Kirjoitetut vastaukset
-
JulkaisijaArtikkelit
-
2-kurkun läppä on jousikuormitteinen ja vaatii enemmän voimaa avautuakseen. Saattahan se toki olla jumissakin. Olen huomannut, että nykybensalla Tyhjäkäyntisuuttimen kokoa pitää vähän isontaa. Muistaakseni tuossa kaasarissa tyhjäkäyntisuutin on kokoa 40. Koko 45 voisi olla sopivampi. 98 bensaa kannattaa käyttää.
19.4.2025, 18:26 vastauksena käyttäjälle: Wanhuksen -62 6V Ducellier säädin ja ampeeri mittari #291299Paris Rhone ankkurin halkaisija 72mm ja Ducellierin vähän vajaa 76mm.
19.4.2025, 08:36 vastauksena käyttäjälle: Wanhuksen -62 6V Ducellier säädin ja ampeeri mittari #291297Onko tuossa kolmetolppasessa minkälaiset säädöt? Siinä on käsittääkseni mahdollisuus säätää myös virran rajoitusta.
Onko mahdollista, että ankkkuri olisi Paris Rhonen laturista? Noissa on ankkurin halkaisijassa pieni ero. Toisinpäin ei ankkuri sovi kenttäkäämin sisään, mutta toisinpäin sekoittaen sopii, mutta ilmaväli jää liian suureksi eikä laturi silloin toimi.
18.4.2025, 08:24 vastauksena käyttäjälle: Wanhuksen -62 6V Ducellier säädin ja ampeeri mittari #291292Puuttuuko nuo säädin ja ampeeri mittari vai eikö vaan ala lataamaan? Tasavirtalaturi ei ala lataamaan jos niinsanottu jäännösmagnetismi on päässyt häviämään. Jos laturia ei ole pitkään aikaan käytetty, niin näin voi käydä ja silloin tarvitsee laturi magnetoida. Magnetoinnin voi tehdä niin, että akun +navasta irtojohdolla kytkee plussan hetkeksi (1-2s) molempiin laturille meneviin säätimen liittimiin.
1 käyttäjä kiitti kirjoittajaa tästä viestistä.
Noilla mitoilla tuskin stefaa löytyy ainakaan ihan helposti. Tuli mieleen, että jos stefan jousta lyhentää tai jos vaikka vahvempi jousi tilalle, niin voisi tiivistehuuli supistua tuon tarvittavan 0.5mm. Ei nyt ollut tuota takastefaa jolla testata, mutta löytyi 45mm reiällä oleva stefa ja ja yhdesta stefajutusta jäänyt ylimääräinen jousi, joka oli vähän vahvempaa tekoa. En tuon Stefan alkuperäistä jousta halunnut tuhota lyhentämällä, mutta tämän ylimääräisen lyhensin sopivaan mittaan ja niin vain tällä jousella stefan huuli puristui suurin piirtein sen puoli milliä pienemmäksi. Jousen päät on yhdistetty kiertämällä ne sisäkkäin. Lyhennys onnistuu sivuleikkureilla.
Vuotaa niistä jarrunestesäiliön ja sylinterin välisistä kumitiivisteistä.
Syttyikö latausvalo ajossa vai eikö vaan alkanut lataamaan käynnistyksen jälkeen? Jos on ollut pitkään käyttämättä, niin tasavirtalaturille tärkeä jäännösmagnetismi on voinut hävitä ja laturi pitää magnetoida. Polarisoinnistakin puhutaan. Tämä onnistuu helpoiten kun releen kansi on auki, niin painaa takavirtareleen kärjet hetkeksi kiinni.
Minulla on muistikuva, että noissa vanhuskoneissa ei ollut stefaa tuolla laakerilla ja laakeri olisi ollut tuo pidempi 16mm. Lyhyempi laakeri +stefa tullut myöhemmin. Olisko alkaen 1970? Keskipakokytkimellä varustetuissa ei pitäisi mitenkään erota tuon laakerin osalta. Taisi lähes kaikki tuon ajan sätkät olla keskipakokytkimellä paitsi pakut. Niissä tuo laakeri oli tarpeeton koska kytkinakseli oli lyhyempi eikä edes ylettynyt tuonne kampiakselin silmään.
Silmälaakereita on erilaisia. Myös liukulaakeria on käytetty, mutta kaikki ovat toimivia.
Moi Joonas,
Ei noita jaosten alueita ole mitenkään rajattu, joten voit kuulua kumpaan jaokseen haluat tai vaikka molempiin. Kannattaa osallistua jaosten kokoontumisiin, niin sillä löytyy se porukka, jossa itse paremmin viihtyy. TuJäKe kokoontuu torstaisin klo 18.00 Nummenkylän ST1 huoltoasemalla os. Yrittäjänkatu 1, Järvenpää. Tervetuloa tutustumaan.
Masa
1 käyttäjä kiitti kirjoittajaa tästä viestistä.
En usko, että laturi tai rele olisi kärähtänyt. Laturi tarvitsee herätinvirran siihen ohueen jotimeen ja se todennäköisesti nyt myös puuttuu ja siksi ei lataa. Nämä on aika vaikeita selvittää kun on tehty omia kytkentöjä. Sulakkeiden pitimet kannattaa puhdistaa hyvin hapettumista. Virtalukolta päin voisi johtoja seuraamalla tutkia olisiko sinne laitettu joku rele ohjaamaan sähköjä, jotka menevät valoille, pyyhkijöille ja todennäköisesti myös laturille. Virtalukko oletettavasti toimii kun käyntiin lähtee.
1 käyttäjä kiitti kirjoittajaa tästä viestistä.
Punaisella ympyröity on neulaventtiilissä olevan reiän koko, joka määrittä sen kuinka paljon bensaa mahtuu virtaamaan neulaventtiilin läpi.
Ei taida olla oikein selkeää ohjetta bensan pinnan mittaamiseen. Olettaisin, että kohon kieli on muotoiltu niin, että bensan pinta asettuu oikealle korkeudelle. Tiivisteprikkoja lisäämällä voi bensan pintaa laskea, mutta jos bensan pintaa pitää nostaa, niin silloin on kohon kieltä muokattava.
1 käyttäjä kiitti kirjoittajaa tästä viestistä.
Valitsisin noista sen, joka olisi kunnoltaan paras. Lähinnä läppäakseleiden osalta. 26/18 on uudempaa mallia, joten siinä saastemääräykset ja taloudellisuus ehkä paremmin huomioitu. 26/18 tuntuu olevan myös herkkä sille, että bensan pinta on oikein säädetty. Oikea mitta kaasarin kannen tiivistepinnasta kohon sivussa olevaan keskipisteeseen on 21mm. 24/21 kaasarissa tuo mitta on 18mm
Todennäköisesti jossain liittimessa huono kontakti. Akun yläpuolella on taakse lähtevän johtosarjan liittimet. Ne kannattaa tarkistaa. Johtosarja kulkee kuljettajan puolella ylös ikkunatolppaa pitkin ja menee verhoilun alla ovikaaren päällä. Takana ennen takavaloja on vielä liittimet muuten johto on yhtenäinen taakse asti. Sulakkeet kannatta myös tarkistaa, ettei ole kontaktipinnat hapettuneet.
-
JulkaisijaArtikkelit