Esillä 11 viestiä, 241 - 251 (kaikkiaan 251)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #275893
    Jasu
    Osallistuja

    Vielä pari kuvaa lisää, kun osia ihmeteltiin tallissa Riston kanssa. Oli mennyt kokonaan ohi kynsien kulumisjäljet, ne toiset silmät lisää auttaa kyllä monesti huomioissa..!

    IMG_2883-1

    Tässä nuo ”nököset” sen näköisiä mitä pitääkin…

    IMG_2884

    Kun taas tässä on ”nökäleisiin” kulunut aika paljonkin uusia muotoja…

    #275903
    Jasu
    Osallistuja

    Kävin laakerikaupassa, tekemässä tilauksen kytkinakselin laakereille. Viimeksi niitä ostaessa, jotain 1½-2 vuotta sitten, ostin hyllyn tyhjäksi eli ne molemmat. nyt koneelta katsoi, ettei sen jälkeen ollut tilattu hyllyyn moisia, epäili että ehkä siksi kun kukaan muu ei niitä ollut kysynyt tänä aikana, eikä vuosiin ennen edellistä ostoskertaani…

    Alkaakohan näissäkin tulla kohta ei-oota vastaan, jossain vaiheessa mielenkiinnosta katselin ulkomaan hinnoitteluja, ja on aika rumasti hinnat nousseet lähivuosina. Ja kun on omaa tilastoa hintakehityksestä jostain 90-luvun loppupuolelta tähän päivään…

    #275910
    Mister
    Osallistuja

    Sulle muutama viikko sitten viestittelin lootarempasta. Kumpis olis järkevämpää korjata: mulla on 2 lootaa, toisessa kirraa 2-3 syncro, toisessa vinkuu laakeri. Itse en arvaa alkaa remonttiin. T: mikko

    #275912
    Mister
    Osallistuja

    1,2 ja 4 vaihteella vinkuu, sanoivat että kytkinakselin laakeri tekisi moista.

    #275915
    Kari Nieminen
    Osallistuja

    Jasu oletko katsonut Laakeri.net

    Kari Nieminen
    Järvenpää
    Tu-Jä-Ke

    #275917
    Jasu
    Osallistuja

    Kari: Katsoin, uudelleenohjaa adita:n sivuille, sieltä haulla löytyy laakeri ilman lukkorengasuraa, urallisia ei ainakaan numerohaulla ollenkaan. Etralta tilasin, olisi jo eilen ollut noudettavissa, vaan kun ei sinne suunnalle ole (ehkä?) ajoa ennen ensi viikkoa…

    Mister: Eiköhän noista vaihteistoista saa yhdistettyä ”budjettiaskin”, eli kahdesta valikoi parhaat. Tietenkin uutta ehjää tilalle, jos on selkeästi joku osa ns. lopun edellä. Synkropakan vaihto askista toiseen on suht simppeli, toki pitää purkaa melkein yhtä pitkälle kuin kytkinakselin laakerinvaihtoa varten, joten mitenpäin vain tehdessä, tulee tarkistettua aika hyvin kaikki paikat…

    Ota vaan askit esille, annetaan hyviä vihjeitä onnistumiseen, kuvia vaan runsaasti näytille niin niistä saa monenlaista ajatusta irti. Ja jos ei jostain syystä mene kokoonpäin, niin eiköhän siihen sitten jollain aikataululla apuja löytyne…

    #275919
    Kari Nieminen
    Osallistuja

    Etkö tätä laakeri hakenut.
    https://www.kentso.fi/fi/product/6205-nr-c3-nsk-kuulalaakeri/6205NRC3NSK

    Kari Nieminen
    Järvenpää
    Tu-Jä-Ke

    #275921
    Jasu
    Osallistuja

    Etkö tätä laakeri hakenut.
    https://www.kentso.fi/fi/product/6205-nr-c3-nsk-kuulalaakeri/6205NRC3NSK

    Jep. Tähän mennessä oli Etraltakin hyllystä löytynyt, nyt ei mutta päivän varoitusajalla onnistuu tilaaminenkin. Siellä sanoi hinnaksi 19€, noin kymppiä halvemmalla on aikaa sitten saanut Etralta samaa tuotetta. SKF:ää on tullut noihin laitettua, tiedä sitten onko nykypäivänä isompia laatueroja, ehkä eniten henkisellä puolella tunne paremmuudesta tai ainakin hyvyydestä..?

    #276057
    Jasu
    Osallistuja

    Tuli haettua keskiviikkona laakerit Etrasta, oli mitä piti, ja eilen sain aseteltua osia paikalleen. Oli prässi kiva kaveri, semmoinenkin tuli haalittua sitten edellisen kasaamisen, aiemmin laittelin lämmön ja pullotunkki-teräsprofiilikehä -paketilla nippuun, aina siinä asemoinnissa oli oma taistelunsa, prässillä meni kuin Haynesin manuaalissa konsanaan…

    Samalla kun värkkäsi Rangen kontin hattuhyllyä, liimaten kontaktiliimalla keinonahkaa filmivaneriin, ja yritti kertoa melkein viisivuotiaalle apulaiselle mitä missäkin vaiheessa teki, ja vastailla miksi vaihteistossa on mikäkin osa olemassa, niin ei tullut huomattuakaan kuin vasta siinä vaiheessa kun päätymuttereita kiristeli, että menipä näppärästi pakki-ykkös-kakkos-kolmosvaihteiden kytkentäholkkipaketti takaperoisesti paikalleen. Siinä kohtaa oli hyvä lopettaa siltä päivältä, tänään sitten päääakseli levälleen ja osat takaisin oikeassa järjestyksessä…

