Esillä 15 viestiä, 16 - 30 (kaikkiaan 174)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #164948
    Juha-Matti KivistöJuha-Matti Kivistö
    Osallistuja

    Otsikon mukaisesti Solex – tarkemmat lukemat ja kirjainyhdistelmät ottamatta esille.

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

    #164949
    HanaAnaHanaAna
    Osallistuja

    Kröhöm… Tässähän oli asennettuna ns. Turboputki…ja vakiosuuttimet. Huono yhdistelmä. Nyppäsin imurinletkun pois niin johan alkoi kulku maistumaan. Eli laihalla oli koko alueella, puhti pois.

    Olisihan se kiva jos löytyis tietoa sopivista suuttimista? Ilman lambdaa en taida alkaa arpomaan.

    #164950
    AkaileAkaile
    Osallistuja

    Olen nyt useamman vuoden seoksien kanssa pelaillut ja olen erittäin vahvasti sitä mieltä, että vanhojen alkuperäisten suutinkokolistojen arvot eivät päde enää nykyään. Kyllä niillä sätkän saa kulkemaan normaalisti arkiajossa, mutta “huipputehot” ovat kateissa. Tämä johtuu siitä, että bensa on muuttunut moneen kertaan -70-luvun jälkeen, eikä energia-arvo ole enää entisensä. Ts. samasta määrästä polttoainetta saadaan vähemmän energiaa ulos.

    Todennäköisesti tuo turboputki on tehnyt juuri tuohon liittyvät temput, eli vakiosuuttimien läpi menee “laihempaa” bensaa ja alkuperäinen ilmansaanti on liiallinen. Turboputki pois ja seos rikastuu. Kokeilisin aluksi vitosen suurempia suuttimia, eli jos orig. on 90 niin 95 voisi olla hyvä.

    Espoo-Ke-Su
    Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76

    #164951

    Turboputken vaikutus on periaatteessa vasta kakkoskurkun suuttimeen joka pitää olla noin 2 numeroa isompi kun vakio..
    Ainakin itsellä toimii edelleenkin näin korkeampi oktaanisella bensalla.. Tehoista en tiedä,, mutta hyvin kulkee..
    😯

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #164952
    HanaAnaHanaAna
    Osallistuja

    Alavääntö kasvoi aivan älyttömästi, nyt ei enää tarvitse täyskiihdytystä liikennevaloista pysyäkseen liikenteen mukana, tämä perusteluna vaikutuksesta koko alueeseen.

    Ongelmahan näissä suutin etc. jutuissa on se että kaikki koneet ja kokoonpanot ovat yksilöitä, eli se mikä toimii yhdessä ei toimi toisessa. Nokissa on eroja jne. Olin kyllä yllättynyt kun kokeilin paljonko putki työntää ilmaa tyhjäkäynnillä, todella reippaasti. Eli tuosta saa varmasti hyötyä kun saa vaan seokset pysymään kohdillaan.

    Solexin suuttimia ilmeisesti saa mopo-sportista? Näin kuvan että joku oli “liimannut” lambdan kuskin puolen putkeen lämmönvaihtimen ja etupöntön väliin. Ilmeisesti ihan toimiva paikka lämmitettävälle anturille.

    #164953
    AvatarLasse1
    Osallistuja

    Moro !!
    Joskus tein tälläisen suutin tutkielman orkkis suutinkoista:

    Malli kone ccm kurkku mm kurkku 1 kurkku 2 yht per/ccm

    vanhus 18hp A53 425 22 125 125 0.294
    vanhus 21hp A79/0 425 28 150 150 0.353
    2cv4 A79/1 435 28 155 155 0.356
    2cv6 M28/1 602 28 165 165 0.274
    2cv6 M28/1 602 21/24 120 70 190 0.316
    2cv6 M28/1 602 18/26 102.5 87.5 190 0.316
    Ami6 24hp M4 602 26 140 140 0.233
    Ami6 26hp M4 602 32 170 170 0.282
    Ami8 33hp M28 602 21/24 125 82.5 207.5 0.345
    Ami8 33hp M28 602 18/26 102.5 87.5 190 0.316
    Keskimäärä kaikki 5499 1682.5 0.306
    keskimäärä 602 cc 4214 1252.5 0.297

