Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Mikä kone?

Esillä 5 viestiä, 1 - 5 (kaikkiaan 5)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #288468

    Kuljin on vm-62 AZ 8451410 ja siinä ollut alkup.kone 1615497 (15hp ja keskipako kytkin?)

    Ikuisuus projekti puristukset hävisi ja jäi seisontaan abt.25v sitten ja nyt moottori työn alle!

    Nyt kun purin tuon nykyisen koneen niin se on 25054755 AZ c

    Koneessa on 66mm sylinterit ja öljypumppu ilman kiilaa ja tiivistettä.

    Venttiilin varret imu 8mm varrella ja pako 8.5mm. Kannen kopat valua.

    Miten etummainen runko laakeri kampiakselilta sen hammaspyörän takaa irroitetaan?

    Takimmainen kampiakselin (runko) kaula 48mm ja siinä hieman uria ja laakerissa pientä kuluma jälkeä, ilmeisesti alkuperäisessä mitassaan?

    Saako noita laakereita vakio/alikoko jostakin? Kierokangen laakereissa ei välystä tuntuis olevan. Myös nokka-akseli vaikuttaa ehjälle.

     

    • Tätä aihetta muokkasi 5 kuukautta, 1 viikko sitten mobira. Syy: Korjattu numeroita
    #288471

    Etulaakerin edessä oleva hammaspyörä täytyy poistaa, jonka jälkeen laakeri lähtee pois. Irrotus onnistuu hyvällä ulosvetäjällä, mutta hommaa ei kannata kotikonstein tehdä. Ongelmana on saada ratas takaisin juuri oikeaan kohtaan, koska sen avulla pyöritetään nokka-akselia ja ajoitetaan venttiilit ja sytytys.

    #288482

    Yleensä 12 hp ( tässä tapauksessa 13,5hp) kammen runkolaakerit kestävät aina huomattavasti pidempään kuin kiertokankien alapäät. Joten jos runkolaakereissa ei tunnu merkittävää välystä, ei pienistä naarmuista kannata olla huolissaan. Tämä kone on hyvin kestävässä maineessa alakerran kestonsa suhteen, jos öljyn kierrossa ei ole ollut mitään suuria epäpuhtauksia. Mikäli kiertokankien alapäät ovat lähes välyksettömät, mitä todennäköisimmin sillä kammella ajelee vielä kymmeniä tuhansia iloisia harrastus ajo kilometrejä.

    Jo 50-luvun rättärin ohjekirja tiesi kertoa, että ”Citroën 2CV:n kaikki osat on ylimitoitettu ja suunniteltu kestämään raskaassakin käytössä”.

    ☺️✌️

    #288483

    Tuossa kulkimessa ei siis ole alkuperäinen moottori vaan tyyppikilven mukaan No. 25054755 AZc

    ATK:n mukaan voisi olla tämä:

    Tyyppi: A53   7.5:1,  18/16 hv 4200 rpm, 27Nm 2500rpm, keskipakokytkin.

    Käytössä: AZ 3/63 – 2/70

    Onko tämä sitten se ”heikompi” nelkun kone? Keskipakokytkin jäänyt jonnekin matkan varrelle.

    Kone vaikuttaisi olevan kohtalaisessa kunnossa, kiertokangen laakereissa ei tuntuvaa välystä eikä sylintereissä juurikaan  kulumaa. Kannet / venttiilit todella karstaiset ja se ilmeisesti syynä puristusten katoamiseen silloin aikoinaan. Saako tähän malliin värkättyä puuttuvia venttiilin varren kumeja?

    #288487

    Lohko ja alakerta vaikuttaa olevan ns 18 hp kone.

    Koneen todellisen tehon voi varmistaa helpoiten kansista. Mikäli kannessa olevan imupakosarja pinnat on toisiinsa nähden tasopinnassa ei ole kyse nelkun tai kutosen koneesta, niissä imusarjan pinta on vinossa ohjaamoon päin ja vastaavasti pakosarjan pinta ajosuunnassa eteen päin.

    Taas sitten 9 ja 12 hp koneissa on imu- ja pakosarja kiinnitetty kolmella pinnapultilla kanteen. Keskimmäinen toimii siis kummankin puolen (imu-pako) kiinnityksenä.

    Taas 18 hp koneessa on neljä pinnapulttia, kaksi imupuolen ja kaksi pakopuolen kiinnitykseen. Todettakoon, että 18 hp koneen kannen alimmaisen jäähdytys rivan valussa on kirjaimet AZ. Jos siinä on kirjaimet AM on kyseessä 602cc Ami 6 moottorin kannesta (eivät ole vaihtokelpoisia)  Niissä on kuitenkin imu-pakosarjan kiinnitys samalla tavalla.

    Ehdotan siksi kansien kautta tunnistamista koska historian aikana on monesti 12 hp:n alakertaan vaihdettu 18 hp:n yläkerta, koska ne onnistuu helposti. Miksipä ei myös toisinpäin.

Esillä 5 viestiä, 1 - 5 (kaikkiaan 5)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.