Etusivu Foorumit Päävalikko 2cv-projektit Sähkönsininen

Esillä 15 viestiä, 46 - 60 (kaikkiaan 144)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #174862

    Jonkun verran ruuhkaa ollut pihassa viime aikoina, mutta eiköhän tämä tästä.

    Eilen alkoi pelastusoperaatio, joka on ollut joitakin vuosia mielenpäällä; operaatio peppureppu!
    Tästä voi lukea historian: http://www.2cv.fi/keskustelut/aihe/yhden-voimat-ehtyivat/
    Homma lähti liikkeelle uusien kiinnityksien teosta. Jotkut vievät perintöhopeansa panttilainaamoon, mutta meikäpoika uhrasi perintöpesualtaan hyvän asian eteen!

    Jalometallia tämäkin! Ja erinomaista kantattua aihiota metritolkulla tähän projektiin riittävällä materiaalivahvuudella.


    Niittasin nuo eka hollilleen.


    Sekä L-profiilia reunojen alle repun ympäri tukea antamaan ja suoristamaan linjoja entisiin paikkoihinsa.


    Jonka jälkeen kuidutin uudet kiinnikkeet reppuun kiinni antamaan vielä lisäjäykkyyttä pelkkien niittien sijasta. Materiaalin ollessa rosteria, ei kiinnikkeetkään happane kahden lasikuitukerroksen välistä.


    Vaaleat viivat ovat läpi asti menneitä halkeamia, jotka kuidutin sisäpuolelta ja…


    …lasikuitupaklasin ulkopuolelta.

    to be continued..

    Edit: Linkkejä korjattu

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #174863

    Eilen sain repun pohjamaaliin…eihän tässä ole vielä edes kiire 😆 😥

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #174864

    …ajomies älä kiirehdi suotta..
    https://www.youtube.com/watch?v=HeAkxOVml7I” onclick=”window.open(this.href);return false;

    #174865

    Pebareba maalattu ja kuljin pakattu 8) Ei tietysti mennyt maalaus ihan putkeen, sillä juuri kun sain metallinhohtomaalin jotakuinkin hyvällä pinnalla suihkuteltua niin eikö tietysti tule juuri sopivasti sadekuuro, joka kerkiää ruiskaista pisarat pintaan..prkl. Nooh, sentään sen verran pieleen meni sävyvalinta, ettei ihan loputtomasti harmita.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #174866

    Pientä meteliä tästäkin suunnasta, eli onhan sitä jo viikkotolkulla kotiutumisesta.

    Reissu (3200km) meni äärimmäisen hyvin niin teknisesti kuin tunnelmaltaan. Pari kuvatusta virtuaalipäiväkirjaan:


    Kallo vaani saksojen maalla!


    Turistiposeerausta

    Ja se siitä. Kotiin päästyämme palkintona kulkimelle annoin tuoreet öljyt ja kutittelin venttiileitä.
    Proppu oli todella siisti, joten sisäänajon voi todeta päättyneeksi:

    Samalla vaihdoin pelkääjän puolen etuiskarin, jonka ostin Puolasta. Pehmeni kyyti entisestään ja suorastaan hämmästyin, etten rikkonut mitään paikkoja sillä vanhalla iskarilla, sillä vasta irroitettuna huomasin kuinka jumissa se mutkasta ja lommosta johtuen oli.

    Kun toimme nämä kesäkelit keski-euroopasta vihdoinkin niin eilen päätin pestä ja vahata kulkimen ekaa kertaa:

    Kelvollinen pintahan sieltä vielä jynssäämällä löytyi!

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #174867

    Viime viikonloppuna tapahtui taas konehuoneessa jänniä: balttiarallaa 6500 ajetun kilometrin jälkeen alkoi motarilla tuntumaan, että kylläpä tämä surraa kevyellä kaasulla hyväst. Annoin lisää lusikkaa ja hetken kuluttua havaitsin dippaavani nopeusmittarin neulalla Specialin mittarin pohjalukemaa, joka ei tietysti aivan todellista nopeutta ole mittarivirheestä johtuen…mutta kuitenkin, tähän lukemaan ei vielä tänä kesänä olla (kutosen loodalla) ylletty. Epäilen, että yleisen sisäänajautumisen lisäksi kaasarista on vihdoin irronnut jonkun pienen kanavan saostumaa tai muuta tukkeumaa, sillä myöskin ajoittainen todella erikoinen ja epäsäännöllinen yskäisy on loistanut poissaolollaan nyt parisen viikkoa.

