Kirjoitetut vastaukset
-
JulkaisijaArtikkelit
-
Oottako nähny tuommosia..?
Tuli taas törsättyä harrasteeseen, ei lopu lelut tällä vauhdilla vaikka vahinkojakin sattuisi välillä…
1 käyttäjä kiitti kirjoittajaa tästä viestistä.
Tämä Sätkän “rungottomuus” kaipaisi kyllä hieman lisäselvennystä. Perustelen kantani seuraavassa lainauksessa ajoneuvohallintokeskuksen lupapäätöksestä..:
“Auton runko vaihdetaan Citroen Ami Super -mallin uuteen runkoon.”
Samaten ilmausta “runko” on käytetty osalistauksessa, ei pohjalevyrakennetta… Tosin siinä sen ikäisessä prosenttijyvityksessä oli sama lukema pohjalevyllä ja rungolla, ettei sen kannalta olisi merkitystä, mutta tuon 100kW jutun kanssa kylläkin…
Elä sitten tämmöisten kanssa, jotka tekee päätöksiä itsensäkin kanssa ristiin…
Pohjalevyrakenne on Kuplavolkkarissa, erillinen runkorakenne on semmoinen missä koriin kuuluu lattiat. Voidaan tietenkin vääntää peistä, päääsemättä minkäänlaiseen lopputulemaan, mutta ärsyttää tuommoinen…
Silti, kiva että sallitaan edelleen kaikenlaista jännää. Onneksi ei ole kaikkea kielletty lähtökohtaisesti, vaan annetaan kuitenkin muutoksia -laajojakin -edelleen rakennella. Järki tietenkin mukana on hyvä pitää, ja tähän voisi siteerata V8-Magazinesta lukemaani mainintaa: “teho on turvallisuusvaruste siinä missä turvavyökin, -oikein käytettynä. Liikenteessä ei ajeta kilpaa eikä turvavyötä sidota kaulaan”…
1 käyttäjä kiitti kirjoittajaa tästä viestistä.
Vieläkös on rakentelijoita linjoilla? Säännöt on muuttuneet sitten viimeisimmän viestin, ja nyt on jo seuraavat tekeillä. Periaatteessa sallivampaan suuntaan, kun on teho-painosuhde laskentamallissa, kuutioiden määrällä ei merkitystä, eli melkeinpä mitä tahansa saa pellin alle kun vaan akselipainoihin sopii…
Niin, ja “rodipykälä”, jossa karkeasti muisteltuna painosta riippumatta maksimiteho olisi 100kW, kunhan akselipainot ei ylity, etuakselilla erillisjousitus ja levyjarrut. Rungon “boksaaminen” tms vahvistaminen vaaditaan. Eli “rodipykälän” valossa saisi aika kivat tehot rakentaa Sätkäänkin…
Tämä johtuu vain siitä, että käytetty tiivistemateriaali kutistuu kylmässä hitusen, ja se hitu on tarpeeksi että alkaa vuotaa tiivisteen ja säiliön välistä. Yhtään jos olisi tiukempi, niin säiliötä ei ottaisi ehjänä kukaan irti…
On siihen joku (oliko Burton?) suositellut ja myynytkin kiristintä, jolla säiliö kiristetään tiukasti kiinni pääsylinteriin, saattaa ehkä vähän auttaa, mutta on kuitenkin enemmän semmoinen tekohengitys kuin korjaus. Hoidetaan oiretta, ei syytä…
Jos tuo olisi enemmän itseäni häirinnyt, niin olisi varmaan tullut kokeeksi laitettua moottoreissa käytettävää tiivistemassaa, ne massat kun kestää mineraaliöljyä jota LHM myöskin on. Sipaisu massaa vaikka säiliön pohjasta lähtevän putken ympärille/juurelle, ja miksi ei tiivisteen ja säiliön pohjankin välille, saattaisi helpottaa tuossa. Uusi tiiviste on suht pitävä vuoden-ehkä muutamankin, mutta muistikuva on että tuoreetkin tiivisteet on joskus vuotaneet jo ekana talvenakin. Ei kuitenkaan niin paljoa että olisi jaksanut haitata…
Hieman ollut hiljaista melkeinpä jokaisella osa-alueella, pientä askartelua mutta jonossa on paljon. Liikaakin, ehkä, vaan josko nuo vielä saisi jossakin vaiheessa vietyä loppuun..?
