#279484
Risto Elo
Osallistuja

Olet oikeassa. Tarkasti ottaen ensimmäinen polkaisu vie jarrukengät kiinni jarrurumpuihin, nopeassa uusintapolkaisussa ei poljin enää mene yhtä syvää, koska jarrukengät ovat valmiiksi kiinni jarrurummuissa. Kun on ilmaus järjestelmään tehty voidaan suorittaa jarrujen säätö.
Tätä eroa voi pienentää säätämällä jarrukengät lähelle jarrurumpuja. Tarkkaan ottaen tuo ero on aina siis olemassa.
Jarrukenkien säätö tapahtuu jarrurumpujen vastapuolella 14 mm kannalla olevista ”ruuveista”. Etujarrun säätö on siis siellä loodan ja kilven välissä, nelkussa vielä se lämmönvaihdin hankaloittaa säätöä, takajarruissa taas korroosio on tehnyt säädön yleensä aika jäykäksi. Siellä suosittelen käyttämään kuusikulmaista avainta, sillä normaali 12 kulmainen hylsy tahtoo viedä kulmat ja sitten onkin taas pohdittava konsteja kuinka jatkaa säätöä.
Säätö tapahtuu siten, että rengas ilmaan ja renkaan etupään kenkä menee lähemmäksi kääntämällä pystyssä olevaa avainta (kuvainnollinen klo 12, kiertosuunnan ilmaisemiseksi) eteenpäin ja takapään kenkä menee lähemmäksi kääntämällä pystyssä olevaa avainta taaksepäin. Kun kenkää säätää naksahduksen kokeillaan renkaasta koska se kenkä alkaa laahata rumpua. Kun laahaus ääni alkaa, pieni naksaus säätöä takaisinpäin niin laahaus loppuu. Näiden toimenpiteiden jälkeen poljin ei pitäisi painua enää niin syvään.
Lopuksi vielä käsijarrun säätö. Etupyörät ilmaan ja vedetään käsijarrua 3-4 naksahdusta ja kokeillaan kumpaakin rengasta. Kun käsijarruvaijereita on säädetty niin, että kumpikin rengas alkaa hieman laahaamaan tässä kohden vetoa, lisätään naksahdus kerrallaan vetoa ja kokeillaan etupyöriä. Aina säätämisen ajaksi palautetaan käsijarru lepotilaan koska säätöä ei voi tehdä käsijarrun päällä ollessa. Kun etupyörät alkavat laahaamaan noin yhtäaikaa ja menevät käsin rengasta pyöritettäessä myös noin ”lukkkon” yhtä aikaa on säätö tehty. Tämän jälkeen monesti tulee tunne, että jalkajarrutkin ovat hieman parantuneet, mikä on myös totta.
Käsijarrun säätövaijerit ovat mukavassa paikassa etuakseli alla siellä konehuoneen puolelta katsottuna runkopalkin ”montussa”. Siellä raidetankojen sisäpäiden alla. Sellainen yksinuppinen käsin säädettävä messinkinen nipukka, kummallekin jarrulle oma. Näillä eväillä pääsette eteenpäin.

  • Tätä vastausta muokkasi 4 kuukautta, 1 viikko sitten Risto Elo.