Kirjoitetut vastaukset
-
JulkaisijaArtikkelit
-
Vieläkö on tarvetta niille korotuspaloille sylinterin ja jarrukilven väliin? Ihan muita juttuja etsin, mutta noitakin löytyi.
1 käyttäjä kiitti kirjoittajaa tästä viestistä.
13.9.2025, 08:43 vastauksena käyttäjälle: Wanhuksen tuulilasin pyyhkijäakseleiden paikannus? #291920Uudemmissa on reiät eri kohdassa ja erikokoiset, joten niistä ei voi mittoja ottaa.
Kolmannen kuvan mukaan mitaten 20mm reiän keskiöön.
Kannattaa reiät mitoittaa sivusuunnassa käyttötankojen pituuden mukaan. Eli reikien väli sen välitangon mukaan. Varaosakirjassa 400mm pitkä. Lyhyempi tanko 230mm pitkä, jolla mitoitus koneiston akselin keskiöstä kuskin puolen pyyhkijän akselin keskiöön. En tiedä onko varaosakirjan mitta kokonaispituus vai reikien keskiöstä mitattu, mutta reikien keskiöiden mukaan pitäisi kuitenkin mitoittaa. Silloin vipusuhteet osuu kohdalleen ja pyyhkiät toimivat siististi eivätkä vinksota mihin sattuu.
Voi olla kohon väärä korkeus. Usein on ollut kohon korkeus säädetty 18mm vanhemman kakskurkkusen ohjeen mukaan. Mitattuna kohon keskinastasta kaasarin kanteen. Solex 26/18 kaasarissa kohon korkeus pitäisi olla 21mm. Jos bensan pinta on 3mm liian korkealla on sillä varmasti vaikutusta.
-
Tätä vastausta muokkasi 3 kuukautta, 4 viikkoa sitten
Martti Paavola, Tuusula.
Kuvia katsellessa näyttäisi siltä, että on vuotanut kampiakselin tiivisteestä ja ropeli on levittänyt öljyn kun sitä näyttää olevan tasaisesti jokapuolella. Ei ollut mainintaa onko kärjet katsottu. Jos ei, niin kärjet todennäköisesti myös öljyn tahrimat ja kipinän puute johtuu siitä. Suurella todennäköisyydellä myöskään huohotin ei toimi ja se olisi uusittava tai korjattava. Huohotin on öljyn täyttö töttörön sisällä ja sen tarkoituksena on pitää alipaine kampikammiossa. Jos alipaine katoaa pyrkii öljy ulos koneesta mistä vaan pienikin mahdollisuus siihen on. Ihan ensimmäisenä tuo kone kuitenkin pitäisi pestä. Itse tekisin niin, että ottaisin lokarit pois ja irrottaisin sylintereiden alla olevat suojapellit. Ne on melko helppo irrotaa. Sen jälkeen sumutinpullolla jotain liuotimesuainetta öljyn tahrimiin paikkoihin. (Vaikka Biltemasta tätä valmiiksi sumutinpullossa Tuotenro. 36-1012). Kun aine on jonkin aikaa vaikuttanut, niin huuhtelu vedellä. Painepesuri olisi hyvä, mutta vesiletkullakin aika hyvin lähtee. On tuo niin likainen, että kerralla varmaankaan ei lähde puhtaaksi, mutta useamman kerran kun liottelee, niin eiköhän tuo lika irtoa. Valitettavasti en voi nyt muuta apua antaa, mutta toivottavasti tällä pääset alkuuun.
1 käyttäjä kiitti kirjoittajaa tästä viestistä.
1.6.2025, 07:52 vastauksena käyttäjälle: Mistä sähköinen öljynpainemittari 6Voltin wanhukseen? #291423Tuolta näyttäisi löytyvän. Traction Avantin osia myyvä liike. Jotain osia olen tuolta tilannutkin.
https://www.pat2d.com/oil-pressure-gauge-white-6v-electric-powered.htm
2-kurkun läppä on jousikuormitteinen ja vaatii enemmän voimaa avautuakseen. Saattahan se toki olla jumissakin. Olen huomannut, että nykybensalla Tyhjäkäyntisuuttimen kokoa pitää vähän isontaa. Muistaakseni tuossa kaasarissa tyhjäkäyntisuutin on kokoa 40. Koko 45 voisi olla sopivampi. 98 bensaa kannattaa käyttää.
