Esillä 15 viestiä, 226 - 240 (kaikkiaan 251)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #273836
    Jasu
    Osallistuja

    Tuli sopiva hetki ns. joutilasta aikaa, niin sain viimein vietyä ”Kervinaattorin” sähköjen entrausta eteenpäin. Jostain sitä muka tähdellisempää aina vaan tulee, ja helposti jää vähemmän kiireiset jutut taustalle…

    Pientä järjestelyä tallissa eilissäpäivänä, kohde esiin, johtospaghetin siistimistä, tänään jatkamaan siihen mihin eilen jäi, kone käyntiin mutta kävi vain yhdellä pytyllä, kaasarin herkistelyllä heräsi toinenkin pytty…

    Vielä olisi, tankki paikalleen, ja satula, varmistelua että kaikki on kuten pitää ja sitten voisikin ilmoitella omistajalle ja jäädä odottelemaan noutoa…

    Ihan ei Sätkä ole, mutta omistaja Sätkäperheestä kuitenkin. Honda CX 500, cafe racer -muuttumisleikin läpikäynyt yksilö. Ja ei, en osannut tehdä Joutsassa kuultua toivetta eli tuomita korjauskelvotttomaksi, ikävä kyllä taitaa palata liikenteeseen jota toivoja ei isommin toivonut…

    #273866
    Visa-mies
    Osallistuja

    Vuosi kulkutaudin kurimusta takana ja ikinä ennen en ole ollut näin tuottelias. Vanhasta Terässiivestä tuli polttomoottoriavusteinen tieliikennekelpoinen polkupyörä, oikealta ohjattava Dyane sai uuden elämän ja nyt on Pappatunturi tekeillä kesän rientoihin. Kotona on tullut nakerrettua näennäisesti aina vähän sen verran nurkkia kuntoon, että kehtaa livahtaa tallin puolelle.

    #274146
    Jasu
    Osallistuja

    Muistin että meinaa olla leimaa aika vähän jäljellä Wanhus-Tiinassa, joten aikaa varaten ja ratinvaihdon jälkeen konttuurille. Huomautuksetta jälleen läpi, hämmästelyt sekä tekniikasta että vähäisistä vuotuisista kilometreistä. Tais jopa 156 km kertyä sitten viime kevään, lähinnä tässä nurkissa ajeltu, ja pisimmillään leimaamossa…

    Vähän meinas aiheuttaa murhetta, kun oli viimeinen voimassaolopäivä just ennen vappua eli 29.4. vaan nyt kun käytti niin saikin toukokuun 2. päivään asti parin vuoden päähän ajo-oikeutta. Vaan aina jotain syntyy, jos ei suikkapiän toimesta, niin matkalla. Katkesi sitten etukäppyrä pakoputkesta, ja sen jälkeen kun oli ainoa vaimennin niin hieman meteli lisääntyi kotimatkalla…

    Viitisenkymmentä kilometriä katsastusreissusta, sehän on jo kolmannes koko vuoden kertymästä…

    #274329
    Jasu
    Osallistuja

    Tänään oli vuorossa taas vaihteistoöljyntuoksuinen päivä..:

    IMG_2685

    IMG_2686

    Vallan siisti sisältä, pitempi perävälitys mutta ”täyspitkä” kytkinakselin uritus eli siitä ei tunnistusta voinut tehdä. Pitää vielä laskea hammaspyörien hammaslukemat, vähänniinkö akateemisessa mielessä. Vai Acateemisessa, kun Acadianesta on aski peräisin..?

    Muistelisin tämän tarinan kertoneen jotain jakeluajotyyppisestä historiasta, ja siltä kyllä näyttäisi kun jälkien perusteella on aika runsaasti ollut kakkos-kolmos -vaihteiden kytkentää, pakki-ykköslinjaa vähemmän, nelosta ilmeisen vähän..?

    #274356
    timrie
    Osallistuja

    Ami on leimattu, saa pari kesää ajella hymyssä suin, näin sanoi katsastus-setä

    #274391
    Jasu
    Osallistuja

    Jospa sitä lähtisi ajelemaan viimeisen hiekkatiepätkän uudelleen, silmät ojanpohjalla, kuskinpuolen etupyörästä päätti pölykapseli lähteä matkalle. Viimeisellä pysähdyspaikalla oli kaikki vielä paikallaan, veikkaan lähtöpaikaksi sitä reipasta kolosta tiessä missä tuntui että kaikki ei-ihan-irtonainen löytyy varmasti jostain irtaallaan…

    Muuten meni vappuajelureissu kuten pitää, meteliä mokoman sisällä on enemmän kuin tarpeeksi, pienimmällä oli Peltorit päässä liki koko reissun. Ehkä itsekin, ja isompi kyytiläinenkin olisi semmoisista ollut iloinen…

