Esillä 9 viestiä, 211 - 219 (kaikkiaan 219)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #267774
    JasuJasu
    Osallistuja

    Vappu 2020. Ei montaa vappua ole sitten kevään 1994, etteikö olisi vappuajoihin tullut osallistuttua. Nyt olisi sekalaista vanhaa kalustoa, mutta ajelut “kiellettyjen listalla”. Tai eihän ne ajelut, mutta ne kokoontumiset, mutta näillä mennään…

    Tähän liittyen, tuli vastaan vähän vanhempi valokuva vappuaaton tunnelmista, kokeilen saada sen tähän…

    Vappu-1997

    Joskus nuorena ja hurjana, ei edes keli haitannut lähtöä rekisteröintikatsastukseen. Sain pitkällisten neuvottelujen jälkeen vaihdettua itselleni tuon IC:n, legendaarisesta Särkyneen Sitikan Majatalosta, kun lopulta löytyi jotain (RAS-Dyane ja osia) mihin Artsi suostui sen vaihtamaan. Muutenhan tuo kilpien noutoreissu meni kuten piti, mitä nyt latauksen toimimattomuus aiheutti sen että sähkö sitten loppui paluumatkalla, ja siinä kymmensenttisessä suojalumisohjossa parin kilometrin työntämisen jälkeen oli soittokynnys sen verran madaltunut että tilasin kaverin pakettiauton kanssa seitsemän kilometrin päästä noutamaan…

    LGA:kin näkyy taustalla, oli ainoana ajoneuvona tuolloin, tai siis sen yhdeksän vuotta kesät-talvet, kun hetken hurahduksen eli Bx:n vaihdoin -56 projektiin, josta taas Pienempi Olli lopulta rodin teki… Ehkä tuo LGA saa ansaitsemaansa huomiota jossain vaiheessa, harmittaa kun ei vaan ole saanut aikaan noutaa sitä kotio (lievää suurempi tilaongelma, kalustoa kun vaan tulee tontille) ja naputella kuntoon. Ei siinä paljoa olisi, olkatappi sekä hieman kadonneen pellin metsästystä, vaan pitäisi saada ensin hitsauskipinä jälleen syttymään. Niin, ja hukattua ajatukset muista projekteista, priorisoida tarmo vain siihen…

    Mikähän siinä on että mieli kehittää koko ajan lisää tekemistä, vaikkei entisiä ole saanut ainakaan vähenemään? Toisaalta se lie hyvä merkki, että vielä piisaa mielenkiintoa rakentelua kohtaan..? Se vaan, kun on noita muitakin ajankäyttäjiä siunaantunut, jotka huomiotakin vaatii, innokkaita apulaisia tosin mutta projektien eteneminen on kertaluokkaa hitaampaa noiden pienten sankareiden auttamana…

    Kaikesta huolimatta, Hauska Vaappua, vai Hauskaa Vappua, tänäkin vuonna..!

    #268791
    JasuJasu
    Osallistuja

    Kesä kevään jatkeeksi mennyt kätevästi Lantikanpätkää ropaten. Dyanella lähinnä ajeltu pikkusiirtymiä kylillä…

    Kuva0180

    Tiikeri apurina jarrujen sovittelussa…

    Kuva0181

    Ja taisi vissiin onnistua kun kilpien kanssa sai konttorilta poistua…

    PakuRättäriä ei vielä tullut ajoissa saatua hankittua, muuten olisin Mikkelin tienoolla Pakustelemassa. Ehkä ensi kerralle sitten..?

    #268850
    Avatarjuho.urkko
    Osallistuja

    Projektin fiksailua. Pesin vanhat sisusverhoilut, tuli pyykkikoneessa hyvät.

    Talven osalaatikoiden siivous, paljon meni rautaromua tarpeettomana, osa verstaan käyttöhyllyyn ja pari laatikkoa jäi tuleviin tekemisiin. Jännä juttu kuinka kaikisss remonteissa jääkin kourallinen tarpeettomia varaosia 😂

    Seuraava projekti on Solifer SM joka löytyi nurkista ja lastenvaunut, 50-luvulta. Saas nähdä kuinka niiden kanssa käy!

    2cv hippailu jatkuu talvella isossa kuvassa, kun ei ole muuta. Mm. Roiskeläpät laittamatta ja kai tonne voi massaa vähän sutia kanssa.

    #268868
    AvatarCitroman
    Osallistuja

    Kesäloma loppui ja alkoi lomautus. Ei kiva!

