Kirjoitetut vastaukset
-
JulkaisijaArtikkelit
-
Tarkoitatko alempaa neulalaakeria?
Vertailuosia ei ole, kun purin vanhat osat vain ja totesin ne käsissä pyöritellen hyväkuntoiseksi.
Sellainen vastus tuli tässä hommassa nyt, että matopyörä tuntui liikkuvan takerrellen, joten otin sen ulos. Irroitettuna laakeri pyörii oikein hyvin, tuntuu välyksettömältä ja näyttää hyvältä.
Kun matopyörän lyö takaisin pohjaan saakka, alkaa se taas takertelemaan. Toisinaan se taas pyörii useita kierroksia kuin tyhjää vain, mutta nylppäily alkaa kuin taikaislusta. Tuntuu kuin pyörä hyppäisi jonkun esteen yli. Jos matopyörää nostaa hieman ylöspäin takertelu loppuu. Välilevy on siellä välissä.
Pohjalla oleva neulalaakerikin näyttää ihan kunnolliselta. Hampaat ei mielestäni pääse ottamaan kiinni mihinkään sisäpuolella eikä hammastankokaan ole paikoillaan. Hammastangon ohjainpala ei nouse niin ylös, että ottaisi matopyörään.
Kun ei ole toista 7-hampaista, ei pääse tekemään vertailevaa tutkimusta. 6-hampaisia oli, mutta yllättäen niissä onkin pituusero ja pohjalla olevan laakerin koko eri.
Onko ehdotuksia.
Ahtaalta näyttää se paikka kahdelle helalle, mutta lienee mahdollista. Millainen käyttövälys lienee alunperin putken ja helan välillä. Uutta helaa kun koittaa vanhaan putkeen, tuntuu puolisen milliä olevan väljää joka kohdassa.
14.9.2007, 06:10 vastauksena käyttäjälle: MInkätyypistä mussiikkiva rättärisissit kuunteloovat ? #140913Helpompi luetella mitä ei kuuntele: Eläkeläiset, Kumikameli, Kantri-Antero, Liiterin Piru, Butan, Arnold Schwartzenigger… 😉
Käsitykseni mukaan M7x1 on kierre.
Tarkoitatko noita kromattuja leveäkantaisia puskuriruuveja “bumber screws”, katso esim.
http://www.ecas2cvparts.co.uk/dept.asp?dept%5Fid=176&pageNumber=2&mscssid=W8G4HQU2HP0A8PW2VQ7J43VD9PC340VFTuo sisävalon “lasi” on ehdottomasti top-tenissä helpoimmin särkyvistä sätkän osista… 😉
Kaverin kulkimesta, johon iskarien öljynvaihto ajateltiin kokeeksi tehdä, otettiin huonot iskarit pois ja samalla huomattiin, että iskarien kiinnityksen välistä puuttui huonommalta puolelta metallipuslat kiinnitystapin ja iskarin kumin välistä. Käsin kokeillen iskarit tuntuivat tiukoilta, lähes samanveroisilta kuin allelaitetut uudet.
Puslien puuttuminen voinee siis vaikuttaa radikkalisti iskarintesterin lukemiin. Ja tokihan ne puslat sinne kuuluu.
Ootko kokeillu kysyä uutta osaa Auto-Artikkelista tai Sitroselta.
Ulkomailta ainakin saa:
http://www.franzose.de/en/Citroen-2CV/2CV6/Blinker-vorne-Innenraumbeleuchtung/Viime kesänä oli kotona vain tiinan sulkia (Valeo). Katkaisin sivuleikkureilla milemmista päistä “turvalliselta alueelta” noin sentin ja hyvin sopi sen jälkeen 2CV:n tuulilasille.
Paku -62 Vaasassa 258,33 0% bonuksin Tapiolassa. Omistaja-alennus vähentää tuota 10%.
2CV6 -76 Vaasa 252,91 siitä -70 % bonukset ja -10% omistaja-ale niin jäljelle jää 68,29 per vuosi.
