Tämä aihe sisältää 118 vastaukset, 19 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi Akaile Akaile 20.10.2017 klo 10:55.

Esillä 14 viestiä, 106 - 119 (kaikkiaan 119)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #231169
    Akaile
    Akaile
    Osallistuja (Participant)

    Hei taas !
    Sanomatta on kuitenkin selvää, että tuollainen rasitus on kuitenkin moottorille kuluttavaa.

    Talvikäytössä yksi tärkeimmistä on luonnollisesti öljy. Paineiden pitää syntyä nopeasti, joten juoksevuuden on syytä olla kohdallaan. Starttauksen mahtavuus mielellään jokseenkin nopeasti, jotta se jähmeä öljy lähtee kiertoon vetristymään. Tässä tietysti kipinä oleellinen. Seoksien puolesta laihuus voi tuntua yhyren pytyn käyntinä, joka taasen rasittaa kampea toispuoleisesti. Jatkuva laihuus aiheuttaa pärskimistä, tyhjäkäynnin puutetta yms.

    Talvikäytön kuluttavuuden osalta on tärkeintä huolehtia öljynlämmöt kohdalleen, koska kuten todettua, sätkän kone jäähtyy saharankin olosuhteissa, joten talvikäytössä tätä jäähdytyskykyä täytyy supistaa. Miksikö? Koska öljyn siirappisuus ei ole eduksi varsinkaan ajossa, puhumattakaan starteista. Tämän lisäksi kylmänä käyminen synnyttää kondenssivettä koneen sisälle ja kondenssivesi jäätyy.

    Pari videota:
    Nollakeli, pari viskoa uutena ja käytettynä:

    -40

    Espoo-Ke-Su
    Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77

    #231183
    Antti Ruusu
    Antti Ruusu
    Osallistuja (Participant)

    Vois itekin testata mielenkiinnosta kun olisi saatavilla totalin 0w30, 5w30 ja 5w40 öljyjä, miten käyttäytyvät pakastin lämpötilassa….

    Citroen 2cv4 602cc 1971 / Citroen Grand C4 Picasso e-THP165 A 2015 / Peugeot 207 SW 1,6 vti 120 2008

    #231923
    Akaile
    Akaile
    Osallistuja (Participant)

    6.12.16 ja -10 astetta pakkasta. Ajattelin, että varsin hyvä keli lähteä heittämään itsenäisyyspäivän lenkki vajaan kuukauden paikallaanolon jälkeen. Päävirtakatkaisijasta virrat päälle, lambda-anturille virtaa tupakansytyttimestä..Hetkonen, miksei FMI:hin herää yhtään valoa? Käännetäämpä virta-avainta, josko…Jaaha. Nokkapelti auki ja navoista mittaamaan, ettei ole kontaktit navoista ja akunkengistä katkenneet? Lukemat pyöreät 0.00 volttia. Tämä oli akku, joka jo kertaalleen oikutteli Xantian nokalla ja silloin tällöin pistin sätkässäkin merkille, ettei tämä ota virtaa aina siten kuin pitäisi. Nyt se on virallista; se on sökö.

    Jättääkkö lenkki väliin vai vähän urakoida? Mistä akku tähän hätään? Tiinasta en viitsi ottaa, kun on pienehkö ”kesäakku”..mutta mites Superi? Parin vuoden käyttämättömyys, mutta uusi hyvä akku kylläkin. Ei muuta kuin jumppakuutio kiertoon ja sinisen nokille. Jonkun verran starttausta, että bensa nousi kaasarille ja heräsihän se unestaan.

    Yksin en päässyt itsenäisyysajelulle, vaan vaimoke vaati päästä mukaan. Lenkin loppupuolella ajoin pikkutietä, jonka havaitsin olevan kauttaaltaan jäässä. En muista ikinä ajaneeni vastaavalla, ellei jäärataa lasketa. Viidenkympin vauhdista päätin polkaista jarrut lukkoon: ”Juu, jarrubalanssi hyvä, suoraa menee, mutta olisihan se kiva pysähtyäkkin”. Valehtelematta ensimmäistä sataa metriä liukui kuin mummon potkukelkka pakkasella. Tuli mieleen se Mika Häkkisen mersumainos, jossa sanotaan ”kulta, täällä ON liukasta!”.

