Kirjoitetut vastaukset
-
JulkaisijaArtikkelit
-
Talvisätkäily virkistää mielen! Tervetuloa joukkoon.
Uraauurtavaa työtä, pidä meidät ajantasalla. Nyytisiin juttua ja kuvaa myös, kiitos.
Mahtavata, kulttuuriteko.
Terv. AZL3-58:n kuski
Itsellänikään ei ole ollut milloinkaan kupin irroittamisen kanssa tuskaa, mutta kuulemma joskus jumiutuvat oikein kunnolla. Sama kalu sopii hammastangon kuulamysteerion purkamiseen.
Jäi jarrut ennen reissua avaamatta, kun muutenkin niiden toiminta alkoi käytön myötä normalisoitumaan. Viimeisenä toimenpiteenä säädin vielä kerran pääsylinterin työntötangon pituutta ja sain välykset optimaalisesti pois ilman, että jarrut jäisivät laahaamaan. Paljon vähemmällä poljinvoimalla alkoivat jarrut pelittämään, kun poljin alkoi ottamaan heti ylhäältä. Reissun jälkeen tyhjänä tänään ajellessani jarrut olivat entisestäänkin tehostuneet.
3100 km tuli Mostin reissulta mittariin mikä on yksi Valkon lyhimmistä maailmankokousreisuusta. Pisin on ollut Portugalin matka 1987 – 13.000 km.
Kuljin toimi erinomaisesti. Pari kertaa helteessä esiintyi bensiinin höyrystymistä pumppuun tyhjäkäynnillä. Siitä selvittiin pumpun käsivipua käyttämällä. OIkea pyyhin irtosi kerran juurestaan ja lensi tienposkeen. Jälkijoukot keräsivät sen talteen. Kaatosateessa puolalle pääsi ryppypellin isosta säleiköstä liikaa vettä ja alkoi armoton pätkiminen. Piti ujuttaa parvinpala suojaksi ja kuivata puolan tienoo. Paluumatkalla aukesi apukuskin kaappariovi huolimattoman sulkemisen jäljiltä, mutta vauriot jäivät pienessä vauhdissa vähäisiksi.
Kulutus oli 5.7 – 6.5 välillä. Kulku tasaisella 80-85 km/h, aika hyvin 18-heppaiselta pakulta. Moottoritiellä mentiin helposti jopa 90 km/h.
1972 tieto oli peräisin tehtaan julkaisusta. Sattoivathan ne lukotkin tulla jo silloin.
Mostista ostin kätevän tähtimäisen hylsyn 10 eurolla tuohon hommaan. Myyjä taisi olla Dansk 2CV Centerin kaveri
http://www.2cvcenter.dk/content/view/18/37/” onclick=”window.open(this.href);return false;
Muutenkin siellä oli soppelit hinnat ilmeisesti kruunun kurssista johtuen.Franzosella on samalla periaatteella toimiva kalu, mutta kovaan hintaan:
http://www.franzose.de/en/Citroen-2CV/Alle/Spezialwerkzeuge-fuer-KFZ/ANR20161/” onclick=”window.open(this.href);return false;3:s vyön kiinnityspiste tuli 1972-vuosimalliin. Omassa seiskakakkosessani sellainen on. Epäilen, että kulkimesi saattaa olla edellisen vuoden mallia, vaikka onkin 1972 rekisteröity.
Voipi olla pumpun heikkoutta. Tyhjäkäynnillä kuumenee tai ei jaksa vain pumpata riittävästi. Sitten kun uimurikammiossa oleva “varabensa” loppuu, kuljin sammuu.
Oikein kuumalla bensa voi ajoviiman loppuessa alkaa kiehumaan ja muodostaa “höyrylukon”. Vaiva poistuu jäähdyttelemällä.
8.8.2009, 10:12 vastauksena käyttäjälle: Killan 50 v-juhlat – "SÄTKÄLÄN SÄPINÄT" 18.-22.7.2012 #152360Pistohiekan maisemat ovat aivan mahtavat, mutta onko siellä enää mahdollista kokoustaa?
Onko mitään infrastruktuuria olemassa?
8.8.2009, 10:11 vastauksena käyttäjälle: Killan 50 v-juhlat – "SÄTKÄLÄN SÄPINÄT" 18.-22.7.2012 #152359Tein Raadille “virallisen aloitteen” intermediatesta:
Toin esiin mm. seuraavia asioita:
– Onnitellaan reilusti Espanjaa ja luvataan tulla sinne sankoin joukoin 2013. Etäisyys ei suomalaisille ongelma. Sätkä on tehty kulkemaan.
– Kilta on vanhimpia 2CV-Kerhoja maailmassa ja täyttää 50 v. 2012. Laitoimme maailmankokousperinteen alulle 1975.
– Järjestämme 2012 kansaivälisen välikokouksen (=intermediate meeting) tätä juhlistamaan ja kutsumme ulkolaiset 2CV-ystävät mukaan juhliin.
