Tämä aihe sisältää 143 vastaukset, 21 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi Akaile Akaile 19.2.2018 klo 12:25.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 144)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #129362
    Akaile
    Akaile
    Osallistuja

    ”Sähkö on sinistä ja sattuu”, sanovat. Tämänkin hankintatarve on sattunut henkisesti jo vuosia. Uskokaa tai älkää, Dyane-miehen sydämessä on tilaa tavallisellekin 2cv:lle 😆 Ehkä tämänkin taustana on jonkinlainen lapsuudesta juontava trauma tai muuta vastaavaa, sillä Dyanen tavoin aidot kutoset olivat/ovat perheessämme vähemmistön edustajia. Asiaan.. Tämän kevään aikana aukesi mahdollisuus monisyheröisessä kombinaatiossa täydentää kokoelmaa kutosella ja sellainen löytyikin muutaman muun kandidaatin jälkeen Hirvensalmen sinisten A-mallien keskusvarastolta. Tunnettu Kiltalainen on tämän läpikäynyt 2000-luvun alkupuolella ja nyt tämä -77 ajautui käsiini pääsiäissunnuntaina.


    Päältä kaunis, mutta moottorin osalta kaput. Ironiaa sinänsä, että oli vuosi sitten läpäissyt katsastuksen ja samalla matkalla kone sanoi sopimuksensa irti…Tämä siis ex-ex-omistajalla ennen keskusvarastolla lepäämistä.

    Eilen kävin asentamassa perhetutulle toisen harrastajan peruskorjaaman koneen ja sen jälkeistä nättiä käyntiääntä kuunnellessa päätin palata kotipihaan ja aloittaa samoilla lämmöillä omani kunnostuksen.


    Vajaat 190tkm ajettu komeus esiinkaivettuna. Vielä pyörii, muttei käy.

    Ja hiiijop selkä kiittää:


    Pelkääjänpuolen pakoputki kuiva, mutta…


    ..kuskinpuoli vähemmän. Öljyroiskeet jatkuivat pakoputken päähän saakka.


    En kyllä muista, että olisin mistään koneesta vähään aikaan laskenut yhtä mustaa tervaa ulos. Epäilen tässä vaiheessa männänrengas- tai venttiilikoneistovikaa, joka on hyvinkin saattanut saada alkunsa vähäisestä huollosta viimevuosina. Öljyfiltteri ja ilmeisesti öljytkin on vaihdettu ainakin kerran vuoden 2003 jälkeen, mutta… Tiedän tämän siitä, että peruskorjaaja lähetti valokuvan, jossa näkyy päiväys filtteriin kirjattuna. Tämä on btw. hyvä tapa! Villi veikkaus on, että ainakin 20tkm ajettu näillä öljyillä sisältäen myös talviajoa. Terva tukkii öljykanavia ja pinttyy pintoihin. 👿

    Tästä jatketaan! Aina kun keritään muilta töiltä 😆

    Espoo-Ke-Su
    Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77

    #174818
    Akaile
    Akaile
    Osallistuja

    Kone ja elimenluovuttajakone pesty painepesurilla pahimmista sooseista. Huomattavasti mukavampi käsitellä purkuvaiheessa, kun on edes osittain puhdasta tavaraa. Aloitin myös huohottimen korjauksen ja avattuani huohottimen totesin, ettei ollut hukkareissu…Yläkalvo lasittuneina palasina ja viilletty alarinkula oli lähempänä muovia kuin kumia. Olihan viheliäinen irrottaa tuo yläkalvon töttörö! Ei kyllä todellakaan lähtenyt noin helpolla kuin videon esimerkissä, mutta syytä en oikein tiedä. Kumitiivistettä oli kyllä yläosan ja ulkokuoren välissä, joten liekkö tehtaalla kasattu väärin ja nyt se kostautui rusikoitumisena. Nooh, eiköhän tästäkin kampe vielä tule. Tämä korjaussarja on kyllä erinomainen tuote! Toivon vielä, että kumi olisi laadultaan sellaista, että se kestäisi öljyä ongelmitta. Toisaalta, seuraava avaus ja kalvojen vaihto on jo huomattavasti helpompi kierrettävien osien avulla.