    Päätiellä oli kuivaa ja rouheaa asfalttia, joten kotiin palattiin kädenkäänteessä. Kovempia pakkasia odotellessa, koska tänään oli taas suola-autot tienpäällä ja peltikattoinen sai kylpynsä 🙁

    Espoo-Ke-Su
    Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77

    #233101
    Akaile
    Akaile
    Osallistuja (Participant)

    Näköjään kuukausi pyörähti ilman ajoja, mutta eilen ja tänään iloitsin pakkasesta. Aamulla tasan -20 mittarissa. Tunteroinen lohkolämppäriä ja sitten starttia. Muutama hassu hömpsäytys ja sen jälkeen käyntiä, huom. ilman ryyppyä..! No okei, kyllä se tässä lämmössä jo alkuun tykkäisi rikkaammasta, mutta sen verran vähän oli tankissa ainetta, etten tohtinut juottaa. Lähti ja kävi kuitenkin. Tienpäällä suolaton ja mukavan rauhallinen liikenne. Tuulilasin puhallusteho on hävinnut johonkin, pitänee tutkia.

    Espoo-Ke-Su
    Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77

    #240413
    Akaile
    Akaile
    Osallistuja (Participant)

    Kakkua ja baakkelssia!

    Pyörähdin tuossa hämeessä ja samalla kulkimen vuosiin nähden hitaat kierrokset mittaristossa pyöräytti maagisen lukeman 200 000km! No siellä kotisohvalla se ilkein besserwisseri tukehtui vappumunkkiin huutaessaan, että ”ei varmaan pyörähtänyt, kun on vaan viisi numeroa!”. Tämä on taivaantosi, mutta onneksi on historia sen verran hyvin tiedossa, että kilon metreistä on melkolailla varma tieto näinä vaihtoehtoisten uutisten aikakautena.

    Samalla kun tuli pitkästä aikaa rallateltua motaria tasakaasulla niin sai havaita, ettei ykköskurkun suutin ole vieläkään hiottu timantinkiiltäväksi. Seos ei pysy noin satkun vauhdissa kasassa, vaan seilaa ja röpöttää. Tyrkkäsin tänään ihan hetkeksi isompaa suutinta vain todetakseni, että meni hehtaarilla pieleen ja bensa alkoi pisaroitua. Nyt jos veikkaukseni osuu kohdalleen ennen vappuajelua niin oikean ja väärän suuttimen kokoero on 0.02-0.03 millimetriä halkaisijassa! Melkoista hyttysen nu…jertamista, mutta näin se vaan on. Vanhat kaasarivirittäjät hieroo käsiään tyytyväisinä haudassaan ja saattaa jopa kääntää toiselle kyljelle ja jatkaa uniaan huojentuneina.

    Reilu parikytätonnia on nyt tullut itse ajeltua tällä kuljettimella, eikä kyllä vieläkään osaa katua hankintaa.

    Espoo-Ke-Su
    Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77

    #240470
    Akaile
    Akaile
    Osallistuja (Participant)

    Suutin suureni, kulutus pieneni.

    Tankilla kilttiä ajoa 170km ja hanaa ohitellen 130km, eli 100-110km/h. Kulutus tasan 7.0L / 100km. Kakkoskurkkua ei juuri tarvitse, koska ykköskurkullakin mittarin saa dippaamaan pohjalukemia. Oikeastaan vain ylämäet tarvitsee isompaa urkua, mikäli haluaa, ettei nopeus painu alle 80km/h. (Juu, tiedän, saattaa kuulostaa utopialta, mutta näin se vaan on tällä paketilla.)

    Onhan tuo Weber ollut savotta sovitella sätkää palvelemaan, mutta käytökseen olen erittäin tyytyväinen vanhaan verrattuna. Vielä kutitan aivan inan kakkoskurkun suutinta pienemmäksi ja sen jälkeen keskityn vaihteistoon. Ehjä 2-3 synkka toisi kyllä kummasti mukavuutta…

    Espoo-Ke-Su
    Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77

    #240481
    Raimo Yrjölä
    Raimo Yrjölä
    Osallistuja (Participant)

    Reilu parikytätonnia on nyt tullut itse ajeltua tällä kuljettimella, eikä kyllä vieläkään osaa katua hankintaa.

    Tuo on kyllä kiva lukea.

    #244231
    Akaile
    Akaile
    Osallistuja (Participant)

    207 000km
    Viimeisen parin kuukauden aikana työmatkani on muuttunut sen verran, että nyt on enemmän motaria kuin liikennevaloja. Näillä speedway-osuuksilla olen pistänyt merkille, että 4800rpm:n jälkeen kierroslukumittarin neula alkaa vaeltamaan n. 200 rpm:n haitaria ja muitakin epämääräisyyksiä on. Tämä ei voi johtua mistään muusta kuin vaihtelevasta kipinästä. Ts. mitä ylemmäs mennään, sitä enemmän kipinän osumatarkkuudessa on hajontaa. Tämä johtuu siitä kuuluisasta kieroudesta hyvin monen 2cv:n nokka-akselin päässä ja toisaalta myös siitä, että kärkisysteemin osat ovat kuluvia mekaanisia osia ja niihin syntyy välyksiä. Omastani naputtelin kierouden pois moottorin kasauksen yhteydessä, mutta tänään strobolla tarkastaessa taas siellä oli se hampaan heitto.

