• Tämä aihe sisältää 11 vastaukset, 4 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 19.9.2022 at 16:30 Jasu toimesta.
Esillä 12 viestiä, 1 - 12 (kaikkiaan 12)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #280961
    jlehto
    Osallistuja

    Punainen vauhtihirviö (Dyane -74 kutosen koneella ja levyjarrulaatikolla) alkoi oikuttelemaan. En varmaankaan ole puhunut sille riittävän kauniisti.
    Pakki jumittui muutaman kerra kiinni, mutta irtosi, kun aikansa pumppasi kytkintä. Viime viikonloppuna kolmonen jumittui päälle. Peruutin ulos tallista. Pakki ei meinannut irrota, mutta lopulta lähti pois päältä. Jotenkin oudolla tavalla kolmonen jämähti päälle.
    Kikkailin kulkimen talliin, vaihdelaatikon kansi auki ja tutkimaan. 2-3 siirtopuikko on jumissa kolmosen kohdalla, tai ainakin melkein. Se ei liiku edes sorkkaraudalla vänkäämällä. 1-pakki ja nelosen puikot näyttäisivät olevan paikallaan.
    Vaihdelaatikko ei ole vahvinta osaamisaluettani. Kaikki viinkit ovat tervetulleita, samoin mahdollisesti tallin nurkassa lojuva käyttökelpoinen kutosen levyjarrulaatikko.

    J Lehto Pälkäneeltä

    #280965

    Todennäköisesti on irronnut se liukurengas, jossa ura siirtohaarukalle. Lukitus pettänyt ja kiertynyt aukipäin. Se rengas on kierteellä kiinni. Pitäisi selvästi näkyä jos näin on käynyt. Siis 1/pakki liukurengas, joka irronnut. Näin voi käydä jos reippaasti ensin pakittaa ja sitten heittää vauhdissa ykköselle ennenkuin vauhti taaksepäin on pysähtynyt.

    #280967
    jlehto
    Osallistuja

    Kuvasta ei taida paljoa kostua muuta kuin että 1-pakin ja kakkos kolmosen haarukat ovat ihan kiinni toisissaan

    #280969
    jlehto
    Osallistuja

    Tässä kuva

    #280973

    Kuva ei näy, mutta tällainen ohje löytyy wikistä.

    Peruutusvaihde jää päälle

    #280985
    Kari Nieminen
    Osallistuja

    Jos se liukurengas on kiinni niin toinen vaihtoehto että vaihteen siirtäjä on liikkunut. Olikohan tuo Jasun mitoitus kuva en muista mutta kuvassa suunnilleen mitat siirtäjien paikoista.

    Kari Nieminen
    Järvenpää
    Tu-Jä-Ke

    #280989
    Jasu
    Osallistuja

    Ei ollut mun, vaan Akailen. Useammasta on tullut mitattua, ennen purkamista, ja on kyllä käytännössä samat mitat aina löytyneet, enemmän tuntuu tulleen mittauksen epätarkkuutta kuin mittaeroja laatikoissa…

    On noita joskus tullut pyöriteltyä paikoilleen laatikkoa purkamatta, siirtotangot paikallaan, on jäänyt onnistumattakin. Jos vaan pystyt vaihteiston irrottamaan, niin sitten homma helpottuu runsaasti. Eihän askia tosin kauaa keulilta irrota, varmaan paljon vähemmän menee aikaa askin irrotukseen-asennukseen, kuin tusaamiseen ahtaissa ja hankalissa paikoissa. Reissussa ehkä eri tilanne mitä kotipihassa…

    Tuolla linkitetyllä ohjeella kyllä pitäisi onnistua. Sekä tekniikka -palstalta löytyvällä laakeriremontti -jutulla. Ja jos ei meinaa onnistua, niin lisää kysymyksiä, mielellään kuvien kanssa, niin yritetään auttaa. Niin, ja kauankos sitä Pälkäneeltä ajelee aski kyydissä jonnekin missä apuja voisi saada, aikataulut jos saadaan sopimaan niin ehkä sitä täältäkin joku tunti löytyisi..?

    #281096
    jlehto
    Osallistuja

    Kiitos hyvistä vinkeistä.

