Kirjoitetut vastaukset
-
JulkaisijaArtikkelit
-
Katso, että keinuvipujen akseleilta löytyvät ohuet “jousilevyt”, jotka poistavat akselin päittäisvälyksen. Niiden puuttuminen tai väärin asentaminen aiheuttaa kuuluvaa naputusta akselin vaeltaessa vapaasti päästä päähän koneen värinöiden tahtiin. Tutki räjäytyskuvasta, jos sellainen on kirjoissasi.
Itselläni oli tuo ilmiö kutosessa, käsittääkseni wanhuksessa on samanlainen välyksen poisto.
Keinuvipujen kupeissa (joihin nostajatangot tapaavat) voi myös olla sanomista ja äänen lähde.
Voihan olla, että kone vaatii pientä sisäänajoa vaikka säädöt olisivatkin kohdallaan, jos sylinteritkannet ovat koneistetut. Kansien kiristysmomentti ja venttiilivälykset ja on syytä tarkistaa alussa useammankin kerran lyhyin välein ja on syytä kyllä opetella kuinka tuo yksinkertainen toimenpide suoritetaan.
Puristuspainemittari on myös oiva apu, ei olisi ensimmäinen kerta, kun jossain koneistamolla on venttiilihomma mennyt poskelleen.
Kiinnitä huomiota myös mm. imusarjan liitoksen tiiviyteen.
Kertauksena tehtaan neuvoma tapa säätää venttiilit: kun esim. vasemmalla puolella on etumainen venttiili eli pakopuoli on täysin auki (nostajan tanko yläkuolokohdassa), sirry silloin säätämään pakoventtiilin välys oikealta puolelta 0,2 mm:iin. Sama periaate sitten muidenkin venttiiliparien kanssa. Muitakin tapoja on.
Aiempaa debattia venttiilivälyksistä:
viewtopic.php?f=10&t=4233&hilit=venttiiliv%C3%A4lyksetMulla vois olla käytettyjä wanhuspönttöjä, pinnaltaan ehjiä, mutta kiinnityskorvissa ym. voi olla sanomista. Pitää tsekata varaston periltä. Tuutko Pohojanmaankautta-tapahtumaan?
Voisin arvata, että kaikki mökit täyttyy, kun on vielä yli kuukausi aikaa.
Mahtavaa, kun porukkaa tuntuu olevan tulossa rivaivöl-hengen mukaisesti. Jopa useita kiltalaisia, joita ei vuosiin ole näkynyt. Saa tulla muistelemaan vaikka olisit siirtynyt sätkättömään tilaankin. Tilaisuus saattaakin olla ainutkertaisluonteinen paluu poho-pöhköilyn juurille.
Vaasan leirintä kun on ison veden ympäröimä ja syväsatamakin liki, lämpötila yleensä pysyy syyskuussakin öisin hyvin siedettävänä vaikka telttailuun sätkässä nukkumisesta puhumattakaan. Tasaista nurmitannerta löytyy varmasti riittävästi!
Onpa takavuosina nähty pikkutelttoja nouseen jopa keittokatoksiinkin ja riihen röyrän alle.
Kamiinoille ja muille löytyy sähköä pienestä lisämaksusta (ilmoittakaa varmuudeksi etukäteen, kiitos). Alueella muutenkin Top Camping -fasiliteetit, mutta ihan kaikki ei ole käytössämme, kun leirintä on silloin jo muilta suljettu.
Vaasahan on monen mielestä melkein ulkomailla ja siksipä ilmoitus löytyy även på svenska:
http://www.netikka.net/dyane//Pohjanmaankautta/Pohjanmaankautta/Borjan.html” onclick=”window.open(this.href);return false;Arvelisin putkiston lähtevän kuta kuinkin samasta kohdasta. 12- ja 18-kaakkisissakin on eroa sen ensimmäisen suoran osan pituudessa, joten sitä justeeraamalla tod.näk. tuulipeltikin on kierrettävissä. Putken paksuudessakin voi olla eroa.
