Kirjoitetut vastaukset
-
JulkaisijaArtikkelit
-
Keskiviikko 3.8 2011
Kauas on pitkä matka ja Salbrisiin vielä pidempi. Nyt retki alkaa olla hyvästelyjä vaille valmis. Viimeinen varsinainen etappi, eli laivalla Rostockista Helsinkiin on meneillään. Hesassa porukka hajoaa kukin taholleen muistelemaan mennyttä seikkailua ja surkuttelemaan paluuta takaisin normaaliin viikko- ja työrytmiin.Sunnuntaina shamppanjamaakunnasta lähdettyämme otettiin suunta kohti Moselin laaksoa Verdunin kautta ja Luxemburgin läpi. Belgia oli niin lähellä, että Ollin ja Irmelin oli suorastaan pakko käydä syömässä sopat siellä. Roomalaisten v. 180 jkr rakentama Porta Negra kuvattiin Trierissä, josta jatkettiin Mosel- joen vartta kohti lumoavan kaunista Bernkastel-Kuesia . Leiripaikka oli pienessä Erdenin kylässä. Kämppärin vieressä oli paikallinen viininvalmistaja, jolta sai maistaa ja ostaa viinejä.
Maanantaina jatkoimme vielä jonkin matkaa Moselin vartta, jonka jälkeen oli pakko kääntää nokat kohti pohjoista. Viimeinen yöpyminen oli Kasselin korkeudella Warburgissa, josta eilen tiistaina hurautettiin loput 500km Rostockiin. Ryhmä on reissusta vähän väsynyt ja rähjääntynyt, mutta iloisella mielellä ja nauru raikuu edelleen laivassakin. Huippusakkia!

Ryhmäkuvassa noin vasemmalta oikealle katsottuna.
Olli, Nina, Seija, Silja, Suvi, Timo, Kaisa, Sirkka, Mervi, Rauno, Jukka
Kari, Irmeli, Olli
Tuomas ja Linnea.Ryhmän sananikkari Seija oli joutoaikoinaan kirjoitellut loppulaulun, jonka ensiesitys Irmelin laulamana ja Ollin säestyksellä ja esitettiin laivan ravintolassa (Hermannin ja Miinan valssin sävelin).


Kiitokset vielä kerran koko hulvattomalle ja hyvälle porukalle reissusta! Seuraavissa seikkailuissa tavataan,
Mervi ja Rauno
Lauantai 30.7.2011
Pariisin perusnähtävyydet käytiin bongaamassa ja tietysti Andren hauta. Pariisi on upea paikka, mutta turistikaudella ihmisiä aivan liikaa. Eilen tultiin takaisin Salbrisiin ja valitsemamme leiri kylän reunalta osoittautuikin oivalliseksi ratkaisuksi. Kylälle oli matkaa vain puron yli ja tapahtumapaikalle noin 500m. Alueella kauempana olevat joutuivat kuulemma kävelemään jopa pari kilometriä tapahtuma- ja myyntialueelle. Ainoana puutteena meidän leirissä oli suihkujen puute, lähimmät olivat varsinaisella tapahtuma-alueella.Ettei nyt pelkästään tulisi haukuttua tapahtumaa, oli siellä jotain hyvääkin. Varaosamyyjiä ja myös tavaraa oli joka lähtöön. Itse tutustuin alueeseen vain pari tuntia, mutta kaikki tarpeellinen löytyi helposti ja sopivaan hintaankin.
Nyt lauantaiaamuna jätettiin Salbris taakse ja lähdettiin kohti sivistystä. Pakollinen linnaan tutustuminen Loiren varrella heti aamusta, jonka jälkeen kohti Champagnen keskusta Epernayta ja Chalons-en-Champagnea. Poikkesimme parissa shampanjan valmistuspaikassa, ja pakolliset tuliaiset tuli tietysti tehtyä ja lisäksi erikoisuus, VALMY. Valmy ja muut vastaavat ovat alueen shampanjoitua olutta. Mausta en osaa sanoa vielä mitään, koska pullot ovat vielä tiukasti kiinni.
Tiistai 27.7.2011
Leiriltä lähdettiin ripeästi ja reippaasti liikkeelle ja etenimme mukavasti aamulla yhdentoista kieppeille Salbrisiin etelästä saapuvien jonon päähän.Kukaan ei olisi voinut kuvitella ranskalaisten tapaa hoitaa jonotusta. Tällaista katastrofia ei voida kyllä hetkessä suunnitella. Ainakin meidän kohdalla kaikki kiroukset tuntui olleen langettu päällemme. Ensin oli kokoontuminen parkkialueelle noin 10km ennen kylää, siellä oltiin tunti. Tämän jälkeen päästiin muutama kilometri eteenpäin, jonka jälkeen alkoi noin 5h odotus ennen kuin päästiin kylään. Kylässä ennakkomaksukuponkien alustava tarkastus ja autot taas isolle nurmikenturalle riveihin, josta tosi hissukseen autoja purettiin eteenpäin kohti aluetta. Tällä avoimella kenturalla oltiin pimeän tuloon asti, ja oli aika tehdä jo jotain päätöksiä. Tässä vaiheessa oli jo tullut tietoa, että jonotusten ohi päästettiin autoja ja ennakkomaksuilla ei ollut mitään merkitystä alueelle pääsyn suhteen. Kenturalle ei järjestetty mitään virallisia tiedotuksia saati ruokahuoltoa. Alueen reunassa olleet kolme vessaa olivat jo tukossa vaikka kenturalla oli vielä satoja autoja.

