Kirjoitetut vastaukset

Esillä 15 viestiä, 31 - 45 (kaikkiaan 2,895)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • vastauksena käyttäjälle: 2cv.fi-sivustolle kirjautuminen #286720

    On tässä muutakin näemmä muuttunut, lisää tilastoja tunnuksen alla, sekä osa linkityksistä jälleen muutettu… Ihmettelin meinaan, kun antoi virheilmoitusta kun viimeisimpiä viestejä haki, selaimen pikalinkeistä, ja syy löytyi kun katsoi tarkemmin mitä osoiteriville ilmestyy…

    https://www.2cv.fi/keskustelut/nayta/uusimmat/
    Tämmöinen siellä oli aiemmin, taitaa olla siitä lähtien kun tälle wordpressille siirryttiin..?

    https://www.2cv.fi/keskustelut/nayta/latest-topics/
    Nyt sitten tuolta valikosta löytyy tämmöinen…

    Muutaman muunkin katsoin, ja taitaa olla nuo kaikki pikalinkit nykyään “lontoon kielellä” eikä enää kotimaisella murteellaa…

    Entäs tämä viestilaatikon alla oleva listaus käytettävistä attribuuteista, onko kyseinen laatikollinen kirjainlyhenteitä ilman selityksiä tarpeellinen..?

    vastauksena käyttäjälle: 2cv.fi-sivustolle kirjautuminen #286719

    Tunnuksella ei päästä sisälle, tulee tuo virheilmoitus. Sähköpostiosoitteella kirjautuminen onnistuu, ei ihan helposti olisi edes tullut mieleen sillä kokeilla, kiitos tuosta vinkistä…

    vastauksena käyttäjälle: Öljylämpämittarin anturista kysymys #286065

    Jep, ja nollan tilanteen myös, eli veteen sulavaa jäähilettä niin näkee sen toisenkin pään arvon. Jos siis oikeasti tarkkaa haluaa. Todennäköisesti tarkkuus on “tarpeeksi lähellä” että edes suuruusluokan tietää, ja noin jäähileellä ja kiehuvalla vedellä testatessa näkee senkin paljonko heittää jos heittää…

    Ehkä helpompi vielä mitata siten että kytkee anturin mittariin, ja käyttää anturissa nolla- ja sata-asteista vettä. Se että huoneenlämmössä sait pienen eron, ei välttämättä edes mittarissa erona näy…

    vastauksena käyttäjälle: Mitä teet? #285313

    Oma lentokenttä olisi kyllä kiva. Saattaisi vaan olla vaikeaa olla tekemättä “Päätaloja” eli luvatta rakentaa pientä lentävää mihin mahtuisi mukaan…

    Laitetaas vielä perjantailta pari lyhytelokuvaa..:


    Aina ei ihan onnistu. Liekö lisäjännitystä kun kameran virittelin jalustalle, ihan puhtaasti näppihäiriö ja epähuomiossa vetäisin moottorin seis heti kun lähti lentoon… Mitään vahinkoa ei tuossa sentään sattunut, takaisin vanerilevyn päälle ja uutta yritystä…


    Tässä vähän paremmalla menestyksellä. Ihan tuurissa oli, että sain tuon videolle, vilkutteli kamera jo akun tyhjyyttä, pakkanen puraisi aika äkkiä sähköt kamerasta, ja jos en olisi kuvausta pysäyttänyt niin tarttumatta kortille olisi jäänyt tuo suoritus. Toisaalta, jos olisi kamerassa sähköä piisannut, niin seuraavalla lennolla olisikin ollut erilaista nähtävää, tuuppasin sujuvasti hankeen josta selvisi muutaman tunnin kunnostuksella. Akseleita kieroksi, päälavat silppuna, pyrstön vetohihna poikki, pyrstöputki sekä vinotuet säleinä, hiilikuitu kyllä silppuuntuu hienosti kun kestoraja on ylitetty…

