Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Nokka-akselin ajoitus?

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 6 viestiä, 1 - 6 (kaikkiaan 6)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #122301

    Onko tullut vastaan, nokan ja kammen ajoitusmerkit kun laittaa kohdalleen, niin kampi on 180 astetta pielessä. Siis mäntien ollessa ykk:ssa on venttiileitä auki, kärkien antaessa kipinän vastaavasti akk:ssa… Tuossa konetta kasatessa, nokka toisesta koneesta, osien alkuperä mitä lie, tällainen tuli vastaan.

    Nokka-akseleita tarkastellessa havaitsin että merkit (ne kaksi viivaa joiden väliin kammen rattaan viiva pitisi tulla)poikkesivat sen 90 astetta kahdesta muusta, juuri tästä koneesta pois otetussa ja vuosi sitten ostamastani hiotusta… Katsoin parhaakseni etsiä oikean uuden paikan uusille merkeille, ja näin kasasin koko koneen. Oikeaa kohtaa metsästin siis nokkien ja kärkien jousien kiinnitystappien mukaan… Uskoisin saaneeni oikeaan, ainakin vertaamalla toiseen koneeseen ja sen venttiilien avautumisajankohtiin…

    #133873

    Miulla oli sama juttu veglia tehtaan kunnostaman koneen nokan kanssa. Ilmeisesti nokka-akselin hammaspyörä on ollut irti laakerin uusimisen(?)takia. Alkuperäinen merkki ei pitänyt paikkaansa. Uudelleen konetta kasatessa löytyi nokasta hyvin pieni uusi merkki, joka ainakin toiseen nokkaan verratessa piti kutinsa. Onneksi ei tullut konetta avaimella käynistettyä… Vika ilmeni sytytystä säädettäessä ja siinä, että ventiili otti mäntään, kuten Jasukin kertoi.
    Nokka-akselin hammaspyörähän on prässäämällä kiinni, joten on aika mahdotonta saada se samalle paikalle jos se on joudutttu irroittamaan.

    Topon konetta kasatessa kävi parempi tuuri. Nokka-akselilla oli kolme merkkiä, ja aivan sattumalta Toppo valitsi sen oikean. (kone toimii!)

    #133874

    Pöh se mitään sattumaa tahi tuuria ollut – se oli silkkaa suvereenia ammattitaitoa 😉

    #133875

    Samoin on myös tuo kampiakselin hammaspyörä prässäämällä kiinni. Olen parista kammesta tuon hammaspyörän irroittanut kun on etulaakerin päittäisvälystä pitänyt vähän korjailla. Mutta tuo takaisin laitto niin, että merkit tulee kohdalleen on melko mahdoton tehtävä. Helpommin homma hoituu siten, että lämmitetään hammaspyörä n. 180-asteiseksi ja pudotetaan paikalleen. Sen jälkeen haetaan ajoitusmerkkien paikka. Näin se on varmaankin noissa korjatuissa koneissa tehty.

    #133876

    Voipi olla ihan suomalaista aikaansaannosta tämä oma nenäkepin ajoitus”ongelma”, tuossa muistelin että mistähän tuo nokka haltuun tullut olisija muistin että sehän tuli tampereelta yhden kulkimen moottorin sisällä. Kone oli France-Moteurin kunnostama, eli saattais olla siellä tehty nokan laakerin vaihdon yhteydessä…

    Mutta on se vaan jännää miten varastossa olevat osat paranee vuosien varrella, aikanaan en tuota nokkaa enkä siinä koneessa ollutta kampea ajoon halunnut laittaa kunolivat olevinaan huonoja, mutta nyt lähempi tarkastelu osoitti niiden olevan varsin hyviä. Vai olisko sillon ollu niin paljon parempia palikoita ne muut, aiheuttaen näille silloisen hylkytuomion..?

    #133877

    Ovat ne Ranskalaiset jotain ominaisuuksia viinistä siirtäneet: Sätkä paranee vanhetessaan 😆 😆

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

Esillä 6 viestiä, 1 - 6 (kaikkiaan 6)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.