Kirjoitetut vastaukset
-
JulkaisijaArtikkelit
-
Itse itselleni vastaten:
Kokeilin tehdä muottia siten, että levitin alkuperäisen maalin päälle öljyä, ja sitten valoin yhden muotin Eri-Keeperistä ja toisen silikonimassasta. Silikoni tarttui öljystä huolimatta maaliin kiinni. Liimamuotti irtosi aika nätisti, mutta tahmean maalin painelu tukki sen aika pian. Muotti oli myös kovasti pieni, sormenpään kokoinen.
Apu löytyi lopulta auton pesuun tarkoitetusta hyönteissienestä. Nätti kuvio syntyi, kun paineli kosteaa maalipintaa sienellä.
Ensin poistin vanhan, huonokuntoisen maalin kuumailmapuhaltimella ja lastalla. Hitsasin yhden ruostevian ja hioin pois enimmät muut ruosteet. Käsittelin koko maalattavan pinnan Metal-ready-happosinkkiaineella, joka poisti loput ruosteet. Sitten pohjamaaliksi siveltimellä pari kerrosta POR-15-maalia, hionta ja spraypullosta kerros pintaväriä, joka sai kuivua kunnolla. Sitten uusi kerros pintaväriä, minuutin kuivattelu ja kuviointi hyönteissienellä.
GAZ-cooper se hinasi minun Citroën C15-pakuni metsästä Venäjällä viime syksynä, kun C15 ryyppäsi vettä sylinteriin ja teki tenän. Suuri maa, suuret lätäköt.
Tuommoinen sen kuuluu olla vanhassa Ami 6:ssa.
Yhdyskumi huohottimen ja ilmanputsarin väliin on ollut lujassa löytää, mutta nykyään sitä taitaa saada uustuotanto-osana. Vetoakselin haitarikumikin asettuu siihen nätisti – on vain vähän hassun näköinen.
>miinuksena on raju kuviointi sisäpuolella (=syö puhki sisäkumin)
Eikös ne ole tubeless-renkaita, paitsi kaikista vanhimmat NR05:t. Sisäkumi ei kulu kun sitä ei laita ensinkään.
Tuulilasille johtavan huopaputken akun puoleinen kylki on pinnoitettu muovilla. Tällainen putki minulle oli nimittäin jostakin päätynyt, ja jokin aika sitten myin sen huutonetissä.
On se sikäli alkuperäinen, että Suomessa myydyissä 2CV:issä ja ehkä myös Ameissa oli sellainen ainakin 60-luvun alkupuolella. Tehtaan laittama osa se tuskin on: esimerkiksi Hollannin vanhus-2CV-kerhon varaosamyymälän väki ei sitä tunnista 2CV:n osaksi, vaikka he muuten tuntevat vanhusnippelit juurta jaksain.
Samoin se suomalaisille alkuperäinen vanhus-2CV:n ja -Amin pissapojan pumppu oli heille uppo-outo osa. Siis se läpinäkyvästä muovista tehty sylinteri, jossa mäntä nupista vetämällä viritetään jousta vasten, ja kun päästää irti niin vesi virtaa lasille.
Oma arveluni on, että maahantuoja asensi nämä lasinpesusysteemit.
Edelleen voi ilmoittaa seisonta-ajan vakuutusyhtiölle ja saada hyvityksen pelkästä vakuutusmaksusta.
Amin edellinen seisonta-aika päättyi juuri lokakuun viimeinen päivä. Ilmoitin nettipalvelussa uuden seisonta-ajan.
Vakuutusyhtiön (If) ihminen kirjasi uuden seisonta-ajan ja informoi seuraavaa:
“Vakuutusyhtiölle ilmoitettu seisonta-aika ei muutu liikennekäytöstä poistoksi. Mikäli haluat hyvityksen ajoneuvoverosta vakuutusmaksun lisäksi, täytyy ajoneuvolle tehdä tilapäinen liikennekäytöstä poisto.
Auton omistaja tai haltija voi tehdä rekisteri-ilmoituksen katsastustoimipaikalla 2.11.2007 alkaen.”
Minulla 2CV6 vuoti öljyä samasta paikasta eli kärkikotelon takaa. Uusi huohotin (alkuperäisvaraosa) korjasi vian.
Matti
Alkuperäinen musta maali ei varmaan ole kovin lujaa, joten jos maalata aikoo niin se pitäisi ensin saada pois. Maalipoistoaine todnäk puree.
Maaliksi voin suositella POR-15-nimistä maalia, jota saa neljää väriä, myös mustana. Se maalataan paljaalle, happokäsitellylle pellille. Happona käytetään saman tuotesarjan ainetta nimeltä Metal-Ready. Kun toimii ohjeiden mukaan, tulee tosi luja ja hyvin tarttuva maalikerros.
Jos ei maalia, niin sitten jokin massa joka pysyy iäti tahmeankosteana. Ongelmaksi voi silti muodostua se alkuperäinen maali, joka eristää pellin suoja-aineesta. Jos ja kun ruoste pääsee maalin alle, massasta ei ole paljon iloa. Näin kävi minulla uusille pohjapelleille: hyvin oli massattu, mutta massa ja alusmaali kuoriutuivat pois isoina laattoina, kun pelti ruostui maalin alla.
Yksi mahdollisuus on tuulilasin tiivisteen alla A-pilareissa olevat reiät, jotka ainakin uusimmissa kutosissa on alun perin teipattu umpeen. Jos teippi puuttuu tai on rikki, vesi pääsee tiivisteen alta pilarin sisään, sieltä tuulilasin alla olevaan koteloon ja lopuksi syliin.
Toinen vuotopaikka on konepellin saranan hitsauskohta koriin. Jos saumassa on ruostereikää, vesi menee rei’istä koteloon ja sieltä tupaan.
Koripulttien koko ainakin on ihan normaali M7 x 1.0. Vanhuksissa (50- ja 60-luvulla) näissä 7 mm pulteissa on 12 mm avainkoko, uudemmissa kulkimissa 11 mm.
5.9.2007, 14:16 vastauksena käyttäjälle: Tarvihtisin myäs kotimaankielisen omistajan oppaan!? Tulosna #140845Jos vielä annat auto- ja vuosimallitietoa, niin voisi helpommin löytyä oikeanlainen opas. Eli 2CV, Dyane, Ami, joku muu? Ja suurinpiirtein mikä vuosimalli?
Tähän tarkoitukseen kävisi Wikipedia-tyyppinen sivusto, jonne kuka tahansa voi lisätä ja täydentää artikkeleita. Silloin ei kokoaminen jäisi yhden harteille, vaan tietovarasto karttuisi vähitellen.
Wiki-systeemeissä vapaaehtoiset ylläpitäjät poistavat asiaankuulumattomat jutut. Jos sivusto on Killan sivujen suojissa, asiattomia kirjoituksia todnäk tulee hyvin vähän jos ollenkaan.
Kuvia Ami-retkestä sivulla http://www.flickr.com/photos/amiverenigingnederland/sets/72157601375409605/.
Moottoriin noin 2,5 l, vaihdelaatikkoon tasan 0,9 l.
-
JulkaisijaArtikkelit