    Nyt kun talven polttopuut alkaa olla hakattuina ja mukiloituina liiterissä niin pitäisi kehitellä aikaa valojen ja lämmönvaihtimien terästämisille ja muille omituisille talvitoimille, jotka jo kolkuttelevat ovella.

    Ens kuun peräst on jo marraskuu!

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #174868

    Sinisyydestä huolimatta tänään ei sähkö kulkenut!

    Ylläri oli suuri kaupan pihassa, kun ei enää starttikäskyä totellut. Solenoidi naksui, mutta siinäpä se. Ironista sinänsä, että vaihdoin tämän “täyskorjatun” startin alkuperäisen tilalle konerempan yhteydessä. Puolan reissulla pyöritti välillä ensimmäiset starttirattaan kierrokset todella laiskasti, mutta tämän pistin autojääkaapin piikkiin. (Näköjään suotta) Arvatkaapa annoinko jo eteenpäin sen alkuperäisenkin? Kyllä.
    Työntämällä käyntiin ja kotipihaan aurinkovarjon alle sadetta pidättelemään, tottakai!

    Onnekseni eräässä romukasassa 2012 tuli epämääräinen Femsa, jonka olin pyöriväksi testannut. Ei muuta kuin keulille ja toimiihan se. Edellisestä suojapelti auki ja hiilethän sieltä olivat lopussa. Täytynee tilailla hiilet ja fiksailla startti hyllyyn odottamaan seuraavaa mykistymistä 😆

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #174869

    Femsan-startin korjauskertomus

    Tilasin uudet “Femsan hiilet”. Ensimmäinen virhe.
    Viilasin hiilet alkuperäisten jämien paksuus- ja leveysmittaan, suurinpiirtein. Toinen virhe.
    Asensin uudet hiilet paikoilleen välittämättä kollektorista roottorin päässä. Kolmas virhe.
    Eli vaivaisesti pyöri ja vain hetken.

    Tästä vaivaantuneena ja hetken päätä raavittuani palasin perusasioiden äärelle. Kollektori oli mustunut ilmeisen huonon kontaktin seurauksena, joten päätin avata startin perästä kaksi M5 mutteria. Toisen hiilisillan päältä piti vapauttaa staattorin kytkentäkaapeli, jonka jälkeen startin persuksen sai käteen. Tässä vaiheessa huomaan, että viilasin huolimattomasti toisen hiilen, eikä se liu´u kevyesti koko matkaltaan hiilisillassa. Tämä olisi ennen pitkää tehnyt ilmavälin toisen hiilen ja kollektorin väliin, jolloin lopputulemana olisi jälleen pyörimättömyys.

    Perän irrotuksen jälkeen kytkin akkuporakoneen roottoriakseliin ja pyöritin roottoria mahdollisimman paljon etupuslan varassa, etten hinkkaa staattoria tai roottoria rikki. Toiseen käteen otin palan 320 karheuden hiomapaperia, jota sitten systemaattisesti dippasin kollektoripintaan poistaen kaiken ylimääräisen töhnän. Johan kiiltää!

    Viilasin toisen hiilen herkkäliikkeiseksi ja asensin päädyn takaisin starttiin kiinni. Hiilet paikoilleen, jännitysvieterit kireiksi ja kaapeleilla testaamaan. Ja taas pyörii iloisesti! Hiiliosaston suojapelti paikoilleen ja startti hyllyyn odottamaan nykyisen mykistymistä 8)

    Tämän jälkeen raplasin pitkästä aikaa vähän suuttimia, mutta se on toinen tarina se.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #174870

    Korin henkisesti raskain kohta käsittelyyn.

    Laajat peltityöt aikoinaan tehty, mutta tunnetusti Rust never sleeps. Ennen kuin tämä alkaisi aiheuttamaan itselle unettomia öitä, päätin tehdä jotain asialle, joka on kiusannut joka ikinen kerta kulkimeen noustessa…


    Näiden kuplien puhkominen ei ole yhtä terapeuttista kuin kuplamuovin paukuttelu.


