Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Visan pannun kaasutin

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 2 viestiä, 1 - 2 (kaikkiaan 2)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #122582

    Terveeks!

    Kyselenpä tarkistaakseni, että tietääkö kukaan varmasti miten Visan koneen kaasuttimen tyhjiöletkut tulee kytkeä? Itselläni on kytkettynä muistaakseni ainoastaan sytkän tyhjiökytkimelle tuleva letku, muut tukittu.

    Kone pelaa mukavasti, mutta ajattelin että parempi tarkistaa asiat nyt kun vaihdan ilmanputsarinkin kutosen mallista vapaammin virtaavaan.

    Edit: Cats.citroen.net sanoo seuraavaa:

    There is no performance difference between Solex and Weber carbs. Any carb properly adjusted / jetted for the engine will give optimal performance.

    The 652 engine is fitted with some nasty vacuum piping. Depending on the engine and carb type there are different layouts.

    Solex
    Most important is the tube running from the front bottom of the carb to the vacuum sensor. On the right rear corner of the carb there are 2 more hoses, a thick and a thin one. The thick one goes to the damper on the choke valve. The thin one goes to the front connection of the rubber elbow on top of the carb. This last one isn’t absolutely necessary but when it isn’t connected, the connection on the carb has to be closed to prevent it from sucking in air. On top of the carb lid there is a hole with a thick hose on it. The same hole can be found on the 602 carb but without the hose. When leaving of the hose on the 652 fuel will come out of the hole when going from full throttle to no throttle at high rpm. The hose is connected to the intake to make sure the fuel always gets sucked back into the engine. Leaving off the hose will increase the risk of under bonnet fires and will give a smell of petrol. The rest of the hoses isn’t needed.

    Weber
    Most important is the tube running from the front bottom of the carb to the vacuum sensor. On the rear of the carb there are 2 more hoses. The top one is connected to the damper on the choke valve. The bottom one is connected to either one of the hoses from the rubber elbow on top of the carb. This last one isn’t absolutely necessary but when it isn’t connected, the connection on the carb has to closed to prevent it from sucking in air. The rest of the hoses isn’t needed, which will leave you with one hose from the rubber elbow unconnected to anything.

    #135401

    Eikös se kohokammion päällä oleva paksumpi letku mene suoraan kaasarin kurkun päälle kumitötteröön, alkuperäisessä Visa-asennuksessa? Näin muistelisin silloin kun omaa (jo hukattua…) Visaa kasailin ja ihmettelin. Ja se ohusempi menee alipainekellolle ennen ilmansuodatinta, kontrolloimaan imuilman ottoa (pakosarjan päältä kuumaa tai suoraan viileää).

    Ainakin tämän jälkimmäisen tukkimisella ei mitään ihmeitä tapahdu, ensin mainitun kokonaan pois jättäminen aiheutti kivoja bensanroiskeita “irtomoottoria” koekäyttäessä pihassa (kuten Cats varoittaa…). Parempi se taitaa tukkia olla kuin jättää avoimeksi? Ellet sitten saa letkua alkuperäisen tapaan…

    Jotenkin jäi kokemukset Visassa Solexista vähäisiksi, kun jo koekäyttövaiheessa korvasin kaasarin Aisan-merkkisellä (sinapinkeltaisesta 1300cc korollasta 😡 )….. Tästä mootorista on täälläkin ollut moneen otteeseen tarinaa… Oli siinä kivat ominaisuudet, hieman voisi jopa väittää että mikäli moottoria voi ikävä olla, niin sitä kohtaan on… 🙄

Esillä 2 viestiä, 1 - 2 (kaikkiaan 2)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.