Kirjoitetut vastaukset
-
JulkaisijaArtikkelit
-
@ernest wrote:
näinhän mullekin vilhovuurenkarulla kerrottiin 7.4 kun veinpaperit verotustavarten mutta 8.4 oli lähetetty lisäselvityspyyntö, tarvitsemme suomalaisen 😈 rekistöröintikatsastustodistuksen kirjallisesti 22.04 mennessä ja 14.5 lähetetyssä kirjallisesti 28.5 mennessä tai tulli tekee päätöksen olla verottamatta. näin käytin kulkimen näytillä kesken korjauksen ! 
Saapa nähdä, ei olisi ensimmäinnen kerta, kun viranomaisilla on toisistaan poikkeavat tulkinnat. Aika erikoista, kun juuri nimenomaan tuota “rekisteröintikatsastuksen alloittamista” tänään uudestaan kysyin ja vastaus oli, että ei tarvitse enää aloittaa 10 vrk:n sisällä. Olisiko sitten huhtikuun jälkeen systeemi muuttunut oikeasti? Ilmoittelen tällä palstalla, kun saan viranomaisilta ukaasin.
Joka tapauksessa ei ole mitään haittaa rekisteröintikatsastuksen aloittamisesta, hinnan pitäisi olla sama, koska katsastus vain “keskeytetään”.
Hupaisa sattumus, että juuri itsellänikin tuli ajankohtaiseksi ihmetellä tyttäremme sätkän outoa kilkatusta. Osoittautui, että toiselta puolelta puuttuivat ko. prikat molemmilta keinuakseleilta kokonaan ja akselit liikkuivat lähes millin vapaasti. Käsin liikuttelemallakin sai melkoista kalinaa aikaiseksi. Jousiprikkojen aluslevyt oli asennettu lisäksi väärin yläpäähän, millä nyt sinänsä ei enää ollut suurempaa merkitystä, kun itse välyksen poistoon tarkoitetut osat puuttuivat.
Palauttamalla prikat ja levyt akselin alapäähän, välykset hävisivät ja äänet tasoittuivat huomattavasti. Ennen tätä oli käynyt jo mielessä kammen mahdollinen kypsyminen.
Eipä ole noihinkaan milloinkaan tullut erityistä huomiota kiinnittäneeksi. Kiitos Mustahattuiselle puhelinkonsultaatiosta ja diagnoosin vahvistamisesta.
Korjaustyö kesti hieman pidennetyn ruokatunteroisen…
Mielenkiintoista!
Tässä linkkiä http://www.ferrycenter.fi/index.php?1373
@ernest wrote:
– 😈 😳 näin mullekin tullissa kerrottiin mutta muutaman päivänpäästä tuli ukaasi että katsastus täytyy aloittaa, kun ei ollut mahrollista koska olin aloittanut korjauksen antoivat kaksiviikkoa aikaa lisää ja vielä toisenkin kerran. mutta sitten tuli uusi päätös että ellei katsastusta viikonsisällä aloiteta niin verotusta ei suoriteta !näin eteläisessä tullipiirissä. :mrgreen:ps. entiä olisko selvinnyt vaikka verotta ❓ ❓
Piti vielä oikein varmistaa tuo 10 päivän asia, kun tullin nettisivuillakin väitettiin edelleen, että “ajoluvan voimassaolo päättyy, jos rekisteröintikatsastusta ei aloiteta 10 päivän kuluessa ajoluvan myöntämisestä”.
Tullilla on netissä näemmä vanhentunutta tietoa, koska nykyään ei enää anota “ajolupaa” vaan “ilmoitetaan käyttöönotosta” ja tuota 10 päivän määräaikaa ei enää uudessa lomakkeessa mainita, vaan katsastuksen voi aloittaa milloin haluaa, vaikkapa vasta verotuspäätöksen saatuaan. Näin selitettiin Vaasan tullissa. Muutos on ilmeisesti aivan tuore juttu.
Tämän voi täytellä jo vaikka laivalla:
http://www.tulli.fi/fi/06_Sahkoinen_asiointi/05_Lomakkeet/02_Autoverolomakkeet/83_s_09.pdf
Tämä jätetään ensin TULLIN luukulle leimattavaksi ja ajoluvan saa AKEn luukulta. Näin ainakin Vuosaaressa.Itse otin suomalaisen vakuutuksen (Tapiolasta) puhelimitse Hollannista. Oli hermojariipivää odotella puhelujonossa minuuttitolkulla ja tuntea kuinka saldo kasvaa… “kaikki virkailijamme ovat juuri nyt varattuja, palvelemme teitä hetkisen kuluttua”.
@Monikan kuski wrote:
Kiitoksia vinkeistä.
Tuli mieleen sellainen asia, että pitääkö jousivarvan olla väljä “vetosuunnassa” kun pyörä on irti maasta? Edessä molemmin puolin varvassa on väljää vaikka muille jakaa, mutta takana varpa oli tiukka, ts. jännitys oli päällä koko ajan. Kumpi on oikea tyyli? Vai noinko sen kuuluu ollakin. Voisi kuvitella, että siitä varvasta lähtee ääni, joka pääsee löysälle jouston tapahduttua ulospäin.
Kyllä siellä normaalisti väljää on kun tukivarsi on alimmassa asennossaan ja pyörä irti maasta paitsi, jos maavara on tuunattu oikein korkealle.
Paikallisella katsastuskonttorilla tehdään export-(vienti)rekisteröinti entisen omistajan kanssa sinun nimiisi. Siinä saa 2 viikkoa ajoaikaa (ainakin katsastetulle kulkimelle) ja komiat käsinkirjoitetut muovikilvet. Vakuutusta ei saa samasta paikasta, mutta pelkällä valmistenumerolla voit ottaa liikennevakuutuksen myös omasta suomalaisesta vakuutusyhtiöstä.
