Kirjoitetut vastaukset
-
JulkaisijaArtikkelit
-
Siinä kahvan varrella taitaa olla muoviprikka, jota ovipaneelia kohti painamalla saa näkyviin akselilla majailevan tappisokan. Se tappi lyödään sopivalla tuurnalla läpi ja sen jälkeen kahva lähtee käteen ja ovipahvin saa pois uristaan. Otan kuvia avuksi, ellei tällä aukene?
Nm. loppuiko ikkunahissin toiminta? Se kelkka on rosteria, joten ainakaan se ei ole sökö 😀
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]Lisää rööriä:
Ja sinne se hukkui:
Tuli muuten jälleen tiskipöytää hyödynnettyä, kun tarvitsin yhden rosterisen kannattimen takaputkelle 😀Ei juuri edes irvistele takapuskurin alta:
Tavoitteeseen pääsin siinä mielessä, että nyt tyhjäkäynti ja pääkäyttöalue on mukavan matalaa bassoa. 3000-4000 rpm tienoolla “pieree rosteria”, kuten ao. videolla kuuluu, mutta enää se ei häiritse ajaessa. Kabiinin äänitaso on maltillisempi kuin alkuperäisellä putkistolla. (Kannattaa muuten katsoa nämä kaksi viimeisintä videota kuulokkeilla tai isompien stereoiden läpi, jotta saa vähän käsitystä miltä tuo oikeasti kuulostaa…)
Tällä videolla kuuluu myös vihje siitä, mitä pitäisi seuraavaksi käydä läpi 😀Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]Ajovalojen telineen otin irti jossain vaiheessa kun se tuntui olevan koko ajan edessä ja nyt en löydä enää sen pultteja. Millä ihmeen pulteilla se edes on kiinni ja kiinnittyikös se siihen puskurin rautaan? Myöskin mietityttää että mihin tuon ison jousen tulisi kiinnittyä Solex 18/26 kaasarissa. Siis sen jousen jonka toinen pää kiinnittyy arvioni mukaan tuulettimen ilmanohjainkehikkoon. Epäilen että se ei välttämättä ole ollut oikealla paikalla alunperinkään. Haluaisiko joku sivistää minua kuvan kera?
Valopukki on M7 pulteilla kiinni rungossa, puskurin kannattimien päällä. M7, M9, M11x1.25(muistinko oikein?) ovat Citroen-kokoja, joihin joudut tutustumaan näiden vehkeiden kanssa.
Tuulipeltiin tuleva jousi tulee samalle akselille, johon kaasuvaijerin pää tulee. On siis kaasupolkimen palautinjousi…edellyttäen, että siinä on vaijerikäyttöinen kaasupedaali, eikä a la kyläseppä? Tuota jousta ei muuten kannata pitää jännityksessä “nollatilassa”, eli väliin kannattaa laittaa esim. keskikokoinen musta nippuside, jolla jousen voi “kalibroida” pysymään jännittämättömänä silloin, kun kuljin on tyhjäkäynnillä. Tämä keventää poljintuntumaa, eli pitkillä matkoilla ei tule kaasujalka kipeäksi ja samalla kaasarin pääakselille ei tule yhtä kovaa jatkuvaa vääntöä, joka ajanmittaan väljistää kaasarin.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]Tuota kierroslukumittaria kun olen tässä nyt mielenpäällä pyöritellyt niin sellainen muistui keväältä mieleen, että kerran se näytti jo hetken aikaa täysin levottomia ja eli ihan omaa elämäänsä. Tämä saattaa olla ensimmäinen varoitusmerkki tältä ei-niin-laadukkaalta -mittarilta. Harmillista, sillä Dyanessa vastaava kapistus on toiminut moitteetta jo nelisen vuotta. 🙁
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]Dodii koeajo heitetty. Kaikki vaihteet toimii hiljaisesti ja välitykset ovat mukavan pitkät. Lisääntyneen väännön vuoksi kolmosella pystyy kruisailemaan taajama-alueilla mukavasti sen kummemmin vaihteita sohlaamatta. 2-3 synkroihin en ole tyytyväinen, mutta täytyy vielä kokeilla toisella öljyllä. Melu on aivan karmea ja pakoputkikauppaan kulkee matkani tänään.
