Kirjoitetut vastaukset
-
JulkaisijaArtikkelit
-
1,2 mm on liikaa. Kirjan mukaan pitäisi olla 0,07-0,14 mm
Tuon välyksen haitoista en osaa sanoa, mutta koska se ei siihen alunperin kuulu, niin ei se varmaan hyväksikään ole.
Tuon korjaamiseen olen käyttänyt seuraavanlaista meetelmää: Mitataan se nykyinen välys. Otetaan hammaspyörä irti (sitä varten piti tehdä ulsvetäjä). Hammaspyörän alla on levy, joka toimii laakerin liukupintana päittäissuunnassa. Levy nojaa sisäkehältään kampiakselissa olevaan olakkeeseen. Jotta levy saadaan menemään syvemmälle täytyy siitä sorvata ainetta pois olakkeen kohdalta. Ainetta poistetaan sen ylimääräisen välyksen verran. Nyt levy pääsee menemään syvemmälle, jolloin välys pienenee. Jotta hammaspyörä tulisi kohdalleen on sen alle vielä lisättävä prikka, joka on sen poistetun aineen vahvuinen. Lopuksi lämmitetään hammaspyörä (uunissa n.200C) ja pudotetaan paikalleen. Koska hammaspyörä jämähtää hetkessä paikalleen on ajoitusmerkkiä turha yrittääkkään saada kohdalleen, niin on helpompi tehdä uusi ajoitusmerkki ja poistaa se vanha jos ei vahingossan olisi osunut kohdalleen.Asennuksessa kannattaa huomioida myös se, että tuo kuvassa näkyvä harmaa paluuputki pitää vetää polttoainesäiliöön asti. muutoin tulee ongelmia. Tulevan polttoaineen voi ottaa haaroittimella ennen sätkän bensapumppua.
Mikäli varaosakirjoja on uskominen, niin akseli on vaihtunut tiuhabooriseksi huhtikuussa -66.
Löytyiskö apu kenties täältä? http://files.citroen-forum.nl/manuals/
Samoin on myös tuo kampiakselin hammaspyörä prässäämällä kiinni. Olen parista kammesta tuon hammaspyörän irroittanut kun on etulaakerin päittäisvälystä pitänyt vähän korjailla. Mutta tuo takaisin laitto niin, että merkit tulee kohdalleen on melko mahdoton tehtävä. Helpommin homma hoituu siten, että lämmitetään hammaspyörä n. 180-asteiseksi ja pudotetaan paikalleen. Sen jälkeen haetaan ajoitusmerkkien paikka. Näin se on varmaankin noissa korjatuissa koneissa tehty.
Kylmäpuristettua käytin, joten lienee tuota keittämätöntä.
Monenlaisia keinoja on tullut ruostumisen ehkäisemiseksi tullut kokeiltua niiden reilun 30 vuoden aikana kun olen ympärivuotista Sätkäilyä harrastanut, mutta kyllä pellavaöljy on saanut kaikkein nopeimmin pellin muuttumaan ruosteeksi.Kerran olen pellavaöljyä kokeillut Sätkän suojaukseen. Onneksi ei tullut ruiskutettua kuin pariin kohtaan kun jo tämän aineen luonne selvisi. Kovetettuaan (ei siis kuivu, reagoi auringon valoon, näin olen ymmärtänyt) ei se liukene mihinkään liuottimiin. Eli uusintakäsittelystäkään ei ole juuri hyötyä kun se ei pääse tunkeutumaan tuosta kovasta pinnasta läpi. Ja jos sinne on jo kosteus päässyt kulkeutumaan, niin kuin se ennenpitkää tekee, niin se kyllä muuttaa pellin ruosteeksi hyvinkin nopeasti.
Nykyisin olenkin käyttänyt sellaisia ruostesuoja-aineita jotka liukenevat liuottimiin. Näin voi uusintasuojauksessa ensin vanhan massan pehmentää ruiskuttamalla pelkän liuottimen pariin kertaan muutaman päivän välein, niin sen jälkeen uusikin massa jo tarttuu kunnolla eikä tee vain uutta kerrosta, joka irtoaa ja jonka alle ruostuttava kosteus voi pesiytyä.On myös tärkeää, että puola ja tulpanjohdot ovat puhtaat pölystä ja liasta, koska pölyinen pinta sitoo kosteutta, joka taas saa kipinän harhailemaan omille teilleen jo paljon ennen tulppaa.
Kärjet kannatta myös vaihtaa tai ainakin puhdistaa ja säätää.Ainakin täydellisiä lamppuja H4-umpioilla ja kromatuilla kuupilla pitäisi löytyä Auto-Artikkelista ja Sitroselta. Sitrosen hinta näytti olevan n.70€/kpl
M11x1 on jousivarvan kierre
Hyväksi havaittu tiiviste aine on spray purkkiin pakattu kotelomassa. Sitä kun ruiskuttelee tuulilasin tiivisteen reunan alle ja tuuletusluukun tiivisteen yläreunaan ja siihen listan juureen, annetaan imeytyä rakosiin ja lisätään tarvittaessa. Ylimääräinen pyyhitään pois. Pitäisi tuolla konstilla vesivuotojen ainakin vähentyä. Kotelomassassa on se hyvä puoli, että se etsii itse vuotavat kohdat ja tiivistää ne. Lisäksi se suojaa ruostumiselta.
Kyllä käy. Ainakin olen niitä vuosikaudet käyttänyt ja hyvin on toiminut.
Nyytisissä 3/2004 on rungon mittapiirustus.
Myös nopeusmittaria käyttävässä matoruuvissa on eroa. Nelkussa on 3-päinen kierre ja kutosessa 4-päinen. Samoin vaijerin päässä oleva hammaspyörä on nelkussa 14-hampainen ja kutosessa 16-hampainen.
-
JulkaisijaArtikkelit