    Taitaa olla viisainta ottaa laatyikko pois nokalta. Olen muutaman kerran koettanut saada kolmosen vapaalle siirtopuikon päästä vipuamalla, mutta ei onnistu, siirtäjä menee vapaata kohti, samalla liikkuu myös 1-pakki -paketti. Tuntuu kuin ne olisivat yhtä puuta

    #281252
    Jasu
    Osallistuja

    Onkos tämän selvittely vielä edennyt? Muistelin (maininneeni tässäkin ketjussa, mutta enpäs ollutkaan) ennenkin vastaavaan törmänneeni, eli jumittuneeseen mutta sennäköiseen että kaikki olisikin oikeilla paikoillaan, ja silti kolmonen sujuvasti kytkeytyneenä. Aikansa kun viestejä kaivoi, niin tuommoinen tuli vastaan..:

    Vaihteensiirron lukitusrengas irti

    Pitää kyllä kuun asennot ja muutkin olla aika höpelösti, että saa osat ensin kiertymään auki, hyppäämään väärään järjestykseen ja vielä kiertymään takaisin kiinni. Enkä varmasti uskoisi, jos joku semmoista tulisi esittämään vaan kun on joskus hieman ihmetelty (kuvan päiväys vuodelta 2006, ratkaisu reilu vuosikymmen myöhemmin) niin pakko kai se on uskoa mitä on omin silmin ja näpein kohdannut…

    Veikkaan että nyt kysytyssä, ja tuossa linkin tarinassa mainittu Jojensuulainen tapaus, ovat hyvinkin vastaavia. Ja joo, oli vallan haastava, ahdasta, huono asento metsästää osien asentoja, asentaja jumissa ja väsynyt sekä matkaan lähtevä kuski pienten lasten kanssa huolta aiheuttamassa. Mutta ”pikkupatentilla” vain kolmosvaihteella kotiin asti ongelmitta kuitenkin pääsivät tuolloin… Ja jos en väärin muista, niin kyllä sekin aski akanaan palautui ajoon, kun pääsi irrallaan osat palauttamaan oikeaan järjestykseen. Olisi sen ehkä paikallaankin saanut tehtyä, mutta kun aikaa oli tärvelty jo tunteja, sekä kotimatkaa oli vielä enemmän edessä, niin jäi tuolloin ”pikkupatentin” varaan…

    Nimim. ”mä mikään utelias ole, vaan tiedonhaluinen”

    #281523
    Jasu
    Osallistuja

    Kiitos hyvistä vinkeistä.

    Taitaa olla viisainta ottaa laatyikko pois nokalta. Olen muutaman kerran koettanut saada kolmosen vapaalle siirtopuikon päästä vipuamalla, mutta ei onnistu, siirtäjä menee vapaata kohti, samalla liikkuu myös 1-pakki -paketti. Tuntuu kuin ne olisivat yhtä puuta

    Tuoreita kokemuksia aiheesta lähipäiviltä…

    Vastaavat oireet, kävin katsomassa vielä vaihteisto paikallaan jos vaikka saisi osat asettumaan paikoilleen. Aikamme pyöriteltiin, ja lopulta lähinnä päitämme, ei halunnut osat lähteä oikeille suunnille ollenkaan. Kolmonen tukevasti päällä, ykkös-pakki -osat liiku mihinkään…

    No, seuraavana päivänä vaihteisto olikin irti, ja suoritti siirtymän kotitalliin. Noin tuntia myöhemmin oli takaisin nipussa ja toimivana, eli vähemmässä ajassa mitä paikallaan ihmeteltiin. Siirtotangot kun otti pois edestä, niin näkyi että kakkos-kolmos kytkentäholkki oli päästänyt ykkös-kakkos kytkentäpakan taakseen, ja synkronikynnet sopivasti urien väliin siten että ei auennut ennenkuin oli siirtohaarukat poissa jolloin osat pääsi vielä vähän vapaammin liikkumaan, ja samalla näki paremmin missä mennään. Oli tuossakin tapauksessa lukittu lisää tehtaankin jälkeen, mutta silti oli päässyt irtoamaan. Nyt on lukittu vielä lisää, pistepuikolla vähän joka uran kohdalta, toivoa sopii että nyt alkaisi pysymään…

    Ja joo, on kyllä enemmän kuin kertaluokkaa helpompi pöydällä, kuin keulalla ollessaan…