    IMG_3392
    Tuossa osa rikkoontuneista osista, päälavatkin näytti ehjiltä vaan samaan tapaan oli kuidut lähteneet irtaantumaan toisistaan kuin pyrstöputkesta, ja ne kun pyörii aika vauhdilla niin isona riskinä sitten on että lähtee palaset lentämään ja sitten alkaa tapahtua hallitsemattomia…

    Tuo lennätyspaikka, melkein oma lentokenttä. Tyhjä tontti josta purettiin kolme vuotta sitten päiväkoti ja “teletalo” pois, tilalla sekalaista purkujätettä sekä iso monttu jonka päällä oikeasti pitäisi harjoitella niin ei tulisi maankuoren äkillinen vastaantulo niin herkästi…

    On kyllä koukuttava laji, ja palauttaa hienosti maan pinnalle kun alkaa tuntua että osaisi. Liika varmuus kostautuu varaosien vähentymisenä…

    vastauksena käyttäjälle: Lehdistä leikeltyä #285002

    Tämmöisiä tuli vastaan, lehdestä “Purje ja Moottori”, tammikuun 1974 numerossa..:

    IMG_3372
    Ensin tämmöisiä perusohjeita, kukakohan lie tuon nimimerkin takana olikaan..?

    IMG_3373
    Entäs tämmöinen rakennettu yksilö? Muistaako kukaan, liekö säilynytkään..?

    Joo, omia muistikuvia ei tuolta ajalta oikein ole, kun tuli vasta muutamaa kuukautta myöhemmin synnyttyä. Tuollaista lehteäkään en ollut koskaan nähnyt, tiennyt olemassaolostakaan. Naapuri löysi vintiltään, ja meinasi että “saattaisi olla jotain kiinnostavaakin siellä”…

    vastauksena käyttäjälle: Mitä teet? #283868

    Oot sit reilun 10 vuotta edellä, mun tusaamiset tuli aloteltua ekan kerran noin 40 vuotta sitten. Koulun lennokkikerhossa jotakin, kotona samoihin aikoihin tutustumista lennokkiliiman tuoksuun. Ehti sitä olla monenlaista vapaasti lentävää, kymmenen vuotta myöhemmin pari radiohäirittävää liidokkia ja sit eka polttiskopteri. Yksi Old Timer -projekti on seurannut muutoissa mukana, tikuista veistelty sen verran että on runko ja peräsimet valmiina, moottoripukki 3,5 kuutioiselle nelitahtimosalle, tuli vaan muuta elämää häiritsemään sen rakentamista tuota pitemmälle, vaan eipä ole hennonut hävittääkään vielä… Vastahan tässä tuli toissakesänä kokeiltua vieläkö se moottori suostuu käymään, pikku houkuttelulla sai taas pihaan risiiniöljyn tuoksun nitron häivähdyksellä…

    Nyt sitten näitä sähkökoptereita, vähän helpompia kuin metanolikoneiset, ja hinnat ihan mitättömiä vanhoihin aikoihin verrattuna. Orastavaa kiinnostusta osalla jälkikasvuakin, jos heitä alkaa tosissaan kiinnostamaan niin siihenkin on lääkkeitä jo olemassa eli pieniä koptereita ja sitä ennen simulaattorilla opettelua. Pojat kaikki on jo vähän simulla lentäneet, ja jopa tuo kuus vuotias pitää välillä hallussa sen. Mutta vain sen verran välillä, ettei ihan arvaa minkäänlaista lentävää kokeilla, mutta ehkä tässä joskus vielä? Seiskaluokkalainen on pari akullista käynyt pihallakin kokeilemassa, isointa kiinnostaisi mutta ei vielä ole uskaltanut lähteä testaamaan…

    Hyvää vastapainoa muulle elämälle, unohtuu ihan kaikki ylimääräiset kun tuommoisen pyöriväsiipisen nostaa ilmaan. Ja jos erehtyy jotain muuta mieleen, niin siitä kyllä seuraa heti ohjelmaa. Jonkinlaista kuntoutustakin aivolaatikolle tämä…

