Kirjoitetut vastaukset
-
JulkaisijaArtikkelit
-
Tiivisaikatauluinen viikonloppuprojekti on ohi. Lisäpuuhaa toi mm. laho konepellin alaosa, jota joutui hitsailemaan. Yllättävän hyvin peltien muodot löysivät alkuperäiset mittansa. Pakkeliakin tottakai käytettiin viimeistelyssä, mutta mahdollisimman ohuelti.
Maalatut osat kävivät vielä sunnuntaiaamusaunassa ennen kokoonpanoa.

Pinkki lähti juuri takaisin kohti Tamperetta.

Tähän asti olen ollut varma, että kaikki muoviset tankit ovat 25-litraisia. Mutta parempi olla väittämättä. 2CV:n alkuperäinen metallitankki oli 20-litrainen, mutta Dyanessa on ollut myös 25-litraista metallisäiliötä.
Pinkki saapui iltapäivällä kotiin ja puolentunnin pikatsekkauksen jälkeen tytöt veivät hänet konttorille ja katsastus läpi. Taidanpa lähteä tästä sitten oikomishommiin.
Saumausmassat tosiaan kannattaa peruskunnostuksen yhteydessä poistaa kokonaan. Niiden alla on paljas pelti tai vain ohut varastomaali, jolloin niiden lohkeillessa pääsee rustuminen heti alkuun.
Kuitenkaan tässä Dyanessa en halua koskea mihinkään alkuperäiseen täysin kunnossa olevaan
rakenteeseen, vaan nämäkin saavat olla “tehtaan jäljiltä”. Rasva on hyvä varotoimi, jos hiushalkeamia olisi.Yleensä olenkin sätkissäni vedellyt ohuella rasvalla koko varapyörätilan lattian ja sitten päälle muovista saunaritilää. Samaa suosittelen etulattioille.
Ryanessa löytyi vielä kaikki tehtaan tarratkin kohtuukuntoisina paikoiltaan ja olen tekemässä niistä aikanaan replikoita (tietokone-editointi onkin jo tehty):
Kuskin oven syrjässä (rengaspaineet):

Takaluukun sisäpuolella vasemmalla (käytä alkuperäisosia):

Kuskin häikäisysuojassa on myös iso varoitustarra, mutta tässä kulkimessa se on Belgian markkinoiden mukainen (ranska/flaami), joten sitä tuskin kannattaa suurempia määriä painattaa.
Jos jotain muita mielenkiintoisia alkuperäistarroja kulkimestanne löytyy, hyvästä valokuvaoriginaalista ja mitoista pystyn tekemään replikoita.
Pauli riskinä hämäläisenä käsivoimin oikaisi jo puskurin ja kuvissa se näyttää liki vauriottomalta. Myös suojaritilä piti irroittaa, kun se hankasi kevyesti ropelliin. Onnea onnettomuudessa kyllä materiaalisten vaurioidenkin puolesta. Huomenna saan sätkän silmieni eteen.

1986-mallisessa pitäisi olla muovinen 25 litran tankki. Kaikkiaan sinne saa täyttöputki mukaanlukien n. 27 litraa menovettä.
Tyypillisin mittarin toimimattomuuden syy on joko irronnut liitin (vasemmanpuoleisen takasisälokasuojan poskessa) tai hapettuma tankkiin tulevassa liitoksessa (vaikea päästä käsiksi tankkia irroittamatta). Seuraava todennäköisyysjärjestyksessä on tankin sisällä olevan anturin jumiutuminen. Itse mittari harvemmin on viallinen, mahdollista toki.
50-luvulla ja 60-luvun akussa oli mittarina pitkä ulosvedettävä mittatikku tankin täyttöputkessa. Ehdottoman lahjomaton ja vikaantumaton, joskin unohtuu helposti huoltoaseman mittarin viereen ;-). Sellaisen voi kyllä väsäillä sopivasta materiaalista (puu) uudempaankin malliin.
Muistakaamme, että belgialainen tekee oluenkin tarvittaessa kirsikoista 😉
Ja maku on hyvä – mutta ehdottomasti makuasia!
Amin kone on korkeampipuristuksinen ja lisäksi se “turbo” ja sen mukaan optimoitu kaasari antavat ne pari lisäheppaa.
Olisikohan se aukeava lamppupelti vain AZL3-mallin ominaisuus. Itselläni on semmoinen -58.
Vive la Belgique!


