Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Öljynsuodatin

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 46)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #121547

    Kun pääsin vauhtiin ,en malta olla vielä kysymättä kokeneempien käsityksiä öljynsuodatin merkeistä.Onko merkillä väliä,onko jokin
    merkki jota ei missään nimessä kannnata käyttää,vai onko purflux suodatin ainoa oikea merkki.Tällaista tietoa tarjoaa Ecas 2cv nettisivut.

    Frammia,Purfluxia,Boschia ja Teho merkkisiä ainakin on saatavilla ❓

    #130450

    Motonetin suodatin on purflux tai vastaava, en nyt muista tarkkaan, mutta juuri se motonetin suodatin pärjäsi tekniikan maailman testissa parhaiten, jopa kalliimpien suodattimien sarjassakin.
    Eikä maksa paljoa.

    #130451

    Millaisia eroja noissa suodattimissa on?
    Mistä saisi kutoseen puolta isompaa öljynsuodatinta? käykö mikä tahansa kunhan sopii vain kiinnitykseen?

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #130452

    Dieseli-Golfin suodin kuuleman mukaan käy hyvin. Öljytilavuus nousee sen mukana, mutta toisaalta kone käy 10-15 astetta viileämmin, eli kesäkäyttöön suositeltava. Talvella ei haittaa lisälämpö, riippuen tietysti miten keula on tukittu

    #130453

    Mitä iloa on siitä, että kone käy viileämpänä kesällä? Sätkän kone kun tahtoo Suomen kesässä käydä muutenkin liian kylmänä. Moottori kun on suunniteltu toimimaan varsin kuumissa oloissa.

    Minulla on kutosessa ‘alasuoja’ (pelti etupuskurista etuakseliputken alle) paikoillaan kesälläkin, ja silti ei tahdo öljynlämpö nousta yli 80 C. Maskin peitettä saa viritellä paikoilleen jos ulkona on alle 20 C.

    #130454

    Samaa mieltä ami6:n kanssa.
    Lisäksi suuremmasta öljyntilavuudesta ei ole mainittavaa hyötyä, parempi vaihtaa öljyjä useammin, haittaa pikemminkin kun kone lämpenee suuremman massan takia hitaammin.
    Suodatustehonkaan takia ei kannata vaivautua, sätkän suodatinta ei tarvitse vaihtaa sitäkään kuin aikaisintaan kahden vaihdon välein (paitsi erityistapauksissa, kuten huonot öljyt, paksut öljyt, huono kone, sisäänajo, “tervaa” koneessa, talvella jne.).
    Virikoneet jne. on sitten eri asia.
    Jostain tuoolaisesta Dieselin suodattimesta olen kuullut, mutta se osoittautui Diesel-suodattimeksi.
    Ilman adapteria sopivista isommista suodattimista en ole kuullut, adapterin kanssa kyllä löytyy.
    Itsellä kun ei ole propellia autossa, niin jonkinverran tietoa koneen jäähdyttämisestä löytyy, jos jollain on siihen tarvetta.

    #130455

    Ei tosiaankaan ollut aikomus isontaa tai vaihtaa suodatin tyyppiä,olen kyllä nähnyt sellaisen adapterin mainoksia nettisivuilla.Ajattelin vain kysäistä,että onko jollakin tietoa,tuleeko vahinkoa jollakin suodatin merkillä.Käsittääkseni purflux on kai se alkuperäinen merkki ,jota myös olen käyttänyt.

    Olen kuullut aikaisemmaassa elämässäni,nuorena miehenä,jotta esim
    Ladan moottoreita on hajoitettu pilvin pimein vääränlaisilla öljynsuodattimilla,ovat olleet liian tiukkoja ja nokkaaksila ei ole saanut öljyä
    tarpeeksi.EN TIETENKÄÄN TARKOITA ETTÄ SITIKAN MOOTTORI OLISI,millään tavoin verrannollinen ko. merkkiin.
    Mutta voiko olla jotain vastaavaa.

    #130456

    Joissain autoissa suodatin valuu seisoessa tyhjäksi ilman takaiskuventtiiliä.
    Sitten käynnistäessä pumppaa ilmaa vähän aikaa eikä tee koneelle hyvää.
    Suodatinpahvin tiheys kyllä on sama kaikissa suodattimissa, niin kauan kuin niissä käytetään samoja öljyjä..
    Sätkässä suodatin tietääkseni ei valu tyhjäksi, koska se on ylösalaisin ja alhaalla.

    #130457

    Käsittääkseni öljynsuodatin ei ole kuitenkaan niin hirveän kauhean kriittinen osa sätkässä. Vanhuksissa sitä ei ole ollenkaan, ja siitä huolimatta niillä koneilla on ajettu ja ajetaan satoja tuhansia kilometrejä, tosin vanhuksissa öljynvaihtovälit ovat tiheämmät kuin 80-luvun kutosten 10 000 km.

    Eli jos haluaa jotakin sätkässä murehtia, niin kohteeksi kannattaa valita vaikkapa takajarrut tai ruostuminen – ei mene hyvä murhe hukkaan.

    Sellaisen valmistusvian olen joskus kuullut öljynsuodattimessa olleen, että kiinnityskierre ei ollut suorassa.Sen takia suodattimen kumitiiviste ei painautunut kauttaaltaan lohkoa vasten ja kone puhalsi öljyt ulos. Tällainen vika kyllä paljastuu viimeistään koekäytössä suodattimen asennuksen jälkeen.