    “Jippikaijee motherfu….” Ai että, kun piristi mieltä.
    Mitäpä siihen enää tekemään, hitsaamalla sitä ei enää saa siistiksi tuosta kohtaa, vahinko on jo tapahtunut. Toisekseen, hitsauslaitteita tahi aikaakaan ei ollut tähän hätään ja luonnon armoilla mennään. Laitan kylkipalan tilaukseen ja katson kauan tämä meikkaus kestää.


    Pakkelia, tuota kori”korjaamisen” antikristusta. Metallipinnoille sinkkimaalia.

    Spray-valikoimat ovat merkittävästi huonontuneet sen jälkeen, kun kauppohin tulivat vetokaapit spray-pulloille. Nippanappa kolmannesta liikkeestä löysin edes sitä sävyä, jota olin peppureppuun käyttänyt menneenä kesänä. Ruiskumaalaus oikealla sävyllä?..aika, tilat, hyödyllisyys ilman riittäviä pohjatöitä..


    Sisäkaareen läträsin säästelemättä 50/50 öljymassacoctailia ja hyvällä tuurilla tämä hidastaa lopun kaaren lahoamista jokusen hetken.
    Pakoputken takatuentakin tuli lisättyä samalla, loppuu se putken vemputus tyhjäkäynnillä :mrgreen:

    Ja seuraava alakohta on tärkeää ymmärtää ennen seuraavia sanoja, eli älkööt ottako hernettä nenään, en kritisoi ilkeyttäni, vaan pyrin jakamaan tietoa sätkiemme hyväksi: Kun korjaatte/liitätte/asennatte muuten vaan sätkän/Dyanen takalokareita niin älkää missään tapauksessa laittako silikonia tai ylimaalattavaa akrylaattimassaa väliin! Kritiikki ei ole hyödyllistä ilman perusteluja, joten katsokaapa näitä:


    Vaikka sitä kuinka kuvittelisi tekevänsä “vesitiiviin” liitoksen suolavettä vastaan niin tämä kombinaatio ei kannata. Kovettuvan massan/silikonin/akryylimassan väliin menee aina tavalla tai toisella kosteutta ja sen elinolot ovat mitä parhaimmat. Vielä jos käytetty aine sattuu olemaan etikkapitoista niin tuhonopeus on entistä nopeampi. Tähän samaan kohtaan liittyy myös virhe Portugalin tehtaan kokoonpanolinjastolta verrattuna vanhojen sätkien kokoonpanoon: Loppupään kutoset maalattiin pintamaaliin lokarit paikoillaan ja vanhuksissa (myös nelkuissa?) lokarit irrallaan. Tällöin tuo takakaari, sekä lokari jäi vähemmälle kalvonpaksuudelle tuosta kohtaa ja tämä on yksi syy miksi kutoset ovat rapeampia tästä kohtaa.


    Ihanan rapsuttelu-urakan päätteeksi rokonarpista pintaa esillä.


    Ja maalia useampi kerros.

    Raportoin oman tiivistystapani, kunhan ennätän sinne asti.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #174871

    Taas on vettä vantaanjoessa virrannut, aika ja vesi, pysäyttämättömät luonnonvoimat.

    Jotain hallaa teki vesi ilmassa, eli ilmankosteus, kun maalaamani paikkamaalipinta pamahti kaksi kertaa täysin mattapintaiseksi ja sävyltään kirkkaan siniseksi. Vasta kolmannella onnistui ja siihen vielä lakka pintaan, ettei ihan heti pala auringossa. Näiden takaiskujen jälkeen pääsin vasta tänään laittamaan loksua paikalleen. Ja siihen tiivistystapaan:


    Käytän tällaisissa kohteissa Etolan solukumitiivistenauhaa, sillä siinä on ihan julmetun hyvä tarrapinta, toisin kuin halvoissa ikkunatiivistenauhoissa.. Leikkasin ensin nauhan suurinpiirtein puoliksi ja liimasin julkisivureunan kulkemaan ruuvien vastakappaleiden yli. Tämä helpottaa vastakappaleiden paikoillaan pysymistä lokaria asentaessa. Sen jälkeen leikkasin jäljelle jääneestä vielä ohuen siivun pois ja liimasin sen toiselle reunalle jättäen väliin laakson. Nyt hätäisimmät sylkee iltamurojaan näppäimistölle huutaen “sinnehän jää suolavesi seisomaan tiivisteiden väliin!!!”…