Suomen tullissa haet sitten tarrakilvet. Jos on jo kotimainen vakuutus, uutta ei tarvitse ottaa. Jos tarkoitus on hetimiten tullata, rekisteröidä ja katsastaa ajoneuvo, ajoluvan saa 3 kuukaudeksi, jona aikana viimeistään pitäisi tulla autoveropäätös. Sitten vain autoveroilmoitus vireille 5 päivän kuluessa. Ennen piti rekisteröintikatsastus aloittaa 10 päivän kuluessa, mutta tämä määräys on poistunut. Voi odottaa ensin autoveropäätöstä ja ajaa siirtokilvillä. Vaihtoehtoisesti yhden päivän siirtoluvalla kulkimen voi ajaa omaan pihaansa ja hoitaa tullaukset ja rekisteröinnit joskus myöhemmin. Jos viet kulkimen trailerilla kotiisi, ei tarvitse mitään ajolupia hankkia.
Periaatteessa kai suomalainen siirtolupa (tarrakilvet) olisi mahdollista hakea jo etukäteen kotimaasta, jos on kulkimen paperit esittää.
Hankalia nuo kolinat tunnistaa kuulematta, menöö arvailuksi.
Jousivarvan silmukan pitää olla juuri sillälailla “väljä”, mutta voit kyllä tunkea sinne rasvaa. Joskus ne aiheuttavat ääniä.
Tukivarren laakeri on yksi mahdollisuus tai hyvin väljä olkatappi. Lokasuojan alareuna voi ottaa runkoon (pitäisi levätä kumityynyissään). Pakoputki voi ottaa johonkin kiinni.
Jos liikut Vaasassa joskus, voin kuunnella ja ihmetellä. Puhelimella o4o72oo211 voi myös antaa lisäselvitystä.
Meillä oli aikoinaan vanhat jokamielenluokan 3-pistevyöt takapenkillä. Kiinnitys pikalukoilla pohjassa oleviin metallilenkkeihin.
Hiljattain tällä palstalla oli yhdeksi äänen aiheuttajaksi paljastunut pinnaltaan viallinen keinuvipu. Mikäs keskustelu se olikaan?
Voisi ajatella kokeeksi säätää venttiilivälykset tavallista tiukemmalle, vaikkapa 0,10 ja kuullostella vaikutusta. Tuollaisilla välyksillä ei voi tietenkään lähteä tien päälle, mutta pääsisi testaamaan onko kilinä nimenomaan siellä. Joskus vain muistan säätäneeni liian tiukat välykset väljemmiksi ja samantien tuli huomattavasti enemmän kilinääkin kehiin.
Varmasti kilinöille löytyy monta muutakin mahdollista aiheuttajaa. Mahdollisesti joku uusista osista vaatii hetken sopeuttamisajon? Ehkä toiveajattelua.
Taivuta sitä venttiiliin vastaavaa lätkää niin että pitäessäsi irroitettua kaasarin kantta ylösalaisin kädessäsi etäisyys kannen pinnasta kohon keskelle on n. 18 mm molemmin puolin. Mitatessa siis kohon “lätkä” lepää neulaventtiiliä vasten.
Tsekkaa myös, että molemmat kohot ovat ehjät eivätkä ole muuttuneet upokkaiksi; niinkuin taisitkin jo tehdä.
Venttiliä on helppo testailla puhaltamalla bensaputken liitinkappaleeseen ja painamalla neulaventtiiliä kiinni kannen ollessa irti. Pitäisi katketa totaalisesti puhallus.
Yksi vaaleanpunainen ainakin oli ilahtunut tänään gummisedältä kortin saadessaan.
Varmaan noillakin vissi merkitys on, mutta itselläni ei tietoa ole. Tuskin kertovat kuitenkaan suuttimista, ehkä jotain valuun ja kanavien viimeistelyyn liittyvää?
Kaasarin tyyppimerkintä on ollut erillisessä alumiinilätkässä kannen yhden kiinnitysruuvin alla. Valitettavasti se on useimmiten varissut pois.
Ryyppy kannattaa kyllä ottaa pois päältä niin pian kuin mahdollista ainakin tasaisessa ajossa. Kesällä sitä ei usein tarvita lainkaan. Tyhjäkäynnillä vaikkapa liikennevaloissa voi sitä vetää uudestaan hieman päälle, jos moottori on sammumaisillaan. Koneet kuitenkin tuntuvat olevan tyypyn tarpeessaan hieman yksilöllisiä.
Ryypy tehtävä on rikastaa polttoaineseosta koneen ollessa kylmä. Ryypyn päälläpitäminen lisää polttoaineenkulutusta ja liiallinen käyttö nokeaa konetta.
Oletko varmistanut onko kyseessä moottori- vaiko vaihteistoöljy?
Jos koneen takastefa vuotaa, kostuu vauhtipyörä etupolelta ja öljyä roiskuu vauhtipyörän pyöriessä ympäristöön, varsinkin startin etuosaan ja ilmanputsarin alaosaan.
Jos kytkinakseli vuotaa, öljyn pitäisi norota hiljalleen vaihdelaatikon etureunasta. Vaihteistoöljyllä on lisäksi ominaishajunsa eikä se ole useinkaan niin mustaa kuin moottoriöljy.
Tiinoissa ja Ameissa 2-kurkkuisia oli jo 70-luvun alkupuolella. 2CV:ssä vm. 1979 eteenpäin käsittääkseni ainoana vaihtoehtona.
2-kurkkuisia kyllä löytyy pienin eroin useita malleja.
-
JulkaisijaArtikkelit
