Etusivu Foorumit Päävalikko 2cv-projektit Sähkönsininen

Esillä 15 viestiä, 16 - 30 (kaikkiaan 144)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #174832

    @Lasse1 wrote:

    Moro !!
    Öljynlauhduttimen pultin laitoit kait oikeansylinterin puolelta sisään, niin että mutteri on vasemman sylinterin ja bensapumpun puolella ?
    Lasse

    Nyt en hiffaa mitä olen neuvomassa väärin, kun juurikin tuota samaa tuossa ylempänä yritin ohjeistaa toisinpäin? 😯 Eli mulla oli aluksi lohko liimaantumassa pelkän lauhduttajan pultin avulla ja sit menin tälläämään bensapumpun paikoilleen ja lauhduttajaa asentaessa huomasinkin, ettei pultti mahdu pois löysäämättä bensapumppua? Tuleeko laturista ja imupakosarjasta pelkääjän puolelle sellainen ongelma, ettei lauhduttajan pultti mahdu siihen suuntaan pois? Ainakin henkilökohtaisesti otan laturin käteen nopeammin kuin raplaan bensapumppua putkineen päivineen ja juurikin tätä silmälläpitäen päädyin tuohon asennustapaan, jossa mutteri jää bensapumpun puolelle.

    Yleisölle tiedoksi, että tällähän ei ole mitään merkitystä normaalitilanteessa, mutta jos matkalla hajoaa propelli ja lauhduttaja pitää sateessa vaihtaa niin mitä helpommin, sen parempi. Miksikö sateessa? Koska yleensä tienvarsiremonttia tehdessä alkaa aina satamaan tai on 45 astetta lämmintä ilman varjoa 😆 😆

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #174833

    Moro !!
    Et neuvo mitään väärin, halusin vain varmistaa, että mutteri tuli bensapumpun puolelle. Vanhuksen lauhduttimessa oli vain kolot, niin että sen voi nostaa ylös pulttia löysäämällä. 🙂
    Lasse

    #174834

    Vauhtipyörä, levy ja paineasetelma tällätty paikoilleen. Paineastelman kanssa ajattelin suorittaa empiirisen testin Valeon kapealla laakerilla lähes puhki ajetusta yksilöstä. Hyllyssä oli 180tkm ajettu muuten siisti paineastelma, jonka tällään nyt vanhan mallisella (mutta uudella) leveällä painelaakerilla käyttöön. Tarkoitus siis testata, että ajaako tuolla samaisella asetelmalla toisenkin laakerin loppuun, kunhan vain vaihtaa sen toisenmalliseen. Tämähän on jo itsessään moneen kertaan testattu, että vanhanmallisella painelaakerilla ei oikeasti ole merkitystä minkä mallisen paineastelman kanssa sen naittaa yhteen. Uusi kapea painelaakeri sen sijaan ei käy vanhanmallisen käpälämallin asetelman kanssa yksiin. Täytyy yrittää muistaa napsia kuvia tästä hahmotuksen helpottamiseksi…

    Kytkinlevy olikin jo 2000-luvun puolella vaihdettu ja siinä oli vielä reippaasti pintaa.

    Imupakosarja höylätty rälläkän teräsharjalaikalla kirkkaaksi ja maalattu, kuin myös kansien öljyputki sai uutta maalia pintaansa. Nämä öljyputket ovat muuten myös harveneva artikkeli, sillä kansien päässä olevat putket altistuvat runsaalla korroosioille varsinkin pitkään ulkosalla seisoessaan. Sen sijaan öljynlauhduttajan ympäristössä lepäävä osuus saa yleensä öljyä sen verran niskaansa, ettei ruostumista pääse tapahtumaan.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #174835

    Tänään iltapuhteet pyörivät työntötankojen nostajakuppien parissa. Olen tästä joskus aiemminkin kirjoittanut, mutta kertauksena uudemmille lukijoille: Kun vaihdetaan uutta tai hiottua nokka-akselia sätkän koneeseen niin pitää/kannattaa varmistaa myös nostajakuppien kunto. Toimenpide ei ole vaikea:


    Työntömitan kylki on mittatarkka tasopinta, johon on hyvä verrata nostajakupin kuntoa. Jos “aurinko paistaa läpi” kuvan mukaisesti niin sellaista ei kannata laittaa takaisin koneeseen sellaisenaan. Tämä johtuu siitä, että kuopalle kulunut kuppi kuluttaa nokka-akselin nokkia reuna-alueilta ja mitä syvempi kuoppa, sen suurempi nokan reunan murtumisvaara. Uusi tasainen nokka kuluu myös nopeammin pienemmälläkin kuopalla.