    Näitä nyt tuntuu ilmenevän suhteettoman tiheästi. Alta pariin viikkoon talliin tupsahti yksi vaihteisto, joka oli jumittunut pihassa siirrellessä. On siitäkin kyseinen lukitus aika löysässä, mutta tällä kertaa jumituksen, aivan totaalisen, syynä on kytkinakselin laakerin kuulahäkin hajoaminen, kuulat yhdellä laidalla ja akseli sivussa keskilinjastaan. Vähän semmoista jälkeä on paljastunut että olisi ko. laakeri ollut jo tovin hieman huonona, mutta selvinnee kun kurkistaa syvemmälle…

    Mikä näitä nyt sitten on lähtenyt aukomaan, sanoisiko että reippaasti tiheämmin kuin sillon kun aktiivikäytössä kulkimet enemmälti oli? Huonoa tuuria, vai sitä että on totuttu nykyautojen vaihteistojen sulavaan toimintaan ja ei malteta siirtää sitä kepakkoa rauhallisesti? Eikä malteta peruuttaessa pysähtyä kun on jo eteenpäinmenovaihdetta menossa pesään..? Tämä lukitusjuttu on tämän askin tyyppivika, ei mikään ominaisuus, joka korostuu mitä uudemmasta askista on kyse. Ei näitä Nelkuista auennut juurikaan, vaikka niitä pitikin käskyttää vaihteen osalta paljon rankemmin, Kutosen askien lukitukset on kyllä rumasti hentosemmat mitä Nelkuista on löytynyt…

    #281613
    jlehto
    Osallistuja

    Vika löytyi

    Laatikko on työpöydällä purettuna. Kyseessä oli tuo lukitusrenkaan aukeaminen. Sew on nyt paikallaan ja varmistettu huolellisesti. Purkaessa totesin, että kytkinakselin laakeri on väljä. Muissakin laakereissa oli kulumaa. Rattaat ja akselit olivat kohtuullisessa kunnossa. Päätin tilata uudet laakerit, nyt vain odottelen osia…

    #281621
    Jasu
    Osallistuja

    Hyvä että vika löytyi ja että korjaus etenee. Ja nyt kun saat uutta laakeria laatikkoon, niin varmasti hiljeneekin, ja toinen kun tuo lukitus nyt tulee taas kiinni niin kakkos-kolmosvaihteen tuntumastakin tullee selkeämpi…

    Muutama kuva talliin saapuneesta tapauksesta, jumissa oli mutta vaihteeksi uudella tavalla..:

    IMG_3236

    Tämä tuli vastaan, kun irrotti siirtotangot pois. Näkyy jo hieman epämääräisyyttä, eli ei ole ihan linjassaan tuo kytkinakselin pää..?

    IMG_3238

    Mikäs se sieltä pilkistää? Kuulat sattuneet enemmän samalle reunalle, ja yksi on yrittänyt löytää reitin uloskin. Ja on muuten vieläkin jumissa, ei pyöri mihinkään eli ahdistaa tuon laakerin vikaantuminen edelleen…

    IMG_3240

    Ja joo, oli renkaan lukitus tässäkin irti, sitäkään ei nähnyt ennenkuin sai osat irti, oli vielä vähän rengas paikallaan mutta herkästi pyöri auki…

    IMG_3242

    Vissiin ollut kytkinakselin laakeri jo tovin huonona, kun on tämäkin akselin pää tämmöiseksi samentunut? Tähän kyllä löytyy onneksi ehjä osa kiiltävällä laakeripinnalla, eniten vaan jännittää kytkinakselin sisältä löytyvä vastapuoli…

    Pihalla siirrellessä oli kuulemma jumittanut tämä. Mitähän olisi tapahtnut jos kuula olisivat halunneet vauhdissa lähteä uusille reiteille..? Iloisen ropinan ainakin olisi pitänyt öljyjä pois laskiessa, ainakin Nelkusta mahtuu nuo kuulat poistumaan ilman ahdistusta, muissa on vähän ahtaampi väli mistä pitäisi mennä. Meinaan kun kertaallen kävi itselle semmoinen hauska, kun kuvittelin Nelkun askin parantuvan öljyjä vaihtamalla, kuulia tuli kasa öljyn mukana juurikin tuosta laakerista, harvan verkon läpi suodatettiin öljyt takaisin askiin ja ajelin vaihtamaan ehjempää tilalle, isommin repimättä kaasun kanssa. Tuolloin muutamana talvena oli talvikäytössä Nelkun aski Kutosen koneen kanssa…

Esillä 12 viestiä, 1 - 12 (kaikkiaan 12)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.