Kirjoitetut vastaukset
-
JulkaisijaArtikkelit
-
Ok, eli ohjeeni pätee muutoin, mutta tk säädetään tuosta ylemmästä ruuvista ja seos on alempi ruuvi. Koska kyseessä on nelkku niin kuolleesta kohdasta lähempänä 2.5 kierrosta auki lienee lähempänä totuutta. Jos saat päästömittariin kiinni niin aina parempi.
Jos jostain saat suuttimia tuohon niin kannattaa vaihtaa vanhusdyanen kokoa pääsuutin, oisko ollu 155 ja tyhjäkäyntisuutinta pystyi muistaakseni pienentämään. Paransi kulkua oleellisesti nelkkuun, meni satkua ja kulutus tasainen 5.8 litraa ajotavasta riippumatta.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]elähän turhaan fiilistele sitä tankin ulkonäköä…Siellä jos on vauhtivesi ja kaikki oravaa pienemmät pesää pitäneet 40-50 vuotta niin jo on aikakin ottaa käsiin ja huuhtoa. Jo pelkästään pitkään seisonut bensa on saattanut kiteytyä sakaksi pohjalle, joka tukkii sen bensatankin anturin karkeasuodattimen aika-ajoin. Kun otat käteen sen niin hoksaat mitä viheltelen.
Hyvä keino putsata tankkia on ripustaa se mustekalakiinnityslenkeillä reijistään vaakatasoon, kipata kourallinen pieniä kiviä sisään, litra pari löpöä ja sitten siinä mustekalojen varassa vatkailee kivilöpölientä eessuntaas tankissa. Anturi pitää olla pois paikaltaan. Sen jälkeen rojut pois sisältä ja bensalla huuhtoo tankkia, kunnes tankista tulee yhtä kirkasta mitä sinne laittoi. Oikein kun haluaa palveluksen tehdä niin lorauttaa lopuksi bensatankin sisäpuoliseen maalaukseen tarkoitetut maalit sisään ja pyörittää tankkia riittävästi. Antaa kuivua, anturi paikalleen, tankki paikalleen ja kovaa ajoa. Täyttöputkeen suosittelen uutta välikumia ja RST-klemmareita. Ei tarvitse joka tankkauksen jälkeen katsella bensaniagaraa ko. paikasta.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]..oon kovasti yrittänyt kannustaa porukkaa laittamaan kuvia tänne, nyt kun tuo liittämisominaisuuskin on tässä foorumissa. Helpompi selittää ja osoittaa kohteita mitä missäkin.
Eli liitteen kuvassa on ympyröitynä muistaakseni seosruuvi (korjatkaa, jos olen väärässä, en ole yksikurkkuista säätänyt vuoden 2005 jälkeen) ja tuo toinen, mikä menee kiihdytyspumpulle. Tyhjäkäynnin tason säädät siitä ruuvista, joka vaikuttaa kaasuläpän asentoon kaasupoljin vapautettuna.
1. Tarkasta, että tyhjäkäyntisuutin ei ole tukossa, eli aukiruuvaus, silmämääräinen tarkastelu, voimakas puhallus reikiin, suutin takas.
2. Pistä käyntiin. Poista ryyppy, anna käydä tyhjäkäynnillä. Ruuvaa tyhjäkäynnin säätöruuvia kiinni päin niin kauan, että saavutat 850-900 kierroksen tason/oman tyhjäkäyntimieltymystason.
3. Ruuvaa tyhjäkäyntiseossäätöruuvia hitaasti kiinni päin niin kauan, että kone lähestulkoon kuolee ja siitä pisteestä käännät samaa ruuvia 1,5-2,5 kierrosta aukipäin. Käytännössä siis ensin tyhjäkäynti melkein tapetaan ja sen jälkeen kuulostellaan tuo yo. kierrosmäärän väliltä, kunnes se käy hyvää tyhjäkäyntiä. (Fyysisesti tapahtuma; ensin seoksen laihennus ja laihasta pisteestä tuo kierrosmäärä auki on normaalisti melko lähellä pakokaasuista mitattua tarpeeksi rikasta käyntialuetta)Se kiihdytyspumpulle menevä säätötanko määrää ajoituksen kiihdytyspumpun tekemälle lisärikastukselle. Jos se tulee liian aikaisin niin kone saattaa kaasua painaessa hökästä liikaa bensaa ja liian myöhäinen ruiskaisu saattaa tuntua nykäyksenä nopeasti kaasupoljinta painaessa. Tähän säätöön harvoin tarvitsee koskea..!
Mikäli näillä ei ongelma poistu niin seuraavat asiat saattavat olla syynä:
-sytytyksen ajoitus pielessä
-venttiilit säätämättä
-väärä bensanpinta
-nelkun suuttimet kutosen kaasarissa tai toisinpäin
-kaasarin pääakseli väljä
-laiska bensapumppu tai viallinen neulaventtiili
-imuvuoto jalassa tai imuputkien liitoksissa kansiin
-pakoputki vuotaa liitoksistaan ja laihentaa seosta.Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]Lyijynkorviketta tuo ei tarvitse. Saa sitä käyttää, mutta pakollista se ei ole. Bensatankki kannattaisi ottaa alas, huuhdella se, käydä bensatankin anturi läpi ja suojata sen ruostuvat osat, uusia letkut, varmistaa anturin kontaktit ja harkita bensalinjaston uusintaa. Itse suosin nykyisellä etanolibensa-aikakaudella kupariputkibensalinjastoa niiltä osin, kun pystyy ja muualta laadukkain letkuin.