    Eipä jää laaksoon vettä, kun penslasin sen täyteen öljymassakoktailillani. Asentaessa muutamasta kohdasta tirsui öljymassaa, eli välissä on varmasti riittävä määrä hylkimään kulkeutuvaa tai kondensoituvaa vettä. Samalla koheesio nostaa ko. mönjän sinne korin lokarinkaareen, jossa sitä happanemista oli tapahtunut jo riittämiin. Lokasuojan etusaumaan laitoin ohuen tiivisteen koriin ja sen päälle penslasin öljymassaa.

    Valmiin tuotteen väriero on merkittävä, mutta menköön nyt ainakin hetken, käyttöönhän tämän olen tehnyt.
    “Auto tykkää kun sillä ajetaan” ja sen kyllä huomasi jälleen tänään; kovakattoisen talviautoni kesäseisonta oli kuukauden paikallaolon aikana kyykännyt 3 vuotta vanhan akun ihan totaalisesti ja pienellä kutittelulla sain sen toimimaan ainakin hetkeksi. Akkulaturi ei siis halunnut työntää akkuun virtaa, vaan väitti, että täynnä on. Vaihdoin tämän akun sätkän keulalle ja katson kauanko se nyt sitten toimii kevyemmän elektroniikan kuljettimessa. Veikkaan, että viimeistään ekoilla pakkasilla heitän sillä vesilintua, eli kohti uusia seikkailuja…!

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #174872

    Aamulla oli ihan sellaiset fiilikset, että talvivarustelut olisi pitänyt aloittaa jo viikko sitten 😆
    Tarpeet tilattu, huomenna laikka laulaa!

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #174873

    Huurteen sulattamisen aloitin asentamalla öljynlämpö- ja painemittarit, joiden anturit ovat olleet paikallaan jo kesästä lähtien. Ja hetihän oli selvää, että pelkkä talvimaski ja lauhduttajan tukkiminen ei paljon lohtua tuo öljynlämpöjen suhteen. Siitä myöhemmin lisää.

    Eilen aloitin urakan, josta on erikseen ohjeet täällä foorumilla ja puhettakin jonkun verran eri variaatioineen. Nyt oli kuitenkin ensimmäinen kerta, kun tein nämä “rajoitteellisissa oloissa”, eli taivasalla kauniissa syyssäässä.

    Ja tästä se taas lähtee:

    Nykyään saa 0.8mm laikkaa rälläkkään ja 0.75mm laikkaa Dremeliin. Näillä aukesi vaipat todella siististi ja helposti.
    Näin kapean viillon hitsaisi umpeen Migillä oikein mainiosti.
    Aiemmista projekteista viisastuneena kihnutin Dremelillä pakoputkista ruostetta pois, sillä se helpottaa hitsaamista huomattavasti.


    Raaka-aine: Onninen, Teräsputki peitattu, 21,3 x 2,3mm, tilausnumero 0420058P, 6m salko, 22,5e. Saa myös sinkittynä samaa vesijohtoputkea, mutta tätä on helpompi hitsata.


    Pätkiminen, viistäminen. 25mm senkkipora sisäpuoliseen viistoon. Aiemmin olin kirjoittanut, että 180mm on leikkuupituus. Tämä mahtuu kyllä, mutta zoomailin vaihtajaa ja tulin siihen tulokseen, että 150mm saattaa hidastaa virtauksia vähemmän. Näitä meni 10kpl molempiin, jolloin 6m salko riittää neljään vaihtajaan.


    Puikolla räkäisty putket paikoilleen vaihtajien ollessa paikoillaan.


    Veriset leikkausarvet jäi. Syy tuohon on se, että ken on koittanut puikolla ohutlevyn pistehitsausta, tietää mitä se on. Sain vaipat heftattua muutamasta nurkasta ja loput railoista tukin kuumankestävällä silikonilla. Piiloonhan ne jäävät.