Ennen koeajoa oli pienoinen episodi, koska jo projektia aloittaessa talliin ajaessa kuljin ei lähtenyt enää muutaman viikon seisonnan jälkeen käyntiin. Ei millään. Ohitin tuolloin syttyboksin, eli kärkien konkka takaisin käyttöön (tämä onnistuu yhdistämällä kaksi johtoa, jotka tulevat tuulipellistä ulos, sokeripalalla kondensaattorissa) ja alkuperäisten johtojen kytkentä puolaan. Sillä läksi. Olin murheissani, että näinkö tosiaan on ensimmäinen Velleman pimentynyt kastumatta tms. Tätä eilen ratkaistessani purin Dyanesta varajärjestelmän pois, eli siitä toinen Velleman nokille. Ja ei, sama tulos, ei käynnisty. Samalla kuitenkin huomasin, että startatessa volttimittarin viisari nyki omituisesti. Ainut yhteys, joka tuolla pystyisi olemaan puolaan on tavallaan kierroslukumittarin kautta. Kierroslukumittarin johto irti ja heti lähti! Edellisen Vellemanin palautus ja silläkin käy!
Ts. Bilteman kierroslukumittari mennyt rikki ja purki jostain syystä kipinän ilmeisesti maihin ja siksi ei inahtanutkaan. Sytkäboksi edelleen ehjä, onneksi.
Vetoakseleiksi vaihdoin alapäähän saksasta tulleet uudet SKF:ät ja väljemmän yläpään tilalle Niemen Sepolta (Kiitos!) tulleen käytetyn, johon vaihdoin uudet rasvat ja suojakumin.
Aina se tavallaan yllättää, että sen minkä nopeasti purkaa atomeiksi ottaa sitten huolella kasatessa moninkertaisen ajan 😀 Ei se mitään, sillä mukava on ollut jälleen harrastaa ja kylkiäisinä tulee lisää luottamusta kulkimeen, kun tietää käyneensä jonkun paikan läpi.. vrt. jumittelevat etujarrut.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]Tähtisädetikuilla tuli räiskittyä parit saumat ja putkistolle tein uudet kannattimet. Huomasin myös, että kuskinpuolen alasmenoputki menee niin läheltä kokoojaputken ulostuloa, että nämä kaksi saisi heftattua yhteen. Näin tein ja nyt kovasti toivon, että tuo tuo sen riittävän tuen ulostuloputkelle ja mainitsemani jousto ei väsyttäisi murtumaa putkistoon.
Rottavehkeeseen ihan hassut saundit, mutta omaan matkailukäyttöön todennäköisesti liian äänekkäät. Tänään olisi pyrkimys koeajoon, jonka jälkeen tiedän enemmän.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]Imupakosarjan osalta täytyy sanoa, että siihen ei kannata käyttää tuota maalia jota käytin. Se on muistaakseni jotain kokeiltua kuumankestävää alu/rosteripinnoitetta, mutta se ei kestä edes tavallista jarrucleaneriä. Aivan hirveän näköinen jo nyt. Pakoputkikääröjen alta se oli hävinnyt kokonaan.
Parempaan tulokseen olen päässyt tavallisella +600 ast. kuumankestomattamustalla.Y-putkiston laitoin useammasta syystä:
-Ensimmäinen äänenvaimentaja on parsittu jo kertaalleen kasaan.
-Se helisi sisältä, eli joku vaimennusrakenne lähtenyt liikkumaan.
-Se oli ruostuvaa materiaalia.
-Se oli epäsymmetrinen, joka kiusaa virtauksia ala- ja yläväännön osalta.
-Se toimii osittaisena rumpukotelona konehuoneessa.
