Kirjoitetut vastaukset
-
JulkaisijaArtikkelit
-
19.9.2025, 19:10 vastauksena käyttäjälle: Wanhuksen tuulilasin pyyhkijäakseleiden paikannus? #291932
Kiitokset Markku!
Tässä kordinaatit jos joku myöhemmin tarvii…
Keskimmäisen kuvan mukaan luukun aukon reunasta mitattuna reiän keskelle on 300mm ja korkeus jo aiemmin mainittu 20mm. Reikien väli 400mm.
12.9.2025, 21:52 vastauksena käyttäjälle: Wanhuksen tuulilasin pyyhkijäakseleiden paikannus? #291919Kiitos tarjouksesta mutta pikkasen kaukana, Kuopiossa väkerrän. Kun olis jollakulla vielä asentamaton kehys niin siitä sais helpohkosti joko luukun tai lasiaukon reunasta mitattua reiän paikan sivusuunnassa. Onkohan korjauspala samanlainen myös uudemmissa? Noita akselin läpivienti holkkeja ei taida enää saada uutena muuten kuin sorvaamalla? Uudemmissa tuo akselin läpivienti erilainen tässä akselin paksuus vain n.5mm
Muuten kehys kova ainoastaan nuo reiät syöpyneet
Kiitos! Vähän vielä askarruttaa tuon kuskinpuolen reiän paikka sivusuunnassa. Se olisi aika tarkka tuon toiminnan kannalta. Vivustossa on kyllä väljää jokaisessa nivelessä, saattaisi olla reikien hitsaus ja uudelleen poraus paikallaan. Noita akseleita näköjään saa:
Noista tankojen reijistä juurikin mittasin tuon 400mm ja lyhyemmän reikien väli on muutaman millin yli 230mm. Tuo ensimmäinen reikä on hankala mitoittaa, ja korkeus olisi myös hyvä tietää. Noihin entisiin reikiin ei oikein voi luottaa.
1.6.2025, 12:46 vastauksena käyttäjälle: Mistä sähköinen öljynpainemittari 6Voltin wanhukseen? #291424Kiitos vastauksista.
Tuollainen Puuilon mittari nyt testauksessa mutta vaikea saada tiiviiksi mittarin puoleisesta liittimestä, meinaa tihkua öljyä kierreteipistä huolimatta. Siksi kävi mielessä sähköinen mittari / anturi.
Tuo Martin lähettämä linkki taitaa olla myös mekaaninen mittari. Täytynee vielä yrittää tiivistellä kun saan etupään johtosarja tehtyä valmiiksi että saa koneen käyntiin.
19.4.2025, 10:10 vastauksena käyttäjälle: Wanhuksen -62 6V Ducellier säädin ja ampeeri mittari #291298Konerempan yhteydessä sorvautin ankkurin ja samalla oli testattu myös kenttä käämi mutta säädin ei ollut mukana Kaikkihan on mahdollista mutta luultavasti testattu tuolla laitteella:
Noin 11 min. Kohdalta eteenpäin.
Täytyypä tutkia tuota ankkuria.
19.4.2025, 06:47 vastauksena käyttäjälle: Wanhuksen -62 6V Ducellier säädin ja ampeeri mittari #291293Tervehdys!
Ankkuri on sorvautettu ja testauttu kenttäkäämin kanssa, uudet hiilet, uudet paksut johdot laturilta säätimelle. Kokeiltu myös polarisoida ja testattu kytkemällä säädin akkuun (+ ja -) suoraan käynnistyskaapeleilla.
Säädin edellisen omistajan toimesta vaihdettu johonkin ”vastaavaan”pyöreä hattuiseen säätimeen eikä se ole ladannut kunnolla koskaan.. Ei ole oikeaa säädintä millä kokeilla mutta löytyy käyttämätön Ducellierin 45A / 6V kolme tolppainen säädin mitä en ole uskaltanut koittaa, epäillys että jos se yrittää saada 100w laturista 270w ulos niin tykkääkö laturi huonoa?
Amppeerimittari puolestaan ruostunut kiinni, purin mittarin osiksi ja sain viisarin herkisteltyä mutta magneetti joka palauttaa viisarin keski asentoon on menettänyt tehonsa…
Tämä tuli ehkä väärälle osastolle mutta ylläpito voi varmaan siirtää oikealle palstalle.
Yritän liittää muutaman kuvan…
Kiitos vastauksista, hyviä vinkkejä molemmat.
Lähinnä mietityttää se että silmämääräisesti vanha ja uusi venttiili näyttäisi olevan korkeus suunnassa hieman toisistaan poikkeavia, täytynee vielä mittailla. Ei varmaan pahasti heitä jos laittaa uuden venttiilin ja mukana tulleen 1mm tiivisteen. Kohosta paha sanoa että onko sitä taivuteltu.
Koetan laittaa tähän liitteeksi netistä löytämäni taulukon. Mitähän tuo ympyröity teksti tarkoittaa, tiivisteen paksuus?
Lähinnä ajattelin sitä että onko mig hitsaus sauma liian kova, murtuuko vierestä?
Taidan kokeilla juottamista on ehkä ”joustavampi” tapa.
Täytynee etsiä jostakin juotos vehkeet.
Tuossa kulkimessa ei siis ole alkuperäinen moottori vaan tyyppikilven mukaan No. 25054755 AZc
ATK:n mukaan voisi olla tämä:
Tyyppi: A53 7.5:1, 18/16 hv 4200 rpm, 27Nm 2500rpm, keskipakokytkin.
Käytössä: AZ 3/63 – 2/70
Onko tämä sitten se ”heikompi” nelkun kone? Keskipakokytkin jäänyt jonnekin matkan varrelle.
Kone vaikuttaisi olevan kohtalaisessa kunnossa, kiertokangen laakereissa ei tuntuvaa välystä eikä sylintereissä juurikaan kulumaa. Kannet / venttiilit todella karstaiset ja se ilmeisesti syynä puristusten katoamiseen silloin aikoinaan. Saako tähän malliin värkättyä puuttuvia venttiilin varren kumeja?
-
JulkaisijaArtikkelit
