Esillä 6 viestiä, 1 - 6 (kaikkiaan 6)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #278927
    Ambrosio
    Osallistuja

    Talviseisokin jälkeen jarrupoljin painui aluksi pohjaan ja pumppailun jälkeen parani, mutta painuu syvemmälle kuin syksyllä…..jarruttaa kyllä ja toisella polkaisulla toki ei enää painu ja tuntuu kovalta. Säiliössä on nestettä kunnolla. Onko kyseessä varmasti ilma, vai voiko pääsylinterissä olla häikkää?
    Ensimmäinen kevät kulkimen kanssa, joten ei oikein kokemusta vielä….

    #278934
    Risto Elo
    Osallistuja

    Moi
    Todennäköisesti siellä järjestelmässä on ilmaa. Aloita ilmaamalla ensin takajarrut ja sitten etujarrut. Muista lisätä nestettä välillä, ettei ilmaaminen ala alusta.
    Jos asia tulee kuntoon ilmaamalla, on hyvin todennäköistä, että jonkun renkaan jarrusylinteri on seisoessa vuotanut nestettä jarruihin, eli kun teet jarrutus testejä vaikka hiekkapihassa, yksi pyörä ei mene lukkoon tai jarruta yhtä tehokkaasti. Sieltä siis on nestettä päässyt valumaan pois jarrusylinteristä ja mennyt ne muutama ilmakupla järjestelmään joka näkyy polkimen pehmeytenä. Harvoin on pääsylinterissä vikaa, myös muutamia harvinaisempia syitä voi olla ongelmaasi. Aloittaisin kuitenkin ilmaamisella, jos teet sen läpinäkyvällä putkella, saatat nähdä kuplista myös syyllisen jo ilmausvaiheessa.

    #278944
    Ambrosio
    Osallistuja

    Ok…kiitos! Täytyypä sitten harjoitella tuota ilmaamista. Voitko muistista heittää, kuinka paksu putki menee siihen ilmausnippaan…?

    #279476
    fugetsi
    Osallistuja

    Mulla kans oli ensin sillein et poljin painui melko syvälle mutta toisella painalluksella oli kovempi. Sitten hajosi jarruputki ilmatessa jonka vaihdoin ja ilmaisin mutta edelleen ensimmäinen painallus painuu hieman syvemmälle kuin seuraavat nopeasti perään tehdyt. Ei toki niin paljon kuin ennen putken vaihtoa. Millainen tuon tuntuman kuuluu olla kun on kunnossa? Pitääkö poljin tuntuman olla täysin sama ensimmäisellä painalluksella kuin seuraavillakin nopeasti tehdyillä(pumppaamalla) painalluksella? 2cv4 71

    #279484
    Risto Elo
    Osallistuja

    Olet oikeassa. Tarkasti ottaen ensimmäinen polkaisu vie jarrukengät kiinni jarrurumpuihin, nopeassa uusintapolkaisussa ei poljin enää mene yhtä syvää, koska jarrukengät ovat valmiiksi kiinni jarrurummuissa. Kun on ilmaus järjestelmään tehty voidaan suorittaa jarrujen säätö.
    Tätä eroa voi pienentää säätämällä jarrukengät lähelle jarrurumpuja. Tarkkaan ottaen tuo ero on aina siis olemassa.
    Jarrukenkien säätö tapahtuu jarrurumpujen vastapuolella 14 mm kannalla olevista ”ruuveista”. Etujarrun säätö on siis siellä loodan ja kilven välissä, nelkussa vielä se lämmönvaihdin hankaloittaa säätöä, takajarruissa taas korroosio on tehnyt säädön yleensä aika jäykäksi. Siellä suosittelen käyttämään kuusikulmaista avainta, sillä normaali 12 kulmainen hylsy tahtoo viedä kulmat ja sitten onkin taas pohdittava konsteja kuinka jatkaa säätöä.
    Säätö tapahtuu siten, että rengas ilmaan ja renkaan etupään kenkä menee lähemmäksi kääntämällä pystyssä olevaa avainta (kuvainnollinen klo 12, kiertosuunnan ilmaisemiseksi) eteenpäin ja takapään kenkä menee lähemmäksi kääntämällä pystyssä olevaa avainta taaksepäin. Kun kenkää säätää naksahduksen kokeillaan renkaasta koska se kenkä alkaa laahata rumpua. Kun laahaus ääni alkaa, pieni naksaus säätöä takaisinpäin niin laahaus loppuu. Näiden toimenpiteiden jälkeen poljin ei pitäisi painua enää niin syvään.
    Lopuksi vielä käsijarrun säätö. Etupyörät ilmaan ja vedetään käsijarrua 3-4 naksahdusta ja kokeillaan kumpaakin rengasta. Kun käsijarruvaijereita on säädetty niin, että kumpikin rengas alkaa hieman laahaamaan tässä kohden vetoa, lisätään naksahdus kerrallaan vetoa ja kokeillaan etupyöriä. Aina säätämisen ajaksi palautetaan käsijarru lepotilaan koska säätöä ei voi tehdä käsijarrun päällä ollessa. Kun etupyörät alkavat laahaamaan noin yhtäaikaa ja menevät käsin rengasta pyöritettäessä myös noin ”lukkkon” yhtä aikaa on säätö tehty. Tämän jälkeen monesti tulee tunne, että jalkajarrutkin ovat hieman parantuneet, mikä on myös totta.
    Käsijarrun säätövaijerit ovat mukavassa paikassa etuakseli alla siellä konehuoneen puolelta katsottuna runkopalkin ”montussa”. Siellä raidetankojen sisäpäiden alla. Sellainen yksinuppinen käsin säädettävä messinkinen nipukka, kummallekin jarrulle oma. Näillä eväillä pääsette eteenpäin.

    • Tätä vastausta muokkasi 4 kuukautta sitten Risto Elo.
    #279488
    fugetsi
    Osallistuja

    Kiitos taas kattavasta vastauksesta! Täytyy säätää nuo jarrut. Laitoin vähän CRC:tä sinne muhimaan jospa aukenisi helpommin.

Esillä 6 viestiä, 1 - 6 (kaikkiaan 6)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.