    IMG_3360

    Lisätääs vielä tuommoinen kuva eiliseltä. Mitähän tuon neiti yks veen kanssa vielä tulee, kummasti kiinnostaa kaikki missä vaan joku pyörii…

    vastauksena käyttäjälle: Mitä teet? #283830

    On näpeille tosiaan hieman turhan viileää vielä, mutta nämä alta kymmenminuuttiset menee vielä muutaman asteen pakkasessa. Kuuden asteen jälkeen tuntui ettei montaa minuuttia enää kestä, vaan hyytyy akutkin aika paljon nopeammin pakkasen kiriessä…

    Onkin pitänyt kysyä, mutta aina unohtunut, että sinäkö se olet jolla on silloin tällöin lennokkikamaa myynnissä torissa. Nimi ja paikkakunta kun täsmää, niin tuskin niin täyskaimaa löytyy…

    IMG_3351
    Kummasti auttaa näkyvyyteen huomiovärit. Syksyn hämärtyessä alkoi sulautumaan taustaan tummansinisellä ja harmaalla maalattu yksilö. Sitten kuulin vihjauksen huomioväreistä, ja kummasti tuli näkyvyyttä lisää. Kuvassa yksi viimeisiä hankintoja, taas pykälää isompi kuin aiemmat 450-kokoiset, 550-kokoon venytetty Gaui Hurricane ekan lennon jälkeen eli kumma kyllä ehjänä…

    IMG_3352
    Ja ettei ihan sananhelinäksi menisi, niin on tuossa takapihan valvontakamerasta todiste, että lentää se. Ihan liian ahtaassa paikassa, mutta kyse oli vain testauksesta, naapuritontilla eli pois puretun päiväkodin paikalla on oikeampi lentotoimialue jossa on tilaa muttei pelkoa ylimääräisistä kulkijoista. Kylillä kävellessä tuli kyllä mieleen mennä satamaan jäälle, sielläkin olisi kummasti tilaa mutta varmasti yleisöäkin paikalla…

    Löytyyköhän täältä vielä muita lennättäjiä? Kempeleessä ainakin yksi hurja on ollut, vieläköhän Timppa lentelee..?

    vastauksena käyttäjälle: Mitä teet? #283685

    Suoritin ulosajon, eli siirsin nelikon tallista ulkoilmaan. Tokihan se piti kokeilla toimintaa, ahtaalla takapihalla, vaan kyllä se vielä tottelee kaasua ja ohjausta, hienosti ovi edellä kulkee kuten ennenkin niin halutessa…

    Säät sentään sallineet varovasti taas kokeilla kopterihommia, yhteen yksilöön tuli vaihdettua nupit jotta sai kolmannet lavat niin pää- kuin pyrstöroottorillekin. Muuttui luonne, mielestäni pelkästään positiiviseen suuntaan… Ei vaan tuuli eikä pakkanen, varsinkaan yhdessä, ole suotuisaa tälle lajille, kylmän ottaessa sormiin turhankin tehokkaasti…

    vastauksena käyttäjälle: Mitä teet? #283389

    ^Saako utelias olla? Vihjaatko vähäsen Superin aiempaa elämää..? Vaikka yksityisviestillä jos et julkisesti halua…

    Jostain syystä kaikenlaiset rakennellut on aina kiinnostaneet alkuperäisiä enemmän…

    vastauksena käyttäjälle: Mitä teet? #283383

    On tosiaan menny kumilaadut huonoksi. Suorastaan ärsyttävän huonoksi…

    IMG_3336
    Vielä en ulos siirtänyt, olkoon vielä sisällä lumimyräkän ajan, ottaa pihalle kun tulee tarve ajella. Kuvaustelineenä sitten toimi tuolle isoimmalle uusvanhalle harrastekohteelle, ne millä on nyt tullut opeteltua on aika paljon pienempiä, ja reilun puolta kevyempiä noin kilon painoisia, kuvassa oleva kaks-puol kiloinen tapaus, moottorissa tehoja rapiat 1,6kW jatkuvaa kuormaa, ja reilun puoli kW enemmän lyhytaikaisesti…