Jos jotain muuta vinkkaisin niin älä pura liikaa kerrallaan, mieluummin käy paikka kerrallaan läpi ja ajele välissä.
Isäsi todennäköinen sätkän maalikoodi löytyy, kun selvittelet minkävuotisia kulkimia hällä on ollut. Esim. -71 todennäköisin on viininpunainen ja sen sävy löytyy helposti.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]Saatko yhtään kuvaa ko. paketista liitettyä? Tällä foorumilla ei ole nykyään enää YV vaihtoehtoa, joten jotain savumerkkivaihtoehtoa joutuu käyttämään.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]Liitekuvasta ympyröitynä kaasarin kurkkujen koot, jotka antavat osviittaa tyypistä. Vähän huonosti näen, mutta 21/24 taitaa noissa lukea? Testaappa ensimmäisenä nuolen osoittamalta pääakselilta vaijerin kiinnityspuolelta ravistella pääakselia läpän eri asennoissa; mikäli löytyy välystä ja runsaasti niin ko. kaasaria ei ehkä kannata rueta parantelemaan, sillä sitä ei kunnon säätöihin saa, mikäli on kovasti väljä.
Jos välys on pieni niin ensimmäinen lääke on tässä:
http://www.burton2cvparts.com/reconditioning-set-double-barrel-solex-carburettor-p-3960.html?cPath=499_8024_8029
Samaa sarjaa saatat saada mm. Sitroselta.Toisessa kuvassa keltaisin nuolin on näytetty kaasarin pääsuuttimien paikat, jotka joudut todennäköisesti puhaltamaan auki. Kaasarin kansi auki ja uimurikammio tyhjäksi bensasta, esim. rättiin imeyttämällä. 1. kurkun suutin, eli pääsuutin (nuoli 1.) tulee käteen avaamalla kaasarin kyljestä pultin 12 tai 13mm kannalla muistaakseni. Sen jälkeen pieni suorapäinen meisseli tuosta pultin reiästä sisään ja se kohtaa kärjellään erittäin pienen suuttimen loven. Sormivoimin aukipäin kääntöä ja ruuvisuutin lähtee aukeamaan. Terävä tulitikku, hitsauslangan pätkä tms. ja sillä onkii aukikierretyn suuttimen reiästään. Suuttimesta löytynee luvut 87.5 ja 105 välimaastosta. Tämä on kaasarin pääsuutin. Puhalla suutin ja sen kanava paineilmalla. Takaisinlaitto käänteisessä järjestyksessä.
2. kurkun suutin (nuoli 2) on helpompi, uimurikammion pohjalla ja suorapäällä lähtee auki. Siitä löytänet luvut 90 ja 120 väliltä. Irrota ja puhalla suutin ja kanava.
Muut ympyröidyt ovat kaasarin sisällä jarruilmasuuttimet/kapilaariputket/emulsioputket. Nämä päättävät ilman ja bensan seossuhteen. Niistä pitäisi löytyä merkinnät 1F1 tai 1F2 ja 2AA tai 2AB. Irrota ja puhalla suuttimet ja kanavat.
Tyhjäkäyntisuutin on kaasarin ulkopuolella 8mm kannalla. Puhalla suutin ja kanava. Jos tyhjäkäynti häviää, tämä on yleisin vikapaikka.Kaasarin kannessa on tuplakoho ja niiden keskipisteestä etäisyys metalliseen kanteen pitäisi olla tässä kaasarityypissä 18-21mm väliltä. Mitataan siis kansi seljällään työntömitalla. (Ei ole niin tarkka siitä kuin 18/26-tyypin kaasari.) Samalla tulee testata neulaventtiilin kunto puhaltamalla bensaputken liitinnippaan kannessa ja liikutellen kohoa ylös-alas. Mikäli ilmantulo ei lakkaa missään vaiheessa, on neulaventtiili sökö ja aiheuttaa kaasarin tulvimista. Mikäli neulaventtiiliä käyttävässä alumiinilipareessa on kuoppa, bensanpinnan korkeus vaihtelee holtittomasti.