    Muutenhan tuo kapseli ei isommin jaksaisi harmittaa, vaan kun on D-Superista pelastetut ”half -moon” tyyppiset…

    Edittiä: PIti vielä lähteä ajelemaan, kyseinen hiekkapätkä oletettuun kuoppapaikkaan asti ainakin. Vastasuuntaan mennessä ei osunu silmään, palatessa löytyi heti. Samalla hetkellä kun muistijälki kertoi että ollaan oikealla suunnalla, pilkisti rosterikapseli melkein keskeltä talon liittymää. Eikä kukaan, edes itse, tullut ajettua sen yli eli ehjänä löytyi… Seuraavaksi taidankin kirjoittaa puhelinnumeron kapseleiden taakse…

    • Tätä vastausta muokkasi 5 kuukautta, 2 viikkoa sitten Jasu.
    #274465
    Lasse
    Osallistuja

    Päivän hyvä työ !!
    Tänään suuntasimme Rampan kanssa vetoauto-treileri yhdistelmän kohti Pieksämäkeä ja rättäreiden talvehtimispaikkaa. Sieltä pelastimme päivän valoon ”Pikku-Mustan”, joka oli joutunut suulin hämärässä pölyn ja lintujen pommituksen kohteeksi sitten vuoden 2016 ajokauden jälkeen. Surulliselta se näytti, vaikka viereinen paku oli sille viimekesän reissutarinoita kertonut. Nyt se sai nauttia tuulen tuiverruksesta ja vauhdista. Edessä on vaahtopesu, imurointi ja sydämmen tahdistus, jotta uusi elo alkaa sujua. Valitettavasti omistaja asusteleen Tsadin Kallioilla, joka ei ole osoittautunut rättäri ystävälliseksi seuduksi, niin boheemia aluetta kun lieneekin. Katujen varrella liikkuu pelottavia vandaaleja. Edessä lienee uuden emännän/isännän etsintä, mutta pääasia että pääse baanalle !!
    Lasse

    #274523
    Kossu
    Osallistuja

    Vallan siisti sisältä, pitempi perävälitys mutta “täyspitkä” kytkinakselin uritus eli siitä ei tunnistusta voinut tehdä. Pitää vielä laskea hammaspyörien hammaslukemat, vähänniinkö akateemisessa mielessä. Vai Acateemisessa, kun Acadianesta on aski peräisin..?

    Muistelisin tämän tarinan kertoneen jotain jakeluajotyyppisestä historiasta, ja siltä kyllä näyttäisi kun jälkien perusteella on aika runsaasti ollut kakkos-kolmos -vaihteiden kytkentää, pakki-ykköslinjaa vähemmän, nelosta ilmeisen vähän..?

    Mulla jäi jääradalla Acasta kolmonen päälle ja mietin korjaanko vain sen vai vaihdanko koko laatikon. Vähän harmittanut hyötykuljettimessa tuo pitkä nelosvaihteen välitys. Päätin vaihtaa kutosen laatikon siihen. Pitkän linjan Dyane-harrastajan IW:n kanssa sopimamme diilin johdosta nyt on Acassa kutosen loota. Eipä tarvi enää normaaleissa ylämäissä vaihdella aina kolmoselle.

    Ja sitten itse asiaan. Kyllä tuosta Jasunkin kuvasta näkyy Acan kytkinakselilla ura, joka on heti boorien edessä olevassa pinnassa ennen silmälaakerin lieriöpintaa.
    Ainakin siinä akselissa joka nyt Acassani on oli aivan sileä lieriöpinta boorien ja silmälaakerille tulevan pinnan välissä.

    #274533
    Lasse
    Osallistuja

    Pikku-Mustan elvytys jatkui tänään. Virtalukon takaa kadonneet sähköt teetti päänvaivaa. Mutta vakio vikahan sieltä löytyi, eli seisonnassa hapettunut ja ruostunut virtalukon pohja. Mutta enhän taaskaan uskonut, vaan tutkin ensin muita sulakkeen takana olevia laitteita. Olis pitänyt suosista avata virtalukon pohja ensin. Seuraavana vuotavan pakosarjan vaihto ja takanurkkien ruosteen putsaus. Kohti katsastusta mennään !!
    Lasse

