Etusivu Foorumit Päävalikko 2cv-projektit "Hilma", Dyane -75: ICN-607

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 76 - 90 (kaikkiaan 102)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #165895

    @Musta Hattuinen Mies wrote:

    Koneen maadoitus on alunperin toteutettu siitä vaihteiston kannen pultinsta rintapeltiin..
    Siihen pulttiin on liitetty myöskin akun miinuskaapeli samaan nippuun..
    💡

    Onko rintapellissä joku spesifi paikka tälle maajohdolle, tarkoitus on laittaa entiseen (8? neliöiseen) akun maajohtoon lenkki päähän ja kytkeä se soveliaaseen kohtaan. Tarkoituksenmukaisesti vain katkaisin akunkengän irti vanhasta johdosta että ylettyykin sitten vielä johonkin.

    #165896

    Maadoituksen toinen pää on alunperin ollut jonkun rintapellistä löytyvän mutterin / ruuvin alla.. Vanhemmissa malleissa se on jännitteen säätäjän kiinnitys ruuvin alla viimeisimmissä kutosissa joissa jännitteen säätäjä on akkutelineen vieressä oli maadoitus liitetty tuulilasille menevän peltisuulakkeen läpivienti tiivisteen mutterin alle.. 💡

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #165897

    Mulla on vastaan tullut maadoitusjohdinta moottorin takakannakkeessa (eli akselin kautta runkoon) ja nykyäänkin taitaa olla jarrupääsylinterin kiinnityspultin alla (suoraan korissa siis).

    #165898

    @RPekka wrote:

    @Musta Hattuinen Mies wrote:

    Koneen maadoitus on alunperin toteutettu siitä vaihteiston kannen pultinsta rintapeltiin..
    Siihen pulttiin on liitetty myöskin akun miinuskaapeli samaan nippuun..
    💡

    Onko rintapellissä joku spesifi paikka tälle maajohdolle,

    Huolellisempi tarkastelu paljasti että vaihdelaatikon päältä lähtee keltainen maajohto ja menee teipattuun johtonyttiin sisälle. Pistin siihen entiseen akun piuhaan sen lenkin päähän ja pistin jarrupääsylinterin ruuviin kiinni. Kaipa se maita sai ennenkin, nyt saa paremmin.

    Rouva kävi pienellä koeajolenkillä sillä aikaa kun itse raivasin viimeisiä työkaluja paikoilleen. Hyvin kelpasi, edelleen.

    #165899

    Aamulla kävin pesemässä ja vahaamassa Hilman ja nostelin turhimmat rojut pois sisältä. Hienosti keräsi katseita kaupungilla.

    #165900

    Rouvan pyynnöstä asentelin radion Hilmaan. Kaiuttimien asennusta piti hieman pähkiä kun eivät ole kovin kummoisia paikkoja järjestäneet. Lastulevystä päräytetyt “kickpanelit” etujalkatilassa aiheuttivat vähiten muokkaustarvetta kulkimen rakenteille, radiolle oli joku jo aiemmin rakennellut telineen hanskahyllyn alareunaan.

    Kaiuttimiksi valikoitui alkuperäinen Citroen-tuote eli C5:n takaovista vapautetut Puolassa tehdyt kaksoiskartiokaiuttimet. Radion virkaa ajaa 45 euron Bilteman USB/SD-kortti MP3-soittimellinen vehje.

    #165901

    #165902

    Oi mikä kuva! Saako sitä käyttää, jos tulee tarvetta esitellä kaunista Suomea kauniiden kulkimien kanssa?

    #165903

    @dago wrote:

    Oi mikä kuva! Saako sitä käyttää, jos tulee tarvetta esitellä kaunista Suomea kauniiden kulkimien kanssa?

    Eiköhän tuo siedä senkin. Tässä linkki suoraan Feispuukin kuvaan: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10151644984459049″ onclick=”window.open(this.href);return false;

    #165904

    Vaihtelin perjantaina öljyt ja suodattimet, mittarilukema 04770.

    Hilmassa oli ostettaessa valmiina Bilteman öljynlämpömittari, anturi venakopassa mutta näytti kroonisesti nollaa tai alle 70 astetta. Yritin ostaa Biltemasta uuden anturin mutta olivat loppu joten törsäsin muutaman euron enemmän ja ostin koko mittarin. Uusi anturi olikin 2 kiinteällä piuhalla kun vanhassa on yksi ruuviliitin.

    Laitoin uuden anturin öljynpoistotulppaan ja suuntasin koeajolle. Mittari näytti edelleen nollaa mutta kun heilautin johtoja mittarin takaa niin hyppäsikin 60 asteeseen joka minusta oli kovin vähän pohjassa olevan öljyn lämmöksi. Vaihdoin vanhan anturin käyttöön (laitoin molempiin johtoihin abikot että vaihto on helppoa) ja nyt mittari näyttikin 90 astetta. Taidan tänään pistää tuon uudenkin mittarin kiinni niin näkee sitten paljonko venakopassa on lämmintä ja paljonko öljypohjassa.

