Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka 2-kurkkuinen Solex

Esillä 15 viestiä, 151 - 165 (kaikkiaan 174)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #165083

    @sitikkapuoskari wrote:

    @Akaile wrote:

    Principal=Primary=ykköskurkku=pääsuutin
    Secondaire=Secondary=kakkoskurkku

    Ei vaan Primaryllä meinaa bensasuutinta ja Secondaryllä ilmasuutinta. Vähän hassusti toki..

    Näin näyttää olevan, kieroa fransmannien logiikkaa. Toisaalta, jos ei tule bensaa niin ei sillä ilmallakaan juuri mitään tee 😆 Mut mut, corpseilla erotellaan kurkut tuossa, joten Kooman vastauksella ja tällä kuvalla Mikko selvinnee etiäppäin?

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #165084

    Koville ottaa myöntää 😀
    Mä oon kattellut noita suuttimia niin, että kakkonen on ykkönen (Haaviston vaalikamppanjan vaikutusta 😳 ) ja toisinpäin > oppi ja ikä kaikki. Nyt siis selkenee noi Hissun 102-05, jospa ne onkin 1. 95 (huono stanssaus) ja 2. 102 – olisko tässä jotain loogista?

    Turboputki on nyt ollut pois – käyntivaivat katosi…

    Teen muutaman “tyhmän kysymyksen”, johon on varmasti viisaita vastauksia… Näihin kaikkiin löytynee tuolta edeltä vastauksia, mutta kertaus (ja tiivistelmä) on opintojen äiti.

    Arvelunne suutinkoista, kun otetaan huomioon nykybensan vaatimukset ja tuo turboputki?

    a) Tarviiko siis nykybensa kumpaankin suuttimeen tehtävän laajennuksen =pari numeroa eli siis tarkalleen miten paljon on pari numeroa?

    b) Olisiko aluksi sopiva kokeilulähtökohta 1. 105 (jos tuo alkuperäinen 05 osoittautuu todellisuudessa 95:ksi) ja 2. 112?

    c) Nykybensan vaatimuksien lisäksi on tuo turboputki – miten se vaikuttaa 1. kurkun suuttimen laajentamiseen, entä 2.kurkkuun?

    d) Tyhjäkäyntisuutin on nyt 37, tarviiko siihen koskea edellä mainittujen seikkojen vuoksi?

    e) Lähtökohtana on hyvä käynnistyvyys, tasainen meno ja vaikkapa vielä matkavauhti kivuttomasti siellä 100 km/h pinnassa – kulutus on sivuseikka, joskin saisi pysyä kurissa ja alle 8 litran satasella.

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

    #165085

    Osaan kommentoida vain kohtaa a.

    En ole ikinä mitään suuttimia suurentanut vaikka joskus on mieli tehnytkin ja joskus vielä saatan kokeillakin.

    Tuli juuri hankittua 80.000 ajettu Acadiane, joka kulkee koskemattomalla alkuperäiskoneellaan kuin tykki. Jotenkin tuntuu, että tämä kulkupuoli on onnenkauppaa. Kuljin ottaa 100 km tauluun helposti ja kulutus on yleensä reilusti alle seitsemän nopeassakin ajossa.

    Lienee kuitenkin totta, että tehtaalla on saastemääräysten täyttämiseksi viety – varsinkin loppupään kulkimissa – suutinkoot äärimmäiseen minimiin, joten loogista olisi, että pieni koon kasvattamisen antaisi lisää tehoa. Itselläni ei kuitenkaan ole tietotaitoa viisaampaan arvioon.

    Jos toimii, älkää koskeko suuttimiin 😉

    #165086

    Turboputken vaikutus näkyy lähinnä vain korkeilla kierroksilla jolloin kakkoskurkku on jo toiminnassa…
    Tyhjäkäyntiin ei vaikuta mitenkään..
    Ykköskurkulle “ehkä” hitusen verran,, jos lainkaan ??
    Vanha suositus oli että vain kakkoskurkun suutinta isonnettais pari numeroa turboputken ollessa toiminnassa…
    💡

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #165087

    Jos nyt Jimmille jonkunlaista vinkkiä antaisin niin muuta vain yhtä asiaa kerrallaan, vaikka se niin työläältä tuntuukin kaasarin avaamisten suhteen. Aloittaisin tuosta tyhjäkäyntisuuttimesta pyöräyttämällä siihen 39:n, tuo 37 on kutosen tk-suuttimista ehdottomasti sitä pienempää päätä ja 39 löytyi saksan “saastekoneestakin”. Alle 50 maksimissaan tai loppuu seosruuvin totteleminen melkein kokonaan. Nyt jos 39:llä kulkee pintakaasulla aivan nypyttelemättä niin jätä siihen. Sen jälkeen ykköskurkun testaamista: veto kaasun alkupäästä ykkös- ja kakkoskurkun rajalle täysin rykimättä ja nätisti vetäen. Sitten kun tämä on kunnossa niin voi jo harkita kakkoskurkun suuttimen isontamista. Kakkoskurkun auetessa pitää alkaa tapahtumaan ja veto pitää säilyä ylös asti. Tässäkin systemaattinen kokojen vaihtelu pienemmästä isompaan auttaa huomaamaan eron aina ennen ja jälkeen suuttimen vaihdon.

