Kirjoitetut vastaukset
-
JulkaisijaArtikkelit
-
Ajankohtainen aihe!
Tällaiset loistavat yhteenvedot kuuluisivat ehdottomasti myös 2CV-Wikin puolelle sekä Nyytisiin. Tänne nämä hetken kuluttua hukkuvat kuin kaasu Saharaan – valitettavasti.
Jos kiinnostaa tutkailla aikoinaan Raid Laponielle valmistautumista varten tehtyjä engl.kielisiä talviohjeita, ne löytyvät täältä: http://www.sitruuna.com/654321/2CV-preparations2004.pdf” onclick=”window.open(this.href);return false;
Ai ettet oo lipittäny pohjalaista Kuohua ollenkaan?
PS. Äitein olt Viipurista.
Ruokahalu kasvaa syödessä eli mahdollista museorekisteröintiä ajatellessa.
Irroitin etuhuekkapellin, joka oli kiveniskemillä ja pintaruosteessa ja käärin sen esihionnan jälkeen fosforihapolla kostutettuun talouspaperiin. Vuorokauden jälkeen jätesäkistä paljastui hauskan näköinen muumio. Ruosteet olivat muuttaneet muotoaan ja koko metallipinta oli mattamainen. WC-paperi on todennäköisest parempaa kääreliinavärkkiä; sinne ei jää ilmakuplia.


Hitsasin muutaman vanhan rekisterikilven reiän umpeen, puhdistin pinnan ja vedin pohjamaalin.
Itse en muista puuttuneeni tapin pituuteen, mutta löysät kannattaa kyllä välistä säätää pois niin jarrutustapahtumakin ikäänkuin tehostuu ja tulee tunnokkaammaksi.
Joo, osa on kyllä varaosaluettelossa ja varmaan vieläkin jostain saatavilla.
Romukorista helppo irroittaa jyrsimällä hitsisaumaa kulmahiomakoneella ja vähän vasaroimalla.
5.10.2009, 06:25 vastauksena käyttäjälle: Killan 50 v-juhlat – "SÄTKÄLÄN SÄPINÄT" 18.-22.7.2012 #152389Meetingin alkuideaa testailtiin pienellä joukolla ulkomaalaisia ja ko. informaatiota pyydettiin olemaan julkaisematta laajemmin, mutta sveitsiläiset pistivät sen jo lehteensä. No, eipä siitä suurta haittaakaan ole, koska kokous on päätetty järjestää Raadin siunauksella ja nimenomaan KIllan kansainvälisenä 50-vuotisjuhlana. Pieni huhumylly voi olla eduksikin.
(Tuli vastattua liki samanaikaisesti Masan kanssa osin samoista asioista)
Sehän on kai tiedossa, että LHM pilaa tavalliset kumit nopeasti, mutta myös tavallinen neste ajan kanssa LHM-kumit vaikka joskus päinvastaista väitetäänkin.
60-luvun lopussa oli 2-piirijarrusysteemi (Ami/Dyane ?), jossa 2 erillistä lasisäiliötä rintapellissä ja normaali jarruneste. Mulla on yhdet sellaiset säiliöt.
Sätkän muovisäiliöllisen 2-piirijarrun turvallisuusajattelua en oikein tajua. Viimeeksi, kun Acadianesta meni takaputki, poljin muuttui ihan pehmeäksi ja nesteet tulivat ulos. Ei tuntunut minkäänlaisia jarruja jääneen eteen kuin ehkä hetkeksi. Onneksi tapahtui parkkipaikalla. Levyjarrujen käsijarru on taas aivan onneton hätäjarruksi.
LHM-jarrut pysyvät huolettomammin kunnossa kuin tavallisen nesteeen vastaavat, koska neste on mineraaliöljypohjaista. Vettä ei kuitenkaan pidä päästää systeemiin. Talvella se voi jäätyä tulpaksi ja vuoristo-olosuhteissa aiheuttaa höyrysryessään jarrujen häipymistä. Vesi ei nimittäin sekoitu LHM-öljyyn vaan kiehuu tasan 100 asteessa eli hyvissä ajoin ennen varsinaisen jarrunesteen kiehumispistettä, mikä se lieneekään LHM:llä?
Joskus lukkopesän ylin haitta putoaa kulumisen seurauksena avainuran pohjalle. Avain on silloin pari milliä korkeammalla kuin normaalisti, mutta sitä on vaikea havaita muuten kuin vertaamalla terveeseen samanlaiseen lukkoon. Tämä riittää toimimattomuuteen.
Jollain ohuella magnetilla tms. haittapalan voisi saada ongittua ylös pohjalta, jos vika osoittautuisi olevan tuo. Sen jälkeen lukko taas toimii kunnes seuraava haitta kuluu tiputuskuntoon. Avaimen lukkoon työntäminen kuluttaa nimenomaan lukon rungon yläosaa ja aikaansaa haittojen putoamisen. Näiden takana on pienenpieni jousi, joka työntää niitä ulospäin.
Periaatteessa koko lukko on mielenkiintoisesti purettavissa miksroskooppisen pieniin osiin ja poistamalla kaikki haittapalat, saa lukon toimimaan avaimella kuin avaimella.
Itse olen huomannut, että automaattinen virrankatkaisu on näissä mainio (mutta harvinainen) ominaisuus. Mittarit tuppaavat jäädä päälle ja sitten on se 9V paristo (tai muu erikoisvempele) tyhjänä, kun seuraavan kerran mittaria kipeästi tarvisi.
Vahvistan, että nämä ovat tehtaan vakioarvot, joita kannattaa kunnioittaa. Joissain tapauksissa tietyssä yksilössä tai teknisessä erikoiskokoonpanossa voi muu säätöarvo toimia jopa paremmin, mutta se ei välttämätä tarkoita, että asiaa kannattaisi yleistää suositukseksi.
Talvisäilöön voi kannattaa tyhjätä kaasarin uimurikammio bensasta. Käy esim. niin, että irroitat bensaletkun, tulppaat sen hyvin ja sen jälkeen käytät sätkää tyhjäkäynnillä niin kauan, että moottori sammuu eli bensa uimurikammiosta ehtyy. Ei muodostu sitä mömmöä bensan haihtuessa.
Tervetuloa takaisin oikeisten immeisten harrastukseen 😉
Keskusteluun on ihan kiltalähtöinen syy 😉
Pyysin erästä tuttua Teuvalta vilaisemaan, jos mahdollista. Katsotaan.
Täältä voi kuunnella erästä ikimuistoisinta ääninäytettä Mostista. Artisti on muuten tsekki eikä polakki!
http://www.youtube.com/watch?v=wJoGqgrTE7A” onclick=”window.open(this.href);return false;
Multa saa mp3-version. fin2cv–ät—saunalahti . fi
Humppa on pe******ä!
Nimim. Vihaan Jenkkaa
-
JulkaisijaArtikkelit