    Nostajakuppeja on ilmeisesti saatavana uusiakin, mutta myös vanhoja voi elvyttää tiettyyn pisteeseen saakka. Yksi vaihtoehto on koneistaa kuppi suoraksi tai erittäin hienoisesti kuperaksi. Koneistusmahdollisuuden puuttuessa voi tehdä, kuten tänään tein, hioa hienolla hiomapaperilla nostajakuppia lasilevyn päällä. Lasilevy on hyvä alusta, koska se on kauttaaltaan tasainen. Siihen paperi päälle ja paperille tippa öljyä. Tämän jälkeen hiotaan yhdensuuntaisin vedoin esim. 10x, jonka jälkeen kuppia käännetään “10-15min” verran ja toistetaan jälleen 10 vetoa. Tämä toistetaan täyden kierroksen verran ja tarkastetaan pinta. Näin menetellen kuppi hioutuu riittävän tasaisesti ja symmetrisesti. Ilman symmetriaa venttiilinvälyksestä voi tulla erittäin hasardi, eli kupin asennosta riippuen välys saattaa olla kohdallaan tai ei. Kupithan pyörähtelevät lohkossa jonkin verran, työntötankojen tapaan.

    Koveruudesta johtuen hiontaa on helppo seurata, sillä nostajakupin keskelle muodostuu rinki, joka pienenee ja pienenee hionnan edistyessä. Tönärillä voi katsella onko rakoa olemassa ja kun rako häviää, on hionta riittävä. Mitä hienompi viimeistelypaperi, sen parempi.

    Hyvän ja huonon eron näkee jo tästäkin kuvakulmasta, mutta valoa vasten on hyvä tarkastella lopullinen tulos.

    Käytetyn, mutta hyvän nokka-akselinkin voi laittaa takaisin koneeseen, mutta tuolloin nostajakupit olisi hyvä pitää alkuperäisillä paikoillaan, eli merkkaus purkaessa. Tietenkään tuolloinkaan ei kannata huonoa kuppia takaisin laittaa.

    Tällaisen operaation jälkeen venttiilikoneisto voi olla alkuun äänekäskin ja venttiilinvälykset saattavat “elää” normaalia enemmän ensimmäisen parintuhannen kilometrin ajan. Osien hakeuduttua uusiin uomiinsa tilanne tasoittuu.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #174836

    Viikonloppu alkoi perjantaipuhteilla, eli en viitsinyt alkaa rakentamaan kiinnitystä puusorviin, joten tyydyin perinteiseen pikasorviin:

    Nylon on kyllä erikoista tavaraa lastuta, varsinkin kaavarilla ja porakoneella 😉 Mutta niistä tuli kuin tulikin sopivat männäntappien päihin.

    Peltejä alkaa olemaan vaille ja niille näytin tänään teräsharjaa rälläkässä, sekä sipaisin sinkkiä pintaan. Vielä pintaväriin ja paikoilleen.

    Se mitä muuta kerkisin la-su niin koko komeus näyttää nyt tältä:

    Kaikki pultit vedetty momenttiin, venttiilit säädetty ekaa kertaa, öljyt sisällä, öljyt nostatettu kansille, uudet kärjet ja konkka, silikoonibrillitiivisteet kokeiluun. burtonin uratiivisteet venttiilikopille ja mitähän vielä. No ainakin imupakosarjan laippojen plaanaus, tiivisteet, kaasari ja ne pellit.

    Huolella ku tekee niin hitaasti tuppaa etenemään! 😉

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #174837

    Imupakosarja höylätty laipoistaan suoraksi, kaasari liimailtu uuden bakeliitin kera ja kokeiluun Nord-Lock aluslevyt, josko nuo palvelisivat hyvin kaasarin mutterien kanssa…? Samalla kun imupakosarja kaasareineen oli viilapenkissä niin vaihdoin vielä kiihdytyspumpun kalvon, ettei sitten heti ahtaassa tilassa tarvi näprätä helposti hukkuvia ruuveja.

    Moottorin pellit maalattu pintaväriin ja täytyy kyllä sanoa, että tuulipellistä tuli karmea 😆 Syy on siinä, että erehdyin jälleen ostamaan Motox-merkkistä sinkkimaalia ja siinä tuntuu olevan melkoinen laatuvaihtelu, sillä toisesta purkista tuli ulos melkoisia sinkkimatopieruja, jotka kriittisellä hetkellä pilasivat pohjamaalauksen pinnan. Korroosionkeston kannalta tällä ei ole mitään merkitystä, joten en jaksanut enää hinkata kerrosta pois ja ottaa uutta riskiä, josko roiskeita tulisi uudestaan. Siispä pintamaali sai mennä röpelön päälle…aivan sama. 8)

    Onhan se sentään enää alapeltejä ja koekäyttöä vaille valmis!

