Kirjoitetut vastaukset
-
JulkaisijaArtikkelit
-
1.10.2007, 13:04 vastauksena käyttäjälle: Takajarrurummunkin saa osiksi … ja laakeridebattia #141236
Joo, mutta silti kiinnostaa, jos jollakulla on ko. rumpuja. Yhteensopivuus vielä testaamattakin.
Arvatkaa muuten kuinka moneen eri osaan takarumpu on purettavissa. Laakeri laskettakoon selvyyden vuoksi 1 osaksi.
1.10.2007, 10:51 vastauksena käyttäjälle: Takajarrurummunkin saa osiksi … ja laakeridebattia #141234Löiköhän häjy liian häjjysti?
Tuo on muuten AK400/Ami takajarrurumpu, mutta luulisin normaalin 2CV:n rummunkin olevan samaa rakennetta; ehkä jopa ristiin vaihdettavia.
Tarvitsisisn varalle muuten noita isommalla laakerilla olevia takarumpuja, jos jollakulla on ylimääräisiä.
Tuosta wiki-rakenteesta oli Topon kanssa vähän juttua. Vaatii serveriltä jotain tiettyjä softia. Tietyt moderaattorit (tai vaikka kaikkikin foorumilaiset) voisivat tietoja päivittää.
Keskusteluista kun hieman suodattaa “jaaritteluita” pois, saa helposti aikaan melkoisen vinkkipankin erilaisten ongelmien selvittämiseksi.
Jos haluatte mp3-musakokoelmiinne yhden 2cv-aiheisen äänitteen lisää, menkää After Raid -sivulle ja ladatkaa Kapteeni Krimsonin “Ducks”.
http://www.sitruuna.com/mosquito/araid/index.htmlKo. taiteilijasta lisää:
http://www.captainkrimson.com/
http://www.sundive.nl/band.htmlJa Nalle mainitaan Aamulehdessäkin
http://www.aamulehti.fi/uutiset/pirkanmaa/45207.shtmlKuvitetussa äänikertomuksessa kuvakin.
Rämsöö on hieno paikka!
Reiän tehtävänä on siis päästää mahdollinen liika bensa “turvallisesti” imusarjasta ulos.
Sen avulla on myös helppoa tarkistastella kaasarin toimintoja esim. starttausongelmien yhteydessä. Jos pedaalin pumppaamisen ja/tai ryypyn käytön jälkeen valuu jonkin verran bensaa ko. reiästä (kuten pitääkin), on kaikki bensansaannin osalta OK ja syy käynnistymättömyyteen todennäköisesti sytytyspuolella. Koneen lohkon päälle valuva bensa paljastaa toki hajullaankin olemassaolonsa.
Kaasuttimen tulviminen (neulaventtiilin takertelu) ilmenee
bensan pitkäaikaisena vuotona ko. reiästä ilman kaasuläpän käyttöäkin.Joskus neulaventtiili tai liian korkea bensapinta kaasuttimessa voi aiheuttaa piilevää tulvimista. Tarkista heti lämpimäksi ajetun moottorin sammuttamisen jälkeen (älä koske kaasupolkimeen tai ryyppyyn), ettei imusarjan alla näy vähäistäkään vuotoa.
Kaikki näkemäni espanjalaisvalmisteiset Dyanet olivat varustettuja tuollaisilla laseilla. Siitä juontuu myös Acadianen hissilasit (Acat tehtiin Espanjassa myös).
Esim: http://aebergon.club.fr/Citroen/page_Citroen_Dyane_Capra.htm
Kenttäolosuhteissa on kerran tullut kokeiltua sekin, että 2CV:n pyyhkijän varrella (ilman sulkaa) pystyy pitämään ainakin toista venttiiliä vastaan tulpanreiän kautta.
