Tämä aihe sisältää 109 vastaukset, 24 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  Lasse1 20.12.2018 klo 12:54.

Esillä 15 viestiä, 31 - 45 (kaikkiaan 110)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #230921
    Jasu
    Jasu
    Osallistuja

    Yllättävän kivasti kyllä tarkeni eilisellä reissulla, täysin talvivarustelemattomalla Dyanella jossa vain toinen lämmönvaihdin käytössä. Oleellista lie jälleen se että moottori oli edes jokseenkin lämmin, matka-ajossa lämmöt pyöri 75-85 asteen välissä, keula täysin avoimena sekä rungon alta puuttuu käytännössä kaikki. No, sen verran lisälämmöntuottoa on, ettei kyseisessä moottorissa ole enää ollenkaan öljynjäähdytintä, lähdöt tulpattu ja öljykanavasta poistettu “varoventtiili” joka jäähdyttimen tukkeutuessa päästäisi öljyn silti kulkemaan. Tätä venttiiliä ei ainakaan Haynesin oppaan mukaan voi irroittaa, siksipä sen irroitin, yllättävän helposti lähti kun tulppasi öljykanavat ja prässillä painoi sen irti… Ehkä voimansiirron lisähäviöt myös aiheuttaa moottorille lisäkuormaa, ja sitä kautta hitusen lämmittää myös..?

    Routaeristemattoa on ollut katon lisäeristeenä jo pari vuosikymmentä, sopivaksi leikattuna pysyy käytännössä itsestään paikallaan. Monesti on kyllä ollut myös pari metallisoiroa (taitaa olla varastohyllyjen vinotukia), mutta nekään eivät ole millään kiinni vaan pysyy siellä katon poikittaisen tuen päällä kiltisti…

    Noista kylmistä kokemuksista oli tuolla Akailen Sähkönsinisen topikissa juttua. Vähän kovempia lukemia on tullut koettua, viime talvenakin pakkasta oli yli kolmenkympin kun Tiinalla ajeltua tuli. Siihen asti tarkeni ihan kivasti, kunnes tuiskulumi tunkeutui Eberin lämpöreleeseen, suli sinne ja sittemmin jäädytti releen eli lopetti lämmittimen toiminnan. Keula sentään oli tukittuna, öljynjäähdytin tästäkin poistettuna, se pelti moottoritilan alla ja taas vain yksi lämmönvaihdin. Kyllä oli kylmää kyytiä, mutta niin näytti olevan nykyautoilijoillakin, ja aika yksinään sai isommillakin teillä ajella… Eberin kanssa sai kuitenkin jopa lasitkin sulamaan, vanha kunnon BN4 hönkii ihan tukevasti lämpöä, ja jatkossa jos se pysyy käytössä niin osaa ehkä tuon tuiskulumen osallisuuden välttää..?

    Edellisellä “jääkaudella” joka oli 90-luvun puolella, tuli käväistyä joulunpyhinä korjaamassa sellutehdasta, eikä tietenkään mitään muuta kulkupeliä ollut kuin Tiina. Silloin oli sentään molemmat lämmömvaihtimet, pohja ja jäähdytin peiteltynä sekä jotain suojaa keulassakin. Lisälämpöä tuolloin toimitti Eberin BL-1, näitä uudempia sähköhapatuksella olevia pieniä puhaltimia. Äänikin on enemmän suihkuturbiinin oloinen kuin isommissa… No, silloin aamukuudelta kun lähti käynnistelemään Tiinaa, joka oli totuttu pitämään akkulaturissa koska lämppärille oli ajastin, ja sitä kautta käyntiinlähtö piti turvata lisäsähköllä, niin pakkasmittari sekä talonseinässä että Tiinassa kertoi karuja -36 lukemia. Päivään kun oli varautunut, että ulkonakin saa työskennellä, niin pukeutumisessa oli tällaiset otettu huomioon. Mitään ongelmia ei ollut käyntiinlähdön kanssa, ja lämmintä oli siedettävästi, mutta ymmärrettävästi ei öljynlämpömittari oikein enää noissa keleissä isommin liikkunut. Vaan entäpä sitten, kun oli pitänyt Tiinaa tuulessa ja tuiskussa päivän, aukealla paikalla jossa pakkasmittari väitti -42 kun käyntiä piti toivoa, niin eipä se enää omillaan herännyt. Varovaisia satunnaisia sytytystapahtumia tuli, mutta sähkönpuutoskin iski aika pian kun ei tullut pyydettyä lämpötolppaa avatuksi. Tunnin yritin tehdä vaikka mitä, pakko myöntää että esim bensa näpeille polttaa noissa pakkasissa, mutta konstit tuntuivat loppuvan. Edes lisävirta Hi-Luxista ei auttanut käyntiin, mutta lopulta kun laitettiin naru tuon maasturin ja Tiinan välille niin jo toisella kierroksella sellutehtaan ympäri tuttu pörinä palasi… Seuraava ylläri olikin, kun vilautin valoja maasturikuskille, joka sitten hidastikin aika reilusti, niin kummasti oli DOT -neste jarruissa aika jähmeää ja usko meinasi loppua jarruja tavoitellessa. No, usutin sitten kyllä tuon maasturia ajaneen takaisin sisälle, ja sittemmin meinasin sipaista ko. väkkärän nelivetoluisua huoltotiloihin sisälle mutta se on toinen tarina se…