    Itsellä on tällähetkellä 105 ja 105 kombinaatio kiinni ja yhtään isompaa en aio laittaa ainakaan kakkoskurkulle näin suurella pääsuuttimella. Aavistuksen nuhainen sateella ja kylmällä, mutta nyt lämpimän toukokuun aikana on vetänyt aina vaan paremmin koneen asettuessa uomiinsa.

    Jukan toteamus hyvin vetävistä koneista on aivan totta. Se on niin monen pienen asian summa, milloin sätkän kone toimii täysin optimaalisesti. Monen acadianen olen havainnut liikkuvan ketterästi ja siihen osaltaan vaikuttaa myös loota. Ne välitykset on suorastaan nerokkaat, vaikka moni ihmetteleekin miksi Acadianessa on niin pitkät välitykset 😯

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #165088

    Minulla on korjauksessa 2cv6 M28/1 602 28mm yksikurkkuinen Solex kaasari ja siinä lisäilmasuutin on merkitty 160, kuitenkin ohjeet sanoo kooksi AC. Löytyisikö jostain taulukko joka kertoisi noiden kirjainyhdistelmien mitoituksen eli onko 160: AB vai AC. Kaasari on ilmeisesti jotain uustuotantoa ei vielä montaa vuotta vanha.

    T. Kari

    Kari Nieminen
    Järvenpää
    Tu-Jä-Ke

    #165089

    @Masa wrote:

    @sitikkapuoskari wrote:

    Oliskohan neulaventtiili jumissa auki kaikenaikaa?

    Koho saattaa jumittaa kohokammion seinämiin eikä sulje neulaventtiiliä,

    Tästä jää muuten jälki kokokammion sisäseiniin.

    Tulee ärsyttävä vika; sammuilee satunnaisesti esim. risteyksestä lähdettäessä.

    #165090

    Kari kyseli yksikurkkuisesta solexista, joten tuo kohon jumittaminen ei ole siinä ongelma.

    #165091

    @Masa wrote:

    Kari kyseli yksikurkkuisesta solexista, joten tuo kohon jumittaminen ei ole siinä ongelma.

    Otsikkona oli jotain muuta. who cares. Tuo yksikurkuisen suurin ongelma on yleensä kaasuläpän akseli joka
    vanhemmiten väljistyy niin että saa ilmavuotoa akselin välistä. Väljyksen voi helposti todeta heiluttamalla akselia. Tämä on todella helppo kuitenkin korjata laittamalla pienet o-renkaat akselin molempiinn päihin + teflonia tai vaseliinia.

    #165092

    Nyt tuli ongelma, kun aloin kokeilemaan suutinten vaihtoa. Tarkoitus oli saada jouheampaa vetoa läpi kierrosalueen. Ykkössuutin oli 100 ja sain sen puutikkukonstilla vaihdettua 102:een. Veto ehkä hieman parani. Sitten 105 kehiin, mutta en enää millään löytänyt suuttimen kantaa meisselillä. Voiko suutin jäädä kanavan pohjalle poikittain tms? Moottori käy röpöttäen hädin tuskin. Mitä muuta suutinkanavassa on, siellä kun helisee jotain ja joku tuntuu joustavan? Eihän sinne näe millään. Onko muuta konstia kuin ottaa koko kaasutin pois jotta sinne pääsee kunnolla käsiksi?

    #165093

    Suuttimessa on lattakantaa vain niillä reunoilla, joten se on jokseenkin ronkeli minkä kokoisella meisselillä se lähtee auki. Hammaslääkärin peilillä voi yrittää tiirata mikä meni pieleen. Poikittain se ei sinne mene, eikä taida edes väärin päinkään mennä kierteille.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #165094

    Paineilmaa sopivasta reiästä puhaltamalla irtonainen suutin tulee ulos porauksestaan, mutta on syytä pitää jotain tiiviisti uimurikammion kantena tai suutin voi lehtää lähimaastoon.

    Huonolla meisselillä voi tietysti myös tärvellä pehmeää messinkiä olevan suuttimen ruuvaushahlon.

    #165095

    Sevittiinhän siitä, kun tajusin, että minulla on pahanlaatuinen tyylivirhe tässä hommassa. Yritin (ja kerran onnistuinkin!) vaihtaa suutinta pelkästään tulpan kautta avaamatta kaasarin kantta. Siellähän se suutin pötkötteli kohokammion pohjalla. Nyt on suuttimet 1/105, 2/100 ja kulku muuttui ihmeesti. Ennen oli kuollut kohta noin 90-100 km/h ja huippu nihkeät 110 km/h. Nyt menee pintakaasulla 100 km/h ja huippu on reilusti 115 km/h. Jukalle tiedoksi: kyseessä on siis sininen GKY.

    #165096

    Hienoa! Bensaakin todennäköisesti menee nyt aavistuksen enemmän, mutta kuten sanottua, voima vaatii veronsa.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #165097

    Mielenkiintoinen tieto, kovaa ajoa sitten vain. Itsekin ostelin Franzoselta muutaman ylikoon suttimen, josko joskus testaisi.

Esillä 15 viestiä, 151 - 165 (kaikkiaan 174)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.