Vaan ei ihan hiljaiseloa silti ole ollut, enempi sisäharrasteita kuitenkin. Tasoiteltiin tytöt-pojat voimasuhteet, ei enää toinen porukka voi määräenemmistöllä jyrätä…
Näkyy taas toimivan, kiitoksia siitä. Pientähän tämä, verrattuna siihen mitä maailmalla bitin vinoon meneminen teki pari päivää takaperin…
2 käyttäjää kiitti kirjoittajaa tästä viestistä.
Mikäs nyt..?
Yritän siis, samaan tapaan kuin niin kauan aiemminkin, lukea suoraan palstan tuoreimmat viestit. Selaimen muistissa kyseinen osoite, millä tulee palstalle mentyä. Eilen ainakin vielä toimi, tänään pyytää jotakin salasanaani, vaan en keksi mikä tuolle kelpaisi…
Isot kiitokset loistavasta tapahtumasta, mieluusti olisi jäänyt yöksikin vaan kun on noita itseaiheutettuja velvollisuuksia niin nekin vaan pitää hoitaa. Kisa oli mukavan haasteellinen, ja kaipa me sitten jotain tehtiin oikein kun oltiin vielä hetki ennen voittajan julkistusta etäisen toiveikkaita lopputuloksesta, joka sitten vastoin odotuksia päättyikin Sätkäkuntammen kannalta suosiollisesti…
Kisasta vähän kritiikkiä ekan tehtäväaseman suhteen, vaikkakin kritiikki taitaa kohdistua enemmän osallistujiin. Kyllä sieltä asemalta sai lähes täydet pisteet alle kymmeneen minuuttiin. Vaan tuosta jonotuksesta kun selvittiin, niin loput asemat sujui mukavalla tavalla. Reitti oli hienoa, kivaa katseltavaa ja juurikin Sätkälle soveliasta…
Kelitkin taisi lopulta sattua ihan hyviksi, kotimatkakin sujui kuivana viimeisen 30 kilometrin aikana kohdalle osunutta sadekuuroa lukuunottamatta. Tuli tovin tien ja taivaan täydeltä vettä, enemmän mitä “räpyttimet” ehti lasilta pois kaapia. Toivottavasti tapahtuma-alue välttyi tuon kaltaisilta kuuroilta, alle vartissa parikymmentä milliä sadetta…
Kyllähän tuonne pitää yrittää löytää, todennäköisimmin lauantaina hyvissä ajoin ennen kisaa olisi tarkoitus olla perillä…
Kelitkin näyttää hyvältä, tietenkin vähän riippuen minkä ennustajan arvausta katsoo ja miltä päivältä, mutta huonoimmillaankin vähemmän huonoa kuitenkin. Vaan sittenhän sen näkee siellä ollessa…
Näihin kyllä mahtuu monenlaisia vikavaihtoehtoja mukaan, yleensä enemmän tai vähemmän poikkeavia valtavirrasta. Kuten tekniset ratkaisutkin, monin osin aivan toisin kuin perus-corollassa tms. Onneksi myös yleensä helposti ja halvalla ratkaistavia, kun rakenteetkin on toteutettu siten että ne voi purkaa ja kasata yhä uudelleen…
Hyvä että ehjääntyi, eikä ollut lopulta edes iso vika kyseessä..!
