Kirjoitetut vastaukset
-
JulkaisijaArtikkelit
-
On nuo Wanhukset kyllä kovaa rautaa! Nelkuista tai varsinkaan loppupään kutosista ei olisi puoliakaan tuosta jäljellä samoilla ikävuosilla. Huvittavin kohta tuossa projektissa on kuskinpuolen takakynnys ja takapenkinkotelon sivu: klassinen “tein itse ja säästin”-korjaus.
Odotan innolla mitä tuleman pitää, aloittaja on korjannut hyvällä otteella edellisetkin projektinsa 🙂
Edit: Vai onko tuo lappu lyöty tukemaan kynnyskoteloa siirtelyissä?
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]Pahoittelen hidasta vastausta, mutta yv ei ilmoittele itsestään… Vastattu yv.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]Nämä ovat nyt katselmoitu ja käytännössä varattu tiluksilleni noudettaviksi. -72:lle mulla on omat intressit, mutta tuon -71 osalta toivoisin, että joku jolla on ymmärrystä tuolle historia-aspektille haluaisi sen palauttaa liikenteeseen. Ei nimittäin ole toivoton tapaus.
-Nelkku, kone osina
-lattiat, tuulilasinkehys ja peräkontti lokarikaarineen päällisin puolin ok.
-runko jopa jonkinlaisessa suojarasvassa
-71-loppupää, eli uudemman malliset kahvat ja looda 6-pulttisin vetarein.
-ovissa sanomista, mutta niitähän löytyy
-täysi omistajahistoria, eli samassa perheessä käytännössä uudesta asti. Tämä tarkoittaa sitä, että jopa rekisterikilvet ovat ne alkuperäiset 70-luvun mustat.Kuvia:
Olkaapa yhteydessä yv, puhelin, savumerkit jne.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]8,5 matalampi puristussuhde, pienempi vääntö, pienempi teho, hiukan enempi kierroksia, parempi kestävyys.
Erot pieniä, voisin sanoa normaalikäytössä enempi pään sisäisiä.Paperilla 4hp. Käytännössä riittävästi, jos ajaa kuormattuna ylämäkiä.
7.9:1 saksan saastekoneissa ja 9:1 mäntäkoneissa ero on merkittävä, 8.5:1 versus 9:0 ei niinkään.
Kaasari saattaa tarvita toiset suuttimet, mikäli vaihtelee eri puristussuhteilla olevia mäntiä.Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]6.12.16 ja -10 astetta pakkasta. Ajattelin, että varsin hyvä keli lähteä heittämään itsenäisyyspäivän lenkki vajaan kuukauden paikallaanolon jälkeen. Päävirtakatkaisijasta virrat päälle, lambda-anturille virtaa tupakansytyttimestä..Hetkonen, miksei FMI:hin herää yhtään valoa? Käännetäämpä virta-avainta, josko…Jaaha. Nokkapelti auki ja navoista mittaamaan, ettei ole kontaktit navoista ja akunkengistä katkenneet? Lukemat pyöreät 0.00 volttia. Tämä oli akku, joka jo kertaalleen oikutteli Xantian nokalla ja silloin tällöin pistin sätkässäkin merkille, ettei tämä ota virtaa aina siten kuin pitäisi. Nyt se on virallista; se on sökö.
Jättääkkö lenkki väliin vai vähän urakoida? Mistä akku tähän hätään? Tiinasta en viitsi ottaa, kun on pienehkö “kesäakku”..mutta mites Superi? Parin vuoden käyttämättömyys, mutta uusi hyvä akku kylläkin. Ei muuta kuin jumppakuutio kiertoon ja sinisen nokille. Jonkun verran starttausta, että bensa nousi kaasarille ja heräsihän se unestaan.
Yksin en päässyt itsenäisyysajelulle, vaan vaimoke vaati päästä mukaan. Lenkin loppupuolella ajoin pikkutietä, jonka havaitsin olevan kauttaaltaan jäässä. En muista ikinä ajaneeni vastaavalla, ellei jäärataa lasketa. Viidenkympin vauhdista päätin polkaista jarrut lukkoon: “Juu, jarrubalanssi hyvä, suoraa menee, mutta olisihan se kiva pysähtyäkkin”. Valehtelematta ensimmäistä sataa metriä liukui kuin mummon potkukelkka pakkasella. Tuli mieleen se Mika Häkkisen mersumainos, jossa sanotaan “kulta, täällä ON liukasta!”.