– Ideana on tarjota pienempi välivuosikokous, jossa on traditionaalista kiltaohjelmaa 2CV-harrastajien kesken ja myös osallistujien tekemänä kauniilla järvenrantapaikalla. Myös nuoremman sukupolven tuottamaa ohjelmaa. Taphtumaan voisi integroida parhaita paloja kotimaisista tapahtumista (Blues, PohoJammaa, Missikisat, Petanque, Taloutellisuusajot, Muikut, Haipassport, Joutoviikkoilua, Hyttystentappoa, Puujalkaviestiä, Vesihiihtoa ym. hullua vuosien varrelta, jatkakaa listaa).
– perustuu tettailuun ja ruuatkin sopii valmistaa itse tai ostaa lähiseudun palveluntarjoajilta. Ei oluttelttaa, vaan jokainen tuo omat juomansa (yksityistilaisuus). Osallistujien määrä jotenkin rajoitettuna n. 400-500 autokuntaan. Hinta mahdollisimman edullinen omakustannusperiaatteella.
– ei kyseenalaisteta isojen kokousten traditiota vaan tarjotaan toisentyyppinen pienempi juttu halukkaille välivuotena. ICCCR:n ajankohta (16.-19.8.2012) huomioidaan, eli välikokouksemme joskus heinäkuun jälkipuoliskolla.
– raidi tai pari järjestetään (4.Raid Mosquito Lappiin / Nordkappiin)
– ehkä muodostuisi uusi perinne järjestää välikokouksia pienemmälle porukalle eksoottisemmissa paikoissa tulevaisuudessa. Pieni on kaunista.
– pyydetään palautetta ulkomaaneläviltä ja voisivat jo antaa yhteystietonsa tulevaisuutta varten.
– Suomalaiset tekevät sen taas! The Finns will do it again! (kuten luvattiin jo 20-kokouksen markkinoinnissa)
Hieno, mutta ulkonäkö vähentää yllätyksellisyyttä.
Tulee mieleen Hollannin maailmankokouksessa ollut punainen 2CV6, jonka ulko-olemus rengaskokoa myöden oli normaali, mutta takapenkin tulalla oli V8.
7.8.2009, 12:45 vastauksena käyttäjälle: Killan 50 v-juhlat – "SÄTKÄLÄN SÄPINÄT" 18.-22.7.2012 #152357Näkisin samoin kuin Olli, että Intermediate-kokouksesta olisi hyvä tulla kansainvälisesti kiertävä traditio.
Kokouksen sitominen löysästi itse päämaailmankokoukseen on samoin hyväksi, sillä pelkästään Suomi-tapahtumaan on tosiaan ulkolaisia vaikea saada.
Pienemmälle “maailmankokoukselle” tuntuu olevan kysyntää. “Kilta 50 vee v. 2012” on erinomainen excuse uuden tradition aloittamiselle.
Nuorten panos olisi tervetullut! Ja uutta polvea on 3 vuoden kuluttua tulossa esiin toivonmukaan omastakin lähipiiristä.
6.8.2009, 20:57 vastauksena käyttäjälle: Killan 50 v-juhlat – "SÄTKÄLÄN SÄPINÄT" 18.-22.7.2012 #1523471st Intermediate Meeting of 2CV Friends, Finland 2012. Teema: FINNISH 2CV GUILD 50 YEARS.
LOISTAVA KOMBINATSUUNI!
5.8.2009, 12:31 vastauksena käyttäjälle: Killan 50 v-juhlat – "SÄTKÄLÄN SÄPINÄT" 18.-22.7.2012 #152337Palasin juuri tunti sitten kotiin Mostista. Hieno reissu, vaikka se maailmankokous jäikin vuodelle 2013 saamatta.
Harmi, mutta ainakin itselläni se toisaalta avasi uuden avoimen lehden mahdollisuuksineen.
Möstin äänestyksen jälkeisenä päivänä huomattavan monet ulkomaanelävät kävivät lohduttelemassa ja kertoivat halunneensa nimenomaan tulla Suomeen. Varjokokoustakin ehdoteltiin, mutta se ei mielestäni olisi lainkaan kohteliasta eikä asianmukaista.
Minusta ajatus pienemmän välivuosikokouksen pitämisestä tuntuisi hyvältä. Riittäisi jos sinne tulisi vaikka vain 200 kuljinta, puolet suomalaisia ja puolet ulkolaisia. Voitaisiin järjestää nimenomaan sitä “alkukantaista” kiltahengen synnyttämää maailmankokousohjelmaa mitä monet ovat peräänkuuluttaneet: kisailua, yhdessä tekiemistä yms.
Ajankohta voisi olla kesä 2012. Aisiasta oikein informoimalla emme varmaankaan astuisi kenenkään varpaille, koska kokoontuminen ei millään tavalla olisi kilpaileva tai edes vaihtoehtoinen tapahtuma.
Paikka saisi olla jossain kauneimmassa Järvi-Suomessa. Esim. oluttelttaa ja sen mukanaan tuomaa byrokratiaa ei tarvittaisi vaan palattaisiin juurille. Järjestelykoneisto voitaisiin pitää huolela järjestetyn suomalaisen kiltatapahtuman tasolla. Taloudellista resurssia pitäisi olla käytettävissä hieman tavanomaista enemmän ja myös Killan Raati ajatuksen takana.
1st Intermediate Worldmeeting of 2CV friends in Finland July 2012 ??
-
JulkaisijaArtikkelit