    Siirtotangot ja haarukat meni paikalleen lukintakuulineen, säädin haarukoiden paikat ennen purkua mittaamiini paikkoihin (oli kyllä samat mitä Akaile julkaisi, wikissä?) ja pyörittelin kokeeksi kaikki vaihteet läpi. Mikään ei kahnannut mihinkään, vaihteet kytkeytyy hienosti, ja on kyllä hiljainen jo tuossa käsin pyöritellessä. Edellisessä kun oli ”hieman” syöpymiä hampaissa, tässä kaikki kuluma lähinnä kakkosen ja kolmosen kytkentäpinnoissa, ei hiljaisuus ole siinä mielessä yllätys…

    Jos tässä vielä jonakin päivänä saisi keskityttyä perän välysten säätöön, niin ehkä jo ennen lumia saa tuonkin kasattua? Kummasti kaikenlaista korkeamman prioriteetin askaretta kertyy, niin talon ja pihan kuin jälkikasvunkin kanssa. Ja kun apulaisen ottaa talliin mukaan, niin sitten helposti tulee näitä kuvattuja harhautumia mukaan, ja etenemistahti on muutamaa kertaluokkaa hitaampaa, mutta jospa tuolle tarttuisi jotain tuosta mieleen, into ruuvaamiseen ainakin on välillä vähän liiankin vahvaa…

    #276373
    Jasu
    Osallistuja

    Etenee hiljakseen, toisinaan jotain valmistuukin…

    IMG_2901

    Tätä tosiaan tuli rakennettua ”Iisakin kirkon” tapaan, vähän silloin, ja lisää tuolloin. Perän laakereitakin tuli säädettyä useampaan kertaan, kun ei vaan meinannut uskoa ettei vänkärin puolelle tosiaan tarvinnut juuri mitään, ja työntömitta sitten kertoi totuuden eli jostain syystä laakeria (ja vetarinlähtöä) kiinnipitävä alumiiniholkki oli hieman eri mitoituksella kuin mikään muu mitä käsissä sitten pyörittelin. Oli kyllä aika hentoset alkuperäisetkin shimmilevyt tuossa kohtaa… Joskus aiemminkin on tuommoinen tullut vastaan, ja heti oli olevinaan muistamaton moisesta…

    Aika siistikuntoinen oli kyllä sisältä, tarina historiasta pitänee ilmeisesti paikkansa, eli vähän kilometrejä ja nekin pienillä vaihteilla. Kolmosen synkronit täysin loppu, osa laakereista vielä ihan ok, osa ihan loppu. Uusilla korvautui kaikki silti. Sekä synkronipalikoita, kaikki ”littanat renkaat”, kakkos-kolmos -kytkentäholkki jossa siistikuntoiset synkronit, nyt tuntuisi pöydällä testaten pelaavan synkronoinnitkin kuten pitää. Uusia tiivisteitä vielä niin eiköhän öljykin pysy sisällä. Kytkinhaarukkakin oli harvinaisen siistikuntoinen, eikä ollenkaan muuttanut muotoaan, putsattu ja voideltu, sekä vaihdettu haarukan-akselin välinen ruuvi ehjään, joka tuppaa olemaan lähes aina poikki…

    Muuten tässä onkin sitten syksyyn valmistautumista, sekä parin viikon päästä tulevaan viemäriremppaan joka sopivasti on syysloman ohjelmassa. Saa nähdä paljonko yli arvioidun kolmen päivän rempassa kestää… Sitten vähän paikkojen järjestelyä, ja Sm:n koneen kanssa painimisen voinee aloittaa. Tämän kesän katsastuksetkin on lopulta suoritettu, ainoa jälleen uusinnan kautta mennyt oli taas uusin eli C-kasi, siitäkin selvittiin helmoja paikkaamalla, vanhempi kalusto jälleen ilman moitteita… Talveksi renkaitakin on punottu vanteille, nyt on hyvät nastalliset pariin Rangeen, Lantikkaan, Dyaneen sekä C-kasiin valmiina odottamaan maan värjäytymistä, johonkin kyllä voisi jo ennakkoon laittaa nastalliset odottamaan talven saapumista, niin yllättäsikin talven eikä päinvastoin…

    Lokakuun ekasta ostettu kellokin näkyy pitävän aikaa, onkohan minuutin sisällä asetetusta pysynyt nyt muutaman päivän koekäytöllä. Iloinen yllätys, hinnan perusteella olisi voinut sopia ihan vaan rekvisiitaksikin vanhaan kojelautaan, yhtään ei haittaa että viisaritkin pyörii oikeaan tahtiin. Sepolle kiitokset tästä..!

    Liitteet:
    #276410
    Lasse
    Osallistuja

    Moro !!
    Talveen valmistautumista täälläkin. Tiistaina hain Ässä-Renkaasta talvirenkaat nastoilla talven retkiä varten. Uusiorenkaat Miskukan rungolla ja Nokialaisen 08 Hakkapeliitan kuviolla Tikka nastoilla. Tasapainotuskin onnistui tosi pienillä painoilla. Nyt voi odotella tulevan talven retkeä. :))
    Eilen tein syyspesun Olga-Sofialle ja Nukkumatti-pakulle, kummatkin jo laitettuna talviseisontaan. Hyvä niiden puhtaana odotella ens kevättä ja uutta ajokautta. Valitettavan vähän niihin tuli kilometrejä toisenakin koronakesänä, kun tapahtumat oli vähissä.
    Autokatoksen pohjat on luonnosteltuna, vielä kun saan toisen kuorman mursketta, niin pääsee tolppia valamaan, toivottavasti ennen pakkasia. Saa nähdä saadaanko kalusto pressutallista katon alle ennen lumia ?
    Tämmöstä täällä Tampereella, Mööttiä odotellessa.

Esillä 11 viestiä, 241 - 251 (kaikkiaan 251)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.