Päätiellä oli kuivaa ja rouheaa asfalttia, joten kotiin palattiin kädenkäänteessä. Kovempia pakkasia odotellessa, koska tänään oli taas suola-autot tienpäällä ja peltikattoinen sai kylpynsä 🙁
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]Suuret onnittelut täältäkin! Ihmiskunnalla on toivoa, kun propellihattugeenit on laitettu jo kolmeen kertaan jakautumaan ja selkeitä viitteitäkin on jo havaittu siihen tekniseen kiinnostukseen 🙂
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]Vetareissa voi olla klappia kolmessa kohtaa: alapään nivelessä, ylä- ja alapään välisissä väljiksi kuluneissa booreissa ja yläpään nivelessä. Paras indikaattori on ajo itsessään, sillä pienissä nopeuksissa kiihdytyksissä ja jarrutuksissa tuntee vetoakseleiden vapaaliikkeen, kun vetarit väljiintyvät todella huonoiksi. Tätä voi kädelläkin tunnustella kääntelemällä akselia molempiin suuntiin pyörimissuunnissaan, mutta esimerkiksi boorien välykset eivät aina edes ajossa tunnu…varsinkin, jos välissä on rasvaa. Hyväkin käytetty vetari saattaa myös pitää napinaa tietyissä kääntökulmissa, mikäli samainen vetari on pyörinyt aiemman elämänsä kulkimen toisella puolen.
Pyöränlaakerin välyksen tuntee rengasta nitkuttelemalla olkatapin akselin suuntaisesti ja samalla katsoo vanteen taustapuolella onko liike väljässä olkatapissa, eli liikkuuko pyöränripustus suhteessa tukivarteen, vai heiluuko pelkästään pyöränlaippa laakerinsa varassa? Tätä ei aina katsuritkaan ymmärrä… Jos pelkästään pyöränlaippa heiluu niin siihen monesti auttaa, kun kiristää vetoakselin mutteria. Jos tämä ei auta ja laakeri on muutenkin meluisa niin ei muuta kuin vaihtoon.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]Kokeillaampa vielä kerran.
Tämmönen siitä sitten tuli.
HIENO! Luulin alkuperäisen perusteella, että teet sitä EtuVetoiseen, mutta valmis tuotos sytytti lampun osoittamaan toisaalle. Tässäpä hyvä jatkokysymys niille, jotka ei kyseistä mallisarjaa harrasta, että mihin tuo pelti kuuluu? 🙂
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]Huikee! Tossa tarvii olla tekninen tietämyskin ihan kohdallaan, että saa esim. koneen toimimaan. Puhumattakaan valmistustekniikoista ja detaljien määrästä ja huolellisuudesta. Iso peukku ranskaan.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]UP. Tutkailkaapa inehmot varastonne, maksan hyvistä rahaa ja huonommista vähemmän rahaa. Vai menikö kaikki jo valmistetut loksut kiinni kulkimiin?
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]Minusta vastaukset Akailen kysymyksiin on yksinkertaiset. Pitkänkaton voi asentaa uudempaankin sätkään, lambra-anturin niinikään halutessaan kuin myös massat.
Citroen oli suuressa viisaudessaan jättänyt nuo että voi tuunata kulkimen haluamansalaiseksi. Noihinhan tehtii älytön määrän kaikenmaailman lisävarustetakinVaan kun ei ole noin yksinkertaista: Esimerkiksi etupyörien laipoista poistettiin ne kolme reikää jossain vaiheessa ja tämä on täysin tuotantotekninen päätös: yksi koneistusvaihe vähemmän, joka säästää tuotantoaikaa X-määrän. Tässä valossa pelkkää yhteensopivuuskelpoisuutta ei voi sinänsä käyttää perusteena, sillä tehdas on myös pyrkinyt säästämään tuotantoaikaa em. tapauksin. Massaiskareiden hävityskin lienee samaa sarjaa, sillä vaikka olisi putki-iskarit niin massaiskareista on silti hyötyä.