    • Tätä vastausta muokkasi 3 kuukautta sitten AvatarCitroman.
    #268890
    JasuJasu
    Osallistuja

    27.7.1990

    Se on sit 30 vuotta valmistuksen loppumisesta. Tarkoittaa myös sitä että jokainen Sätkä on ikänsä puolesta museokelpoinen, vaan moniko niistä museoiduista on Suomen lainsäädännön mukaisen museostatuksen omaava. Alkuperäisyyttä tai alkuperäistä vastaavaksi kunnostusta vaaditaan, joka ei satu omaan ajatusmaailmaan ollenkaan, verraten kaikkeen muuhun museoituun mitä on museot täynnä, -ei niitä museoesineitä ole palautettu alkuperäiskuntoisiksi ennen esillepanoa…

    Sätkäkulttuuriin kun on aina kuulunut oleellisena osana personointi, ja kaikenlainen rakentelu. Miksi tätä perinnettä ei voisi kunnioittaa, vaan sen alkuperäisyyden perään ollaan huutelemassa, jopa isoon ääneen sellaisten toimesta jotka ovat aikanaan paljonkin rakennelleet. Omalleen saa tehdä mitä halua (tietyissä rajoissa, mm. tieliikennelaki), tämä tuntuu unohtuvan ajoneuvojen alkuperäisyyden kunnioittajien kesken (koskee muutakin kalustoa kuin Sätkät). Onneksi nuo omat romut, mitä on kertynyt, on pelastettu museoinnilta, jo edellisten omistajienkin toimesta, josta olen kyllä sujuvasti jatkanut…

    On kyllä maailma muuttunutkin, menneen kolmen vuosikymmenen aikana, mutta mennyt puolivuotinen on kyllä ollut aika rajujen muutosten aikaa. Saas nähdä mihin tässä vielä mennään… Yksi iso muutos mitä on tullut huomattua, muut alkavat suhtautua myönteisemmin Sätkäkantaan, ihan tuntemattomiltakin tulee positiivista kommenttia kun Dyanella liikkuu, on jopa komeaksikin äityneet kehumaan, tuota mattaantunutta, osaksi sammaloitunutta, rankasti teknisesti modattua yksilöä…

    Liikenteessä on tullut tehtyä semmoinen huomio, että aiemmin oli eteen kiilaaminen ongelma lähinnä Sätkällä liikkuessa, nyt sitä kokee isommillakin. Ihan kuin olisi unohdettu että ei ole oikein suotavaa kiilata heti keulan eteen liki puskuria raapien, etenkään kun ohituskaistaa on tyhjänä edessä kilometritolkulla eikä takaa ole kukaan “painostamassa” nopeampaan etenemiseen? Rangen eteen, sen hilseilevän vanhemman yksilön, kanssa ei tuota ole vielä tullut havaittua, vissiin ohittajat pelkää että hilseily tarttuu tai pikkuraapaisuista ei isommin välitetä..? Muuten liikenne kyllä tuntuu toimivammalta kuin aikoihin, ehtii hitaammillakin sekaan kiiruhtamaan hienosti, -ainakin näillä seuduilla…

    Kovaa ajoa vaan, sitä nämä väkkärät kaipaa. Vielä kun menovettä saa ostaa ilman rajoituksia..!

    #268913
    HeikkiPyykkonenHeikkiPyykkonen
    Osallistuja

    Kahdenkymmenen vuoden jälkeen on aika alkaa pelastamaan käyttökuntoon 1971 2CV4/6 kuljinta, joka joskus jäi ulkomailla asumisen vuoksi mökille kylmään talliin odottelemaan. Nyt sitten onkin aika kattavaa laittamista: jarruihin kaikki uusiksi, bensapumppu uusiksi, varapyöräkotelo uusiksi, penkit ja sisäverhoilu uusiksi, tankin kunnostusta ja sitten kokeillaan konttoria. Kiva kun on mielekästä tekemistä! =)

    #269355
    JasuJasu
    Osallistuja

    Just saattelin takaisin matkaan hupsunvärisen Pakun, onko tuo turkoosi vai mikä. Mikkeliin mänijöitä, Orismalasta tulossa, sähkönpuutostautia poti. Tovi meni vikapaikkaa metsästäessä, diagnoosiksi löytyi ankkurin käämin katkeama. Tallista löytyi samanlainen laturi, hiilistä vajaa, niin vaihdettiin vikaantuneesta uudet hiilet tilalle menneeseen, ja niin lähti taas latausjännite nousemaan…

    Aika yllättäen, meni enemmän aikaa turinointiin kuin vianhakuun ja korjaamiseen. Vaan mikäs siinä hyvässä eeurassa, äkkiä aika menee jutustellessa…

    #269361
    rumpalipojarumpalipoja
    Osallistuja

    Hupsunvärinen paku ja sen seurue kiittää avusta. Oli ilo ajella säkkipimeässä vesisateessa pikkuteitä pitkin takaisin Mikkeliin kun ajovalot loistaa ja pyyhkijät vihmoo siten kun kuuluukin!

    #269668
    JasuJasu
    Osallistuja

    Tuli haalittua talveksi lisää askarreltavaa…

    IMG_2321

    Pitääkö olla huolissaan jos männänkappaleita löytyy pakoputkesta, isoimmat löytyneet peukalonpään kokoisia? Eikä vielä löytynyt pakoventtiilin lautastakaan… Ropinaa kyllä kuuluu öljypohjasta, kun konetta irrotteli, ja käänteli erilaisiin asentoihin osia irrotellessa…

    Kaikkea sitä saakin aikaan leimausreissulla, paluumatkalla viimeinen viisi kilometriä hinausauton lavalla. Tämän kesän saldo, kuusi katsastettua, uusin ainoa mitä piti kahdesti käyttää, muita lähinnä kummasteltu ja kehuttu…

    Liitteet:
Esillä 9 viestiä, 211 - 219 (kaikkiaan 219)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.