    (Karille tiedoksi, että rappasin siitä piipusta 1.5 neliöö tämän saman illan aikana, että hyvinhän tässä taas ehti tänään 😆 😆 Enemmänkin olisi mennyt, mutta loppui laasti kesken… )

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #174838

    Ennen paikoilleen nitkuttelua muistin ottaa painelaakereista kuvan, jotta niiden merkittävä ero havainnollistuu paremmin.


    Sanoisin, että tässä uudemmanmallisessa (vas) on puolet vähemmän kosketuspinta-alaa.


    Näin se lykkii lamelleita.

    Ja kunhan juutuubivideo lakkaa kiertämässä NSA:n serverin analysoitavana niin se pitäisi löytyä os.
    https://www.youtube.com/watch?v=gHSGAz0Lyfo&feature=youtu.be” onclick=”window.open(this.href);return false;
    Voi tätä ilon päivää! 😆

    Sellainen huomio tuosta koejärjestelystäni ilman peltejä tahi propellia, että koen tämän hyväksi tavaksi ottaa ensimmäiset sauhut. Syy on siinä, että kansien öljyputkijuntturit, öljynlauhduttajan mutterit yms. pääsee tarvittaessa kiristämään, mikäli yhtään tihkumista tapahtuu. Ilman tuuletusta kone ottaa nopeammin lämpöä ja öljy notkistuu paremmin kiertäväksi. N. 10min koekäytön jälkeen pakosarjalta oli palanut rasvanäpin jäljet pois ja ulos laskettu öljy oli paskanruskeaa lirua, vaikka todella huolella pesin kaiken, mitä lohkoon ladoin. Uudet öljyt ja filtteri kiinni ja n. 500-1000km ajoa ennen seuraavaa öljynvaihtoa, venttiilien säätöä ja kansien kiristysmomenttien jälkitarkastusta. Venttiilit säädän nytkin vielä tämän savuttelukäytön jälkeen.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #174839

    Tere. hyvältä näyttää ja priimaa pukkaa tulemaan 😉
    sellainen kysymys kun itse tein kone-ja kytkin rempan levyjarrulaatikolliseen kutoseen niin ostin myös tuon vanhanmallisen painelaakerin kun olin täältä lukenut vinkin sen paremmuudesta, niin totesin ettei pysty sellaisenaan käyttämään koska tuo uusi malli meni akselilleen kuten pitääkin ja vanha malli olisi mennyt vain naputtelemalla eli oli todella tiukka siihen akseliin 😥 ja remonttihan alkoi siitä että edellinen painelaakeri oli melkein sorvannut itsensä läpi asetelmasta vaikka levy jne olivat kuin uusia vielä..onko siis laatikoissa akseleiden paksuuksissa eroja vai oletko kevyesti”hoonannut”yms. tuota vanhan mallista painelaakeria?
    Juha

    #174840

    Tähän samaiseen painelaakerin tiukkuuteen kiinnitin eilen huomiota ja säikähdin jo, ettei se mahdu akselille, kunnes sitten tajusin kuinka kohtisuoraan sitä pitää siihen tarjota. Tämän jälkeen testasin vielä kytkinhaarukalla, että se liikkuu normaalisti ja vastaan kakistelematta. Eli ei, en ole hoonannut ja tämä ei ole ensimmäinen johon tällaisen naitoksen teen. Voi olla, että vähemmän ajetuissa laatikoissa tuo sovite on vielä tiukempi? Eniten mulla tuotti ongelmia itse kytkinakseli, kun tässä mallissa siinä on todella ärsyttävän kulmikas viiste juuri ennen booritusta ja en millään meinannut saada konetta lumpsahtamaan paikoilleen, vaikka kytkinlevyn keskitin kahteen kertaan ja pyöritin konetta asentaessa. En muista, että olisin ikinä taistellut yhtä kauan näin yksinkertaisen toimenpiteen kanssa 👿