    Tuubin esimerkkivideo aiheesta; lähempänä todellisuutta kuin mainosvideo.. : https://www.youtube.com/watch?v=eAgIgBqvziw” onclick=”window.open(this.href);return false;

    Sylinterien ympärysmuovit ovat kyllä ihan roskiskamaa jo.. Olen sanonut tämän aiemmin ja sanon nytkin; älkää hävittäkö raatokoneiden ympäryspeltejä edes pahasti ruostuneina, sillä niistä tulee olemaan pulaa jossain vaiheessa. Elllei sitten uustuotanto nappaa tätäkin artikkelia mukaan valikoimaansa. :mrgreen:

    Espoo-Ke-Su
    Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77

    #174819
    Akaile
    Akaile
    Osallistuja

    Hauskoja detaljeja jälleen, olenhan tästä joskus kuullut, mutta nyt konkretisoitui.. A06/664 koneessa huohottimen letkun lähtö yläviistoon ja AM2-A:ssa alaviistoon. Korjaussarjan etuna, että tuon letkulähdön voi suunnata uusiksi, eli esimerkiksi omassa tapauksesssa laitoin sen aavistuksen etuviistoon pois kaasarivivuston tieltä. Maalia niskaan.

    Purin koneesta hilppeet irti ja jotain positiivistakin: kytkinlevystä löytyy leima 091109 ja reippaasti pintaa, lähes uudenkarhea. Vanhanmallin isomman painelaakerin naitan kyllä tämänkin kanssa, sillä se on pelannut ongelmitta Tiinassakin.

    Jos olen huomenna töiden jälkeen reippaana niin nyppäsen kannet irti vaurioiden selvittämiseksi. Luovuttajakoneesta tarvii ottaa pellit, muovibitumikuoret olivat ehtoopuolella.

    Espoo-Ke-Su
    Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77

    #174820
    Akaile
    Akaile
    Osallistuja

    Miksi tehdä vaurioanalyysiä? Koska tunnetusti virheistä oppii!

    Nyppäsin kannet irti ja olihan näky! Puhelinkeskusteluiden yhteydessä Kari80++ ompi veikkaillut reikää männässä. Itse pidin potentiaalisena ehdokkaana venttiilikoneiston teflonin katoamista paikaltaan, sillä tuolloinkin öljyä tulee pakoputkeen ja reippaasti.

    ..and the winner is:

    Kari vei pokaalin tällä kertaa. :mrgreen:


    Melko lohduton näky tuollaisella kraaterilla.


    Klo 3 kohdalla oleva täplä ei ole roska kuvassa, vaan siitä todellakin paistaa päivä läpi


    Männänrengaskin ”vain” kolmessa osassa ja keskimmäinen rengas jumissa urassaan.


    KP pytty, kiinnileikkuujäljet


    PP pytty myöskin kiinnileikkuujäljet, vaikka mäntä ja männänrenkaat olivat ihan ok-kunnossa.

    Näen tapahtumille kaksi eri skenaariota:
    1. kaasarin pääakselilla on runsaasti väljää. Kaasari on kenties säädetty melko laihalle. Tämä yhdistettynä nykyiseen ”laihempaan” bensaan on seos mennyt kertakaikkiaan liian laihaksi ja tämä on sulattanut männän imupuolelta.

    2. vaihtamattomien öljyjen(=lue tervojen) seurauksena voiteluominaisuudet ovat totaalisesti loppuneet kesken. Männänrenkaiden falskaaminen on aikaansaanut karstoittumista männän päälle ja tämän hehkuminen ajossa on aikaansaanut männän laen sulamisen. Pidän tätä todennäköisenä vaihtoehtona siksi, että 1/4 tuosta männänpäästä on sulanut pois, eli pistemmäistä nopeaa porautumista ei ole tapahtunut. Olisi ollut mielenkiintoista tietää onko ennen tätä onnettomuutta ollut ns. jälkikäyntiä eli käynnissäpysymistä vielä virtojen sammuttamisenkin jälkeen…

    Mitä hyvää näen tapahtumasarjassa? Kyseinen moottori ei ole kerinnyt leikkaamaan kiinni, eli kampi ei todennäköisesti ole moksiskaan. Moottorin alakerta on kilometriensä puolesta elänyt vasta 1/3 elinkaarensa päästä, joten huolehtimalla lienee vielä monia hyviä kilometrejä edessä. Kiertokankien yläpuslat olivat ehjät ja välyksettömät, eikä alapäissäkään tuntunut klappia. Öljypumppu ja kampi ja nokka ovat vielä irrottamatta, eli sieltä voi ikäviäkin yllätyksiä löytyä. Tämäkään ei periaatteessa haittaa, sillä hyllyssä on ehjä kampi ja nokka-akseleissahan on paljon pelivaraa.