    Kotimatka sitten olikin odotettua karumpi, Eberi tilttasi eikä herännyt ennen piirikortin elvytystä, eli kotiinpäin sen 50km ajelin vain kylmänä käyvän moottorin tuottaman lehmänhenkäyksen varassa. Ja kyllä paleli ja kunnolla. Vaan huumoria tuostakin sitten osattiin repiä, kun oli sovittu silloisen firman naapurin kanssa, että ovat hallissa että saan ajaa sinne sisään ja purkaa romut kyydistä. Matkalta viestittelin, ja osasivat odottaa valojen näkymistä pihassa, avasivat hallinoven ettei tarvinnut edes pysähtyä odottamaan ja sisään päästyäni hyppäsin välittömästi lämpöpatterin viereen kuuma kahvikuppi käsissä. Mutta mitäpä siellä ralliautoa rakentanut kaveri sitten teki? Samalla ovenavauksella hyppäsi Tiinaan sisälle, tarkistaakseen kuinka kylmä siellä sisällä on, vaan eipä tuo ilman ulkovaatteita kauaa siellä malttanut olla, kehui kylmäksi…

    Ehkä tuohonkin olisi voinut varautua, vaikka varustelemalla paremmin, vaan kun käytännössä kaikki ajot oli lähiseudulla (poislukien tuo keikka) eikä pitempiä pakkasjaksoja ollut, niin sitä vissiin kuvitteli pärjäävänsä..?

    Ainiin, olihan tuossa vuosituhannen vaihteessakin reippaammin kylmää, mutta tuolloin oli jo BN4 käytössä. Mutta silloin kävi yksi aika hupsu tapaus, paljon kaupunkiajoa pakkasen ollessa -30 kahta puolta, niin eiköhän uutta vuotta vastaanottaessa moottorin tuottama kosteus päättänyt jäätää kaasuläpät kiinni, eikä siitä selvitty ilman kuumailmapuhallinta. Hetki meni keksiessä miksi kaasupoljin liikkuu vain sen mitä vivusto joustaa…

    #230931
    jiipee
    jiipee
    Osallistuja

    ja sittemmin meinasin sipaista ko. väkkärän nelivetoluisua huoltotiloihin sisälle mutta se on toinen tarina se…

    Moron Jasu,

    Upee kertomus talvisätkäilystä. Vauhtia ja vaarallisia tilanteita.

    Jasu, uskoisin, että moni muukin kuin meikäläinen haluais jossain vaiheessa kuulla tuon toisen tarinan näin alkavan talven ratoksi.

    t: jiipee

    Ps. Edelleen uskoisin, että tälläiset Jasun bestseller-jutun kaltaiset talviset seikkailut saattaisivat olla täällä sivuilla kassamagneetin kaltainen menestys. Saattaisivatpa jopa aiheuttaa jonkinlaista kommentointitarvetta ja täten ylläpitää asiantuntevaa “talviurheilu”-keskustelua sivuilla?

    Talvisätkäilystä on varmaan paljonkin kirjoiteltu aikojen saatossa Nyyttisissä. Mutta mikä estänee wanhoja juttuja verestelemästä. Meitä on varmaan tälläsiä rintamakarkureita ja takaisin joukkoihin palanneita ja myös uusia Kiltsalaisia, joita jutut varmaan kiinnostavat. Jokaisesta tarinasta oppii aina jotain uutta.