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #174841

    OK. En tiedä tietysti paljonko on ajettu mutta sen tiedän että yli 12v ja 25 tkm oli edellisen omistajan aika jolloin siihen ei oltu koskettu. Todella paljon on siinä kaupunkiajoa hänellä että kytkin kyllä oli käytössä 😆 yritin kyllä moneen kertaan ja sain varovasti naputellen liikkumaan mutta oli niin kireä etten uskaltanut jättää käyttöön 😐 ja uusi paketin mukana tullut on ihan kuiva ja pitää ääntä uudesta lähtien…alkuun todella pahastikkin rallatti..vanhassa vara parempi pitää tässä paikkansa kyllä. Pitää ensi talvena napata voimakone sylkkyyn ja asentaa jotenkin tuo vanhempi paikalleen kyllä

    #174842

    @BT67 wrote:

    onko siis laatikoissa akseleiden paksuuksissa eroja vai oletko kevyesti”hoonannut”yms. tuota vanhan mallista painelaakeria?
    Juha

    Ei ole, sama putki minkä läpi kytkinakseli kulkee, on ollut käytössä, painelaakerin mallista riippumatta…

    On miulla ulkomittakin siitä jossain jemmassa, se kun ei ole “tasamillilleen” tehty vaan hitusen paksumpi, putki kun on lämpösovitteella kytkinkopassa kiinni. “Oletettuun” kokoon, eli tasan tehtynä, ei ko. paikkaan sovitettu osa pysynyt ollenkaan kiinni… 😳

    #174843

    Dodiin, käytiin ottamassa kesätuulia keuhkoihin merenrannalta!

    Saas nähdä mimmonen kone tästä vielä kehkeytyy, kun tuntuu jo nyt tottelevan pedaalia hyvin. Syttyä en ole edes säätänyt, sytkäboksi laittamatta, ilmanputsari pitää vaihtaa, suuttimiin ehkä koskea, lootaan pitää öljyt vaihtaa kiireesti ja sen jälkeen vielä koko lootakin..Etupenkki on mallia “hirveä” jne. Ehkä järkyttävin pettymys koeajolenkillä oli etuakselisto. Ihan valehtelematta voin kertoa, että useammalla enemmän tai vähemmän rullatulla “katiskalla” olen ajanut, mutta tämä tuntui käteen ylivoimaisesti kauheimmalta tähän mennessä! 😆 Töyssyistä tietä ajaessa tuntui, että pyörät eivät mene yhtään sinne minne niiden pitäisi mennä. Sen enempää tutkimatta sanoisin, että raidetangonpäät ja olkatapit lähtevät vaihtoon kiireenvilkkaa. Ja renkaatkin pitäisi jostain taikoa, tuo ässärenkaan pinnoitettu “Hakkapeliitta” ei kyllä miellytä kesäteillä.

    Ennen lenkkiä setvin vähän sähköjä. Amppeerimittari sai väistyä, uudet paksut pääliitäntäkaapelit, laturilta startille paksu plussa, päävirtakatkaisija akun viereen, paksu piuha korista vaihteistoon, muutamia vauriokorjauksia, uusi laturinremmi, käsijarruvaijerit, pyyhkijät, lämpöputket, lämmönsäätövaijereiden voitelut, öljynsuodin adapteriin ö-lämpö ja paineanturit kiinni, pakoputken klemmarien hienosäätöä, ilmanputsarikotelon siirto oikean lämmönvaihtajan päälle, moottorin ja vaihteiston alla oleva pelti repsotti ja revin sen pois. Ihan hiinä ja hiinä etuaisojen lahoaminen ko. kohdasta kaksoispeltirakenteen vuoksi…

    Hommaa riittää kyllä, mutta sitähän tämä on 😀 Harrastaminen, meinaan.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #174844

    Loota huuhdeltu löpöllä ja Red Linet sisään. Paranihan se vähän, mutta ihan rehellisesti sanottuna alkaa olla loota parhaat päivänsä nähnyt…Ei harmita seuraavan loodan asennushommat niin paljon, kun tuli tämäkin kokeiltua. Ykkönen on todella äänekäs, kakkosen synkka vähän huono, kolmonen ok, mutta nelonen rallattaa.

    Syttyboksi asennettu ja itse sytyn säätö rupes puolen tunnin jälkeen tuntumaan salatieteeltä. Kärkikulman säätö todella millin(sadasosa)tarkkaa ja ennakonsäätö jokseenkin mystistä. Sitten sain strobon loimuun järkeä, kun rupesin erottamaan ehkä jopa yli kolmen hampaan heiton. Tätä oikaistessa menikin sitten suurin aika, mutta sain kuin sainkin tarkan viivan välkkeeseen. Ja jo rupes tyhjäkäyntikin maistumaan, tasaista hötköttämätöntä siis meinaan.

