Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 69)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #121554
    AvatarKooma
    Osallistuja

    Lueskelin netistä kummastuneena juttuja autoista joihin muutoskatsastuksen ja erikoislupien avulla on laitettu paljon suurempi moottori+turbo+intercooler. Ja vielä katsastettu tieliikennekäyttöön. Tässä valossa lähdin ottamaan asiasta selvää että eikö muka saisi tehdä supereita, tai edes vaihtaa nelkun konetta kutoseksi. _Laillisesti_. 😉

    Ensin lähetin s-postia AKE:en. Sieltä tuli parin viikon päästä vastaus että täytä sejase hakemus erikoisluvista, maksa 250e, ja sitten he harkitsevat asiaa.

    Onneksi olin ihmetellyt ääneen myös sitä että miksi muualla euroopassa saa tehdä vaikka mitä kivaa, ja täällä ei. Että tässä olisi taas paikka lain yhdenmukaistamiseen! AKE neuvoi kääntymään Liikenne- ja viestintintäministeriön puoleen tämän saralta.

    Tein sen ja yllätyksekseni muutaman minuutin kuluttua s-postin lähettämisestä puhelimeni soi. Liikenneneuvos Kari Saari oli toisessa päässä! Rupattelin jonkin aikaa hänen kanssaan ja monta asiaa selkeni. (Toivottavasti :P) Nopeaa toimintaa jokatapauksessa.

    Nelkusta kutoseen käy ilmeisesti kivottomasti, koska tehoa on sittenkin niin vähän.. 😀 Ei ole väliä vaikka se 25% ylittyykin. Jarruillekaan ei tarvitse tehdä mitään jos toimittaa jonkin dokumentin mistä ilmenee että rättäriä on valmistettu kutosen koneella, rumpujarruilla ja samalla alustalla. Vaihteisto täytyy olla kutosen kanssa sopiva.

    No sitten se hankalampi tapaus eli 2cv/Dyane/Ami/Mehari:) Super.
    Niitäkin saa vielä tehdä jos pystyy toimittamaan dokumentit joista ilmenee että kaikki alustaan liittyvät osat ovat tarkoitettu käytettäväksi sen moottorin kanssa. Ei tietenkään jokaista pulttia, mutta runko, tukivarret, vaihteisto, vetarit, iskarit yms yms yms. Dokumentiksi kelpaa ilmeisesti jokin varaosaluettelo missä on listattu nämä osat. Tai joku sellainen. Tästä minulla ei ole tarkempaa infoa. Sitä voi kysella AKE:sta ja kysyn sitä myös teiltä.. ❓ Eli minkälaiset paperit, ja varsinkin mistä, kävisivät dokumenttinä osien soveltuvuudesta?

    Sellaisen käsityksen sain Saarelta että syy miksi on nihkeämpää rakennella Suomessa rättäreitä juontaa juurensa vuoteen 1979. Silloin tehtiin päätös että Suomeen tuotavien autojen on täytettävä tietyt standardit turvallisuuteen liittyvissä asioissa. Penkit, turvavyöt, saranat ja korin jäykkyys täytyivät olla tietyn tason yli. Se johti siihen että Korpivaara painostettiin lopettamaan rättäreiden maahantuonti. 👿 Tämän jälkeen tuodut ovat erikoisluvilla yksityisten tuomia “keräilykappaleita”.
    Joskus 1996-1998 tuli uusi vieläkin tiukempi vastaava määräys.
    Jos rättäri olisi autompi auto siihen saisi pistää automman moottorin helpommin. Näin käsitin.

    Ainut asia mihin saattaa tulla yhdenmukaistamista euroopassa on se että saako muualta EU:sta tuotuja ihmehärveleitä rekisteröityä Suomen tieliikenteeseen. Tästä ei ole yhteistä ohjenuoraa. Nykyään tilanne on kuulemma sellainen että ihmiset hakevat vaikka mitä ruohonleikkureita V8:eilla, ja sitten itkevät kun niitä ei saa rekisteröityä Suomessa tieliikenteeseen. Vaikka alkuperämaassa on saanut. Vastaava auto pitää olla jo ennestään rekisteröitynä Suomessa tai vastaavaa autoa pitää olla tuotu joskus Suomeen.