Tarkentaen kerrottuna, mulla on ollut molemmissa aiemmissa sätkissä Y-putkisto, joten sen suomat edut ovat entuudestaan tuttuja. Miinuspuolena on alkuperäisten saundien häviäminen varsinkin materiaalin ollessa rosteria, ja mahdollinen seosten säätötarve venttiilipalon välttämiseksi täydellä kaasulla. Äänenvaimennuksen kun hoitaa muilla vaimentajilla kuntoon niin kabiinin tietyt taajuudet vähenevät jalkatilasta, kun siellä ei ole sitä poikittaispönttöä seinän takana pöpisemässä.Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]Kerkesin Basbarduun kommentin lukaista, ennenkö otit siitä pätkän pois, joten siihen vastaten; joo, ei se hylsy ollut onkimisen arvoinen, joten täräytin käyntiin ja ensimmäisellä polkasulla lentorata lakipisteestä laskeutumisalueelle, eli rätin päälle onnistui kuin elokuvissa 😀
Lootaan lorautettu uudet öljyt, sähköt kytketty, valopukki pultattu, nopeusmittarin vaijeri ujutettu holeensa (btw. vihaan tuota hommaa), kytkinvaijeri kytketty päistään ja alustavasti säädetty, jarruja ilmattu pariin otteeseen, ilmanputsari paikoilleen ja sitten ajelinkin pihatiellä muutaman testilenkin. Meinas tulla tenkkapoo kauemapana pihamaasta, kun ei mennyt pakki päälle, vaihdetanko ei vaan yltänyt perille. Onneksi sätkä on kevyt työntää ja sain käännöksen tehtyä. Syynä tuohon oli vaihdekepin väärä kulma vaihdeaskin kannessa. Sitä säätämällä sai kaikki vaihteet menemään sisään, mutta sen huomasin, että tällä askilla ja kutosen askinkannella vaihdekepin liikkeet ovat lyhyemmät kuin normisätkässä. Myöskään kepakon sisäpuolinen vapaa-vaihteen pyällys ei osu enää liukuputken reunaan.
Toistaiseksi valtakunnassa kaikki hyvin. Ykkönen ja kakkonen selvästi hiljaisemmat kuin edellisessä lootassa tahi loppupään kutosaskeissa ylipäätään. Kolmosellakin kerkesin ajamaan testipätkällä ja sekään ei yllättäviä ääniä antanut. Nelonen toki vielä testaamatta…
Äänimaailma oli karu! Pelkkä alkuperäinen keskivaimentaja paikoillaan ja kun kaasua runttaa niin se pilli viheltää 😀
Pikkuisen tässä Burtonin versiossa epäilyttää tuo ulostuloputken jousto muun y-putken suhteen. Vähän sellainen tunne jo tässä vaiheessa, että putki tulee väsytyksen seurauksena repeämään..aika näyttää. Huonoa tässä putkessa on istuvuuden osalta se, että pelkääjän puolen käyrä menee erittäin läheltä runkopalkkia. Tämä voi joskus koneen hötköttäessä kolista.
Tänään olisi vuorossa tuon muun putkiston hitsailua. Erittäin todennäköisesti joudun taakse vielä toisen vaimentajan laittamaan, sen kertoi jo eiliset testailut.
