Kirjoitetut vastaukset
-
JulkaisijaArtikkelit
-
Onnea!
• Citroën-retkikunta "Calypso" • calypso@live.fi •
Tänään kävin konttorilla saamassa uuden rekisteriotteen. (Viimeksi olenkin käynyt katsastamassa siskon poikaystävän auton kai melkein 20 vuotta sitten.)
Katsastajan valitsin aikuismaisen kypsästi tarjoamisten mukaan. Pikkuveli kertoi käyvänsä konttorilla, jossa saa vain keksejä, mutta Suomen katsastusmies Lielahdessa lähetti kotiin kirjeen, jossa mainostettiin pullaa. Pulla oli tuoretta ja lisäksi söin myös keksejä. Insinöörit suhtautuivat suopeasti hassuun kesäautoon. Hinta oli alekupongin kanssa 33 e.
Työkaveri sanoi, että hyvä kun pulla oli pehmeää ja pelti kovaa, eikä päinvastoin! 😀
• Citroën-retkikunta "Calypso" • calypso@live.fi •
Tänään aurinko paistoi niin, että hain sitikan talvisäilöstä. Kuljin on minulla ihan uusi, ostin sen syksyllä. Ennen starttaamista tarkistin öljyn määrän ja muistui heti tämä ketju mieleen.
Minun mittatikkuni ei näytä yhtään samalta kuin tässä ketjussa esitellyt. Siinä ei ole kavennettua kohtaa ylä- ja alarajaa merkkaamassa, vaan viivat. Eikä tikun päässä ole lenkkiä.
Niin että mitä kummaa?
• Citroën-retkikunta "Calypso" • calypso@live.fi •
Näiden kommenttien ja kokemusten rohkaisemana olen päätynyt öljynvaihtopuuhissa seuraavaan ratkaisuun: Kunhan tiet sulaa ajelen France Moteuriin ja pyydän öljynvaihdon 😀
PS. Eilen oli jäsenmaksun eräpäivä, eli tänään olen ensimmäistä päivää ihan virallisesti kiltalainen.
• Citroën-retkikunta "Calypso" • calypso@live.fi •
Juu, mineraaliöljyn ja synteettisen ero oli se asia, mistä minuakin heti valistettiin, kun kulkimen viime syksynä menin ostamaan.
• Citroën-retkikunta "Calypso" • calypso@live.fi •
Sillä vain ihmettelen, että onko nykyöljyjen ominaisuuksissa niin hirveästi eroja, jotka selittäisivät hurjat hintaerot.
• Citroën-retkikunta "Calypso" • calypso@live.fi •
Nostetaanpa taas vanhaa ketjua. Kevätaurinkoa katsellessa rupesin miettimään kevään öljynvaihtoa ja Bilteman katalogia selatessa huomasin tällaisen: Mineraaliöljypohjainen moottoriöljy 10W-30. Hinta 14,99 e / 4 litraa, 34,99 e / 10 litraa.
1971 nelkun käyttöohjekirja sanoo: “Kaikki tunnetut voiteluainelaadut ovat sopivia. Moottori, SAE 10W/30 kautta vuoden”.
Bilteman öljy on halpaa ja speksit ohjekirjan mukaiset, mutta mitä sanotte viisaammat?
• Citroën-retkikunta "Calypso" • calypso@live.fi •
Minulla on kotivakuutus Pohjolassa ja keskittämisalennuksellakaan Pohjolan liikennevakuutus ei olisi ollut halvin. (Pohjola ei olisi antanut osakaskoakaan, auton ikäraja firmalla oli muistaakseni 15 vuotta.) Kun kuitenkin sain Ifistä liikennevakuutuksen + osakaskon vain parikymppiä kalliimmalla, en edes miettinyt mitään keskittämisiä. Ja Ifin liikennevakuutus oli vertailuni halvin.
Hinnat on kysytty 5.10.2011. Vakuutettava ajoneuvo Citroen 2cv4 vm. 1971, vakuutuksenottaja 42-vuotias mies, osoite Tampereen keskustassa, bonus-% 0:
If 212,82 (+ osakasko 89,05)
Pohjola 279,30 (hintaan laskettu keskittämisale)
Tapiola 352,47 (+ osakasko 71,97)
Fennia 568,10
Pohjantähti 678,94Sieltä ostetaan mistä halvimmalla saadaan!