    #230934
    Akaile
    Akaile
    Osallistuja

    Tänään hädintuskin sain työpaikan parkkihallissa oven auki, kun oli jo ensimmäinen kysymässä tosissaan, että “eikö tuo ole jo pikkuisen kylmä auto näihin keleihin?”. Sen verran tuttu kaveri oli, että raotin nopeasti konepeltiä osoitellakseni “tuohon ja tuohon” on koskettu tätä ajatellen, mutta ilmeestä päätellen ei siitä paljon apua ollut. Jotenkin se jaksaa huvittaa tuo ihmisten suhtautuminen ottaen huomioon, että tässä yksilössä sentään on räikeästi näkyvä lasikuitukatto talvisin. Nyt varsinkin, kun renkaat yllätti positiivisesti niin todellakin ajelisi mieluummin sätkällä oli miten huono keli tahansa.
    Kuriiri toi tänään uudet talvirenkaat Xantturaan, joten josko suolamielessä pitäisi sekin herätellä taas käyttöön. Kuivia pakkaskelejä odotan kyllä innolla. Pakko myöntää, että viime talvena mieluummin starttasin pakkasella sätkän kuin Xantian, sillä vihreän lumen aamu on helpompi aikaansaada pakkasessa kuin lauhassa kelissä…

    Espoo-Ke-Su
    Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71

    #230941
    jiipee
    jiipee
    Osallistuja

    kun oli jo ensimmäinen kysymässä tosissaan, että ”eikö tuo ole jo pikkuisen kylmä auto näihin keleihin?”.

    Moron,

    Eihän nyt ole vielä edes pakkasta?

    Viime talvena n. 5000 km työmatka-ajoja. Tuusula kk – Hki keskusta. Kuten totesit, vain kuivina pakkaspäivinä ja siis melkein koko matka motarilla. Mukavuus syistä, Pakkasrajana pidin -15 astetta (käyntiin lähti kyllä kovemmillakin pakkasilla, jos oikein muistan niin kokeilin -25:ssä). Viime talven talvivarustelu: grilli peitossa, öljynlauhduttimen edessä suoja,siinäpä se. Noilla pakkasilla, Tuusulasta ajettuna aamuisin Viikin kohdalla kaikki ikkunat sulat, eli se kosteuskin oli poissa. Jos olen oikein ymmärtänyt, niin takaluukun molemmilla sivuilla alareunoissa on tiivisteissä raot ns. läpivirtauksen tehostamiseksi.

    Noissa pakaslukemissa ja tuolla varustelulla lämpöä rupes olemaan kabiinissa ihan mukavasti jo Keravalta motarille mentäessä (5 km). Sormia melkein poltteli, kun kokeili tuulilasille tulevaa virtausta (öljyn lämpömittaria ei ole). Etuikkuna pysyi lähdöstä asti “läpinäkyvänä”.

    Jos nyt toteutan kaikki hyvien vinkkien mukaiset toiminnot “lämmitysjutuissa”, niin paitasillaanhan tässä kohta ajellaan läpi talven?

    T: jiipee

    Ps. Tampereella opiskeluaikoina 1980 luvun alkuaikoina Hossi I:llä ajeltiin ilman mitään “talvivarustelua” läpi talven. Joskus oli pakkasta ihan riittävästi, tai ainakin ihan liikaa.

    #230953
    Jimi
    Jimi
    Osallistuja

    Moron Jimi,

    Rennosti kerroit katsastuksesta, joten läpi meni? Mukavia talvikilometrejä Sinulle nastojen päällä!

    Sellaista vielä kysyisin, kun en ole keneltäkään Wanhuskuljettajalta huomannut kysyä, että mitenkä risteysajossa nuo Wanhuksen vilkut pelittää? Tuleeko eteen tilanteita, että joku ei osaa katsoa minne vilkuttelet? Kaistanvaihdossa nuo toimii varmaan ihan OK?

    T: jiipee, Tuusulan kirkolta

    Terve,

    Kiitoksia kysymästä, hyvin meni katsastus alkujännityksestä huolimatta. Viime kerralla oli jarruissa sanomista, mutta tällä kertaa kaikki oli kunnossa. Viime talvinen jarrujen korjaus oli siis onnistunut toimenpide.

    Vilkkujen kanssa olen tähän asti pärjännyt liikenteessä melko sujuvasti ilman isompia vaaratilanteita. Olen vähän tuolla seurannut ihmisten reaktioita esim. risteysajossa. Yllättävän moni osaa reagoida minun 2cv:n vilkkuun. Kuitenkin olen liikenteessä aina varovainen ja valmis pysäyttämään tilanteen vaatiessa. Kaikkihan eivät osaa wanhus-2cv:n vilkkuja katsoa tai eivät huomaa niitä. Minulla nuo vilkut näkyvät hieman paremmin kuin alkuperäisessä 6V-sähköjärjestelmässä. 12V-järjestelmään muuttamisen jälkeen laitoin vilkkuihin 21W hehkulankapolttimot, jotka antavat kirkkaan välähdyksen. Sen huomaa melko hyvin päivän valossakin.