Odotusta ja odotusta.Jotain sentään tapahtui, nimittäin tälläkin alueella alettiin luovuttamaan rannekkeita ja infokasseja. Kun myös huomattiin, että tältä meidän kenturalta oli huomattavasti lyhyempi matka alueen esiintymis- ja myytipisteisiin kuin todennäköiseltä mahdolliselta leirialueelta josta saisimme paikan – jos saisimme – niin päätös oli helppo. Leiri laitettiin pystyyn alueen reunassa olevan joen rantaan ja käveltiin varsinaiselle alueelle hakemaan iltapalaa. Odotusaikamme oli siis noin 11tuntia ja emme olleet edes päässeet varsinaiselle portille. Näin meni eka päivä ja yö, eli ei päästy edes kokoukseen asti.

Pimeä tulee ja kaikki ei ole vielä edes alueella. Meillä jo leiri tehty.Vaihdoin muutaman sanan paikallisen 2CV harrastajan kanssa ja ihmettelin hänelle että kuinka on mahdollista näin epäonnistuneet järjestelyt. Lopuksi hän totesi että Ranskassa on sanonta C`est la vie, eli sellaista sattuu..
Keskiviikko 27.7
Keskiviikkona oli tarkoitus siirtää autot alueelle ja lähteä Pariisiin. Ennen kuin lähdimme liikkeelle, niin tälle alueelle alkoi tulla lisää väkeä pystyttämään leirejään. Kielitaitoin Kari sai selville että varsinainen alue on aivan täysi ja sinne ei mahdu enää ketään. Siis automme jäivät siihen missä leirimme oli ollut ja ei muuta kuin junalla Pariisiin.
Leirimme Salbriksen keskustassa joen varrella.Täällä ollaan nyt Pariisissa. Muutaman tunnin kävely on takana ja kohta pääsee lakanoiden väliin nukkumaan. Eikä ole muuten mitään epäilystä etteikö vessat ja suihku toimisi ja etteikö niissä olisi tilaa ja lämmintä vettä.
Tiistai 26.7 klo 8:40
Olimme lauantaina ajaneet Andorrasta ilman ongelmia Citroen kämppäri La Diegeen. Kämppärillä oli jo aikaisemmin tullut Isoo Jukan porukka joten suomalaisia olikin mukava joukko. Ton, kämppärin pitäjä järjesti B&B- illan lauantaina joten ilta sujui varsin leppoisissa merkeissä.
Sunnuntai on lepopäivä ja silloin on hyvää aikaa korjata sätkiä, tietysti vasta kirkonmenojen jälkeen . Lähdimme tutustumaan lähialueen paikkoihin ja ensimmäisen kohteen, eli kirkon jälkeen Pakun vetojärjestelmä alkoi pitämään ihmeellisiä oireita. Kytkin ei irroittanut, moottorijarrutuksessa kolmosella kuului pahaa rutinaa, myös vedossa alkoi kuulumaan pahaa ääntä. Ei muuta kuin Karin kanssa kohti kämppäriä ja loput porukasta jatkoi kohteiden bongausta. Pakun veto loppui kokonaan ja viimeiset 4km tultiin narun jatkona perille. Oireet tuntuivat tosi ikäviltä, onko laatikko sökö, löytyykö jostain varaosi?. Paljon pahoja kysymyksiä mielessä.
Ei muuta kuin hommiin, olihan lepopäivä ja siten aikaa. Kun kaikki oli purettu, niin ongelmaksi osoittautui ”räjähtänyt” kytkinlevy, eli keskusta oli murtunut irti. Ollilla oli onneksi käytetty levy mukana, joten varaosat saatiin omasta takaa. 4-5 tunnin päästä oli koeajo ja kaikki tuntui taas moitteettomalta.
Vielä erittäin suuret kiitokset Karille ja Ollille siitä kiltahengestä jonka he osoittivat auttamalla korjauksessa ja varaosissa.Maanantaina oli noin 300km ajo Chateaurouxiin. Tunnin ajon jälkeen Jukan Dyanen takapää alkoi vetelemään ja kadunvarsianalyysin mukaan napamutteri oli löysällä. Tarkempi analyysi olikin pahempi. Navasta oli hävinnyt kaikki kierteet, mutteri oli ehjä. Tilanne oli siis varsin paha. Ei muuta kuin pyörä paikalleen ja hissukseen etsimään hitsaustaitoista korjaamoa. Korjaamo löytyi ja heidän siestansa jälkeen poika pääsi tutkimaan tilannetta. Kaput, oli asiantuntijan kommentti. Kieliongelmista huolimatta poika ymmärsi mitä me halutaan. Rumpu mahdollisimman hyvin paikalleen, laakeri ja kiristysmutteri mahdollisimman hyvin kiinni ja Esabin sähköliimaa perään. Näin tehtiin, ja hyvä tuli. Ranskan poika hoiti homman hyvin ja nopeasti, myös edullisesti koska väkisin piti hänelle korvaus työstä antaa. Pyörä näyttää nyt olevan kunnossa ja perille päästiin ilman ongelmia.
Tänään tiistaina ajetaan kokouspaikalle ihmettelemään mikä siellä on tilanne. Odotusarvona oletamme että jonot ovat hirveät, saapas nähdä.
Perjantai 23.7. klo 9:00.
Mutkien, siis todellisten mutkien kautta eilen saavuttiin Espanjan kautta Andorraan. Noin 200kmn matka Välimeren rannalta tänne vuoristoon kesti kaikkine pysähdyksineen noin 9 tuntia. Hyvin kuitenkin kulkimet jaksoivat kavuta mäkiä ylös ja taas välillä iloisesti rallatella alas laaksoon. Jollain on joskus ollut kova homma kun on tuupannut nämä maat ja mannut melkoisiin kurttuihin ja siksiköhän maisemat tasamaan ihmisestä näyttävät niin mykistävän upeilta.
Heti Andorran rajanylityksen jälkeen meininki muuttui paljon vilkkaammaksi, ja tietysti halvemmaksi. Joitain hintoja: Super 98 litrahinta 1,27 Euroa, olut kaupassa 0.69 Euroa litra, Pastis 2,95 jne. Majapaikkamme sijaitsi korkealla vuoren rinteessä, josta näköalat alas laaksoon ja kaupunkiin olivat komeat.

