakua ko. kilvillä että tulee halvemmaksi hakea aina sätkätapahtumaan lähtiessä siirtokilvet (viiteen- kuuteen tapahtumaan kesässä) kuin maksaa käyttö- ja vakuutusmaksut sekä katsastaa kuljin. Lisäksi jos haluaa rakennella jotain “outoa” niin eipähän tarvitse selitellä kenellekään.”

    Eipä onnistu!! Tai siis laittomuuksia voi tehdä tietysti. Sen saa yhteen suuntaan ja ainakin mä sain kahdelle päivälle, vaikka kuinka tingin. Mutta Näyttelykilvillä, tai kun pyytää ne siirtokilvet sillä nimellä sit onnistuu. Saa ajaa “näyttelyyn” ja sieltä pois. Maksoi n 30 eceä, en muista tarkkaa hintaa. Kaiken lisäksi poliisit tarkasti minulta paperit kolme kertaa n 150 km matkalla!!!

    #130539
    AvatarKärkäs Vesa
    Osallistuja

    Älä sinä Dago tollasia haaveile, opettele ekas ajamaan minusta ohi tai edes näköetäisyydelle ettei minun tartte koko ajan jarrun päällä seistä. Sitten kun osaat sätkällä mutkan ajamaan vain kaksi pyörää maassa, ja samalla vaihdat kasettia koneeseen ja puhut lälläriin sitten uskaltaisin sulle luvata yli nelkun kokosen pannun. Mutta älä ota nyt aivan tosissaan vain 75%, minusta on kiva kun pääsen niskanpäälle puhumaan. Tosin kortti taisi jäädä Kuopioon mutta ei sieltä ihan äkkiä tavaraa tänne päin kule. Muuten ERITTÄIN HYVÄÄ JOULUA, ajakaa varovasti. Vesa

    #130540
    Avatardago
    Osallistuja

    Joo uskon. Jäi mieleen se eka kerta kun kävin! Oli hauska seurata lentääkö kipinät. 😀

    #130541
    JasuJasu
    Osallistuja

    Otin tuossa selvää “puuhakilpi”jutusta, ei onnistu enää. On tullut AKElta muutos pykälään loppusyksystä. Joka kerta kun hakee siirtoluvan niin siitä laitetaan hakemus faxilla AKEen jossa heidän lakimiehet tarkistavat ja sitten joko myöntävät tai kieltävät sen. Näyttelytarkoitukseen luvan saanti ajoneuvolle on erittäin vaikeaa, ajoneuvoon liitetylle kiinteälle laitteelle (jonka takia ajoneuvoa on siirrettävä) luvan voi saada helpommin. Eli se siitä. Tietoa antoi katsastuskonttorin toimitusjohtaja… Dagolla näytti olleen ajankohtaisempi tieto asiasta kuin minulla, joten asia piti tarkistaa “virallista” kautta.

    Kukahan mahtoi olla sen tuoreen kutosen omistaja? Kulkimen tunnistustiedotkin voisi auttaa. Ei näin äkistään tule mieleen ketä mahdetaan tarkoittaa.

    Superin runkoja on tullut irtaallaan useita, kokonaisia Supereita ei tietääkseni yhtäkään, ellei Oltermanni sitten ole jo saanut hankintaansa Suomeen. Fredi toi maahan Superin runkoja noin kymmenen kappaleen erän joskus -80 luvulla, josta minunkin Superin runko on peräisin.

    Huonokorisen yksilön voisi saada varsin edullisesti ulkomaan tuliaisena jolloin korin vaihto olisi perusteltua siihen. Tällöin muutosprosentitkaan ei menisi lähellekään pelottavia(lue verotettavia)lukuja. Ja toisaalta mitä hauskaa olisi kovakulkuisessa Amissa? Eihän sitä nykyään enää tunnistaisi juuri kukaan 2CV:n sukulaiseksi. Mutta kun sellaiseen vaihtaa sätkän korin ja jos vielä viitsii piristää konetta niin johan riemua riittää.