    Mukana tullut bilteman öljynlämpömittari näyttää ihan mitä sattuu…ei jatkoon. Toimiva bensamittarikin olisi “ihan kiva”. Sateinen keli estää etupenkin korvaamisen 😐 Toisaalta, voisihan niille raidetangon päille tehdä jotain jo ennen katsastusta 😀

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #174845

    Tänään töistä lähtiessä ja ajatuksissani raidetankoremppaan valmistautuessa.. “Eihän tuo lätäkkö ole minun kuljettimestani?..no ei kai..” Kuskin takaoven kohdalla nääs katto…

    No olihan se, hyvä että kotiin asti pääsin ilmakuplien juostessa bensapumpulle!

    Ei muuta kuin tankki käteen:

    Tämä on nyt kolmas vastaava kohdalle sattunut kangaspunosletku tässä kunnossa. Välttäkää näitä! Olkoonkin useampaa toimittajaa laatuineen päivineen, mutta tuon letkun pahin ongelma on se, että kun sitä hapristumista ei edes näe päälle päin. Kaikki nuo märät jäljet yo. kuvassa ovat siis hiljattain vuotanutta bensaa. Koko letku on kauttaaltaan täynnä pientä reikää, aivan kuin ammuttu! Kutosissa tuo pätkä on vielä viheliäinen vaihtaa, kun tankin joutuu ottamaan irti huoltoluukun puuttuessa 😥 Ja tietysti eilen juuri tankannut piripintaan asti niin siitähän se tonkkaralli alkoi.

    Nooh, näköjään joltakulta ei puutu huumorintajua, sillä eilenhän juuri päivittelin, että olispa bensamittari.. Tulihan sekin tässä samalla sitten korjattua. Anturista oli katkennut piuhan liitin juurestaan ja jouduin poraamaan niittauksen auki ja tekemään uuden eristetyn läpiviennin. Päälle ruiskasin vielä sinkkikuraa, joten eiköhän tuo taas hetken kestä.

    Bensalinjaston vääntelin koko matkalle 5mm kupariputkesta, joten tuskin syöpyy hetkessä pois.

    Konehuone näyttää nyt tältä:

    Nyt tulee taas tuhannen taalan vinkki niille, jotka varapyörää havittelevat konehuoneeseen:
    Siirsin tuon ilmanputsarin sivuun juurikin tätä aspektia silmälläpitäen ja koko homma kävi kädenkäänteessä siten, että otin sen alkuperäisen raudan käteeni, jolla putsari kiinnitetään lohkoon. Rautasahasin tämän raudan suurinpiirtein keskeltä poikki ja entinen oikeanpuoleinen raudanpätkä jäi kokonaan pois. Tämän jälkeen putsarin jäljelle jäänyt vasemmanpuoleinen rauta lohkon oikeanpuoleisen mutterin alle. Sen jälkeen brutaalia taivutusta niin, että alkuperäinen kumiputki ylttyy putsarin suulle. Ja se on siinä. Vielä voisi tehdä yhden takakiinnikkeen putsarista lämmönvaihtajaan, mutta en taida jaksaa. Klemmareilla olevat letkut tukee kyllä riittävästi.

    Vasemmalle pitäisi tehdä tilaa myös ja askarrella paskarrella varapyörän teline. Ajattelin taivutella putkesta. Josko kuitenkin ensin ne raidetangon alapäät…

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #174846

    Aamuisessa tihkusateessa totesin, että aivan aavistuksen isompaa ykköskurkun suutinta voisi tarjota koneelle. Jet setistä sellaisen kaivettuani tälläsin paikoilleen. Kiusana on ollut myös ajoittainen risteyksissä häviävä tyhjäkäynti, vaikka olen kahdesti putsannut tyhjäkäyntisuuttimen. Kiinnitin myös huomiota reippaasti auki olevaan seosruuviin ja tyhjäkäynnin säätöruuviin, vaikka tk kierrokset olivat inan alle 1000rpm. Tästä päädyin suurentamaan myös tk-suutinta. Avot!, jo korjaantui käynti entisestään.

    Vilkuille tarjosin paremman releen, sekä dyanen metallisen vilkkuviiksen, koska kaupungissa ajellessa minua vaivasi vilkun pienoinen latautumisviive. Kaistanvaihtojen kannalta on oleellista, että vilkku syttyy heti, eikä sekuntien päästä. Tridonin-rele palvelee tällä hetkellä kaikissa kulkimissani.

    Mittareita räpläsin myös, mutta pettymyksekseni vaihdettu Jaegerin öljynlämpömittari ei inahdakkaan ääriasennostaan. Pitänee tutkia.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

Esillä 15 viestiä, 16 - 30 (kaikkiaan 144)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.