    Hauska, haastava, vaikea ja palkitseva laji tuokin. Ja koukuttava, voimakkaasti…

    vastauksena käyttäjälle: Mitä teet? #283371

    Hiljaista on ollut, mutta hissukseen jotain omiakin välillä. Pitäisi tuo aiemmin mainittu vaihteisto vielä niputtaa, mutta sen vuoro on seuraavaksi kun sai vihdoin Dyanen vetarin kumit vaihdettua…

    IMG_3323
    Olihan huo hieman jo rikki. Sekä sisä- että ulkonivelten kumit, asennettu 28.4.2016
    . Eteen olikin toiselle puolelle vaihdettu jo kerran, toiselle kahdesti, toivotaan että nyt ja viimeksi eteenkin asennetut on kestävämpiä. Ainakin enemmän kumisen tuntuiset mitä tuolloin laitetut…

    Huomionarvoista se että etuvetareissa on edelleen tehtaalla asennetut kumit paikallaan, eli semmoiset 50 vuotiaat. Jätin tuolloin vaihtamatta, mitäpä sitä ehjiä uusimaan, ja näemmä kannatti. Kilometrejä näille ei ole paljoakaan tullut, tosin pääosin talvella mutta ei kuitenkaan mahdottomissa pakkasissa…

    IMG_3330
    Nyt sisäpäihin toiseen tuli 2CV-tarvike, toiselle puolelle jonkun isomman keksinnön ulkonivelen kumi. Kuvasta näkyy osanumero, sekä se paljonko piti leikata että paksumpi osuus osui oikeaan mittaan…

    IMG_3324
    Otin ja porasin sitten reiän uudelle täyttötulpalle. Muutaman millin alkuperäistä ylemmäksi, kierteenä G1/4″ kun semmoiseen tiivisteellisiä tulppia on kourallinen tallissa. Muutenhan tuota ei olisi tarvinnut tehdä, vaan kun unohtui takaperän ympärille lattiapeltiä tehdessä toisinaan tarvittava öljynvaihto. Sen verran tiukka asennus, ettei mahdu tulppa edes pois kun peltiä tulee vastaan. Ja huoltoluukkua ei sille puolelle oikein saa, kun on tankki myös siinä kohdalla…

    IMG_3332
    Vähän tuoretta massaa pohjaan, ja tukivarsiin, josko tuolla taas lopputalven terveiset ajelisi..?

    vastauksena käyttäjälle: 123…. Korjaus #283213

    Pikkasen taas aiheesta. Tässä talven mittaan on käynyt pari tapausta “ennakoivassa huollossa” eli pintaliitosvastukset olen vaihtanut massavastukseen. Eri ikäisiä, toinen 2004 ja toinen 2009 valmistetulla kortilla, tai ainakin semmoinen vuosiluku on kortissa. Vanhempi oli jo selkeästi lämmittänyt levyä allaan, uudemmassa vain pieni värjäytymä. Kumpikin toimi pylväsporalla testatessa kuten pitää, puolan virta asettui kierrosluvusta riippien puolen ampeerin kahta puolta, mutta kumpikin teki senkin että sammutuksen jälkeen, ja joskus virtojen kytkennän jälkeen, otti hetken 2,6 ampeerin virtaa. Eihän tuossakaan vastukselle tule kuin vajaa watti lämmöksi hävitettävää, mutta sopivasti paistetulle vastukselle sekin voi olla liikaa…

    Komponentin hinta on hieman kohonnut, nyt oli vaatimattomasti moninkertaistunut, mutta edelleen siedettävä 1,20€ kipale. Muutaman kymmenen sentin hinnasta aika reilu nousu, tästä voi kuulemma kiittää maailmanlaajuista komponenttien saatavuusongelmaa, kriisit tekee tehtävänsä…