    #130458

    esim. 6:n kone kestää puolta kauemmin kuin 4:n kone, lähinnä öljynsuodattimen vuoksi.
    Suodatin on myös koneen henkivakuutus, jos joku murunen pääsee kiertoon, niin kone ei räjähdä käsiin.
    Esim. 4:n kone on hyvin epäluotettava, vaikka sillä nyt voikin 100tkm päästä, jopa enemmän.
    Suodattimien kesken ei erot ole niin suuria kuin että ei olisi suodatinta ollenkaan.
    Paitsi jos esim suodattimessa ei ole ohivirtausventtiiliä ja se meneekin tukkoon, tai ei ole takaiskuventtiiliä koneessa joka sellaisen tarvitsee.
    Moottorin keston, kunnon ja luotettavuuden arvioiminen on tärkeä asia, sillä saralla tämän aiheen anti onkin.
    Jotain merkitystä suodatustehollakin kuitenkin on.
    Pitkäkestoisen suodattimen vaihtoväli on myös jopa puolta harvempi kuin huonon.

    #130459

    Kutosen konehan kestää ei puoli vaan kolme kertaa kauemmin kuin nelkun. Ymmärtääkseni tämä kumminkin johtuu viritysasteesta, ei oljynsuodattimesta tai sen puutteesta. Nelkkua ajetaan isommilla kieroksilla kuin kutosta, joten kampi- ja nokka-akselin kuluminen on sen mukaista.

    Kuusikymmentäluvun 0.6-litrainen 3CV-kone (Amit, isot pakut, 2CV AZAM ym) on enemmän kutosen koneen kaltainen kuin nelkun moottori. Siinäkään ei ole siivilää kummempaa öljynsuodatinta, silti koneen kesto on aivan eri luokkaa kuin nelkun.

    En toki ole sanomassa, että öljynsuodatin on turha kapine. Tarkoitan vain, että jos öljyn-ja suodattimenvaihdot tehdään säännöllisesti, niin ei haittaa vaikka väliin eksyisi vähän huonompikin suodatin.

    #130460

    Kampiakseli kyllä rasittuu ja kuluu nimenomaan pienillä kierroksilla kun öljynpaine on pieni suhteessa rasitustasoon.
    Sama koskee nokan laakereita.
    Nokan nostajissa voitelun runsaus ja toisaalta lisääntynyt kulutus kompensoivat toisiaan, en tiedä mihin kuppi kääntyy, ehkä kuluu enemmän isoilla kierroksilla.
    Nelkun koneessa kammen laakerit eivät ole niin paljoa pienemmät, tai öljypumppu pienempi, että se selittäisi lyhyen kestoiän.
    Nelkussa yleinen koneen hajoamissyy on kammen räjähtäminen.
    Kutosen kampi taas kestää vähintään 300tkm.
    4:n kone voi hajota 20tkm:ssa, hyvinkin arvaamatta.
    Tekniikan maailmassa nro. 3/2003 on suodatintesti.
    Sen mukaan ei ole ollenkaan sama mitä suodatinta käyttää.
    Jotkut suodattimet oli ilmeisesti jopa ohivuotaneet.
    Harmi etten voi sitä tänne lähettää, kun ette oo kuitenkaan tilaajia!?
    Miten noissa 3CV koneissa, onko niissä isompi öljypumppu, tai mitä muuta huomionarvoista eroa?

    #130461

    Nelkunkoneen öljyn kiertosuunta eroaa myös kutosen koneesta.Voisiko tällä olla vaikutusta? Kts.Haynesin korjausopas.
    Muistakaa aina, että jokainen sätkä on yksilö, eräs kutonen on aina vähintään 80 astetta kesäisin.Esim. siinä ei olisi pahitteeksi isompi suodin. Taas toinen tapaus ei lämpene kesällä yli 60 asteen, siinäkin on pohjapanssari paikoillaan… Kummatkin koneet on kunnossa ja eivät vie öljyä liikaa…

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #130462

    Optimilämpötila on siinä 80-90C, joten sen alle ei kannata päästää.
    Jos sulla on noin paljon lämmöissä eroa, niin jotain mätää on kyllä.
    Tollainen 5C ero menettelee vielä samoilla rojuilla (sätkä ja tiina erikseen).
    Onko poistoputket paikoillaan, lämpöputket ahdistaako tai onko propellin/hihnan palasia tms. ripojen välissä, huono öljy, lauhdutin tukossa, sytkä väärässä, vikaa koneessa, jarrut laahaa tms?
    Sama määrä bensaa kuitenkin tuottaa saman verran lämpöä.
    Esim. nelkun kone tuottaa lähes saman verran lämpöä kuin kutosen..

    #130463

    Ensinäkin, minä en usko tuohon 80-90 lämpötilaan. Se on liikaa, koska eräät kutosen öljyrenkaat eivät kestä pitkiä aikoja yli 80 asteen lämpöjä…
    Ja toiseksi, myös seokset vaikuttaa lämpöihin. Kolmanneksi, sillä koneella, joka käy viileästi, on ajettu ainakin 300 000 km…(En muista ulkoa tarkkaa määrää, mutta huoltovihko kertoisi enemmän.) Männät ja pytyt on vaihdettu, mutta kampi ja lohko ainakin on samat. Siinä meni yks männänrengassarja käyttökelvottomaksi yli 80 asteen lämpöjen takia.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 46)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.