    4×4 Méharia ei ole tehty kovikaan suuria määriä, lähinnä hinnoittelun takia. Oli aikanaan aivan järjettömän kallis, jolloin myntimäärät ei päässyt kasvamaan. Kuvia osista löytyy internetin syövereistä kun vain jaksaa etsiä. Cats-Citroenin sivuilta löytyy jotain kuvia ja linkkejä mistä pitäisi löytyä aiheesta lisää. Joskus tuli vastaan kuvat järkyttävästä Ami Service mallista jossa oli nuo 4×4 Méharin voimansiirtolaitteet ja maavaraa vaikka toisille jakaa. Siinä on myös omavalmisterunko yms. Pitää kaivella taas osoite jostain…

    #130542
    AkaileAkaile
    Osallistuja

    Ami super ois varmaankin aika mukava talvikuljin…

    Jos tarkkoitat sitä keltaista service 4×4:ää niin siitä mulla on ihan vanhanaikaisia valokuvia…se oli Kreikassa.

    Tiedän äkkiä laskettuna viisi kuljinta, joissa on superin runko… tai siis, joista tiedän, että rungot ovat kasasta, mutta en tiedä oliko se fredin kasa…

    Etsintäkuulutus! Tietääkö joku onko suomessa vielä olemassa 24-voltin tekniikalla oleva mehari?

    Se kutonen oli väriltään lila/violetti, muistaakseni mustilla kilvillä, Kooma saa kuvailla tarkemmin….

    Espoo-Ke-Su
    Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76

    #130543
    AvatarKooma
    Osallistuja

    Se kutonen oli ennemmin mielestäni lilan sininen. Aika erikoinen ja hieno väri. Se oli kunnostettu täysin 80-luvulla, jonka jälkeen sillä ei oltu ajettu paljon mitään. Taisi olla alle 5000km se kilometrimäärä. Uusi kone laitettu.
    Ei ollut peppureppua. Muuta en siitä muista.
    Sitä ajoi sellainen eläkeikäinen mies, ja kyydissä oli nuorempaa porukkaa.

    Onko sulla Jasu Superi, vai superin runko käytössä kutosen koneella? Vai pelkkä runko irrallaan?

    Nouseeko muutosprosentit vähemmän jos osien vaihtaminen on “tarpeellisempaa”?

    #130544
    JasuJasu
    Osallistuja

    Superin runko odottaa alle asennusta, se on ollut jo sekä 2CV:n että Dyanen alla. 2CV poistui kolaroinnin johdosta, onneksi runko säilyi ehjänä. Dyane taasen pehmeni pois tästä maailmasta, jolloin pääsin ostamaan koko kulkimen… Runko on peräisin siitä Fredin kasasta ja siihen on jo uutena hitsattu tukevat apurungot jonka jälkeen se on käytetty sinkkikylvyssä. Pihaan hinatessa siinä oli paikallaan tavallinen kutosen tekniikka, joka ei kuulunut kauppaan. Sen asennusta varten oli rakennettu asialliset kiinnikkeet levyjarrujen käsijarruvivustoa varten sekä moottorin etukiinnike, joka oli pulttaamalla kiinnitetty rungon etuosaan. Runkoon tulee jotain jännää joskus, mutta siitä lisää myöhemmin kun saa oast valmiiksi…

    Kuvailemanne kutonen on itselleni aivan tuntematon tapaus, en muista nähneeni koskaan meilläpäin. Muistatteko yhtään kyydissä kulkeneiden nimiä tai tarkempaa asuinpaikkaa?

