Kirjoitetut vastaukset
-
JulkaisijaArtikkelit
-
Akselien uusiminen auttaa, niitä on vielä saanut. Kysy kotimaan varaosamyyjiltä tai sitten Franzoselta
http://www.franzose.de/en/Citroen-2CV/Alle/Scheibenwaschanlage/ANR14129/” onclick=”window.open(this.href);return false;

Akselit väljistyvät todella paljon ja päästävät vettä läpi.
Oikein sitkoinen vaseliini voi auttaa hetkeksi. Vanha kikka on myös käyttää takajarrusylinterin pölykumia hattuna akselin päällä. Kestää ainakin yhden kesän.
Ei kai tulisi liian rikasta seosta tai kaasarin neulaventtiili olisi välillä jumissa. Arvaus vain tämäkin.
Ulkomailla, kun moottorijarrutuksella joskus laskettelee oikein pitkiä ja jyrkkiä alamäkiä, kuulee myös erikoista tussahtelua ja röpinää. Ilmeisesti kaasut syttyvät hieman omia aikojaan tai sitten vasta pakoputken puolella?
Samaa mieltä; vaikka asia vaikuttaa vähäpätöiseltä, on se pelkästään byrokratian epätarkoituksenmukainen sivutuote eikä kohtele ihmisiä tasapuolisesti.
Joka tapauksessa katsastusviranomaisella ei ole mitään keinoa asian helpottamiseksi, tiesi tuttu insinööri kertoa. Asia tulee esiin yhtenään konttorilla harrasteautojen kanssa.
Takapuolelta paljastuvat ihan simppelit kiinnitysruuvit.
Ernestin veivihuomiota täytyy kokeilla, pitäisi kai toimia, jos pultti vain on riittävän pitkä. Ehkä tehdas on sen tosiaan näin ajatellut.
ETUTUKIVARRET
Raid Mosquiton jäljiltä oikeanpuoleinen eturengas oli kulunut paikoin sisäpinnasta jo metallilangoille ja silmämääräisestikin se näytti epäilyttävästi kallistuneelta.
Tuuletusluukun etupuolella olevaa vatupassia apuna käyttäen asetin kulkimen mahdollisimman tasaiselle pinnalle ja ohjauksen suoraan. Ensin tarkistin mittanauhalla harituksen, joka oli toleranssissaan (eli 0- 3 mm).
Lokasuojan päältä mittasin luotilangalla (lanka, jonka päässä paino) vanteen ylä- ja alareunan etäisyyden ko. lankaan. Ylämitta oli liki 20 mm suurempi eli tukivarsi vääntynyt tai suurta klappia olkatapissa tai pyörän-/tukivarren laakereissa. Normaalisti kaikkien pyörien pitää olla pystysuunnassa täysin suorassa tai edessä muutaman millin ulospäin kallistuneena. Mitatessa on tärkeää, että auto on tasaisella ja ohjaus suorassa ja siltikin voi olettaa tulevan helposti muutaman millin heittoja. Vanteen reunakaan ei aina ole suora.
Tukivarren alta pyörä ilmaan tunkattuna antoi likimain saman mittaustuloksen, joskin olkatappiklappiakin oli muutaman millin edestä. Rungon alta tunkaten totesin tukivarren laakerin olevan klapiton; vapaana liikkuva tukivarsi (jousivarpa irroitettuna) ei heilunut eikä äännellyt.
Toisella puolella oli hieman samaa vääntymisen oiretta (alle 10 mm) ja ennenkaikkea vieläkin väljempi tappi. Siispä molemmat kynkät vaihtoon. Varastoista löytyi jopa sellaiset, joissa olkatapit vaikuttivat tiukoilta.
Uusien (käytettyjen) kynkkien kanssa etupää näyttää nyt ryhdikkäältä. Hieman epätarkassa pikamittauksessa vaikuttaisi nyt oikealla puolella olevan kallistumaa juuri toiseen suuntaan. Pitää koeajaa ja suorittaa vielä luotettavampi mittaus.