    Menee vähän sarakkeet sekaisin kopioidessa, mutta niin kait mene sekaisin lukijakin luvuista 😳
    Viimeinen luku kuvaa suuttimien koon suhdetta kuutiomäärään.
    Ainakin Ami8 koneissa on tuo turboputki on paikallaan alkuperäisenä. Näitä arvoja vois ehkä korjata Akailen kommentin mukaisesti nykybensalle sopivaksi.

    Lasse

    #164954
    AkaileAkaile
    Osallistuja

    En osaa tarkkoja arvoja antaa, sillä itselläkin tämä rumba on jälleen kerran edessä…eli kokoonpano muuttuu. Turboputki on tulossa, mutta saatan laittaa sen ainoastaan puhaltamaan viileämpää ilmaa K&N:lle.

    Oliko kaikki Ami8 koneet turboputkilla? Koska näyttää, että nuo ensimmäiset Ami8 suuttimet ovat varsin isoilla suuttimilla, kun taas jälkimmäinen uudemmalla kaasarilla “vakiosuuttimilla”.

    Espoo-Ke-Su
    Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76

    #164955

    No onhan noissa kaasarin kurkkujen halkaisijassakin ero joka selittää suuttimien koon..
    Kurkun halkaisijahan vaikuttaa ilmavirtauksen nopeuteen / alipaineesen kurkussa joten ovat erisuuret erikokoisissa kurkuissa..
    Kun koneen imemä ilmamäärä on lähes sama kummallakin kaasuttimella..
    Jotenkin näin uskoisin..
    😯

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #164956
    AkaileAkaile
    Osallistuja

    Ei se ihan täysin selitä sitä, jos vertaat M28 602cc 21/24 suutinkokoihin. Ami8 eka versiossa onpi vielä isommat suuttimet, joten uskaltaisin veikata, että joku sarja Ami8:ja tuli tehtaasta ulos ilman turboputkea..ja turboputkelliset noilla isoimmilla suuttimilla..?

    Espoo-Ke-Su
    Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76

    #164957

    No kuitenkin sama suutinkoko ilmiö on havaittavissa tuolla taulukossa 2cv 6 koneissa, 21 / 24 mm kurkuilla verrattuna 18 / 26 mm..
    Vaikka niissä ei ole turboputkea..
    😯
    Mielenkiintoista tuo taulukon vertailu… 💡

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #164958
    AkaileAkaile
    Osallistuja

    2cv6 M28/1 602 21/24 120 70 190 0.316 Ami8 33hp M28 602 21/24 125 82.5 207.5 0.345 Erisuuret
    2cv6 M28/1 602 18/26 102.5 87.5 190 0.316 = Ami8 33hp M28 602 18/26 102.5 87.5 190 0.316 Yhtäsuuret

    Ts. jos molemmat Ami8-koneet ovat 9:1 puristussuhteella niin tuo suutinkokojen erotus (= 125-120=5 ja 82,5-70=12,5) verrattuna tavalliseen kutoseen tulee tuosta turboputken vaatimasta rikastuksesta.

    M28/1 602 21/24 on pääasiallisesti A06/635 koneita 8.5:1 puristussuhteella, kun taas M28/1 602 18/26 on A06/664 tai A06/644 koneita 7.9:1 puristussuhteella. Kirjoitin “pääasiallisesti” 21/24:n kohdalla, koska olen juuri tavannut yksilön, joka on ollut yhdellä omistajalla uudesta lähtien ja varusteltu 18/26 kaasarilla tehtaan toimesta, vaikka kone on muutoin A06/635. Kyseessä vm. -90, joten ilmeisesti vanhoja varastoja läjätty myyntiin.

