Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Öljynsuodatin

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 16 - 30 (kaikkiaan 46)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #130464

    Minulla taas on kutosella ajettu n 260 000 km. Olen pyrkinyt aina pitämään öljynlämmöt 80 ja 110 C välillä. Öljynä on ollut synteettinen koko ajan, öljynvaihtoväli 10 000 km ja suodattimen vaihtoväli 20 000 km.

    Koneelle ei ole tehty muuta kuin vaihdettu kammen etustefa (sekin turhaan) ja huohotin. Jonkin verran pölläyttää käynnistettäessä, mutta öljynkulutus on normaali.

    #130465

    Muistelen ajeleeni viimekesänä eräällä tiinalla Suomenmaalla noin 20 asteen ilmoilla, koneen lämpömittari oli maantieajossa siinä 100-110 astetta. Taisi vähän mittari vähän valehdella, ehkä totuus oli siinä 100 asteen paikkeilla. Olisi saanut käydä vähän viileämmänkin.

    Miksi öljynsuodatin on tarpeellinen? Koneen käydessä aina jonkinverran enemmän tai vähemmän irtoaa hienojakoista likaa, voi olla joskus vähän isompaa roskaa. Ei sellainen tee hyvää jos se pääsee suoraan kokoajan kiertämään öljynkierrossa. Ei ole ihme jos nelkkukin kuluu, vaikka ei pääsyyllinen välttämättä ole nelkun nopeaan hajoamiseen.

    #130466

    Ami6: Miten synteettiset on pysynyt sisällä? Aina kun olen käyttänyt synteettisiä niin ne tuppaa tulemaan tiivisteistä läpi… 😳 Siksi olen siirtynyt puolisynteettisiin ja ?mineraali?-öljyihin. Eihän 70-80-luvuillakaan ajettu synteettisillä…?

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #130467

    >Miksi öljynsuodatin on tarpeellinen? Koneen käydessä aina jonkinverran
    >enemmän tai vähemmän irtoaa hienojakoista likaa, voi olla joskus
    >vähän isompaa roskaa. Ei sellainen tee hyvää jos se pääsee suoraan
    >kokoajan kiertämään öljynkierrossa. Ei ole ihme jos nelkkukin kuluu,
    >vaikka ei pääsyyllinen välttämättä ole nelkun nopeaan hajoamiseen.

    Ilman muuta öljynsuodatin on hyödyllinen varuste.

    >Miten synteettiset on pysynyt sisällä? Aina kun olen käyttänyt
    >synteettisiä niin ne tuppaa tulemaan tiivisteistä läpi

    Paremmin se synteettinen pysyy sisällä kuin mineraaliöljy. Mineraaliöljyä olen tosin käyttänyt viimeksi 80-luvun alussa vanhuksen 12-heppasessa koneessa. Silloin käytin 20W-50-mineraaliöljyä, mutta öljynkulutus väheni huomattavasti kun siirryin käyttämään synteettistä. Tämä kuulemma johtuu siitä, että synteettinen haihtuu huonommin kuin mineraaliöljy.

    Toki jos kone selvästi vuotaa jostakin, paksu mineraaliöljy pysyy paremmin sisällä kuin ohut synteettinen.

    Kutonen on nyt seisomassa, joten en muista tarkkaa öljynkulutusta. Pari kertaa pitää öljyä lisätä vaihtovälillä, joka on 10 000 km. Eli öljynkulutus on noin 0,15 l / 1000 km. Koneella siis on ajettu n 260 000 km.

    #130468

    Olen Matti vähän eri mieltä tuosta synteettisen sisälläpysymisestä, mutta se varmaan riippuu moottoriyksilöstä. Olet ilmeisesti käyttänyt syntettistä uudesta lähtien. Itse yritin käyttä Mobil Rally formulaa pakun koneessa (a635/06), parin vaihtovälin jälkeen siirryin takaisin mienraaliöljyyn lähinnä sen takia että öljyä sai olla vähän väliä lisäämässä. Nyt on koneessa Mobil 10w40 öljyt ja sitä ei tarvitse juurikaan lisäillä vaihtovälillä. Tuo vaihtoväli on myös varmaan vähän persoonakohtainen asia; minä vaihdan öljyt noin 5000 km:n välein ja suodattimen joka toinen kerta eli 10000 välein. Koneella on ajettu noin 160000 km. Kone on hankittu Hollannista romikselta noin 70000 km ajettuna, joten mitään tietoa aikaisemmasta “huollosta” ei ole.
    Periaatteessa olen sitä mieltä että syntettinen olisi parempi, kun vain saisi pysymään sisällä… Kovakatossa ja mopossa en muuta öljyä huoli koneeseen.