    Kaivoin takataskusta 123-Tune Android-version ja pyöräytin sen keulalle. Vai pitäisikö sanoa, että vihdoinkin asensin! Ero on nimittäin selvä heti kättelyssä. Kylmätyhjäkäynti on heti parempi ja liikkeelle lähdettyä lisääntyneen alaväännön tuntee heti, jopa sillä esiasetus-sytytyksen ennakkokäyrällä. Yläkierrosalue oli laiskempi, mutta siinä ei kauaa nokka tuhissut, kun muutin asetuksia lämpimässä kabiinissa bussipysäkillä. Pakko oli vähän nauruakin tirskauttaa matkan jatkuessa entistä ripeämmin, sillä onhan se nyt piruvie koomista säätää näitä vanhoja vehkeitä kännykällään! Voisi jopa sanoa, että lapsuudessa Ritariässästä tutuksi tullut tekniikka auton ja Hasselhoffin välisestä etäyhteydestä on arkipäivää jo, vaikkei tässä pahiksia jahdatakkaan…Ja toisaalta, se on myös plussaa, ettei tämän laitteen luoja anna nasevaa palautetta vanhan sedän äänellä tekemistäni säätöpäätöksistä..

    Mutta se Ritariässästä, takaisin todellisuuteen; plussaa tulee 123-Tunen käyttöliittymästä ja ylipäätään siitä, että tuote on tuotu markkinoille. Tämä antaa aika paljon uusia mahdollisuuksia moottorirakenteluun yhdistämättä kipinää ruiskujärjestelmään.
    Miinusta sen sijaan tulee tuon aplikaation epävakaudesta, mutta se ei estä ajamista.

    Toivon pitkää ikää tälle laitteelle, säätämisiin!

    Espoo-Ke-Su
    Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77

    #244248
    Jasu
    Jasu
    Osallistuja (Participant)

    kun muutin asetuksia lämpimässä kabiinissa bussipysäkillä. Pakko oli vähän nauruakin tirskauttaa matkan jatkuessa entistä ripeämmin, sillä onhan se nyt piruvie koomista säätää näitä vanhoja vehkeitä kännykällään!

    No nyt. Tuskin enää tuon kokemuksen jälkeen tarvitsee ihmetellä, miksi on tullut kehuttua ruiskuun siirtymisen jälkeen sitä että saa tarvittavat säädöt suorittaa lämpimästä kabiinista käsin, sormia sotkematta bensan kanssa? Megaruiskuunkin saa BT-yhteyden, ja väittävät säätöohjelman olevan vakaa Androidillakin, jos ei perinteistä sarjakaapeli -USB-muunninyhteyttä halua, tai tarpeeksi vanhaa konetta löydä missä on vielä RS-232 -portti…

    Samat kokemukset on kyllä muistakin laitteista, lisääntyneen alaväännön suhteen, kun on kärjet kärjettömään päivittänyt. Viimeksi -76 Range Roveriin, huikeasti käynti muuttui kun vanhaan Lucasiin laitteli kärkien tilalle magneettikehän ja lukijan, Sm:n ollessa aivan toinen luku kun sen kipunaa laiton Megan paimentamaan, kadonneet kaakit löysivät takaisin pellin alle sillä muutoksella, ja alavääntö noissa molemmissa (joka ei ihan vähäinen vakionakaan ole) on kertaluokkaa mukavampi…

    Noissa 123 -tuotteissa mitä on tullut käytettyä auki, ainakin tuossa EVO:ssa mikä nyt on pöydällä, on syttypäätteenä IGBT jonka maksimivirraksi on ilmoitettu 20 ampeeria. Kyseisen päätteen ja maan väliin on sitten laitettu aika hentoinen sarjavastus, olikohan luokkaa 0,3 ohmia, mutta pintaliitoskomponenttina. Noita vastuksia on muutamaan tullut vaihdettua, reilusti tehonkestoisempaan läpiladottavaan, eikä yksikään niistä ole takaisin vielä tullut. Näyttäisi näin maallikon silmään ennemmin siltä että itse tehokomponentti kyllä on kestävä jopa nykyaikaisia alle ohmin puolia ajatellen, mutta sitten sinne levylle on rakennettu tuommoinen lisärajoite, syytä tuolle en ole keksinyt… Ja tuo IGBT, se on suunniteltu nimenomaan ohjaamaan sytytyspuolaa, eli varsin hyvän komponentin ovat tuohon valinneet…