    Ilmeisesti yksi mitä aiemmin kirjoittelin, eli löystyneet kortin kiinnitysruuvit, on koettu ongelmaksi. Vanhoissa oli ristipääruuvit ilman prikkoja, uudemmissa on tullut vastaan kuusiokoloruuveja lukkoprikan kanssa. Tuo jousimainen lukkoprikka antaa vähä pelivaraa, niin lämpöjen kuin muunkin elämisen suhteen, ei maayhteys kortista runkoon katoa kerrasta jos eläessään ruuvit löystyy. Eli on tuotekehitystä tuoltakin osin tapahtunut. Eikä kipinöintiä näy tapahtuneen prikallisissa yksilöissä mitä on tullut käpisteltyä, muutamassa prikattomassa kylläkin…

    Rampan sytkää, sitä “huolella poltettua EVOa”, on tullut tutkailtua, korvaava kytkinkomponentti löytyi jo jemmasta, testaan miten lähtee toimimaan BIP373 kikkareella, joita on Megasquirtin kanssa käytetty ihan paljon. On siellä vielä vähän muutakin kärventynyttä, mutta ne on helpompia löydettäviä, ihan perus vastuksia joita on vieressä olleen lämpölähteen ansiosta mennyt vähän huonoksi. Testataan läpiladottavilla ensin, laittelen siitä sitten enemmän tarinaa kun saa testattua, jos vaikka kuviakin osaisi ottaa…

    vastauksena käyttäjälle: Onko takaiskuventtiiliä #282489

    Niitä pumppuja on ollut ruuveilla ja niiteillä kasattuja. Arvaa kumpi on helpompi purkaa vaikka venttiilien putsaamista, tai kalvon vaihtoa varten? Niin, ja siinä niittaamalla kasatussa on sisälle kurkistuksen jälkeen yleensä ruuvit…

    vastauksena käyttäjälle: Onko takaiskuventtiiliä #282485

    Niin. Kalvo jos on venynyt, niin sitten ei pumppaa enää kunnolla. Joskus pumppuun sai irrallisena kalvoakin, nykytilannetta en tiedä. Paljonko sitten uusi pumppu maksaa vs. kalvo, ja kauanko nykylaatuinen pumppu mahtaa kestää..?

    Nykylaadusta ei mitään hajua, omissa kun ei mekaanista punppua ole ollut sitten Ruotsin maailmankokouseissun, sieltä palattuamme loppui myös kaasarin kanssa ajelut…

    Tuohon talouden viimeiseen Brittiin ostin hätäpäissäni uuden pumpun, kun vanhasta vuoti solkenaan bensaa ulos. Sen parin viikon aikana, mitä saapumista odottelin, päätin kuitenkin kurkistaa paikallaan olleen olotilaa, ja tuosta oli todennäköisesti kalvo vain kuivahtanut sen 30 vuoden aikana mitä oli käyttämättä, ja kaikki pumpun kuusi ruuvia oli löysällä (rakenne hyvinkin sama mitä Sätkän pumpussa) ja nämä kiristämällä alkoikin menovesi pysymään pumpun sisällä. Hyvin toimi siihen asti kunnes ei tankista irronnut sakka enää sakkakuppiin sopinut, vaan päästi sitten roskaa läpi, ja sinne jommankumman tai molemman venttiilin väliin meni joku roska ja pumppaus muuttui lähinnä edestakaiseksi bensan siirtelyksi. Ehkä tuokin vielä tulee putsattua, uuden vaihdoin tilalle ja kummasti lähti taas bensaa liikkumaan… Käsipumpulla varustettu lasisella sakkakupilla, posteineen alle parin kympin oli se…

    vastauksena käyttäjälle: Onko takaiskuventtiiliä #282479

    Pumpussa oikein muuta olekaan, kuin takaiskuventtiilit. Se kammio missä kalvon liikkuessa tilavuus muuttuu, sen kummallakin puolella on venttiilit. Kammion kasvaessa tankin puoleinen venttiili päästää bensaa kammioon, ja pienentyessä bensa menee toisen venttiilin kautta kaasaria kohti. Vallan yksinkertainen väkkärä, vaan jos on venttiiln (kumman tahansa) välissä roskaa, niin se tuntuu toiminnassa heti…

Esillä 15 viestiä, 31 - 45 (kaikkiaan 2,895)