    Paljonko olisi hyvä? Oli nimittäin koko viime kesän ollut alumiiniteipit öljynjäähdyttimen etupuolella, huomasin nyt keväällä kun vaihdoin etukannatinkumit ja katkojankärjet. En ottanut pois mutta nyt harkitsen kuitenkin jos venakopassakin on hetken matka-ajon jälkeen 90 astetta 😯

    #165905

    Kylmänä tahtovat nämä käydä, meidän olosuhteissamme. Tälle kesälle en ole saanut vielä sataan asteeseen lämpöjä, vaikka on jäähdytin tukittu, kuten keulakin sekä moottorin alla on pelti…

    Noita lämpöjä on pohdittu aina tasaisin väliajoin, ja seuraavanlaisen jutunpätkän joskus naputtelin:

    Otetaanpas tähän sitten erään hieman enemmän asian kanssa touhunneen tarinaa, tueksi omille väittämilleni..:

    @A. Graham Bell wrote:

    -ihanteellinen moottoriöljyn lämpötila mahdollisimman tehokkaanmoottorin toiminnan ja voitelun kannalta on 95°C-105°C taikka korkeintaan 110°C
    -hyvin suuri osuus moottorin kulumisesta tapahtuu moottorin ja moottoriöljyn ollessa kylmiä, minkä vuoksi moottoria ei milloinkaan saisikaan suuremmin kuormittaa eikä kierrättää liian korkeilla kierroksilla, ennen kuin moottoriöljy on saavuttanut likimain 70°C lämpötilan
    -moottoriöljyn lämpötilan ylärajana voidaan pitää 130°C, ja siihenkin öljyn lämpötila saa yltää ainoastaan hetkittäin

    Lisäksi tällainen hauska huomio..:

    …autonvalmistajien tekmissä täydellä kaasulla ajetuissa 24 tunnin testeissäkin on osoittautunut, että hyvälaatuista moottoriöljyä käytettäessä täysin hyväksyttävä moottorin öljypohjassa olevasta öljystä mitattu lämpötila on 120°C-130°C, ja hetkellisesti öljyn lämpötila voi olla jopa 150°C-180°C, mutta joka tapauksessa tällaiset moottoriöljyn lämpötilat edellyttävät että kyseessä on uusi tai ainakin uudenveroisessa kunnossa oleva moottori…

    Minun mielestäni öljynjäähdytin on aiheellista hankkia silloin, jos moottoriöljyn lämpötila raskaammassa ajossa kohoaa säännöllisesti suuremmaksi kuin noin 120°C.

    Lähde: Nelitahtimoottorin Virittäminen, A. Graham Bell, sivu 12.8

    Ja juu, näitä lämpötiloja on tullut itse seurailtua tosiaan öljypohjasta, ja minua on “huolettanut” moottorinvaihdon jälkeen se, ettei tuossa “uudessa” (ajomäärä arvoitus, mutta vähemmän kuin entisessä) tahdo öljynlämpö nousta mitenkään edes sataseen, kesäkuumallakaan. Entisen kanssa ei ollut tuota ongelmaa, piti jo turvautua konehuoneen “lisätuuletukseen” jättämällä kolmiopellit pois, vaan siltikin sai jopa talvella lämmöt lähelle sataa…

    Niin, ja mielipiteeni perustuu siihen mitä on tullut kokemuksen kautta opittua, noilla lämmöillä vaan “saa eniten irti” moottorista, niin sisään tulevana lämpönä kuin pyörille siirrettävänä voimanakin. Kumma miten tuo parikymmentä astetta vaikuttaa, nyt sitten kun tuota polttoaineenmenoa moottoriin pääsee vähän toisella tavalla katselemaan, niin siinäkin sen eron näkee… Alle 90°C ei tahdo moottori vielä vetää yhtä kivasti kuin öljyjen ollessa tuota lämpimämmät…

    #165906

    Viikonloppuna pitäisi ajella Manamansaloon, Kajaanin pohjoispuolelle joten pistin eilen uudet kitkarenkaat alle kun ei ole täyttä varmuutta onko siellä vielä lunta. Huhu sanoo ettei olisi mutta silti.

    Vanteet oli tarkoitus hioa ja maalata mutta tuli lääkäriltä pölyämiskielto niin jäi. Äkkiratkaisuna oli ostaa Biltemasta halvimmat kapselit peittämään ruosteita. Aamulla napattiin kapselit pois ja todettiin että “eihän nää nyt niin pahat nää ruosteet ole että tuollaisia muovinpaloja kattelisi”.

    #165907

    On se vaan kiitollinen pestävä. Manamansalon jäljiltä kuljin oli “Ferrexin punainen” eli lähinnä ruosteenruskea mutta kevyt huuhtaisu Big Orangella ja nuudelikintaalla niin taas on Hilma punainen.

    Konepeltiin pistin (sisäpuolelle) sentin alumiinipintaista äänieristevaahtomuovia ja kotimatkalla olin täysin vakuuttunut ettei moottorin sointi kuulu läheskään niin kovana enää. Todennäköisesti kyseessä on lumevaikutus mutta pitänee jossain välissä ottaa asiaksi ja laittaa vielä vähän lisää toffoa kun nyt pistin vaan keskiosaan ja pienet palat ihan reunoille.

    #165908

    Jos löydät tuon kp ovilistan jostain niin minulla on niitä muoviklipsuja uusia…

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #165909

    @Akaile wrote:

    Jos löydät tuon kp ovilistan jostain niin minulla on niitä muoviklipsuja uusia…

    Oletettavasti Killan varaosapankissa huimaan noin kympin hintaan myytävä Dyanen ovilistasarja sisältää kuskin ovenkin listan. On pitänyt tilata jo kauan. Otan heti yhteyttä jos sarjassa ei tule klipsejä mukana, kiitos jo etukäteen.

    Olihan mukava reissu taas viikonloppuna, perjantaina Särkänniemi ja lauantaina Pukkilan lomakeskus.

Esillä 15 viestiä, 76 - 90 (kaikkiaan 102)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.