    Hurjin visio minkä verran viisastuin oli se että EI ole mahdotonta laittaa vaikkapa Saxon 1,1 konetta rättäriin. Siitä kyllä tarvitsee käydä kovat paperisodat, hankkia dokumentaatioita että kaikki täsmää koneen tehoon/painoon, ja että koneen kiinnitykset ovat tarpeeksi tukevat. Käytännössä ehkä liian hankalaa.

    Tämän jutun pointti on kuitenkin se että AKE:n kanssa keskustelemalla ja selvittämällä asioita pystyy tekemään Supereita vieläkin.

    Sellaista.

    #130509
    Juha-Matti KivistöJuha-Matti Kivistö
    Osallistuja

    Missä on wanhusten waalijat ja alkuperäisyyden puolesta puhujat?

    Kysynkin miksi 2cv:ssä pitäisi olla suurempi kone ja turbo? 😯 Eikö 2CV:n tarkoitus ole siirtää max. 4 aikuista henkilöä paikasta A paikkaan B? 😉
    Ja jos on kiire – kannattaa lähteä päivää aikaisemmin. 😀

    Tuosta “virittelystä” – jokainen saa tehdä mitä tykkää, mutta eikö ole helpompaa istuttaa 2CV:n koppa vaikkapa Kuplan rungolle, jos voimaa kaipaa. Tietysti Kiltaan ei voi kuulua ilman A-runkoa, mutta löytyypä se isompi moottori ja ehkä turbokin.

    Toivotan teille kaikille oikein vaatimattomin hevosvoimin rauhallista Joulua ja turbotonta Uutta Vuotta 2004.

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

    #130510
    AvatarKooma
    Osallistuja

    En minä turbon laittamisesta 2cv:hen ole puhunut.
    Tämä oli lähinnä vastine tuolle turboputki-keskustelulle. Kovempaan kulkemiseen on tarvetta kun jostain noin pienestä erosta täytyy jauhaa noin pitkään. 2cv Super on Ami Super korinvaihdolla. Ei mikään kupla.

    Jos radiopersoonien mielipiteitä aletaan tosissaan kuunnella eduskunnassa varsinkin nelkkukuskit, ja hitaammat, joutuvat säännöllisesti maksamaan sakkoja jos haluavat ajaa taajaman ulkopuolella.

    Ymmärrän kyllä alkuperäisyydenkin päälle, mutta maailma muuttuu ja liikenne sen mukana. Ottaisin kyllä mielelläni täysin alkuperäisen 2cv:n, ja mitä vanhempi sen parempi. Se olisi museorekisterissä ja seisoisi suurimman osan vuodesta tallin perällä. Kävisin sitä siellä silittelemässä ja kauniina kesäpäivänä kaupungilla hieman ajelemassa. Mutta nykyisen liikenteen sekaan maantielle en sillä menisi.

    Superi on miellyttävä ajaa kun ei tarvitse katsoa kilometrin pituista rakoa satasen alueelle liityttäessä.

    That´s it.

    #130511
    AvatarKärkäs Vesa
    Osallistuja

    Koomalle, että eikö Suomessakin olla menossa vieläkin pienenpiin nopeusrajoituksiin? Jos mennään niin silloin sätkää ei tartte yhtään laittaa nopeammaksi, minä nuorena haaveilin kulku sätkästä tehtiin sellanen mutta en tiedä en tekisi enää koskaan, sillä sätkän ajomukavuus loppui samantien. Nykyään osaan omasta mielestäni arvostaa rättäriä ja sen vauhtia, mennään eukon kanssa pieniä teitä ja nautitaan yleensä matkanteosta, ollaan otettu eväät y.m.. mukaan. Olen oppinut sätkällä että antaa muiden mennä kyllä minä perästä pääsen. Mutta mitäs minä muuta kuin kaikille sätkäläisille ERITTÄIN HYVÄÄ JOULUA. Vesa

    #130512
    AvatarAnonymous
    Jäsen

    Kun nyt otit turboputkikeskustelun puheeksi, niin vahvasti siihen osallistuneena omat tarkoitusperät olivat että sätkä saa helposti mm. kiihtymään 1/3 nopeammin, ilman että kulutus kasvaa, jopa vähentyy, eikä melua tule älyttömästi, eikä tarvi maksaa itseään kipeästi, eikä käyttää kauheasti aikaa, eikä tarvi vaiva lupa-asioiden kanssa päätään.
    On paljon kivempi miettiä omaksi huvikseen fysiikan ihmeellisyysksiä, kuin käydä sotaa valtiota vastaan.