Sirpa ja Toppo ovat päivittäneet lisää kuvia ja muuta hauskaa AfterRaidiin:
http://www.sitruuna.com/mosquito/araid/index.htmlLisäksi kaikki Raid Laponien ja Mosquiton kanssa vähääkään tekemisissä ollet ovat tervetulleita 3. kansainväliseen MiniRaid Vehuun tammi-helmikuun vaihteessa 2008:
http://www.sitruuna.com/raidvehu/Multa kyllä löytyy Vaasasta ellet likempää löydä.
Mailaa vaikka fin2cv -ät- saunalahti.fi
Älä käytä muita kuin alkuperäisiä. Kaverilla ainakin katkesi.
Onko sulla lisätietoa tuosta potkurivaseliinista (merkki, mistä saa?).
Meikäkin sai juuri olkatapit vaihdettua. Ne olivat muuten tyyppiä “valkoinen pahvilaatikko” ja asetelmasta tuli todella tiukka. Saa nähdä mitä kestävät; edellisestä vaihdosta oli reilu 100 000, mutta jo 50 000 jälkeen alkoi selvää välystä ilmenemään.
Valitsin välilevyt niin, että käytännössä päittäisvälystä ei esiintynyt lainkaan, koska yleensä sitä kuitenkin alkaa hetken ratin kääntelyn jälkeen esiintymään. Ylös-alas välyshän pitää aina asettaa mahdollisimman pieneksi (tehtaan suositus 0,1 – 0,4 mm) tapauskohtaisesti. Useinkaan pakkauksen standardiosat eivät anna sitä oikeaa välystä. Varosina myydään eri paksuisia levyjä ja myöskin vanhan tapin välilevyt kannattaa säilyttää sopivan kombinaation hakemista varten.
Ks esim. artikkelit nr Nr: 12189 ja Nr: 12190 http://www.franzose.de/en/Citroen-2CV/2CV6/Vorderachse/
Paina “Schnitt” kuvaketta ja näät räjäytyskuvan (välilevyt = osat 6 ja 8 ).Katsastuksessa strategianani on ollut koeajon aikana pyytää katsastusmiestä huomioimaan ohjauksen välyksettömyys käytännössä (olkatappien klapista huolimatta). Lisäksi rasvaan tapit aina juuri ennen konttorille saapumista ja joskus konttorillakin pyörät nostettuna (luvan saatuani).
Usein olen taistellut olkatapin vaihdon lopuksi ylhäälle lyötävän kannen tiiviyden kanssa. Nyt ensin ajelin hiomakivellä sisäreunat tasaiseksi kannen pesässä. Sitten leikkasin 2 kerrosta muovia jäykästä kansiotaskusta, asetin ne kannen ja pesän väliin, lämmitin puhaltimella muovin löysiksi ja löin ne tiivisteeksi väliin. Sitten koputtelemalla kansi tasaiseksi. Kerralla tiivis; eikä karkaa rasvat yläkautta!
Jos nestepinta ei vajennu sailiössä, tuntuu todennäköiseltä pääsylinterin kumien sisäinen vuotaminen siitäkin huolimatta että sylinteri on “uusi”.
Muistan joskus pakuwanhuksessani takapyörän sylinterissä olleen vuodon, joka ei niinkään päästänyt nestettä ulos, mutta ilmeisesti pikemminkin ilmaa sisään, jolloin poljin oli jatkuvasti löysä. Muistikuvat ovat tuosta vuosien takaisesta mysteeristä valitettavasti hämärät.
3 yleisintä vuotokohtaa: tuulilasin tiiviste, tuuletusluukun tiiviste ja pyyhkijöiden akselien läpiviennit.
Vesi saattaa päätyä sisällä aivan muuhuin kohtaan kuin missä se vuoto ulkopuolella on.
Kuivalla kelillä kannattaa esim. tippakannulla kastella tiivisteiden reunoja ja katsella mistä kohdasta vesi imeytyy sisään.
Tuuletusluukun tiivisteen koristelistan yläpuolinen sauma oli viimeisin löytämäni mystinen vuotopaikka.
-
JulkaisijaArtikkelit