Pariin lisädesibeliin kannattaa varautua sekä pakokaasun tuoksuun paikalla seistessä. Vaimentimissa on eroa ja se korostuu erityisesti wanhuksen putkistossa. Jos vain alkuperäisiä jostain saisi. Kerran vaihdoin 18 hp pakuuni jonkin tarvikepöntön takimmaiseksi ja melu lisääntyi reilusti. Pönttö oli painoltaankin epäilyttävän kevyt ja pakoputken päässä oleva “huuli” hyvin ronskisti muotoiltu.
Laadukkailla vaimentimilla varustettu wanhus on itse asiassa melko hiljainen. 602-kuutioisessa voi tietysti luonnostaankin olla jo enemmän älämölöä tarjolla.
Päivitin alkuperäistä ilmoitustekstiä pois myytyjen osalta.
Kaikenlaista rompetta eri malleihin sopii kysellä. Sähköposti paras fin2cv-ät-saunalahti.fi.
Ja tuohon saranapalkkiin on katto niitattu, mutta niitä niittejä ei ole tarkoitettu avattavaksi kuin erikoistapauksessa.
Yhteyttä matroonaan, olis pitänyt jo tulla aikoja sitten.
Lattiavaha ainakin tuntuu estävän lian tarttumisen ja piti värin kirkkaana. Meillä on vieläkin 20 vuotta vanha kirkkaan punainen, tosin kutistunut katto yhdessä sätkistämme.
Äkkiseltään tulee mieleen Auto-Artikkelin 80-luvulla myymä “RAKU”-transistorisytkäboksi. Olivat luotettavia ja ajoin ainakin 100.000 km samoilla kärjillä. Systeemi antoi käynnistäessä oikein näkyvän kipinäsarjan samoin kuin pienillä kierroksilla. Kondensaattoriakaan ei kärkiboksissa tarvittu kuin varalle.
Sitten kun 123 on historiaa, palaan noihin.
Tavallinen muovilattian vaha on aivan ylivoimaista ja edullista. Käytetty on vuosikymmeniä.
Koostumuksissa voi tietysti olla eroja. Käytössä meillä ollut ainakin Johnson ja Kiilto.
Tässä aito ranskalainen Pompiers-paku kuvattuna toukokuussa ranskan kansallisessa:
22.7.2010, 07:06 vastauksena käyttäjälle: Kaksi sätkäprojektia, Raid Australiasta kiinnostuneet huom! #158232Seuraava Raid Australia lienee kahden vuoden päästä http://www.raidaustralia.com/” onclick=”window.open(this.href);return false;
Toivottavasti syssymmällä jottei menisi Killan 50v-kokouksen kanssa päällekkäin.
Mulla kävi Saksassa Valko-pakulla (18 hp kone) niin, että metallipuru tukki venttiilikanteen tulevan öljykanavan, ilman voitelua olevan pakoventtiilin varsi leikkasi kiinni ja törmäsi mäntään.
Tässä tapauksessa venttiili vain vääntyi eikä mäntäänkään tullut kuin pieni jälki. Metallipurun oli aiheuttanut nokka-akselin rattaita kiinnittävän niittauksen pettäminen. Wanhuksen koneessa venttiilikanteen tulevassa öljyputken liittimessä on todella pieni reikä öljylle läpi tulla ja sen voisi kuvitella menevän tukkoon monestakin syystä etenkin kun öljynsuodatinta ei ole.
Nyt sisäänajon jälkeen tarkista kansien kiristysmomentit ja sen jälkeen säädä venttiilit (tsekkaa venttiilivälukset jo ennen kiristystä; jospa ne olivat pielessä).
Onko puristuspainemittausta mahdollista tehdä. Voihan olla, että venttiilihommassa on jotain mennyt pieleen. Kansirempan jälkeen on vettiilivälyksiä tarkkailtava jonkin aikaa. Pahimmassa tapauksessa kansi “hakee paikkaansa”, venttili jää kantamaan ja palaa.
-
JulkaisijaArtikkelit