    Espoo-Ke-Su
    Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77

    #174821
    Akaile
    Akaile
    Osallistuja

    Voe voe…Eipä juuri ollut mukavia yllätyksiä lohkon sisälläkään. Öljypumppu vatkannut sekametallisoppaa, ratas ny vielä menis, mutta kansi pitäisi plaanata ennen uusiokäyttöä. Nokka-akselista en hiomatta tekisi mitään pöytäkoristetta tärkeämpää:


    Jokaisessa nokassa pintavauriota molemmin puolin ja tuossa kondiksessa on jo riskinsä lohkeamille…pintaruoste nyt vielä lähtisi paperilla sipaisemalla.

    Ja tämä se ikävin homma:

    Kampiakselin takalaakeri imaissut oikein kunnolla alumiinia ja kehä täynnä kraateria ja naarmua.

    Luovuttajakoneen purin jo osittain, mutta heikohko esitys sekin. On varmasti pitänyt meteliä! Yksi männänrengas kairannut halkionsa vierestä mäntää renkaan paksuuden verran lisää, eli käytännössä ylin männänrengas on vatkannut eestaas sellaista 4-5mm urarataa. Männästä irronneet palaset olivat pomppineet männän päällä jättäen lakeen oman kädenjälkensä.

    Espoo-Ke-Su
    Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77

    #174822
    Akaile
    Akaile
    Osallistuja

    Dodii, nyt on luovuttajakonekkin atomeina. Hyvää: öljypumppu, nokka-akseli, työntötankojen nostinkupit, eli ei ihan ”hukkareissu”. Löysinkö kammen takalaakerin? No en, tämäkin oli sökö. Sen lisäksi mulla on yksi irrallinen kampi (kolmas siis), jossa siinäkin huono takalaakeri… Yritän huomenna lähestyä muhun yksityisviestillä yhteyttä ottaneeseen herrasmieheen…siis puhelimella, ei muita tarkoitusperiä.

    Mitäpä muuta? No tässä kampurassa oli se klassinen etulaakerin kilkatusvika:

    Eli laakeriholkki lähtee liikkeelle lohkon lukitusnastasta ina kerrallaan ja alkaa kalkattamaan erikoisesti ”tak tak tak” kierroksista riippuen. Olen nähnyt tätäkin pahempia uria, jotka ovat jo öljykierrollisesti pieniä ihmeitä.
    Mutta mikä tämän aiheuttaa joihinkin kampiin? Siihempä olen kuullut hyvän selvennyksen! Syy on kammen kierous. Kiero kampi muljuaa siitä niitin reiästä ylimääräisten vääntövoimien johdosta sen reiän isommaksi ja liikkeen alettua laakeri alkaa tehdä ees-taas liikettä, joka kairaa tuota uraa. Siispä nykyvalmistustekniikan perspektiivistä sätkän kampi on melkoisen vaatimattomalla tarkkuudella tehty. (Koska siis varianssia löytyy, toki koneen käyttötapa, huoltoväli ja öljyt toimivat myös osatekijöinä)

    Espoo-Ke-Su
    Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77

    #174823

    Esa Surakka
    Osallistuja

    Hei,

    itselläni sattui vastaava etulaakerin pyöriminen ja kammen kieroutta epäilin minäkin.
    Rullien päällä heittokellolla tarkastettuna siitä ei heittoa kuitenkaan löytynyt, olisikohan ollut
    satasen luokkaa etustefan liukupinnan kohdalla.
    Eli taitaa ihan öljyn kitka riittää.
    En tiedä voisiko lohkojen väliin liikaa laitettu tiivisteliima estää lohkojen puristumisen täysin yhteen.
    Luulisi kyllä että sieltä sieltä aika tarkkaan puristuisi liiat pois?