    #274672
    Lasse
    Osallistuja

    Pikku-Mustan kunnostus jatkui eilen takajarrujen avauksella. Etujarrut jarrutti normaalisti ruohikkotestissä, mutta takaset ei hyvin. Jumiutunut pyöränsylinteri löytyi molemmilta puolilta, mutta ei onneksi vuotoa, joten kengät oli säilyneet kuivina. Kenkien alapäiden herkistely, sylinterien ja kumien putsaus ja kasaus takaisin jarruvaseliinin kanssa. Näin alkoi taas takajarrukin pelittään. Tänään vielä valojen läpikäynti.
    Lasse

    #274674
    Jasu
    Osallistuja

    Vallan siisti sisältä, pitempi perävälitys mutta “täyspitkä” kytkinakselin uritus eli siitä ei tunnistusta voinut tehdä. Pitää vielä laskea hammaspyörien hammaslukemat, vähänniinkö akateemisessa mielessä. Vai Acateemisessa, kun Acadianesta on aski peräisin..?

    Muistelisin tämän tarinan kertoneen jotain jakeluajotyyppisestä historiasta, ja siltä kyllä näyttäisi kun jälkien perusteella on aika runsaasti ollut kakkos-kolmos -vaihteiden kytkentää, pakki-ykköslinjaa vähemmän, nelosta ilmeisen vähän..?

    Mulla jäi jääradalla Acasta kolmonen päälle ja mietin korjaanko vain sen vai vaihdanko koko laatikon. Vähän harmittanut hyötykuljettimessa tuo pitkä nelosvaihteen välitys. Päätin vaihtaa kutosen laatikon siihen. Pitkän linjan Dyane-harrastajan IW:n kanssa sopimamme diilin johdosta nyt on Acassa kutosen loota. Eipä tarvi enää normaaleissa ylämäissä vaihdella aina kolmoselle.

    Ja sitten itse asiaan. Kyllä tuosta Jasunkin kuvasta näkyy Acan kytkinakselilla ura, joka on heti boorien edessä olevassa pinnassa ennen silmälaakerin lieriöpintaa.
    Ainakin siinä akselissa joka nyt Acassani on oli aivan sileä lieriöpinta boorien ja silmälaakerille tulevan pinnan välissä.

    Vaihteistot 2CV pohjaisissa kulkimissa


    Tuolla on kuvat erilaisista kytkinakseleista. Johonkin keskusteluun joskus laittelin kuvat akseleista myös, mutta en osannut hakutoiminnolla niitä löytää…

    Uutta minulle tämän nyt työn alla olevan vaihteiston kanssa oli se että ”täyspitkää” kytkinlevyn uritusta oli myös Acassa, ja tämän nyt osina olevan askin välitykset on tasan samat mitä AMI8:ssa. Käsittääkseni Acassa on ollut myös semmoista missä on 1-2-3 vähän tiheämmät ja 4 sitten reipas hyppäys pitemmäksi? Siinäkin Acassa mikä mulla oli vuosia projektina, oli semmoinen aski (ainakin muistikuvien mukaan), harmi kun se ilmeisesti päätyi romuihin vikaantumisen takia ja silloinen tallitilakin piti äkkiä tyhjentää, aski kun meni eri osoitteeseen ja kovaan ajoon tuolloin…

    #274707
    Jasu
    Osallistuja

    Toisenlaista touhua tänään. Koira lopetti viikonlopulla syömisen, tälle päivälle saatiin lääkärille aika. Eilen illalla löytyi kaulan alueelta isoja pahkuroita, joita ei vielä muutamaa päivää aiemmin havaittu. Omin jaloin meni eläinlääkäriin, elottomana kantamalla pois…

    Ja kuoppaa kaivamaan kotona. Tässä muutakin lapiohommaa tullut tehtyä, kasvihuoneen paikka kaivettua yms muuta pientä, tuntui vaan kovin paljon raskaammalta tämä kaivaminen…

    Näköjään sitä kummasti kiintyy karvakasaan, kun sitä ulkoiluttaa ja rapsuttelee melkein 15 vuotta..? Ei montaa kertaa tarvittu eläinlääkärin apua tämän kanssa, alle kymmenen käyntiä koko ikänä, lääkärin kirjoittamassa lapussa mainitaan koiran olleen ikäisekseen hyväkuntoinen, imusolmukesyöpään lukuunottamatta. Jotenkin tyhjä olo…

    #275258
    Jasu
    Osallistuja

    Sain eilen vaihdettua alkuperäisen äänenvaimentimen 45mm efektorin tilalle, jopas äänimaailma palautui järkevälle tasolle. Efektori oli ainoa siihen hätään kotoa löytynyt vaimennin, joka tuli turattua katsastusreissulla katkenneen alkuperäisen tilalle, tuloksena niin repivä ja kova ääni ettei paljoa kehdannut kylillä kurvailla. Eikä korvatkaan oikein tykänneet mokomasta…