    Muutosprosenteista vielä lisää. Ajoneuvoon saa vaihtaa sen 49,9% jonka jälkeen se käsitellään ‘uutena’ ajoneuvona jonka saattaminen kilpiin on käytännössä mahdotonta. Kertaalleen vaihdettuja ja otteeseen merkittyjä osia ei lasketa uudelleen vaikka vaihtaisi ko. osan miljoona kertaa. Eli jos joskus on merkattu otteeseen runko vaihdetuksi niin siitä ei ole huolta sen jälkeen. Periaatteessa ei ole merkitystä onko osa vaihdettu pakottavan syyn (esim. kolari) seurauksena vai ihan omasta vapaasta tahdosta parantaa tehtaan ratkaisuja. Sama laskentatapa on voimassa kummassakin tapauksessa. Eri asia on sitten se, että mitä muutoksia kertoo tehneensä kulkimelleen. Tosin aiemmin puheena olleet korin-/ tekniikanvaihdot ovat luku sinänsä, niistä pitää tehdä selvitys likipitäen kaikkien osien alkuperästä! Vanhan ajoneuvon kohdalla tämäkin vaatimus kuulostaa kohtuuttomalta, kun pitäisi tietää mitä kivaa edelliset omistajat ovat kulkimelle tehneet.

    Vastaus tuohon etsintään 24v Méharista varmaan tuottaa aika vähän tulosta. Kyseinen akkujännite kuuluu ainoastaan 4×4 malliin ja siinäkin muistaakseni Naton vaatimuksesta. Sotilaskäyttöön tarkoitetut radiovermeet kun toimivat 24v jännitteellä. Eli tuskin suomeen on niitä tullut, nekin harvat Méharit mitä täällä on niin ovat niitä “tavallisia” kaksivetoisia malleja. Tosin valvimmillaan olen nähnyt 4×4 mallin olleen tyrkyllä(Ranskassa) alle neljän tuhannen euron, joten ehkä vielä jonain päivänä sellainenkin Suomessa nähdään, toivottavasti!

    #130545
    AkaileAkaile
    Osallistuja

    Tuota 24v meharia valmistettiin myös Belgian armeijalle ja niissä ei ollut nelivetoa. Tällainen mehari on havaittu Kotkassa 90-luvun alkupuolella ja siinä vaiheessa mehari oli jo aika palasina…Mutta onko tästä em. kulkimesta muita havaintoja?

    Espoo-Ke-Su
    Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76

    #130546
    JasuJasu
    Osallistuja

    Taas tuli uutta tietoa, enpä ollut tuollaistakaan kuullut aiemmin. Voisi kuvitella että laitteeseen olisi vaihdettu tavalliset 12v systeemit, startin la laturin löytyminen voisi olla hankalaa/kallista. Ainakin Méhari-clubin hinnastossa 24v osat ovat hinnoiltaa noin kymmenkertaisia 12v osiin nähden sekä saatavuus on luokkaa “kysy myyjältä”. Kenenkähän omistuksessa Méhari oli? Sitä kautta voisi tietoa löytyä parhaiten.

    #130547
    AkaileAkaile
    Osallistuja

    Ei ole omistajasta tietoa…

    Espoo-Ke-Su
    Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76

    #130548
    Avatarmiki
    Jäsen

    Viestiketjun alkuperäiseen otsikkoon palatakseni; Se on nyt siinä eli tässä.


    Mitäs siihen sanotte?

    #130549
    AkaileAkaile
    Osallistuja

    *TAP TAP TAP TAP TAP TAP* Raikuvat aploodit! Ei voi muuta kun hattua nostaa ja hymyillä 8) 😉

    Espoo-Ke-Su
    Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76

    #130550
    JasuJasu
    Osallistuja

    Stetsonia nostan ja onnittelen kovasti aiheesta!!! Onneksi AKEsta löytyy edes välillä ymmärrystä harrasteeseemme… 😀

    #130551
    Joel InkiläinenJoel Inkiläinen
    Osallistuja

    no mutta koskas ruetaan Jasu tekemään tollanen superi sillä mukavalla kapriolet Bijoun korilla ohjaus vasemmalla ❓ 😆

    #130552
    JasuJasu
    Osallistuja

    Pitäis ne muotit leipoa siitä korista ja tehdä kori… Alustapakettihan jo pihassa majailee… Jos sitä vaikka ajankulukseen alkais taas uutta projektia kehittään ettei sit jää “tyhjän päälle” kun tämän hetkiset projektit valmistuu..

Esillä 15 viestiä, 31 - 45 (kaikkiaan 69)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.