12 years of driving round the world in a 2CV

Cornet forever
The moonlike landscape of the Patagonia n plateau stretchs as far as t he eye can see and is constantly blown by winds up t o 90 m.p.h. [Photo Jacques Cornet. Citroen 8.6]
Travel is not only instructive to youth, it preserves it. In twelve years, Jacques Cornet hasn’t changed : always solid, always calm, sunburnt, smiling, always smoking his pipe and always at the wheel. In twelve years he has taken his 2 CV ali over the world: 300,000 miles. 

It was in 1953 that Jacques Cornet ‘s great adventure began: with Henri Lochon he sailed for Canada. With a 375 c.c. 2 CV Citroen, they were to travel from Labrador to the Tierra del Fuego: the three Am ericas from North to South, 32,000 miles, collecting on the way the world’s altitude record for a motor car: 17,782 ft. at Mount Chacaltaya. Return via Africa, crossing the Sahara, a total of 32,000 miles .

Cornet forever
Half water, half land – this is the description of the track around the great Argentine lake at the foot ot the Cordillere. [Photo Jacques Cornet. Citroen 8.7]
This was the beginning, the example was set and Cornet was to have successors: the era of travels in a 2 CV had started. Cornet did not stop at that. Hardly had he taken the time to relate his first adventure in a successful book ( ” 2 men, 2 CV, 2 Continents” ), when he was off once more. Again in a 2 CV, this time with the painter Georges Khim as a partner. Destination: Tokvo. On his return Cornet had another 28,000 miles to his credit, a new book , a new film, millions of photographs and the Citroen ” Round the World” award for 1957. Enough you might think ? Not for Cornet.

In 1960 again in a 2 CV , he set off for the Nile Valley and the table-lands of Abys sinia. This time he is accompanied by a woman, for a good reason: it is their honey moon. Surely that must be enough ? Not likely. Cornet, who has toured the world now tours a country : Argentina. For 92 days and 15,060 miles, with a 2 CVfrom the Citroen factory in Bueno Aires, he explores the length and breadth of the country, from North to South, into every
nook and cranny, from the purple mountains of La Quiaca, on the high Boli vian frontier to the wooden houses of Ushuaia in the Tierra del Fuego , the southern most town in the world ( close to the 55 parallel ) , where he celebrates New Year 1965.

Now he is back in France, what is Cornet preparing ? Where will he set off to next? One thing fright ens him though : driving from Ly on to Parison the N 7 – ” Too dangerous !” says he.

Lähde: Le DOUBLE CHEVRON N° 2 (1965)

A little land but plenty of water – this is th e route to Ushuaia the most southernly town in the world. [Photo Jacques Cornet. Citroen 8.8]

12 vuotta ajellen maailmaa ympäri 2CV:llä

Patagonian laatan kuun pintaa muistuttava maisema jatkuu silmän kantamattomiin ja siellä tuulee jatkuvasti , tuulen nopeuden voidessa nousta jopa 90 mailiin tunnissa.  (kuva jacques Cornet. Citroën 8.6)

Matkailu avartaa, sanotaan,  mutta se näyttäisi myös pitävän nuorena.   Kahdentoista vuoden aikana Jacques Cornet ei ole muuttunut lainkaan: aina vakaa, aina rauhallinen, auringon polttama, hymyilevä,  aina polttamassa piippuaan ja aina liikkeessä. Kahdentoista vuoden aikana hän on vienyt 2CV:nsä ympäri maailmaa, matkaa on kertynyt yhteensä 300,000 mailia. (yli 480 tkm) 

Jacques Cornet’n suuri seikkailu alkoi vuonna 1953:  hän seilasi ensin Henri Lochonin kanssa Kanadaan.  Siellä heillä oli käytössään  Citroën 2CV  375 c.c. ja heidän oli tarkoitus matkustaa Labradorista  Tierra de Fuegoon – kolmen Amerikan läpi pohjoisesta Etelään, 32000 mailia  (n. 51,5 tkm) ja samalla saavuttaa moottoriajoneuvojen maailman ennätys  Mount Chacaltayan  17782 jalan ( lähes 5,5km ) korkeudessa.  Paluu  tehtiin Afrikan kautta, poikki Saharan autiomaan, yhteensä toiset 32,000 mailia. 

Puoliksi vettä, puoliksi maata – tällä tavalla voidaan kuvata suuren Argentine –järven ympäri johtavaa reittiä  Cordilleren juurella. (Kuva Jacques Cornet. Citroën 8.7) 

Tästä kaikki alkoi, esimerkki oli annettu ja Cornet sai lukuisia  seuraajia –   2CV:llä tehtävien retkien aikakausi oli alkanut.  Ja Cornet itse oli vasta päässyt alkuun.  Hätinä hän ehti saada ensimmäisen seikkailun muistelot painettuun muotoon (mukavasti menestystä saavuttanut kirja  ”2 Miestä, 2 CV,  2 Maanosaa”)  kun hän oli jo suunnittelemassa seuraavaa retkeä.  Ajokkina jälleen 2CV, tällä kertaa matkakumppanina maalari Georges Khim.  Päämääräksi valittiin  Tokio.  Palatessaan Cornetilla oli ”plakkarissa” 28000 mailia, uusi kirja, uusi elokuva, miljoonia valokuvia ja  Citroën” Maailman Ympäri” 1957  -palkinto.  Voisi kuvitella, että tässä on jo ihan riittävästi meriittiä. Mutta ei Cornet’lle 

Vuonna 1960 hän lähtee jälleeen 2CV:llä  suuntana Niilin laakso ja Abyssinian tasangot. Tällä kertaa hänellä on nainen matkatoverinaan ja hyvästä syystä – tämä retki on myös pariskunnan häämatka.  Mutta joko tässä olisi riittävästi?  No ei  Cornet’n mielestä vieläkään.   Cornet, joka on jo kiertänyt maapallon päättää seuraavaksi keskittyä yhteen maahan: Argentiinaan.  Kolmen kuukauden ajan  hän matkaa Buenos Airesin Citroen tehtaalta 2CV:llä yhteensä 15060 mailia, (vajaa 25tkm) perehtyen maahan koko sen pituudelta ja leveydeltä, pohjoisesta etelään,  tutkien lähestulokoon jokaisen notkelman  ja aukean.  La Quiancan purppuravuorilta Bolivian rajamailta  aina Ushuaian puutaloihin

Tierra del Fuegoon, maailman eteläisimpään kaupunkiin.  (lähellä 55 eteläistä  leveyspiiriä)  Täällä hän juhli Uutta Vuotta 1965. 

Nyt  kun hän jälleen on takaisin Ranskassa, mitä hän mahtaa keksiä seuraavaksi?  Mikä voisi olla seuraava kohde?  Ainakin yksi asia häntä pelottaa: ajaminen Lyonista Pariisin  N7 –tietä pitkin ”Se on aivan liian vaarallista”. sanoo Cornet. 

Lähde: De Double Chevron No 2 (1965) 
Käännös: Eija Lampila

Pieni maa ja paljon vettä – tältä näyttää reitti  Ushuaiaan – maapallon eteläisimpään kaupunkiin. ( Kuva Jacques Cornet. Citroen 8.8)