#281523
Jasu
Osallistuja

Kiitos hyvistä vinkeistä.

Taitaa olla viisainta ottaa laatyikko pois nokalta. Olen muutaman kerran koettanut saada kolmosen vapaalle siirtopuikon päästä vipuamalla, mutta ei onnistu, siirtäjä menee vapaata kohti, samalla liikkuu myös 1-pakki -paketti. Tuntuu kuin ne olisivat yhtä puuta

Tuoreita kokemuksia aiheesta lähipäiviltä…

Vastaavat oireet, kävin katsomassa vielä vaihteisto paikallaan jos vaikka saisi osat asettumaan paikoilleen. Aikamme pyöriteltiin, ja lopulta lähinnä päitämme, ei halunnut osat lähteä oikeille suunnille ollenkaan. Kolmonen tukevasti päällä, ykkös-pakki -osat liiku mihinkään…

No, seuraavana päivänä vaihteisto olikin irti, ja suoritti siirtymän kotitalliin. Noin tuntia myöhemmin oli takaisin nipussa ja toimivana, eli vähemmässä ajassa mitä paikallaan ihmeteltiin. Siirtotangot kun otti pois edestä, niin näkyi että kakkos-kolmos kytkentäholkki oli päästänyt ykkös-kakkos kytkentäpakan taakseen, ja synkronikynnet sopivasti urien väliin siten että ei auennut ennenkuin oli siirtohaarukat poissa jolloin osat pääsi vielä vähän vapaammin liikkumaan, ja samalla näki paremmin missä mennään. Oli tuossakin tapauksessa lukittu lisää tehtaankin jälkeen, mutta silti oli päässyt irtoamaan. Nyt on lukittu vielä lisää, pistepuikolla vähän joka uran kohdalta, toivoa sopii että nyt alkaisi pysymään…

Ja joo, on kyllä enemmän kuin kertaluokkaa helpompi pöydällä, kuin keulalla ollessaan…

Näitä nyt tuntuu ilmenevän suhteettoman tiheästi. Alta pariin viikkoon talliin tupsahti yksi vaihteisto, joka oli jumittunut pihassa siirrellessä. On siitäkin kyseinen lukitus aika löysässä, mutta tällä kertaa jumituksen, aivan totaalisen, syynä on kytkinakselin laakerin kuulahäkin hajoaminen, kuulat yhdellä laidalla ja akseli sivussa keskilinjastaan. Vähän semmoista jälkeä on paljastunut että olisi ko. laakeri ollut jo tovin hieman huonona, mutta selvinnee kun kurkistaa syvemmälle…

Mikä näitä nyt sitten on lähtenyt aukomaan, sanoisiko että reippaasti tiheämmin kuin sillon kun aktiivikäytössä kulkimet enemmälti oli? Huonoa tuuria, vai sitä että on totuttu nykyautojen vaihteistojen sulavaan toimintaan ja ei malteta siirtää sitä kepakkoa rauhallisesti? Eikä malteta peruuttaessa pysähtyä kun on jo eteenpäinmenovaihdetta menossa pesään..? Tämä lukitusjuttu on tämän askin tyyppivika, ei mikään ominaisuus, joka korostuu mitä uudemmasta askista on kyse. Ei näitä Nelkuista auennut juurikaan, vaikka niitä pitikin käskyttää vaihteen osalta paljon rankemmin, Kutosen askien lukitukset on kyllä rumasti hentosemmat mitä Nelkuista on löytynyt…