Miksiköhän noissa on pieni ero perusmaksussa?
Kun seisottaa kuljinta, kannattaa katsoa, ettei seisota hyviä bonuksia samalla, vaan siirtää ne mahdollisesti perheen käytössä olevaan sätkään tai autoon. Tapiolassa hoituu ainakin puhelinsoitolla.
Multa löytyy jousituksen korjaamista koskeva PDF (Citroeninin julkaisusta kopioitu “overhauling a suspension unit”), jossa myös erinomainen taulukko eri mallien jousien ym. mitoista. Niitä on lukuisia erilaisia, mutta 2CV6:n jousitus lienee “keskiverto”: pituus edessä 193 mm, takana 170 mm, ainevahvuus 15,25 mm.
Lähetän tuon PDF:n halukkaille, jos pistätte emailin osoitteeseen jukka.isomäki –ät– wilma.fi.
Muistan joskus aikaisemminkin suunnitellun, kenties myös tehdyn jousia jossain pajassa. Progressiivisista jousistakin on ollut ainakin puhetta.
Pääasia, että jostain aloitettaisiin. Vanhoja voisi sitten kahlata läpi halun ja mahdollisuuksien mukaan. Jonkinlainen ryhmätyökin voisi aiheittain olla mahdollista.
Aika ajoin täällä foorumissa tulee niin hyviä vinkkejä oireiden tunnistukseen ja erilaisten ongelmien ratkaisemiseksi, että harmittaa niiden “hautaantuminen” tänne cyberavaruuteen.
Olisi mahtavaa jos jollakulla olisi aikaa alkaa keräämään kokemuspohjaista tietopankkia erilaisista oireista ja niiden mahdollisista aiheuttajista. Esimerkkinä vaikkapa tämä syvälle painuva poljin, johon voi olla montakin syytä tilanteesta ja 2cv-mallista riippuen.
Yksi tilanteen aiheuttaja wanhuksessa voi olla nimittäin pehmenneet “joustavat” kumiputket. Itselläni tosin on kokemusta hieman päinvastaisesta eli paine meni läpi, mutta iän myötä ahtautuneissa putkissa paine purkaantui takaisin päin vain hyvin hitaasti ja tuloksena olivat laahaavat jarrut. Vasta kun putki oli irti ja yritti puhaltaa sen läpi, totuus valkeni.
Mutta todellakin mahtava tietopankki syntyisi jakamalla foorumissa käsiteltyjä aiheita kategorioihin (esim. JARRUT), sitten kuvaisi ongelman (esim. POLJIN PAINUU SYVÄLLE) ja copypastella keräisi täältä nimenoman kokemuspohjaista tietoa.
Tällaisen tiedon kerääjällä pitäisi olla tietysti jonkinmoista teknistä tietämystä osatakseen suodattaa olennaisen informaation pelkäistä spekulaatioista. Onko innokkaita?
Niin kauan kuin foorumin tietokanta pysyy tallessa, voi tietysti haku-toiminnolla löytää vaikka mitä, mutta aika työlästä se voi olla.
Avaanpä tästä aiheesta myös oman keskusteluketjun.
Wanhuksissa, joissa varsinainen poljinmekanismi on rungossa kiinni, ei käsittääkseni tapissa ole säätömahdollisuutta, mutta uudemman mallin työntötanko sopii sinne lyhennettynä.
Ko. vanhanmallinen mekanismi vanhemmiten väljistyy ja tuohon välykseen kannattaa todella kiinnittää huomiota.
Nyt olisi se ns. viimeinen päivä ilmoittautua netitse Apua-Helppiin. Tämän jälkeenkin sen voi tehdä, mutta jossain vaiheessa lähitulevaisuudessa homma laitetaan poikki.
Kerätkääpä jaoskokouksissa nimiä, jos sellainen kokoontuminen lähiaikoihin sattuu.
Siispä: http://www.suomen2cvkilta.fi/
Sieltä löytyy myös printattava PDF-versio kupongista.
-
JulkaisijaArtikkelit