    Esa

    #174824
    Akaile
    Akaile
    Osallistuja

    Joo tämä kierous ei ole ihan hatusta vetäistyä faktaa, vaan perustuu kampia tutkineen ja kunnostaneen sanoihin. Ongelmaa on helppo todentaa karrikoiden laittamalla toisen käden etusormi ja peukalo yhteen, jonka jälkeen tökkäsee toisen käden etusormen vinottain tämän rinkulan sisään. Vinottain olevaa ”akselia” kun pyörität rinkulan sisällä, huomaat kun rinkiin kohdistuu vääntöä. Tämä kyseinen vääntö saa laakerin liikkumaan ensin hieman akselin suuntaisella akselilla ja siitä se sitten materiaalia syöden jatkaa uraansa pyörimissuunnan mukaisella kehällä. Sitä pohdin miksi se paukuttaa ees taas, vaikka koneen pyörimissuunta on vakio, eli mikä on se palauttava vastavoima rotaation suunnalle? Tästä tulin johtopäätökseen, että todennäköisesti kammen ja laakerikehän väliin suihkuava öljy saa laakerikehän kääntymään pyörimissuunan vastaiseen suuntaan ja erityisesti moottorin kierroksia pudottaessa tämä laakerin kääntö ”alkuasentoon” pääsee tapahtumaan. Saa tarkentaa tai esittää vastateorioita 😆

    Mutta tuosta lukitsemisesta, joo, olen samaa harkinnut, että kasatessa pudotan sopivaan kohtaan hydraulilukitetta ja annan kuivua ennen runkolaakerin öljyämistä, ja puhun nyt siis ehjästä kammesta ilman tuota uraa. Urallinen kampi jää odottamaan parempaa tulevaisuuttaan. Nokka-akselin vien huomenna hiottavaksi, varmuuden vuoksi 😯

    Moottorin lohkojen väliin ei saa puristaa liikaa liimaa! Siitä ei ole A) mitään hyötyä tarkkaan plaanattujen kappaleiden välissä B) välistä puristuvat liimapalkot ovat vaarassa ajautua öljykiertoon tukkimaan oleellisia öljykanavia. C) liika liima aiheuttaa oikean kiristysmomentin katoamista liiman puristuessa välistä ja lisää jälkikiristyksen tarvetta. Tämän kohdan C tiedän suurien teollisuuskoneiden erillisten liukulaakereiden kasaamisesta ja asiakasreklamaatiosta maailmalta…

    Espoo-Ke-Su
    Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77

    #174825
    Akaile
    Akaile
    Osallistuja

    Nokka-akseli lähti kuluneella viikolla hiottavaksi Hiomotielle, sekä Pilipaliteeman öljynsuodatin-anturiadapterin liitoskikale sorvattavaksi. Sen verran muokkaan sitä samalla, että jatkossa öljynsuodattimena toimii GS:n tai vast. öljynsuodin, joka on kierteeltään yleisempi kuin sätkän filtteri. Siten voin käyttää isompaa suodinta ja vähennän samalla suodinarsenaalia taloudessamme.

    Franzosen paketti saapui ja siitä intoutuneena asensin uuden akkutelineen mallia RST. Tämä siksi, että akun hönkiessä rikkihappokaasujaan, akkuteline on yleensä konehuoneessa ensimmäinen, joka ruostuu. Istui hyvin ja oli malliltaan alkuperäisen kopio, joten uskallan suositella tätä muillekin: http://www.franzose.de/en/Citroen-2CV/Alle/Batterie-Halterungen/ANR15243/” onclick=”window.open(this.href);return false;

    Aircooled.fi toimitti suoraan postilaatikkoon männäntapin nylon-varmistimet ja kuten olin puutteellisista tiedoista ounastellut, nämä ovat 22mm männäntapille 20mm sijasta. Ei haittaa, sillä materiaalia on helpompi ottaa pois kuin taikoa takaisin… Ts. ajattelin puusorvilla yrittää ottaa pari milliä pois.

    Espoo-Ke-Su
    Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77

    #174826
    Akaile
    Akaile
    Osallistuja

    Huomasin muiden askareiden lomassa kabiinissa lapun, johon oli kirjailtu tankkauskilometrejä. Vajaat 5000km sitten oli lisämerkintä ”öljyt+suodin”, josta tietysti sain hyvät naurut. Tuon näköistä kuraa ei saa koneeseen kuin kaatamalla jäteöljyä myllyyn, eli uskon tässä käyneen niin, että koneeseen on kyllä pyöräytetty uusi suodatin, mutta öljyt on jätetty vaihtamatta. Tällä nyt ei ole sinänsä enää mitään merkitystä, mutta ounastelen työn suorittajaksi Lammilaista huoltoasemaa, joten jos entinen omistaja lukee tämän viestin niin suosittelen pysymään kaukana heidän palveluistaan liittyen rättisitikoiden huoltoihin 💡

    Espoo-Ke-Su
    Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77

    #174827

    Croisette
    Osallistuja

    @akaile wrote:

    GS:n tai vast. öljynsuodin, joka on kierteeltään yleisempi kuin sätkän filtteri.