    Jos nyt taustalukijoille on vielä epäselvää mitä nuo suuttimien luvut tarkoittavat niin 125 on 1.25mm:n suuttimen reiän halkaisija. Vaikuttaa naurettavan pieniltä eroilta halkaisijoiden kesken suuttimia vertaillessa, mutta sen bensasumun ei todellakaan tarvitse olla suuripisaraista näin pienissä koneissa. Asiaa voi havainnollistaa laittamalla bensansyöttöön vain metrin letkun verran bensaa ja testaamalla kuinka kauan kone käy tyhjäkäyntiä tuolla määrällä…voipi yllättää ja käsi väsyä 😆

    Ja huom. edellä esitetyt vaatimukset suuttimille suhteessa puristuksiin ja turboputkeen on mielestäni nykybensalla minimivaatimukset suutinkoolle. Muutoin uskoisin seoksen olevan aivan varmasti laihaa ja tulee HanaAnan kuvailemia ongelmia.

    Kelläs se nyt on se Dieselflossen vanha oranssi sätkä? Eikös hää oo viimeisimpänä tällännyt lambdan vakiokutoseen?

    Espoo-Ke-Su
    Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76

    #164959

    En minä ala asiasta kinaan enkä väitteleen enempi kun aihe menee noin laajaksi..
    Alkujaan puhuin tuossa vertailussa vain ainoastaan miten 602 ccm
    koneessa käyttetyn kaasuttimen kurkun halkaisian muutos vaikuttaa suutinkokoon..
    Eli kurkussa vaikuttavasta ejektori ominaisuudesta ja sen muutoksista kurkunhalkaisijan vaihtuessa ja vaikutuksesta suutinkokoon…
    Enkä puutu nyt mihinkään puristussuhteisiin enkä turboputkiin..
    Periaatteessa siis kun samassa koneessa kaasuttimenkurkun halkaisia isonee niin suutinkoko myös isonee,,
    ja kurkun halkaisian pienetessä suutinkoko pienenee..
    😀 🙄

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #164960
    AkaileAkaile
    Osallistuja

    Eipä tässä väittelyä haetakkaan vaan kyse on puhtaasti spekuloinnista mitä tehtaalla on tehty ja miksi? Ja millaisilla suuttimilla sitä voisi ajella, jos haluaa samoja kulutuslukemia, mitä vanhalla bensalla sai ja onko se enää mahdollista..ja entäpä kulkupuoli.

    Espoo-Ke-Su
    Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76

    #164961
    HanaAnaHanaAna
    Osallistuja

    Mulla on sekä kapea -että laajakaistalambdat. Laitan tänne vähän vertailuks arvoja kun saan aikaiseks.

    Tästä voipi saada ihan mieleenkiintoisia lukuja aikaiseks(ilman ja turboputken kera).

    #164962
    HanaAnaHanaAna
    Osallistuja

    Kuten MHM on niin monessa keskustelussa ansiokkaasti maininnut, tulee kaiken olla kunnossa ennenkuin alkaa arpomaan tämmöisiä juttuja…

    Asensin kapeakaista-lambdan ja olen nyt taipuvainen uskomaan että bensapumppu vetelee viimeisiään. Tyhjäkäynnillä ja pintakaasulla seokset on kohillaan, useimmiten. Mutta kun kaasua polkasee kunnolla niin menee tosi laihalle. Kaasun asennolla kutittelemalla saa seokseen jotain tolkkua. Bensanpinta tarkastettu ja kaasari putsattu etc. Ei ole ihme että meni turboputkella vielä laihemmalle.

    Käyköhän 652:n bensapumppu kutoseen?

Esillä 15 viestiä, 16 - 30 (kaikkiaan 174)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.