• Citroën-retkikunta "Calypso" • calypso@live.fi •
@setä wrote:
Terve.
Maanantaina Pohjantähti 346,00 vuosi ilman bonuksia.
Laski ensin neljän litran moottorille, oli hieman kalliinpi!
Ei palo eikä varkautta näin vanhaan myöntäny (vm74).
Timo.Ifistä sain liikennevakuutuksen ja osakaskon (palo, hirvi, varkaus, ilkivalta) hintaan 301 euroa per vuosi ilman bonuksia.
Kun kävin läpi viisi vakuutusyhtiötä, vain kaksi (If ja Tapiola) antoi 40 vuotta vanhaan autoon osakaskon.
Ja Tampereen Pohjantähdessä 2cv4 1971 liikennevakuutukseksi laskettiin peräti 678, 94 euroa.
• Citroën-retkikunta "Calypso" • calypso@live.fi •
Parkkivalomysteeri ratkesi. Vasta nyt ehdin tarkemmin perehtyä valojen johtoihin tarkemmin ja ratkaisu oli niinkin yksinkertainen kuin sekaisin menneet johdot valokuupissa. Parkkivalon ja lähivalon johdot olivat vaihtaneet paikkaa. (Edellinen omistaja oli aikonut vaihtaa peltikuupat muovisiin, mutta olikin jättänyt peltiset paikoilleen ja kytkenyt erehdyksessä johdot väärin.)
Apuna oli netistä löytyneet kytkentäkaaviot ja kirjastosta lainattu autosähköoppikirja. Tänään kävin talvivarastolla testaamassa teoreettiset päättelyni käytännössä ja vaihdoin R2-ajovalopolttimon keskimmäiseen liittimeen tulevan johdon ja parkkivalojohdon keskenään.
Vielä tosin jäi mysteeriksi, että miksi ihmeessä joku on joskus kytkenyt toispuoleisen parkkivalon katkaisijaan pitkät ajovalot? Vaan eipä tuosta haittaakaan ole…
• Citroën-retkikunta "Calypso" • calypso@live.fi •
Kiitos vinkeistä! Pitää huomenna tutkia lampunkantoihin meneviä johtoja tarkemmin.
• Citroën-retkikunta "Calypso" • calypso@live.fi •
@Wonderi wrote:
Taisin jopa ajella kyseisen kulkimen perässä alkuillasta. Hyvin se kulki moottoritietä ylämäkeenkin!
Se en ollut minä. Yhden kerran eksyin Nokian moottoritielle ja oli meno niin hurjaa, että päätin pysyä jatkossa poissa autobahnilta…
• Citroën-retkikunta "Calypso" • calypso@live.fi •
Minä otin vakuutuksen Ifistä… hajauttaminen kannattaa! Kun ihmettelin hintojen suurta eroa, vakuutusihmiset selittivät, että joka yhtiöllä on vähän oma politiikkansa. Vakuutuksenottajan ikä ja osoite, ja myös auton merkki ja teho vaikuttaa hintaan. Maaseudun pappa maksaa Skodastaan vähemmän kuin kaupunkilainen teini Bemaristaan.
Osakaskonkin otin varuiksi, se maksoi 89 euroa. Kaikista yhtiöistä ei sitäkään saa vanhoihin autoihin ja joka yhtiöllä on oma vuosiraja.
• Citroën-retkikunta "Calypso" • calypso@live.fi •
Nostelenpa vanhaa ketjua, kun on omat kokemukset tuoreessa muistissa. Ostin sätkän kuukausi sitten ja kiersin 5 vakuutusyhtiötä hintoja kyselemässä. Halvin pelkkä liikennevakuutus oli If, 212 euroa, kallein Pohjantähti, 679 euroa!!
En ole kahteen vuosikymmeneen autoa omistanut, enkä olisi uskonut, että hinnoissa on noin laaja haitari.
• Citroën-retkikunta "Calypso" • calypso@live.fi •
Kiitos neuvoista! Kokeilin kotelosuoja-ainetta tiivisteiden alle ja hyvin pitää vettä. Viime yönä satoi ja tuuli, eikä sisälle tullut mitään.
Kosteudenpoistoniksejäkään ei tarvitse enää miettiä, kun suosiolla vuokrasin uudelle perheenjäsenelle kuivan ja lämpimän hallipaikan.
• Citroën-retkikunta "Calypso" • calypso@live.fi •
-
JulkaisijaArtikkelit