    GS:n öljynsuodatinta ei muuten sitten enään valmisteta/saa Purfluxina(muun merkkisinä eli esim Mann saa kyllä yhä), eli valitse joku muu yleisempi kierre, jos kerran valita voit 😉 .

    #174828
    Akaile
    Akaile
    Osallistuja

    …”joka päivä jotain..”

    Lohko on moottorin peruskallio.


    Kelit vihdoin kirkastuivat ja pääsin viimeistelemään pesuhommat. Lohkot kuivui mukavasti auringossa. Vielä tiivisteet kaavarilla pojes ja sitten pikkuhiljaa kasauksen aloittelu..Valitettavasti tulevalla viikolla työt haittaa harrastamista ja pahasti. 😐

    Espoo-Ke-Su
    Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77

    #174829
    Akaile
    Akaile
    Osallistuja

    Töiden lisäksi harrastamista on haitannut muu huollettava kalusto…Lauantaina tuli kuitenkin noudettua paremmat moottorin päälypellit, kärkien pyörijä nokan päähän ja kammen takalaakeri. Kiitokset vielä kertaalleen asianosaisille.
    Sitroselta uudet käsijarruvaijerit, lämpöputket ja tukityynyjä. Tuntuu, että olen kohta hyödyntänyt joka shoppia, joten ei voi ainakaan keskittämisestä syyttää 😆

    Tänään purin kaasarin pois imupakosarjasta laippojen plaanausta ja ips:n maalausta varten. Pettymyksekseni kaasarin alla oleva bakeliitti oli ihan roskiskamaa, eli näkkäriä 🙁 Luovuttajakoneen kaasarille sama työ, muttei senkään bakeliitti hirveästi lämmittänyt mieltä…täytynee harkita vielä.

    Espoo-Ke-Su
    Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77

    #174830
    Akaile
    Akaile
    Osallistuja

    Kylläpä aika rientää kun on kivaa! Ja eilenhän sitä oli poikkeuksellisesti, kun onnistui illan keskittymään lohkon läjäilyyn. Nokka tuli hionnasta juuri ennen Helaritorstaita, mutta muut hommat sotkivat nämä kivat puuhat.

    Puolisentoistasataa rahaa hionta ja fosfatointi, joten älkää heittäkö vanhoja nokkia roskiin, niille tekee vielä ihmeitä! Varsinkin ne kolmeniittiset vanhemmat nokat ovat kovaa tekoa.


    Lauhduttajaan lotrasin rasvanpoistajaa putkeen ja tiiviisti paineilmaa 8 baria puhkuen, eikä tuntunut puskevan läpi mistään. Tämä on hyvä testata ennen asennusta, sillä aivan seulat lauhduttajat saa paljastettua tällä. Asentaessa huomasin jälleen, että pultti kannattaa laittaa vasemmalta oikealle, eikä oikealta vasemmalle, koska kenttäolosuhteissa lauhduttajaa vaihtaessa säästyy bensapumpun irrottamiselta asentamalla purkusuunnan vasemmalle puolen.


    Kyllä puhdas lohko on komia!


    Lohkopintojen välistä pursui tasainen pieni palko tiivisteliimaa ja laitoin sitä todella ohuen kerroksen sormenpäällä töpöttämällä molempiin lohkoihin. Tämän olen havainnut hyväksi aiemmissa koneissakin.
    Kampeen vaihdoin sen uuden takalaakerin, mutta ikäväkseni huomasin asentaessa etulaakerissa pienenpienen välyksen suhteessa lohkon niittiin. Tähän laitoin kokeeksi öljykanavia varoen pienen tipan hydraulilukitetta ja annoin kuivua. Tämä vaikutti ainakin kasausvaiheessa lukitsevan etulaakerin paikalleen, se on toinen juttu kauan se käytännössä kestää. Ajoa se ei estä vielä satoihin tuhansiin kilometreihin, mutta ääni tulee lisääntymään.

    Edit. Yks ylmääräne kuva pojes

    Espoo-Ke-Su
    Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77

    #174831

    Lasse1
    Osallistuja

    Moro !!
    Öljynlauhduttimen pultin laitoit kait oikeansylinterin puolelta sisään, niin että mutteri on vasemman sylinterin ja bensapumpun puolella ?
    Siistiä työtä, hyvä kone tulee tuosta, ajaa mutkasta tietä näkymättömiin ,)
    Lasse

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 144)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.