Josko näillä alkuun? 🙂
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]Hieno ajatus! Kysele rohkeasti täältä foorumilta jos ja kun jotain teknistä apua tarvitset…tai osia. Valokuvien liittäminen edesauttaa myös kommunikointia, mikäli jonkun osan funktio tai nimi on epäselvä.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]Jatketaan videoilla:
http://s165.photobucket.com/user/Akaile/media/Huoh.mp4.html?sort=3&o=56
Vanhaa kuvaämpäriäni pöyhien löysin yo. videon. Kyseessä on huohotin, joka toimi vain osittain. Sisuskumit uudistamalla tilanne oli täysin toinen, mutta siitä ei valitettavasti ole vertailuksi videota. Kyllä, kierroksia nostaessa paine lisääntyy kammiossa hetkellisesti ja nestepinta painuu alaspäin. Se ei kuitenkaan ehjällä huohottimella painu yhtä alas kuin omassa videossani. Sellaisenkin rikkinäisen huohottimen olen nähnyt, että edes tyhjäkäynnillä ei ollut alipainetta ja kuplia tuli testinesteeseen. (=ylipaine kampikammiossa = ajaa öljyä koneesta ulos ns. pienimmän riesan tietä)Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]Väännetääs nyt rautalangasta:
Morjens
Testasin tänään huohottimen kunnon kulkimesta .
Lopputulos oli että hydrauliöljypylväs nousi letkussa tyhjäkäynnillä noin 10 cm alkutilanteeseen (moottori ei käynnissä) nähden. Kun nostin kierroksia koneessa niin pylväs painui alaspäin lähelle alkutilannetta.Onko Huohotin kunnossa vai rikki ?
-Hannu-
Jos nosto on tyhjäkäynnillä 10cm ja kierroksia nostaessa tilanne menee nollaan, kuten tuossa on selkeästi kirjoitettu, niin huohotin ei ole kunnossa. Ehjä huohotin pitää kierroksillakin selkeää alipainetta, pieni viive siinä toki on, kun kaasuttelee, mutta alipaine on ja pysyy. Sen ei kuulu painua nollaan tai lähes nollaan, vaan patsasta on ihan selkeästi. Senttimäärää en erittele, koska nämä ovat yksilöitä ja männän halkaisijakin vaikuttanee…
Se mitä Wiki sanoo huohottajasta ei minua juuri liikuta. Sätkän kampikammioon on huohottaja suunniteltu alunalkaenkin pitämään alipainetta, siitä kertoo jo pelkästään nokka-akselin tiivistystapa, eli vastakierre läpiviennissä. Tämä tiivistys toimii maailman tappiin, kunhan huohotin on kunnossa.
Vuoto loodan ja koneen välistä tulee todennäköisimmin kampiakselin takastefasta, mutta se saattaa loppua huohottajan korjauksella. Tilanne kärkikotelollakin kertoo paljon; jos on öljyä ympäriinsä niin sitä selkeämmin ongelma on juuri siellä huohottajalla. Tämän parempaan diagnoosiin en näkemättä pysty.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]Jos tyhjäkäynniltä kierroksille siirryttäessä nestepatsas romahtaa tai jopa tulee kuplia testinesteeseen, ei huohottaja toimi oikein. Huohottajan tehtävä on pitää alipaine kampikammiossa ja alipaine aiheuttaa testiletkussa patsaan nousua, eikä laskua.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]Täällä oli juttua näistä:
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]Ainakin iPhonella pelaa
Tosi fantsuu, mites Android, Chrome, Firefox, Internjet Exploder…
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]“Search results for: pulverimaalaus
Nothing Found
Sorry, no posts matched your criteria. Please try another search ”Ja aivan 100-varmasti olen aiheesta kirjoittanut. Ts. haku ei toimi, taaskaan.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]SKF:t saapuivat perille. Jälkimmäisen kuvan tarrasta saattaa päästä käsiksi vetareiden alkulähteeseen, mikäli haluaa kehitellä esim. kimppatilausta isommalle satsille. Tämä siksi, että jäisi tuo yksi välikäsi pois ketjusta, sillä ovat näköjään tilanneet ranskasta nuo.
Pienenä muistutuksena, että uusio-osien tuotanto ja laatu pysyy kohdallaan silloin, kun on kysyntää. Tällä varmistamme saatavuuden tulevaisuudessakin. SKF-vetarit lienevät alkuperäisvetareille ainakin läheistä sukua? Ainakin yksityiskohdat siihen viittaisi verrattuna esim. Burtonin omaan tuotteeseen.Linkki isompaan kuvaan: http://sitikka.kuvat.fi/kuvat/Sekavata%20tavarata/20160629_184531.jpg/_full.jpg
(Copy-paste osoitteelle, tämä helevatan pohja ei näytä tottelevan linkkiä ei sitten millään)Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]Siitä Dyane jollekin…
Ihmeen suorapeltinen, eikä edes läpilahon oloinen, vaikka ulkoasu muuten onkin patinoitunut. -73-75 veikkaisin. Tuo kannattaa ostaa pois jo pelkästään kuvissa vilahtavien rosteristen kerskapuskureiden vuoksi 😉
Edit: Tarkemmin ajateltuna, jos joku ostaa tuon osiksi niin tarjoan näillä puheilla 80e ovet, takaluukku, konepelti ja toiset 80e noista puskureista. Takapuskuri on vaurioitunut, mutta se ei ole ongelma. Eli mahdollinen huutaja voi jo tässä vaiheessa laskea hintaansa 160e saatavia. Itse en viitsi huutaa ja hakea tätä kokonaisena, sillä aika on yksinkertaisesti kortilla. Toisekseen, olen huono myymään kulkimia eteenpäin 😀
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B] -
JulkaisijaArtikkelit