Juna on lastattu.

Autojunassa

Pyreneiden vuoristoa.

Andorrassa.
Torstaina 21.7.2011
Junamatka sujui yllättävän nopeasti ja leppoisasti. Maisemat vaihtuivat ja yöllä siirryttiin jo Ranskan puolelle. Aamiainen, positiivisen hyvä, nautittiin vielä vaunussa ja puolen päivän aikaan olimme perillä aurinkoisessa Narbonnessa. Kulkimet säilyivät vaurioitta ja kuskien oli hyvin levänneinä helppo jatkaa matkaa.
Narbonnesta otettiin suunta kohti pieniä rannikkoteitä ja kaupunkeja, määränpäänä Espanjan rajan lähellä oleva rannikkokaupunki Argeles-Sur-Mer. Narbonnesta lähdettäessä löytyi upea 2CV romuvarasto, osavarasto, hajottamo ja korjaamo, siis sama paikka. Lukuisat 50-luvulta alkaen olevat pakut, 2CV:t, Amit ja Dyanet odottivat suomalaisia alan harrastajia hakemaan omia löytöjään. Kerrotaan tarkemmat koordinaatit myöhemmin halukkaille.
Perillä meille oli varattuna teltta-alue aivan Välimeren rannan läheisyydessä olevalla kämppärillä Camping Les Criques De Porteils. Moni meistä kävi Välimeren aalloissa uimassa ja arkajalat tyytyivät vain kastelemaan varpaitaan. Aamulla odottaa uudet seikkailut, Espanja ja Andorra.Keskiviikko 20.7.11 klo 14:07, jätetty torstaina Saksan jälkeenjääneen IT infrastruktuurin takia.
Porukka on onnellisesti Narbonnen junassa. Laivamatka sujui hyvin ja Rostockista lähdettiin lennokkaasti liikkeelle. Satamasta päästiin ehkä 1km eteenpäin, kun Paku päätti näyttää millaista sähkö on. No tässä tapauksessa esille tuli sankkaa harmaata ja kitkerän tuoksuista savua ensin kabiiniin ja hetken perästä myös konehuoneen alta pukkasi samaa tavaraa. Äkkiä pihalle ja pelti auki, johtosarja savusi eniten kohdasta jossa on kytkennät valopukille. Piuhat kaikki kertarepäisyllä irti toisistaan ja ihmettelemään mitä tapahtui. Tärinä oli löysyttänyt puolikkaiden valojen liitosta ja esille tullut metalli sai kontaktin runkoon . Analyysin jälkeen todettiin puolikkaiden johdosta koko näkyvältä osalta eristeiden sulaneen, myös kabiinista. Jeesusteippi auttoi uudelleensuojauksessa ja muutaman minuutin viivytyksen jälkeen päästiin onneksi jatkamaan matkaa.
Yö oli jo pimeä ja pitkällä, kun päästiin mukavaan majapaikkaan, Pension Rabe, noin 80km Rostockista. Runsaan aamupalan jälkeen startattiin matkaan mukavien pikkukylien läpi Hampuria kohti. Ongelmitta siis ehdittiin Narbonnen junaan, jossa nyt matka jatkuu mukavassa seurassa hulppeita maisemia katsellen kohti Etelä-Ranskaa. Pakun huiput on nyt 163km/h, aika mukavaa ja turvallisen tuntuista kyytiä.Tänään Tallink-Silja lähtee kuljettamaan meidän 16hlön ryhmää Rostockin kautta kohti Salbrista. Viimeisimmän tiedon mukaan pohjoisemmassa Ranskassa on kylmää ja satanut 3 päivää, toivottavasti kelit paranee kun me päästään patonkia pureskelemaan .
Rauno
Moro,
Valitettavasti työasiat ovat olleet esteenä ja palstan lukeminen saati kommentointi ongelmiin on jäänyt väliin.