Samassa yhteydessä tuli myös vaihdettua etupään kitkaiskunvaimentimet. Poikittaisakselin päässä olevat kolme kitkaan läpäisevää “sormea” ovat usein ko. kohdalta kuluneet niin, että tähän syntyy melko iso vaimentamaton liike eli välys. Yritin poistaa näitä ruuvaamalla pieniä peltiruuveja ko. rakosiin. Onnistuisikohan täyttöhitsaus.
Vielä kun tukivarsi ja kitkat ovat poissa, voi kurkkia poikittaisakselin sisällä liikkuvaan ohjauslaitteeseen. Ohjauksen ääriasennoissa on mahdollista suorittaa molemmista suunnista huoltorasvausta esim. pitkällä letkulla tai pensselillä.
Hittolainen, täällähän on vaihdelaatikon kumityynykin ratkennut irti… lisää remppaa tiedossa…
Pyörä tulee mukana, juuri siinä on se kartio.
Sellainen “ulosvetäjä” on helppo valmistaa, että sopivan ison pultin mukaan tehdään sisäkiereet siihen kiinnityspultin “tunneliin”. Sitten vain avataan 14-millistä jonkun matkaa ja isolla pultilla sitä vasten painaen vedetään ropelli ulos.
Joka tapauksessa jo tässä ketjussa selitetyillä normaaleilla tavoillakin yleensä lähtee. Joskus tarvitaan melkoista tärisyttämistä, jos ropelli on ollut vuosia paikoillaan.
Mulla olevalla työkalulla voi valmistaa niitä alumiinisia viiksenpuolikkaita, ei ovaaleita. Siinä kahdella puolipyöreällä teräspalalla puristetaan oikeaan muotoon leikattu alumiinisoiro kuosiinsa.
Pitääpä löytää työkalu esiin kellarin kätköistä, hyvä kun tuli puheeksi.
Uusiotuotantona saatavilla ainakin ulkomaailmojen myymälöistä. Sitroseltakin kannattaa kysyä.
Mullakin on hallussa sellainen “erikoistyökalu”. Tulee ihan alkuperäisen näköistä kamaa, kun vaan lykkää alumiinia sisään.
Näytti tuo väri metallihohtoiselta, muttei ehkä olekaan.
Totalia on myös kehuttu. Red Line saatavilla Motonetin hyllystä. Eikös se ole periaatteessa synteettistä? Nimenomaan tuo MT-90 on 2CV:lle sopivaa!
Omassa pakussani loota tuppaa kuumana narahtelemaan. Onko kokemuspohjaisia konsteja tilanteen parantamiseksi tai toimiiko joku öljy tuossa suhteessa muita paremmin, nyt on jotain Mobilia? Viileissä oloissa loota on OK, joten öljyn oheneminen tuo ongelman esiin.
Synkronien lukkorenkaiden vaihto kai edessä. Onkos siihen tehty koskaan ohjeistusta?
Arne juuri tiedotteli, jotta tilaa olisi vielä muutamalle.
Katso http://2cv4.eu/msc/raid/” onclick=”window.open(this.href);return false;
Email dyarne–ätt–gmx.at
Tarkistus onkin hankalampi juttu. Ensinnäkin loodan oikealla sivulla 21 mm kannalla oleva tulppa on hankala avata käsiään murjomatta. Jollain tikulla voi yrittää tunnustella, onko öljyä tulpan aukon yläpinnan tasolle (auton ollessa suorana). Usein olen ujuttanut hieman lisää öljyä letkulla sisään ja kun se alkaa valumaan ulos, voi uskoa sitä olevan riittävästi. Onko fiksumpia tapoja?
Mainitsemani tulpan kautta siis lisätään öljyä. Posto tapahtuu pohjapropun kautta.
Öljymäärä on 0,9 litraa. Ylitäyttöä ei kannata yrittää; jotkut ovat väittäneet liian öljyn jopa sekoittavan vaihdelaatikon toimintaa?
24-karaatin kultaa, oletan.
Verhoilukankaat myyty, mutta kattopressu olisi vielä tarjolla.
-
JulkaisijaArtikkelit