    #130469

    Akaile: Menikö siis koko sarja käyttökelvottomaksi, vai öljyrenkaat?
    Mitkä öljyrenkaat ei kestä lämpöä?
    Missäsuunnassa rengas kului?
    Kuinka paljon?
    Entä mäntä?
    Oletko varma että renkaat ei ollut jo laittaessa viallisia?
    Oletko varma että renkaat oli oikein päin tms?
    Toistaiseksi kuitenkin yleinen käsitys on että tuo 80-90C:ssa kitka on pienin, bensakulutus vähisintä ja moottorin kuluminen vähäisintä.
    Toisaalta yli 90C lämmöillä ei pitäisi kauheasti enään revitellä.
    6:n kone rupee vasta kulkemaankin 65C jälkeen.
    Tietysti ikäväähän se on jos öljyrenkaat kuluu kauheasti, aikaisemmin en tuollaista ole kyllä kuullut.
    Ylin puristusrengas ja sen ura (ne kriittisiset ja eniten kuluvat) kuluvat eniten kylmäkäynnistyksissä, tai kuumanakin jos survoo kovin kaasua pienillä kierroksilla, koska ylimääräinen bensa huuhtoo voitelukalvoa.
    Sätkässä venttiilikoppaan laitettu lämpömittari muuten näyttää 10C liikaa.

    Sitten pelkästä lohkosta ei tuollaisia lämpötilaeroja tule millään, jos kammen takia kone pysyy 25C isommassa lämmössä, ei kampi paljon pyöri enään.
    Tiukka mäntäputkisarja on vähän nihkeämpi kuin väljä, mutta ei tuo silläkään selity.
    Koska vain murto osa lämmöstä tulee kitkasta, loput hyödyntämättömästä lämpöenergiasta.

    #130470

    >vähän eri mieltä tuosta synteettisen sisälläpysymisestä, mutta se
    >varmaan riippuu moottoriyksilöstä. Olet ilmeisesti käyttänyt syntettistä
    >uudesta lähtien.

    Niin, minullahan on kokemusta vain omista koneistani, en ole sen kummempaa selvitystä tehnyt.

    Kutonen -86 on ollut minulla uudesta lähtien. Siinä olen aina pitänyt täyssynteettisiä öljyjä (paitsi yhdellä vaihtovälillä oli puolisynteettistä, kun teetin vaihtotyön pajalla ja ymmärsivät öljytyypin väärin). Vaihtoväli 10 000 km (suodatin 20 000 km) on huoltokirjan mukainen, mutta ei toki tiheämpi vaihto pahaa tee muulle kuin kukkarolle.

    Amin koneen olen peruskorjannut itse. Synteettistä öljyä käytän siinäkin. Amilla tulee sen verran vähän ajoa, että öljynkulutuksesta on paha sanoa mitään tarkkaa lukua. Ei sitä kuitenkaan epänormaalin suuria määriä kulu. Vaihtovälinä olen pitänyt 3000-4000 km – kun ei ole sitä suodatinta.

    #130471

    Olen täysin samaa mieltä ami kutosen kanssa synteetisen paremmuudesta.Itelläni oli Tiinassa aluksi 4:sen kone joka
    kesti noin 7000km.Siinä oli tavalliset ja jotkut osasynteetiset
    öljyt.Ajomäärästä ei voi sanoa,kun auto tuli 95 meille.

    Nyt se on varustettu kutosella ja aluksi ajelin Mobil Rallylla 10W50.
    Tahtoi pursua tiivisteistä ja soitin Mobilin jollekin tukimus inssille,onko
    Heillä paksumpaa synteettistä.IHMETYS oli suuri kun suositteli 0W40.

    Kertoi ,että ko.öljyssä paremmin tiiviste ystävällinen koostumus ja käy
    myös paremmin ilmajäähdytteisiin koneisiin.Porchen ensitäyttööljy kuulema.NO pitihän se kokeilla ja pahus paremmin pysyy,on se ainakin
    omassa Tiinassani uskottava.
    Nyt vaan vähän mietityttää kun taas muutivat tänä vuonna sen Mobilin0W40 koostumusta ja siitä ei ole vielä kokemusta.
    Vaihdan öljyt kerran vuodessa ja suodattimen kanssa.
    Ajomäärät ovat 7000-10000km per.vuosi,mutta ajan läpi talven ja
    viimetalvenakin kävin töissä kun pakkasmittari näytti -34,35.
    Lähti näillä 0W40 parin käynnistys yrityksen jälkeen helposti käyntiin.
    Vaihteisto ei meinnannu tykätä lähteä mukaan,mutta kytkimellä totuttamal sekin suostui toimimaan.

    #130472

    Se miksi nelkun koneet ei kestä, johtuu siitä, että kun kaikki se töhkä mikä koneesta irtoaa kiertää öljyn mukana kampiakselin öljykanavaan, joka kovista kierroksista johtuen toimii kuin separaattori, öljyssä olevat partikkelit tiivistyvät öljykanavan mutkiin ja vähitellen tukkivat sen. Ja senhän jokainen tietää miten siinä käy. Eli nelkun koneen kestämättömyys johtuu suodattimen puutteesta ja kovista kierroksista. Näin olen ainakin antanut itseni ymmärtää.