    #130513
    AvatarKooma
    Osallistuja

    Hyvä on: luovun Superin puolustamisesta järkiperäisiin syihin vedoten.

    2cveilyyn perinteisisti kuuluu Vesan kuvailema kiireetön eteneminen. 2cv+hyvä suorituskyky=perinteisesti epätosi yhtälö. Juuri tämä tekee Superin niin huvittavaksi. Se on niin perinteiden vastainen, että se vetoaa sisäiseen anarkistiini! 😆
    Lisäksi siihen liittyvä rakentelu kiehtoo myös.

    Myönnän myös olevani nuori henkilö jota suorituskyky viehättää.8) Tiedän etten ole ainoa. Eikä se välttämättä ole iästä kiinni. Toivon tosiaan että rajoituksia pienennetään, koska en aio nykyisestäni alkaa rakentelemaan Superia, enkä siitä myöskään aio luopua.

    Tuon myönnettyäni kysynkin että ovatko kaikki Superi-vihaajat ryppyotsaisia puristeja? 😉 ❓

    Mielestäni purismi on ahdasmielisyyden synonyymi, mutta olenkin tälläinen nuori radikaali hulttio.. 😈 Hah! Osaan kyllä hillitä kaasujalkaani silloin kun tehoa on tarjolla. Jos on tarvetta kaahata, niin se tehdään sitten radalla muita vaarantamatta.

    Ei oteta tätä liian vakavasti, kukin tavallaan ja antaa kaikkien kukkien kukkia.

    Jouluja

    #130514
    AvatarKooma
    Osallistuja

    Nameone:

    OK.
    On totta että aikamoista sotaahan tuo on. Kallista ja aikaavievää. Mutta siinä on kyllä jo sitten huomattava ero.

    Kulutuksesta:
    Tiedän yhden viritetyn Superin joka vie n. 5L/100km maantieajossa. Suorituskyky on räjähtävää. En viitsi tarkempia speksejä laittaa koska sen omistaja ei välttämättä sitä toivoisi. Velipoika Akaile siitä jossain keskustelussa kertoilikin.

    #130515
    AvatarAnonymous
    Jäsen

    Nuori olen muuten minäkin ja nopeat autot kyllä kiinnostaa, mutta kohta mikään nopeus ei kohta enään riitä.
    Itselläkin joskus kyllä käynyt tuo gs:n kone mielessä.

    #130516
    AkaileAkaile
    Osallistuja

    Vauhdin raja tulee sitten kun kori alkaa painua kasaan. (jossain 200km/h:n kieppeillä…) Tuohonkin vauhtiin tarvii jo taitoa. Jos lasiin pyörähtää maks. 160km/h neljällä vaihteella ja 1.3 gs koneella, se riittää 😈

    Espoo-Ke-Su
    Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71

    #130517
    AkaileAkaile
    Osallistuja

    Niin ja siitä vielä, että kun jotkut harmitteli alkuperäisten perään: Jos tallissa on esim: kaksi kuljinta, toinen lähes alkuperäinen ja toinen super—>Toista voi silittää ja toisella kulkea kuluttavat työmatkat ja leikkiä, jos on tarve. Tästä on hyötyä, koska ne alkuperäiset osat eivät kulu enää päiväajossa…? Ja vielä yks juttu: Superi on tehokas hyötyajoneuvo siinä missä sätkäkin ja ehkä vielä parempi, koska superilla voi vetää peräkärryä.

    Superi kuitenkin muistuttaa alustaltaan enemmän 2cv:tä kuin Tojolootaa, joten sillä on ihan mukava taittaa matkaa.