Mikäli Jasun ripustusselitys pitää paikkaansa niin se taas on jo “loogista tuotantoa”. Enemmän olen ounastellut, että linjaston kokonaiskuvaa ei ole pilkottu johdolle riittävän pieniin paloihin, on vain riittänyt, että työvoima nakuttelee yksinkertaisen kulkminen siinä ajassa kuin se tapahtui jo tuolloin. Lakkoilua tapahtui tuohon aikaan herkästi, joten oli riskaabelia vähentää jonkun työsuoritteesta osa pois.Jasu pääsi kiinni myös ajatuksestani imupakosarjan valukohteesta, mutta täytyy vielä tarkentaa, että käsittääkseni tämä kohta tuli kutosiin jo huomattavasti aiemmin ennen kuin se alkoi esiintymään 652cc koneissa…? Sikäli hassua, että tehdään uudet muotit ja aloitetaan massatuotanto kohteelle, joka itseasiassa esiintyy varsin paljon pieninumeroisemmassa sarjassa. Ja oliko tähän kohtaan suunniteltu jotain noita ruiskutekniikan vermeitä tulevaisuutta ajatellen, vaiko pelkästään tuo 652 ilmanputsarin tuki?
EDIT: Ainakaan Portugalissa eivät roikutelleet kattohakasista ja juuri hiljattain tutkailin -87:aa ja -90:ia, joista molemmista löytyi nuo lipareet. Korjaamattomia koreja, joten mahdollisessa takavalopellin vaihdossa eivät ole sinne uineet. Kts. video: https://youtu.be/jU70ekyF25E?t=123
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]Miksi siinä olisi tehty kierteet jos siihen ei mitään liitettäisi??
MikkoTämä menee mielestäni samaan kategoriaan kuin: Miksi joistakin kutosen imupakosarjoista löytyy valumokkula, johon olisi hyvä asentaa lämpötila- tai lambda-anturi?, miksi 2cv-koreissa oli loppuun saakka peltilipareet takakontissa pitkän katon hakasille? Miksi joissakin tukivarsissa on paikat massaiskareille, vaikkei kyseisessä yksilössä koskaan olisi ollut massaiskareita? Mielestäni paras vastaus siihen on; koska Citroen. Paikoitellen vasen käsi ei ole tiennyt, mitä oikea käsi on jo tehnyt.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]Eikös tämä ole jonkinlainen huohotusreikä loodalle? Ainakaan omissa ei näytä olevan mitään:
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]Hei taas !
Sanomatta on kuitenkin selvää, että tuollainen rasitus on kuitenkin moottorille kuluttavaa.Talvikäytössä yksi tärkeimmistä on luonnollisesti öljy. Paineiden pitää syntyä nopeasti, joten juoksevuuden on syytä olla kohdallaan. Starttauksen mahtavuus mielellään jokseenkin nopeasti, jotta se jähmeä öljy lähtee kiertoon vetristymään. Tässä tietysti kipinä oleellinen. Seoksien puolesta laihuus voi tuntua yhyren pytyn käyntinä, joka taasen rasittaa kampea toispuoleisesti. Jatkuva laihuus aiheuttaa pärskimistä, tyhjäkäynnin puutetta yms.
Talvikäytön kuluttavuuden osalta on tärkeintä huolehtia öljynlämmöt kohdalleen, koska kuten todettua, sätkän kone jäähtyy saharankin olosuhteissa, joten talvikäytössä tätä jäähdytyskykyä täytyy supistaa. Miksikö? Koska öljyn siirappisuus ei ole eduksi varsinkaan ajossa, puhumattakaan starteista. Tämän lisäksi kylmänä käyminen synnyttää kondenssivettä koneen sisälle ja kondenssivesi jäätyy.
Pari videota:
Nollakeli, pari viskoa uutena ja käytettynä:
-40
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]Onkohan näitä vielä jostain saatavilla?
Yksittäisiä sarjoja saattaa löytyä vielä, mutta taitaa olla vanhentunut malli. Muistelen, että tämä rengas oli “halpisversio” Continentalin muista kitkoista ja pärjäsi kyllä testeissä huonommin kuin ContiVikingContact 4/6. Jos Continentalin kitkarengas kiinnostaa niin suosittelen tuota aiempaa linkkiäni: https://www.renkaatvaihtoon.fi/rengas/continental/continental_vikingcontact6/145-65r15/88447
Tämä on tuplatestivoittajarengas ja en todellakaan usko sen olevan huonompi kuin tämä topicin rengas. Tilasin Xantian renkaat tuolta renkaatvaihtoon.fi:stä ja palvelu toimi moitteetta. Tarjoushinta ei paljon häviä Burtonin myymälle kitkarenkaalle sätkään.EDIT: Näköjään kitkarengas on poistunut Burtonin valikoimasta. Merkki oli muistaakseni GT-Radial ja hinta 65e/kpl
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B] -
JulkaisijaArtikkelit