19.4.2025, 18:26 vastauksena käyttäjälle: Wanhuksen -62 6V Ducellier säädin ja ampeeri mittari #291299Paris Rhone ankkurin halkaisija 72mm ja Ducellierin vähän vajaa 76mm.
19.4.2025, 08:36 vastauksena käyttäjälle: Wanhuksen -62 6V Ducellier säädin ja ampeeri mittari #291297Onko tuossa kolmetolppasessa minkälaiset säädöt? Siinä on käsittääkseni mahdollisuus säätää myös virran rajoitusta.
Onko mahdollista, että ankkkuri olisi Paris Rhonen laturista? Noissa on ankkurin halkaisijassa pieni ero. Toisinpäin ei ankkuri sovi kenttäkäämin sisään, mutta toisinpäin sekoittaen sopii, mutta ilmaväli jää liian suureksi eikä laturi silloin toimi.
18.4.2025, 08:24 vastauksena käyttäjälle: Wanhuksen -62 6V Ducellier säädin ja ampeeri mittari #291292Puuttuuko nuo säädin ja ampeeri mittari vai eikö vaan ala lataamaan? Tasavirtalaturi ei ala lataamaan jos niinsanottu jäännösmagnetismi on päässyt häviämään. Jos laturia ei ole pitkään aikaan käytetty, niin näin voi käydä ja silloin tarvitsee laturi magnetoida. Magnetoinnin voi tehdä niin, että akun +navasta irtojohdolla kytkee plussan hetkeksi (1-2s) molempiin laturille meneviin säätimen liittimiin.
1 käyttäjä kiitti kirjoittajaa tästä viestistä.
Noilla mitoilla tuskin stefaa löytyy ainakaan ihan helposti. Tuli mieleen, että jos stefan jousta lyhentää tai jos vaikka vahvempi jousi tilalle, niin voisi tiivistehuuli supistua tuon tarvittavan 0.5mm. Ei nyt ollut tuota takastefaa jolla testata, mutta löytyi 45mm reiällä oleva stefa ja ja yhdesta stefajutusta jäänyt ylimääräinen jousi, joka oli vähän vahvempaa tekoa. En tuon Stefan alkuperäistä jousta halunnut tuhota lyhentämällä, mutta tämän ylimääräisen lyhensin sopivaan mittaan ja niin vain tällä jousella stefan huuli puristui suurin piirtein sen puoli milliä pienemmäksi. Jousen päät on yhdistetty kiertämällä ne sisäkkäin. Lyhennys onnistuu sivuleikkureilla.
Vuotaa niistä jarrunestesäiliön ja sylinterin välisistä kumitiivisteistä.
Syttyikö latausvalo ajossa vai eikö vaan alkanut lataamaan käynnistyksen jälkeen? Jos on ollut pitkään käyttämättä, niin tasavirtalaturille tärkeä jäännösmagnetismi on voinut hävitä ja laturi pitää magnetoida. Polarisoinnistakin puhutaan. Tämä onnistuu helpoiten kun releen kansi on auki, niin painaa takavirtareleen kärjet hetkeksi kiinni.
Minulla on muistikuva, että noissa vanhuskoneissa ei ollut stefaa tuolla laakerilla ja laakeri olisi ollut tuo pidempi 16mm. Lyhyempi laakeri +stefa tullut myöhemmin. Olisko alkaen 1970? Keskipakokytkimellä varustetuissa ei pitäisi mitenkään erota tuon laakerin osalta. Taisi lähes kaikki tuon ajan sätkät olla keskipakokytkimellä paitsi pakut. Niissä tuo laakeri oli tarpeeton koska kytkinakseli oli lyhyempi eikä edes ylettynyt tuonne kampiakselin silmään.
-
Tätä vastausta muokkasi 3 kuukautta, 4 viikkoa sitten
-
JulkaisijaArtikkelit