    T, Masa

    #130473

    Jos joku ihmetteli äskeistä kommettiani kovassa pakkasessa ajeluani,niin
    kyllä ihmetteli paikalliset asukkaatkin.Päät kääntyivät uskomattomille mut-
    kille,kun pörräsin sitikalla työpaikalle,ja pakkasta oli -35 astetta.
    Tiinassani on se nyytisissä esitelty kipinän monistin,se matolaatikko,joka
    tehostaa sytytyskipinän ja joka syksy vaihdan ne uudet Mobilin ykköset
    ja suodatimen.

    Nyt tänä syksynä Tiina saakin erittäin hyvää kohtelua,se sai viimeinkin
    autotallin josta se pääsee huomattavasti inhimillisemmästä lämpötilasta
    isäntäänsä työpaikalle kiikuttamaan.

    Tämä viimetalvinen -35 asteen pakkaskäynnistys ilman lämmitystä,tapahtui vahingossa.Huomasin jälkeen päin,
    että öljypohjan lämmittimenjohdossa ei virtakuljekkaan.

    #130474

    Nameonelle: Öljyrenkaat eivät kuluneet vaan yksinkertaisesti menetti jännityksensä. Renkaat olivat aivan uudet. Männät pysyivät ehjinä, mutta en muista onko samat männänrenkaat ajossa. En ole tästä nyt aivan sata, mutta muistelisin, että ne öljyrenkaat mitkä on matalammat/kapeammat/pienemmät ihan miten haluaa ilmaista asian, ei kestä kovia lämpöjä…Tämä ilmiö tapahtui toisessakin meidän perheen koneessa ja siinä oli vastaavat renkaat.

    Tämä kone, joka käy “kylmänä” (jolla ajettu se yli 300tkm) vie öljyä 0.5l/5000km ja käytännössä tämä tarkoittaa, että se ei vie öljyä, koska säädän venttiilit ja vaihdan öljyt 5000km välein….Vaihteisto öljyt vaihdan 10 000km-20 000km välein. Öljynsuodattimen kanssa en ole ollut kilometritarkka, koska öljy pysyy aika puhtaana tuon 5000km aikana. Vaihto kuitenkin ainakin 30 000km välein.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #130475

    MORJENS TAAS !! Päätin tulla teitin juttuihin mukaan omalla mielipitelläni, olen koko ajan ihmetellyt laittaako joku koko ajan huollot ynnä muut ylös, kun vähän väliä täällä joku kertoo ajavansa puolimiljoonaa ja tietävänsä koko auton historian. Minä luulen jos jollaan on 300tkm ajettu sätkä niin kyllä se alkaa olee koneeltaan loppu on se nelkku tai kutonen, minä jos ajaisin talvella ilman muuta käyttäisin synteettistä koska se ei kulu eikä vuoda jos on ehjä kone, sillä öljyt tulee minusta pihalle on moniaste tai minä muu tahansa jos on tullakseen. Vaihdan itse noin 5tkm välein öljyt ja joka toinen kerta suodatin, on pysynyt puhtaana pannu tai ainakin öljytikku ei ole hirmu musta kun otan sen käteeni. Ainut teillä käy koneet minusta julman kuumana, siinä olen Akailen kanssa samaa mieltä ettei mikään kone kauaa kestä jos ajetaan koko ajan 100-120asteen lämmöillä, ja parhaiten sätkä kulkee kun pääsee illalla kosteaan ja happirikkaaaseen ilmaan silloin on ilo lasketella. Tulihan taas pulistua.Vesa

    #130476

    >laittaako joku koko ajan huollot ynnä muut ylös

    Ilman muuta. Eihän sitä muuten voi muistaa, milloin on jokin huolto tai korjaus tehty. Varsinkin kun on useampia sitikoita käytössä.

    >jos jollaan on 300tkm ajettu sätkä niin kyllä se alkaa olee koneeltaan
    >loppu on se nelkku tai kutonen

    Nelkun koneen enari taitaa olla siinä 140 000 km. Kutosen koneilla on tietääkseni ajettu pitkälle yli 300 000 km ilman mitään remontteja.

    #130477

    Noihin km-lukuihin ei kyllä sitten normaaliolosuhteissa pääse.

    #130478

    >Noihin km-lukuihin ei kyllä sitten normaaliolosuhteissa pääse.

    Niin, nelkun kone taitaa yleensä särkyä siinä 100 000 km paikkeilla.

    Kutosen konetta en ole ikinä ajanut loppuun, mikähän siitä ensin särkyy?

Esillä 15 viestiä, 16 - 30 (kaikkiaan 46)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.