Käsijarrun säätö oli suorastaan ihanaa, verrattuna alkuperäiseen. Jos joku ihmettelee näitä värivalintoja niin syitä on kaksi: 1. oli noita värejä hyllyssä 😀 2. erottuupahan paremmin pimeässä likaisessa konehuoneessa könytessä. Ts. mitään ruotsin piilomainontaa en tässä (tietoisesti) harrasta.Vielä olisi uusien vetoakseleiden vaihto, uusien takaiskareiden asennus (lainasin toiseen kulkimeen katsastuksen vuoksi), pakoputki, lambda-anturi, FMI, laturiaskartelua…jne jne.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]Takapään laakerit kirrattu, kansi avattu ja todettu 2/3 synkan olevan ihmeen alkuperäisessä asussa. Arvioitu vähäinen kilometrimäärä pitänee paikkansa. Sisällä ei ole käyty, eli kaikki varmistukset alkuperäisiä yms.. Tai siis oli, löin toki lisää varmistuksia sinne minne pitääkin. Kansi vaihdettu kutosen vastaavaan, eli nyt kepakkokin seisoo ylväänä oikeassa asennossa. Pari litraa löpöä sisään ja porakoneella pyörittelyä:
Kävin kaikki vaihteet läpi ja sen jälkeen löpöt ulos. Äkkiä se värjääntyy punaisesta täysin mustaksi 😀Sen jälkeen kokosin jarrusatulat uusin tiivistein, maalattuine osineen, GS:n käsijarrunsäätöpalikat, uudet jarrulevyt ja palat, RST-jarruputket…ainiin ja noista satuloista: Monesti on sanottu, että satuloiden alle tulee ne ohuet liuskat loodaa vasten ja “kun ne on siellä olleet niin laita ne sinne takaisin!”. Tätä kasin lootaa purkaessa huomasin, että se lisu löytyi vain toisen satulan alta. Se oli kumma löytö, sillä tämä on räpeltämätön loota. Tämä jäi vaivaamaan kk sitten ja nyt uudet levyt laitettuani aloin mittaamaan asiaa. Pp levyyn oli satulan kiinnityspinnasta millin enemmän matkaa kuin kuskinpuolella. Käsiin löytyneet lisut olivat vahvuudeltaan 0.5mm ja 0.25mm. Aha! Näillä lisuilla siis on tehtaalla passattu satula keskelle levyä riippuen lootan lohkon, satulan, ja jarrulevyn mitoitusten sen päiväisistä tarkkuuksista.
No, tästä lähdin poistamaan sitä millin eroa lisäämällä pelkääjän puolelle kaksi 0.5mm fylliä. Ja kyllä, nyt levy oli täsmälleen keskellä jarrusatulaa. Kuskinpuolen laitoin eka ilman lisua, mutta siitä huomasin eroa raossa levyyn nähden toispuoleisesti, joten lisäsin jäljellä olevan 0.25mm lisun sinne. Sehän asettui ja istui juuri näin, NAM.
Tämän jälkeen oli aika ponnistaa jälleen kone nokille ja vähän se hirvitti takaraivossa 🙁 Vuosi sitten tappelin melkein tunnin ennenkö kone lumpsahti paikalleen…Joskus se koettelee, vaikka kuinka tekee oppikirjan mukaan kytkimen keskityksen yms. yms. Noh, tällä kertaa kone hujahti paikoileen kertanostolla ja sekös mua vasta hirvittää! Ei nimittäin pitäisi maalata piruja seinälle, mutta kun kone meni näin hienosti paikalleen niin mua vähän pelottaa, että toi aski ei oo laakereiltaan kunnossa…Sen kuulee koeajolla sitten 8)
Lämppärit hollilleen ja uutta y-putkea Burtonin klemmarein paikoilleen. Ei kehtaisi tunnustaa, mutta hommat loppui eiliseltä siihen, kun olin jälkikiristämässä klemmareita ja jotenkin 11mm hylsy irtosi räikästä kuskinpuolen taaempaa klemmaria kirratessa. Kilaus vain kuului ja samalla hetkellä tiesin mitä juuri tapahtui. Juu-u, kun se “äänenvaimentajasta” lähtevä ensimmäinen käyrä ei ole paikallaan niin siinähän joku 35mm tyhjä aukko yli 4 neliömetrin vapaata pinta-alaa vastaan. “Sunnuntaityöstä puolet menee pirulle”-sanoo vanha kansa…Ja sinnehän se hylsy sukelsi y-putkiston pohjalle ja sen verran otti henkisesti koville päivän urakoinnin päätteeksi, etten jaksanut sitä sieltä onkia.
Älä tee tänään sitä minkä voit lykätä huomiselle….Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]Nyt kun tässä on kuukausi säntäilty muissa asioissa niin alkoi olla aika lyödä paukkuja tähänkin palapeliin.