    Espoo-Ke-Su
    Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71

    #130518
    AvatarKooma
    Osallistuja

    Heh.

    Mutta loppujen lopuksi tämä on vain teoreettista haaveilua, koska viiteen vuoteen ei tule rahallisesti kyseen superin hankinta. Kannattaisikin alkaa paneutumaan sähkömoottorin laittamiseen sätkän nokille. Mobile.de:ssä oli sellainen myynnissä.

    Tämä siksi, koska olen alkunut pelätä että jo kymmenen vuoden päästä saattaa olla todella paha öljykriisi. Hakusana peak oil googleen, jos tuo tuntuu utopistiseltä. Siitä olen vakuuttunut että ajokorttini tämänhetkistä voimassaoloaikaa en pysty bensamoottorisilla kulkimilla ajamaan.

    Kadehdin teitä vanhukset. 🙁

    #130519
    AvatarAnonymous
    Jäsen

    Netissä on muuten ainakin yksi sivu missä sätkään laitettu s-moottori ja on kokemuksia siitä, jos kiinnostaa.
    Öljykriisi kyllä tulee jossainvaiheessa, ihmiset alkavat ostamaan sähköautoja akulla/polttokennolla, niin sitten vety, tai vähintään maakaasukonella.
    Mutta öljykriisiin nähden jos jonkun mielestä uuden bensamersun ostaminen on järkevää, niin miksei gs:n konetta sitikkaankin.
    Se 5l/100km ami super vie kyllä sitten kaupunkiajossa yli 8l.
    Tuossa tekniikan maailmassa oli mm pikkuautojen kulutuksesta, niin 2cv:n kulutus on vielä tänä päivänä pieni verrattuna tämänpäivän autoihin.
    Moottorit ei kuitenkaan kovin paljoa ole kehittyneet, mutta autojen paino on liki kaksinkertaistunut.

    #130520
    AkaileAkaile
    Osallistuja

    Ei se superi YLI 8 litraa kaupungissa vie, jos jaksaa olla kiihdyttelemättä…Se on rakennettu vääntämään erittäin alhaalta ja siten sillä on hyvä lähteä liikenteeseen. Sätkällä yrittäessä pysyä autojen tahdissa kaupungissa varmastikkin menee tankista kierteellä tuo samainen 8 litraa…

    Espoo-Ke-Su
    Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71

    #130521
    AvatarKooma
    Osallistuja

    Polttokennot tulevat luultavasti olemaan se seuraava auton liikuttaja pidemmän matkan ajossa. Kaupungeissa ajellaan myös akkulaitteilla. Jos hyvin käy niin Suomessa saa rekisteröityä sähkömoottorisen rättärin tieliikenteeseen. Akuilla toimivan. En usko että polttokennoilla. Sitten tulee kyllä ikävä bokserin pörinää. Voihan sitä kyllä tehdä laitteiston mikä jäljittelee pörinää kaiuttimien kautta. 🙂

    Kyllä se varmaankin vie yli kahdeksan kaupunkiajossa. Yli kymmenen jos ajaa raskaalla jalalla. Mutta turha jossitella. Pitäisi kysyä omistajalta.

    Tosiaankin painot on nousseet: eikös C2 paina jotain 1300-1400kg?? Järjetöntä..

    Onko uuden auton ostaminen koskaan järkevää? Arvo tippuu niin nopeasti että autosta pitää päästä kolmen vuoden päästä nopeasti eroon että saa vielä jotain vaihdossa uuteen..
    Veikkaan että ihmiset eivät vielä tiedä kovin hyvin tuosta peak oil-teoriasta. USA:ssa hallinto on kyllä tiennyt sen 60-luvulta lähtien. Peak oil on varmaankin tärkein syy tuohon Irakin ölj- eikun kansan vapauttamiseen.

    Nojoo, mutta politiikka erikseen.

    Pistä vain se sähkömoottorilinkki.

    #130522
    AvatarAnonymous
    Jäsen

    Se tietty sivu oli poistunut, mutta noita on näköjään enemmänkin, kulkevat nimellä 2EV.

    Esim:
    http://www.asahi-net.or.jp/%7EMR5T-OKB/2ev-e.html

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 69)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.