On irrotettavissa, muistaakseni neljä klipsua/kynttä jotka auki vääntämällä lähtee metallikehys pois joka pitää lasia kiinni. Vaatii toki koko mittarin ympärysmuovin irrotuksen, että saa mittarin esille…
Mittarissa. Vaijeri pyörii sitä nopeammin mitä enemmän on kulkimella vauhtia…
On sekin tullut koettua, että mittarissa neula oli syystä tai toisesta vääntynyt, otti lasiin hentoisesti kiinni ja pysähtyi aina tiettyyn nopeuteen. Toisinaan ei itsestään edes palautunut, vaan vasta napautus lasiin tarvittiin…
Korjaus tuolloin oli helppo, mittari irti, lasin kehyksen “klipsut” auki taittaen, neulaan pieni muodonmuutos, kasaus päinvastaisessa järjestyksessä ja iloitsemista toimivasta mittarista. Kaikkea sitä olikin heti tuoreeltaan Dyanen kanssa 30 vuotta sitten…
Ihan et väärin muistellut. Vaijerin vaihteiston liitoksessa on nylonholkki, joka on samalla nopeusmittarin käyttörattaan laakeripukki. Tämän holkin kun vetää vaijerin kanssa ulos, yleensä ratas jää tai tipahtaa pois, ja jos sitä ei heti muista kaivella sieltä pois niin yhtään jos siirtämään Sätkää menee niin iso riski on että vahinkoja tulee. Se ratas kun osaa lukita vaihteiston päätymutterin, joka siinä työnnellessä haluaisi pyöriä mutta ei voi, niin sepäs sitten auki kiertyessään mieluusti työntyy vaihteiston päädystä ulos…
Mieluusti se holkki tosin haluaa vaijerin matkaan lähteä, joskus auttaa kun kiinnitysruuvin löysäämisen jälkeen vähän pyöräyttää vaijerin juuresta, siten että vaijerin alumiininen osa pyörähtää nylonholkkiin nähden, toisinaan on tullut kiinnitysruuvilla kiilattua siten ettei holkki mahdu poistumaan vaijeria pois vetäessä…
Jos sitten koko paketti tulee pois, mutta ratas jää pesään, sekään ei vielä katastrofi ole. Ohuilla kärkipihdeillä, magneetilla, yleensä sen rattaan on saanut ongittua pois pesästään. Kunhan muistaa tässä vaiheessa ettei kuvittelekaan siirtävänsä kuljinta…
1 käyttäjä kiitti kirjoittajaa tästä viestistä.
On niitä saanut ihan autosähköliikkeistä, ja jopa Motonetistäkin. Pitäisi olla hyllytavaraa, ellei maailma sitten ole pilaantunut tuoltakin osin…
Rahina todennäköisesti tulee siitä kun puslat on kuluneet ja ankkuri osuu kenttäkäämiin. Tämä osuminen syö tehoa sekä mekaanisesti että magneettikentän heikkenemisen kautta, välykset kun on aika pienet niin ei isoa kulumaa tarvitse…
Ratas on harvemmin kuluvaa osastoa, yhden sain omatoimisesti ajettua loppuun kun ympärivuotisena käyttöautona näytteli osaansa, ja starttina käytin 6v vetostarttia talven käynnistysten turvaamiseksi. Ja paljon pätkäajoa, eli runsaasti käynnistyksiä, eikä startti varmasti ihan uusi ollut silloinkaan kun mulle käyttöön tuli. Useammat hiilet ja muutamat puslat sillä tuli ajettua loppuun, vaan tuli niitä kilometrejäkin ja käynnistyksiä varsin paljon tuolloin…
Jos on mennyt vain hiilet, niiden kustannus on alle vitosen. Laakeripuslat ei paljoa tuon enempää myöskään maksa, eli käytännössä “vaihtamisen vaiva” ja taas on siltäki osin uutta tai parempaa vastaava…
Jos on kovin pitkään olleet hiilet lopun edellä, niin voi ankkurissa olla “lievää suurempaa” kipinöinnin jälkeä, pahimmillaan sorvaria vaatii, vähimmillään hienolla savipaperilla pyöritellen saa tasoiteltua taas hyväksi. Ja sitä ei kannata unohtaa, niin sorvarin kuin paperilla hieromisenkaan jälkeen, urien välit käydä mustekynällä läpi, pyöristää reunoja eikä syö uusia hiiliä ollenkaan niin nopeasti, mustekynän kärjessä oleva karbiidikuula on kovaa kamaa tuohon hommaan. Sekä tietysti kuparilamellien urat putsaten, sinne jos kovasti jää hiilipölyä tai kuparijäämiä, niin toimii vallan kehnosti…
Saa olla aika halpa se uusi, että pärjää tuossa hinnoittelussa itse askarrellen. Omalle työllehän ei hintaa lasketa. Teettämällä tarina voi ollakin hieman toisenlainen kannattavuuden suhteen, tosin tuolloin tietää paremmin mitä saa eikä ole pelkoa tarvikestartin nykylaatutason kehnoudesta…
-
JulkaisijaArtikkelit