    Ja siellä ne nyt nököttävät. Kuskin puolelle tein perinteisen eristyksen, eli kerros paksua alumiinifoliota, kaksi kerrosta sammutuspeitettä ja teippaus. Pelkääjän puolella on enemmän tilaa ja sinne tein kokeilumielessä kunnon toppauksen: alufolio, kerros peitettä, alupintainen retkipatjakerros, toinen kerros peitettä ja teippaus.

    Nyt jos joku ihmettelee miksi en tehnyt niitä kuparikennoversioita näistä niin syy on juurikin nämä ulkotilat ja se, että puuttuu kaasuhitsausvehkeet. Toisekseen en halunnut irrottaa vaihtajia, joten senkin puolesta kaasuhitsailu on vähän poissuljettua.

    Tänään pääsee testaamaan 8)

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #174874

    Ennen testilenkkiä piti viimeistellä paketti. Menee jo kirjaimellisesti foliohattuhommiksi tämä kertomus..


    Foliolla päällystettyä retkipatjaa 75mm syvänä rinkulaksi, alumiinifolioo venttiilikopan päälle ja vaahtoa niskaan.
    Pintakuivumisen jälkeen kasaanpuristelua ja tarvittaessa toinen kerros.

    Tiinasta aktiivikäyttöön tämä kasarikeksintö, tosin uuden säädön jouduin hitsaamaan, jotta käyttö sujuvoituu.

    Kinkkumittari tuulilasin lämppäriputkeen ja kylmiltään liikenteeseen (+4 ulkona) maski täysin suljettuna. 5 min normaalin maantieajon kuluessa tuulilasille puhallettavan ilman lämpö kohosi 70 asteeseen.

    10min ajon jälkeen näytti tältä:

    Tämän jälkeen avasin (kabiinista) maskin, jolloin öljynlämmöt vakiintuivat 70-80 asteeseen ja puhallusteho luonnollisesti lisääntyi, kun viimaa pääsi propellilta kansille jne.

    Ilman takkia ajellessa oli jokseenkin kuuma ja kotiin tultua vaimoke kysyi miksi naamani hohkaa punaisena 😆 Sanoin käyneeni saunassa…

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #174875

    Lohkolämmitin asennettu pienen taistelun jälkeen, kun ei meinannut kiinnityspultit purra, vaan kampesivat palikkaa irti lohkosta… Kiitokset Kouvolaan ehjästä kamppeesta!

    Michelin X M+S:ät pyöräytetty vanteille ja heitetty alle. Yllättävän mukavat käytökseltään, vaikka vanhat ovatkin. Kerran olen lumella tällaisilla ajanut ja ei ollut kertakaikkiaan mitään moitittavaa pidon puolesta. Sen suhteen odotukset ovat aika korkealla jahka nyt varsinainen talvi alkaa.

    Nyt kun öljynlämpöä on pystynyt väijymään paremmin ja ylipäätään lämmön nostatus ei tuota ongelmia lyhyelläkään ajolla niin aivan selvästi on havainnut alaväännön muutoksen, kun lämmöt nousee 70 asteeseen. (Öljynsuodatin adapterissa anturi) 70 jälkeen en ole havainnut sen suurempia muutoksia suuntaan tai toiseen, mutta tuo em. luku on muuttunut jokseenkin tavoitetilaksi. Hyrrä kiertää hyvin ja kolmosella voi ajella huolettomammin kaupungissa, kun kone jaksaa vääntää.

    Lämmitys puhisee hyvin, mutta kattoa pitäisi eristää. Aamupakkasilla jalat nauttii lämmöstä, mutta päänuppia vaivaa holodna.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #174876

    Ensimmäiset vesikelit näillä renkailla ja valitettavasti täytyy todeta, että Misukka ei kyllä osaa tehdä talvikumia, joka toimisi myös vesisateessa. Yksi renkaista vuoti (tubeless) ja siitä syystä toisena etupyöränä on Toyo edelleen. Hyvin pystyi vertaamaan kumman puolen kaarteessa yrittää puskea…Sentään takapyörät pysyivät tiessä kiinni, vaikka kiusasin kuljinta ihan testimielessä. Toki, onhan ne vanhoja renkaita, mutta kyllä halvatkin renkaat ovat kehittyneet tässä vuosien varrella…

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

Esillä 15 viestiä, 46 - 60 (kaikkiaan 144)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.