Bittimaailman ihmeellisyyksistä johtuen loppukevään aikana on tullut esille, että jotkut lukijat eivät saa Tampereen jaoksen sivuja auki. Explorer, Mozilla ja Opera ainakin toimivat, siis ainakin joitkin versiot. Onneksi on löytynyt avuliaita kiltalaisia jotka ovat kopioineet suoraan palstalle tietoa LeMansen ilmoituksesta.
Koska sivut omalla Mozillalla ovat toimineet moitteetta, niin en ole osannut aavistaa mistään ongelmista. Oma bitinvääntötaitoni ei välttämättä riitä ongelman syyn löytämiseen, mutta eiköhän apuja viisammilta löydy. Toivottavasti asia saadaan pian kuntoon ja sivut muotoon, jossa ne kaikilla moitteetta näkyvät.
Hyvää Juhannusta kaikille ja kiitoksia niille jotka ovat auttaneet ilmoituksen sisällön jakelussa,
Rauno
Sama juttu , eli huomenna lauantaina on tarkoitus tulla Ikaalisiin. Vielä kun kesäflunssa kääntyyisi parempaan suuntaan.
Rauno
Kun me tulemme sinne lauantaina (16 hlöä) ja vielä jokunen muukin suomesta, niin siellähän on meitä sitten tuttuja yhtä paljon kun joissain kotimaan tapahtumassa. Tulee varmaan milenkiintoinen tapaaminen.
Olen jo ilmoittanut Tonille meidän ryhmän saapumisesta lauantaina 23.7. Vastauksestä päätellen hän odottaa suomalaisia kovasti sinne.
Onko Jukka sinun suunnitelmasi pistäytymisestä varmistunut, ja milloin se tapahtuisi?Rauno
Itse ostin muutama vuosi sitten Motonetista. Selailin jo Motonetin sivuja ja oheisen linkin mukainen säätäjä löytyi 2CV:lle, 13,5€. En tosin muista onko tämä sama kuin ostamani.
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=11-3016″ onclick=”window.open(this.href);return false;
Rauno
Nyt on Tallinkin sivuille tullut tarkka ilmoitus Rostokin reitin loppumisesta, eli 14.8.
Hyvin siis ehtii Salbriksesta takaisin Suomeen vielä Tallinkilla, jos niin haluaa.Rauno
Kiitokset järjestäjien puolesta osallistujille. Teidän avulla saatiin tapahtuma onnistumaan.
Keli oli kaunis, mutta tosi liukas perjantain vesisateen ja edellisyön pakkasen jäljiltä. Kitkoilla tai kesäkumeilla ei ollut mitään mahdollisuutta suorittaa rataa siedettävässä ajassa. Vielä jos autoon oli ympätty joukko niitä kolmikirjaimisia lyhenteitä nykypäivän ominaisuuksista, niin ajosta ei tullut yhtään mitään.
Seppo oli ottanut hienoja kuvia. Minä otin hieman elävää kuvaa samasta mutkasta lipun heiluttelun lomassa. Ohessa otokset.
http://www.youtube.com/watch?v=1LfBNMgSkBE” onclick=”window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=Au8pgHiKLVA” onclick=”window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=ZJVguCdI380″ onclick=”window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=Uwkd8RQq-xc” onclick=”window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=fXmIKQ_OOFU” onclick=”window.open(this.href);return false;Terveisin,
Rauno
-
JulkaisijaArtikkelit