    Tänään kummastellut, ja lähettänyt sähköpostikyselyäkin aiheesta, kun yritin jo pari päivää takaperin tilata osia Franzoselta. Saldoja oli kummassakin tuotteessa mitä tilaamassa olisin, ja kummassakin saldo väheni yhdellä, viestinä oli tilauksen teon jälkeen että sähköpostiin tulisi tilausvahvistus sekä maksuohjeet. Ei vaan ole kuulunut sähköpostiin mitään, edes spämmiosastolle ei ole mitään tullut…

    Onko kuka viime aikoina tilannut Franzoselta jotain, onko tuo tavallinen toimintamalli että alkaa hiljaiselo tilauksen teon jälkeen mutta maksutietoja ei vaan tule..?

    Vai hätäilenkö turhaan..?

    Nimim. ”haluais osat jo toissaviikolla”

    #275881
    Jasu
    Osallistuja

    ^Tuo hätäily, jotenkin ei viestittely meinannut toimia. Tuli osat lopulta, pari viikkoa tuosta hätäilystä, yhteydenpito Franzoseen jostakin syystä vaan tökki pahasti. Seuraavaa tilausta varten pitää kokeilla toista sähköpostia, jos se olisi siitä kiinni..?

    Sivun yläosassa kuvien kanssa mainittu vaihteisto-projekti eteni hissukseen, ei tullut kesän kelejä tärveltyä tähän vaan nyt kun oli tarpeeksi hämärää ja sateista niin tutkin hieman lisää. Löytyi varmasti se viimeinenkin syy miksei kolmosta saanut ilman niin kuskin kuin askin kiroilua kytkettyä, en noin loppuun ajettuja synkronirenkaita olekaan tullut nähneeksi. Kiinnitti huomion synkronimekanismin teräsholkki, joka painui selkeästi tasopinnan alapuolelle, otin irti ja alta paljastui jopa sileäksi kulunutta messinkistä/pronssista synkrorengasta. Vielä löytyi eheämpiä osia tilalle, vaan hiljalleen alkaa näyttää että kohta on omat vanhat varastot käyty läpi…

    Olisi edennyt enemmänkin, mutta joko on unohtunut hankkia tai sitten olen piilottanut, kytkinakselin laakerin. Näitä pitäisi löytyä paikallisesta laakerikaupastakin, joten eiköhän lähipäivinä taas etene. Kuvia pitää yrittää muistaa räiskiä kuluneista osista, ja hauskuuttaa muitakin moisilla…

    #275886
    Jasu
    Osallistuja

    Kokeillaas onnistuuko saada kuvat näkyviin, ehkä selvemmin saa selitettyä kuvilla kuin tekstillä..?

    IMG_2869

    Kuvassa näkyy ”hieman” sileähkö synkronirengas. Se puolipyöreä jousi, jota yleisemmin synkrorenkaaksi tapaa kutsuttavan, osallistuu synkronointiin painamalla metallista kiilamaista rengasta tätä pehmeämpää uritettua vasten…

    IMG_2871

    Tämmöinen sen pitäisi olla, aika paljon syvemmät urat, ja tasaisesti koko leveydellä…

    IMG_2872

    Tässä näkyy jo huomattava ero syvyydessä mihin kiilamainen rengas asettuu…

    IMG_2874

    Tässä ehkä hieman paremmin. Hätäisesti työntömitalla mittasin, semmoisen 0,6mm syvemmällä mitä paremmassa…

    Ja joo, on harvinaisen p*skamainen irrotettava, kun on lukkorenkaalla kiinni tuo kiilarengas. Yksi tarkastelu/asennusaukko holkissa mistä näkee onko lukkorengas urassaan, pienillä ruuvareilla saa kyllä kaivettua pois, ja takaisin asennettuakin. Joskus onnistunut jopa vain yhdellä ruuvarilla asennus, ekalla kertaa taisi mennä lähemmäs tunti irrotellessa, kyllä tuonkin sitten oppi kun aikansa tusasi, nyt ei mennyt montaakaan minuuttia niin irrotuksessa kuin asennuksessakaan…

    Näistä osista ja niiden merkityksestä saati tarkastelusta liittyen korahteleviin vaihtotapahtumiin, en ole vielä missään nähnyt mitään juttuja. Liekö tuo hankalahko irrotus ja asennus sitten on rajoittanut intoa niihin? Pari ominpäin irronnutta lukkorengasta on tullut vastaan, silloin katoaa synkronointi täysin, ja vaihteen saa kytkettyä vain käyttämällä välikaasua ja kaksoispoljentaa käyttäen…

Esillä 15 viestiä, 226 - 240 (kaikkiaan 251)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.