Kirjoitetut vastaukset
-
JulkaisijaArtikkelit
-
Moro !!
Tampereen jakarin kirjallisuuden joukossa oli joskus 3CV:n korjaamokäsikirja, siinä saatais olla mittakuva rungosta, muistaakseni ainakin 2CV kirjassa on.
Jakarin sposti on jukka.niemenmaa(ät)gmail.com, kysäseppä ja sano multa terveisiä.
LasseNyt tuli postia äiteelle AKE:sta !!
Tuli kopiot alkuperäisistä ensimmäisistä rekisterikorteista, ei kovin laadukkaat, mutta kuitenkin luettevissa. Hinta oli 13eur kappale + 5,10eur postitusmaksu.
Hauskaa palata pakujen juurille, mietin jo elääköhän eka omistaja jne !!
Alla vielä Akun hyvät linkit suomalaisiin rekkarikilpiin ja niiden historiaan, jolla tekstillä minä ainakin pystyin paikallistamaan vuosia ja mistajia pakujen suhteen.
Lasse@Aakku wrote:
Minä olen ammentanut paljon tietoa kilvet.com sivuilta seuraavista artikkeleista.
Itse ajattelin konepellin avaamisen yhteydessä samalla tarkistaa öljyt. tarkoitus on irrotella pidempien seisokkien aikana, saa nähdä miten käytännössä käy.
LasseOstin tuon Retromobilesta Pariisissa viime syksynä, hinta oli muistaakseni 8-9eur.
Moro !!
Ennenkuin rälläkkään tarttuu, kannattaa miettiä kulkimen tulevaisuutta.
Vm. -71 nelkussa on ollut ulkoa avattava katto, eli ne läpyskät kuuluu siihen malliin. Tietysti jos ei välitä alkuperäisyydestä, niin sitten.
Vanhemmissamalleissa lattian tuet oli rungossa kiinni, muistakseni jousipönttöjen kiinnikkeiden kohdalla.
Varapyörän vahvike saattaa ottaa värinöitä pois.
Massata kannataa työn edetessä ja hitsausten välillä, kun pensselihomma on helppoa.
LasseJoo, joku kanssakilpailija oli ajanut oikeaan takanurkkaan ja takatukivarsi oli vääntynyt ja vairioittanut takavaihteistoa. Korjaus aika oli liian pitkä jatkon kannalta.
Siis olis kannattanut pysyä tehtään säädöissä, niin olis selvinnyt tukivarren vaihdolla nin 30 min.
😆 😆
LasseMoro !!
Kun kirjoitin siitä päävirtakytkimestä, sain otettua eilen kuvan omasta asennuksestani. Helppo, kun ei tarvitse muuttaa johdotusta, kun miinuskaapelin kenkä tulee suoraan kytkimen “tappiin” kiinni, vihreästä nupista kierretään sähköt pois ja punaisen johdon sulakerasiaan laitetaan sulake paikalleen ennen virtojen katkaisemista, niin se huolehtii virransyötöstä virtalukon ohittaville laitteille (radio yms), muttei tietenkään kestä esim. starttausta.
https://fotoalbum.web.de/gast/lasse.suhonen/osatLasse
No joo, hevosmiehet puhuu hevosista ja sätkämiehet sätkistä.
Muttei alkuperäinen aihe unohtuisi, muutama uusi kuva joukossa ja uutena tukivarren rasvanippa, josta voi töräyttää koko laakereiden välin täyteen vaseliinia, saa nähdä laskeeko helteellä alleen ,))
https://fotoalbum.web.de/gast/lasse.suhonen/Lassen_kuvat
Etutukivarren sisimmät laakerit meni myös vaihtoon, kun niihin oli kulunut jo pienet pykälät. Sisemmän laakerin yläpuolihan on kovalla rasituksella.Koeajossa viimeviikonloppuna tuli noin 350km ja hyvältä tuntuu ohjaus ja jousitus, eilen vielä tarkistin kaikki pultin kireydet ja säädin harituksen vanhalla muurarinlankakonstilla, eli muurarinlanka etuvanteeseen sisäpuolelle penkinkumilla kiinni ja sitten lanka kierretään takapyörien ympäri toisen etupyörän sisäreunaan taas penkikumilla kiinni. Tästä langasta on helppo mitata vanteen reunaan haritus etu ja takaosan välillä ja samalla pystyy tarkistamaan takapään aurauksen, tosin säätöähän siellä ei ole, muuta kuin voimalla suoritettuna.
Lasse
Mielestäni lohko ( tulppa) on paras paikka anturille. Öljypohjastahan se öljy kierrokselleen moottoriin pumpun tyrkkäämänä lähtee.
Uudemmissa ko. tulppaa ei ole porattu auki.
Jos nokka on peittämättä, ei ole mikään ihme ettei öljynlämpö ole kuin 40C.
LasseEipä oo mullakaan ollut koskaan ko. tiivistettä, lienee se pyöreä kumiprikka, jota olen aina ihmetellyt, mithin sen laittaisi !! 😯
Tänääkin taas opin jotain uutta !! 😆
LasseNiin, palatakseni alkuperäiseen aiheeseen.
Soitin AKE:en, numero 0100-7811 josta sain tietää edelliset rekkarit vuoteen noin 1970 asti.
Sitä vanhemmat tiedot on mikrofilmeillä, joista tilasin otteet, maksaa 13eur per auto. Niistä selvinnee siis myös alkuperäinen ensirekisteröinnin tunnus.
Ennen vanhaan, siis silloin kun mun äiti jo eli, mikäli auto vaihtoi lääniä, piti rekisteröidä uudelleen. En tiedä minä vuonna tämä käytäntö loppui, mutta 1965 ainakin vielä piti vaihtaa. Oisko ollut 1972, kun uudet valkoiset 3+3 kilvet tuli käyttöön.
LasseSelvennykseksi, poistunut rekisteristä vuonna 95. Mutta oli jo silloin uudella tunnuksella, ei siis alkuperäisellä.
LasseMoro !!
Helpoin päävirtakytkin, jonka olen löytänyt ja ostanut tulee akun + tai – napaan ja kytkimen “tappiin” kiinnitetään suoraan akkukaapelin pyöreä, normaalisti akunnapaan kiinnittyvä kenkä.
Ylläpitovirtoja varten on ohitusjohto, esim. radiota yms varten, joka kytketään ennen katkaisimen irroitusta. Katkaisinmessa on muovinen ruuvi, jolla irroitetaan virtakytkentä.
LasseAinakin Italiassa v2003 on tehty satsi pinnoituksia nimenomaan Misukan rungolle ja talvi pinnalle. Ko. renkaita käytti Raid-laponiellä ainakin Karsten Saarbrückenistä.
En tiedä kannattaako niin kauas lähettää pinnattavaksi.
LasseAmia joululahjaksi löytyis edelleen !!
Lasse
-
JulkaisijaArtikkelit