    Kokemuksia nastarenkaista on kertynyt tässä viime päivinä mukavasti. Pitoa löytyy ja liikkeellelähtö on helppoa. Sitten vähän asiaa ajomukavuudesta. Lämpöä tulee sen verran, että tuulilasi pysyy sulana. Sisälämpötila ei pakkasella plussan puolelle nouse, eli tarkeneminen riippuu pitkälti kuljettajan ja matkustajan pukeutumisesta. Käyntiin lähtö on yllättävän helppoa, vaikka moottorinlämmitintä ei ole ja tahmea kesäöljykin kiertää vielä koneen sisällä. Varovasti käynnistelen ja rauhallisesti lämmitän koneen hillityillä kierroksilla. Talviöljyt pitää vielä vaihtaa tässä lähiaikoina. Talvieristyksiä olisi hyvä vielä laittaa lisää. Lämmönvaihtimet oli viime talvena eristetty ja sama pitäisi tehdä taas uudelleen. Pientä askaretta olisi näiden kanssa tiedossa.

    Terveisin, Jimi Pohjois-Karjalasta.

    #230960
    sitikkaporo
    sitikkaporo
    Osallistuja

    … Lämmönvaihtimet oli viime talvena eristetty ja sama pitäisi tehdä taas uudelleen….

    Millä materiaalilla lämmönvaihtimia eristelet?

    #230987

    Esa Surakka
    Osallistuja

    itselläni on Dyane talvikäytössä.
    Lämpimäksi sitä ei voi sanoa edes nollakelillä mutta säänmukaisesti pukeutumalla
    sen sisällä pärjää aivan kuten ulkoilmassakin.
    Lämmityslaitteen teho riittää joten kuten -15:sta asteeseen, eli sisätilat pysyvät plussan
    puolella mutta kun mennään ohi -20 asteen niin hengitys höyryää koko parinkymmen kilometrin työmatkan.

    Mielestäni tärkeimmät talvivarusteet ovat öljylämmittimen peitepelti ja sähköinen lisäpuhallin.
    Sisätilanlämmitin pitää ikkunat sulana ja vähentää sisälle kertyvän kosteuden määrää.
    Moottorin alla on suojapelti ja katossa olen joskus pitänyt eristettä, nyt ei vielä ole paikoillaan.
    Lämmönvaihtimissa on kupariputkea, mutta niden hyötyä on hyvin vaikea huomata.
    Moottorin lämmityksen hoitaa kaasuttimelle suunnattu sisätilan lämmitin, vaikutus on todella tehokas ja RE85:n kanssa se on pakkasilla välttämätön.
    Akailen vinkki pakokäyrien eristämisestä täytyy vielä kokeilla, siinä varmasti karkaa lämpöä hukkaan.
    Sähköpuhaltimen asentaminen toisellekin lämmönvaihtimelle saattaisi olla hyödyllinen juttu, tulisi hieman enemmän ilmaa sisälle.

    #230990
    Akaile
    Akaile
    Osallistuja

    Lämmönvaihtimissa on kupariputkea, mutta niden hyötyä on hyvin vaikea huomata.

    Näissä erityisen tärkeää on, että ne putket ovat suorassa yhteydessä lämmönvaihtajan sisällä olevaan pakoputkeen. Ts. sopivalla juotosaineella yhdistää kiinteästi. Säteilemälläkin ne putket lämpiävät, mutta hitaammin kuin johtumalla juotossiltaa pitkin. Lämmönvaihtimien ja niiden pakoputkien alkukäyrien eristäminen edesauttaa kabiiniin tulevaa lämpöä. Puhallusteho maksimoidaan tukkimalla kaikki vuodot moottoripelleistä.
    Toinen tärkeä on mielestäni öljynlämpömittari, sillä öljypohjasta mitattuna alle 60 asteen lämmöillä kunnon lämpöä ei irtoa. Lauhduttajan tukkiminen on tärkeää talvikäytössä, mutta monelle koneelle tämä ei riitä lämpöjen nostattamiseen. Omassa kun on myös öljynpainemittari niin empiirisenä tuloksena muistutan, että öljynpaineiden taso alkaa romahtaa vasta 95 asteen jälkeen. Dyanesta saa sätkää lämpöisemmän kulkupelin huomattavasti helpommalla ja siitä pitää huolen jo pelkästään ovitiivisteet.