Kutosrynis on ollut rajoitetussa käytössä koko kuluneen vuoden. Belgialais-ranskalainen parivaljakko ajoi sillä jopa läpi Raid Poronkuseman tammi-helmikuun vaihteessa. Pas de problemes!
Oikean takavalon nurkka oli jo kulkimen entisessä elämässä saanut pienen tällin ja se tuli lopulta oikaistua ja palkittua ko. nurkkaus aivan uudella klasilla, jonka onnistuin hankkimaan Mostista.
Samassa yhteydessä tuli takapää perusteellisesti siivottua ja käsiteltyä muutama ruosteenalku fosforihappo-pohjamaali-pintamaali-proseduurilla. Hyvin olivat muuten kestäneet talven yli vuosi sitten tehdyt samanlaiset käsittelyt kynnyksissä. Ei minkäänlaista ruosteenelämää havaittavissa (katsokaa kuvat tämän viestiketjun alussa). Hitsaaminen ei vielä missään kohdin ole tullut tarpeelliseksi. Harvoin saa nauttia näin terveistä näkymistä Tiinan perspäässä 😉 Tumma väri saumoissa on vain suojavaseliinia.


Etuhiekkapellin kun fiksaisi kiveniskemistä ja vaihtaisi jo varastoon ostetun uuden beigen katon, voisi kulkimella mennä vaikka hätyyttelemään museokatsastajaa.
Toinen mielessä käynyt mahdollisuus olisi kulkimen myynti alkuperäistä Dyanea arvostavalle taholle. Tässä olisi jo uusi herkkurojekti kiikarissa, mutta yritetään pitää pää kylmänä…
En ole huomannut niitä olevan missään myytävänä, mutta ehkä joku olisi evakuoinut sellaiset romukorista.
Toisaalta, jos tutustut palikan rakenteeseen ja omistat hitsauskoneen, voit sellaisen värkätä itsekin.
Ainakin aiemmassa esityksessä vanhat henkilöautot (joista päästötietoja ei ole saatavilla) olivat omassa kategoriassaan ja siinä omamassa määräsi veron. Sätkällä vero olisi jopa hivenen laskenut.
Onhan muutoksia saattanut tullakin, mutta tuon lainauksen pohjalta on vaikea sanoa – onko tietoo?
Ykkösarvaukseni on että venttiilivartta myöden on valunut kulkimen seistessä palotilaan öljyä. Minulla kerran venttiilikoneistamo ryssi työn ja sai aikaan hiushalkeaman kanteen, josta seurasi armotonta savuttamista. Lisäksi “ventiilikukossa” ei saa olla mitään vaimentamatonta sivuttaisliikettä. Jos sivuttaisliikkeen estävät jousilevyt ovat unohtuneet pois, ääni selittyisi sillä.
Kakkosarvaus: katkennut männänrengas, joka voisi antaa ko. äänenkin.Tai männänrenkaat eivät vielä aivan asettuneet paikoilleen uudessa sylinterissä. Se ei kyllä aiheuttaisi ääntä.
Etuiskareissa on erillinen ulkoneva laippa ja kiinnitys sivulle päin. Takamassoissa on ruuvit suoraan patruunan kyljessä ja kiinnitys taaksepäin.
Kokoluokkia taisi olla 3. isoimmat 50-luvulta.
Kärsivällinen pitkäkestoinen vasaralla kilkuttelu pinnapulttiin ja mutteriin ja varovaisuus voiman käytössä voi saada tosiaan pahan näköisenkin mutterin aukeamaan.
Jos pultti on jo katkennut voi nysään (sikäli kun on) koettaa hitsata toisen mutterin tai hitsiklöntin, josta saa pihdeillä kiinni. Jos pultti on katkennut ihan juuresta vahtoehdoiksi jää vastakierretappi tai pultinpätkän poraaminen pois ja uusien (M8) kiereiden veto. M7 helicoilkin lienee jossain mahdollista teettää.
-
JulkaisijaArtikkelit