    #244258
    Akaile
    Akaile
    Osallistuja (Participant)

    No nyt. Tuskin enää tuon kokemuksen jälkeen tarvitsee ihmetellä, miksi on tullut kehuttua ruiskuun siirtymisen jälkeen sitä että saa tarvittavat säädöt suorittaa lämpimästä kabiinista käsin, sormia sotkematta bensan kanssa? Megaruiskuunkin saa BT-yhteyden, ja väittävät säätöohjelman olevan vakaa Androidillakin, jos ei perinteistä sarjakaapeli -USB-muunninyhteyttä halua, tai tarpeeksi vanhaa konetta löydä missä on vielä RS-232 -portti…

    Eipä ole tarvinnut ennenkään ihmetellä, mutta kyllähän se konkretia omakohtaisesti saa silti hymyilyttämään. Ja taas toisaalta, liikaa tuskin pystyy kehumaan näitä muutoksia, sillä muutoksen tunnistaa aina vastarinnasta 😀

    Tuosta alaväännöstä vielä sen verran, että se miten se ehkä parhaiten ilmeni, oli vaivihkainen kiihtyminen mm. nelosella ajellessa tasavauhtia. Vauhti kiipi pikkuhiljaa ylöspäin ja vanhasta tottumuksesta nostin kaasua höllätäkseen kiihdytyksestä tasakaasun puolelle, mutta sitten huomasinkin aloittaneeni moottorijarrutuksen. Eli siis kulku pintakaasulla parani niin olennaisesti, että kaasua tuli löysättyä liikaa. Sohlossa kaasupolkimen ”käyttöalue” on pidempi, joten Weberillä nämä liikkeet ovat todella pieniä.

    Alipaineensäätöä en ole vielä kytkenyt, eli tässä on vielä pitkälti hienosäätöä edessä.

    Espoo-Ke-Su
    Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77

    #244264
    Mika Koivunen
    Mika Koivunen
    Avainmestari (Keymaster)

    Miinusta sen sijaan tulee tuon aplikaation epävakaudesta, mutta se ei estä ajamista.

    Tuo Android softa tuntuu todellakin hieman epävakaalta ja konstikkaalta. Ainakin jos meinaa parilla eri laitteella tietoja katsella. Sovelluksen Android ja iOS-versiolla on eroa kuin yö- ja päivä.

    #244277
    Akaile
    Akaile
    Osallistuja (Participant)

    Juu tämä on nyt useamman kerran tehnyt niin, että yhteyttä ei muodostu, vaikka ohjelma itsessään löytää kyllä sytkän. Tänään aamulla ihmetytti kyllä melkoisesti, kun löytyi kaksi #-numerolla merkattua sytkää, vaikka tietääkseni en ole kuin yhden asentanut konepellin alle.

    Vaikkakin Omenalla tuo softa toimisi paremmin niin ei mielestäni palvele tarkoitusta ostaa tämän takia I-laitetta hinnalla, jolla saa kolmeen kulkimeen tämän aparaatin…

    Espoo-Ke-Su
    Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77

    #244280
    Mika Koivunen
    Mika Koivunen
    Avainmestari (Keymaster)

    Juu, totta. Kuuluisi toimia molemmilla. Itse yllätyin kun Esa Lehtineva valitteli yhteysongelmista ja testasin sitä Karjalan Koukeroissa, niin eroa oli todellakin kuin yöllä ja päivällä. Toivottavasti tulevat Android sovelluspäivitykset vakauttaisi appsin.

    #245372
    Akaile
    Akaile
    Osallistuja (Participant)

    Kuukaudet kuluu ja kilometrejä tulee…

    Olisi taas aikamoinen lista ”paranneltavaa” tulossa, mutta talviasioihin ja suolankestoon pitäisi panostaa ensimmäisenä. Ajattelin ottaa aikalailla piakkoin työn alle ”Late-vainaan” rallirättärin konepellin. Vähän olisi siistimistä ja mm. saranan lisäys, joka tuosta kisamallista jäi puuttumaan.

    Jatkuu, kunhan tässä kerkiää…

    Espoo-Ke-Su
    Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77

Esillä 14 viestiä, 106 - 119 (kaikkiaan 119)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.