    Espoo-Ke-Su
    Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71

    #231017
    Mika Koivunen
    Mika Koivunen
    Ylläpitäjä

    Pitäis pikkuhiljaa miettiä, mitä ohuempää öljyä tuonne Hertan moottoriin vaihtaisi. Tuo British Classic ei ole ehkä paras mahdollinen talviöljy. Mitäs te muut talvella ajelevat käytätte, onko suosituksia. Pitäisi mun mielestä olla mineraaliöljy, eikä tuhottoman kallista.

    #231019
    sitikkaporo
    sitikkaporo
    Osallistuja

    Kertokaas nyt tietäjät, millä noi lämmönvaihtimet kannattaisi eristellä… joskus 90-luvulla laittelin jotakin lasivillaa sisältävää eristettä, ei ollut riemuhommaa sen kanssa turaaminen. Olisko nyt tekniikka ja materiaalit kehittyneet?

    Niin ja öljynjäähdyttimen eteen jotakin? Mikä materiaali ja paksuus sinne sopii??

    #231022
    jiipee
    jiipee
    Osallistuja

    millä noi lämmönvaihtimet kannattaisi eristellä

    Moron,

    http://www.suomenelektrodi.fi/pdf/Eristystekniikka_valmis.pdf
    tuolta kannattais kysellä.

    Mun piti viimevuoden alkutalvella jotain tehdä, juttelinkin firman kaverin kanssa. mutta haaveeksi jäi. Eli viimetalven ajelin sen n. 5000 km, pakkasraja -15 ja kuivaa. No probleemus. Hyvin tarkeni. Ikkunat sulat. Vain Grilli ja öljynlauhdutin peitossa. Ehkä ilmankiertoa avittivat kabiinin etupäässä ylätiivisteistään repsottavat etuovet??!!?? No hurinaahan siinä oli, mutta ratio kovemalle niin OK.

    T:jiipee

    #231024
    Akaile
    Akaile
    Osallistuja

    Kertokaas nyt tietäjät, millä noi lämmönvaihtimet kannattaisi eristellä… joskus 90-luvulla laittelin jotakin lasivillaa sisältävää eristettä, ei ollut riemuhommaa sen kanssa turaaminen. Olisko nyt tekniikka ja materiaalit kehittyneet?

    Niin ja öljynjäähdyttimen eteen jotakin? Mikä materiaali ja paksuus sinne sopii??

    Tulenkestävää, ei niin väliä muutoin. Omakohtaisia kokeiluja: Sammutuspeite, nylon-köysi, pakoputkikääre, alufolio, retkipatja tulenkestävän materiaalin päällä, erkka, sähköteippi..

    Lauhduttajalle alumiinia, materiaalivahvuus virvoitusjuomatölkistä milliseen.

    Espoo-Ke-Su
    Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71

    #231026
    Akaile
    Akaile
    Osallistuja

    Pitäis pikkuhiljaa miettiä, mitä ohuempää öljyä tuonne Hertan moottoriin vaihtaisi. Tuo British Classic ei ole ehkä paras mahdollinen talviöljy. Mitäs te muut talvella ajelevat käytätte, onko suosituksia. Pitäisi mun mielestä olla mineraaliöljy, eikä tuhottoman kallista.

    Vanhoin tiivistein varustetuissa koneissa Valvoline Max-Life, uusin tiivistein Castrol Magnatec. Jos kone ei kuluta öljyä niin öljyn hinnassa on jotakuinkin turhaa säästää, koska se on loppujen lopuksi niin pieni menoerä. Sen sijaan laatuöljyllä saattaa tuoda koneelle useita elinvuosia.

    Espoo-Ke-Su
    Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71

    #231552
    Masa
    Masa
    Osallistuja

    Kokeillaampa vielä kerran.

    Tämmönen siitä sitten tuli.

    Amin takapohja

    #231559
    jiipee
    jiipee
    Osallistuja

    Tämmönen siitä sitten tuli.

    Moron Masa,

    Tollasta ei todellakaan saa aikaan kuvamanibulaatiolla.

    Tollanen tehdään rautaisella ammattitaidolla, jes.

    T: jiipee

    Ps. meikäläinen joutuis ostamaan tollasen kaupasta

Esillä 15 viestiä, 31 - 45 (kaikkiaan 110)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.