Irrotin vetarinlaipat ja…:
..oleelliset tiivisteet vaihdettu. Loota ei monesta kohtaa vuoda yleisesti ottaen, mutta nuo ovat ilkeitä vaihtaa paikallaan, kun joutuu jarrut yms. purkamaan edestä pois.Kuten edellisessä postauksessa mainitsin, yksi jarrumäntä tuntui olevan jumissa:
Männän pinta menee ihan huolella rikki, kun pala jää kantamaan ja mäntä ottaa vähän lämpöä.Erikoisinta oli, että kolmesta muustakin männästä löysin pyörähdysakselisia naarmuja, jotka Murphyn lain mukaan olisivat alkaneet tihkumaan uusillakin o-renkailla:
Yhteensä kahdeksan muuta satulaa jouduin purkamaan ennenkö löysin hyviä mäntiä 4kpl. Joukossa oli aika hurjiakin tapauksia, kuten tämä yksi, jolla oli ajettu ilman jarrupalaa:
Vinkkinä muuten, että ei-totaalisen-jumissa olevat jarrumännät lähtee irti helposti, kun laittaa satulanpuolikkaan viilapenkkiin siten, että esimerkiksi vanhan jarrupalan puristaa sitä satuloiden jarrunestekanavapintaa vasten ja puhaltaa jotakuinkin 8baria ilmaa jarruputken reiästä sisään. Mäntää vasten kannattaa laittaa rättituppo, sillä mäntä ja sisällä olevat nesteet poksahtavat ulos melkolailla vauhdikkaasti. Jos tällä keinolla ei lähde niin toinen vaihtoehto on laittaa rasvanippa jarruputkiliitosreikään ja rasvaprässillä puristaa männän ulos. Jälkimmäinen tapa aiheuttaa siivoamista enemmän…
Järkyttävä määrä nippeleitä tuli pestyä löpöllä ja Pinelinellä jarruihin liittyen ja sen jälkeen pääsi takaisin lootan kimppuun:
Aika perinteisiä hidasteita 😀Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]Tärkeintä tuossa öljyssä on tuo API-GL4 merkintä, kun GL5 sisältää yleensä punametalleja syövyttäviä ainesosia. Red Line MT90 on hyvä öljy nelkkuihin ja kutosiin, wanhuksista olen kuullut vastaväitteitä.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]Viittauksia Delco Remy-valmistajaan löydän ja näitä taas on paljon GM ja aasialaisissa tuotteissa. Nyt vain pitäisi löytää tarkempi malli 9 hampaalla, samalla kiinnityksellä ja etupäästä katsoen vastapäivään pyörivällä liikkeellä…?
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]Keskititkö nuo jarrukengät mittaamalla tai jollain omatekoisella työkalulla? Ei muuten, mutta poljinliikkeestä voi tulla levoton/kuluneisuudesta ja jarruarvoista epätasaiset, ellei kengät hankaaa rumpua tasaisesti koko pinta-alaltaan.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]Saako tuota huohotinta muuten irti mitenkään jos kaasari on paikallaan?
Saa, mutta hankalahko se on laittaa takaisin. Kannattaa liimata paperitiiviste huohottajan jalkaan kiinni ennenkö lähtee pujottelemaan takaisin, eikä kannata myöskään unohtaa laturin kiinnitysrautaa vasemman pultin alta.. Alumiinia kun on lohko niin kiristäminen varovasti ja järjellisiä momentteja käyttäen.
Nyt kun tuo kaasari on irti niin suosittelen osille ja kaasarille ultraäänipesua. Kaasarin sisäisissä kanavissa on monesti mähnää ja ultraäänipesu saattaa saada sen irtoamaan.
Bensanpinnan korkeutta säädetään siitä kohon alumiinilipareesta, joka neulaventtiiliä painelee, eli varovaa taittelua ja mittailua suuntaan jos toiseen.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]Ostoslista tiivisteiden osalta:
http://www.burton2cvparts.com/fuel-tank-sender-unit-rubber-gasket-p-3964.html?cPath=499_8024_8030
http://www.burton2cvparts.com/rubber-sleeve-for-fuel-filler-neck-metal-tank-p-3946.html?cPath=499_8024_8030
2 x http://www.burton2cvparts.com/hoseclamp-%C3%83%C2%985070mm-stainless-steel-p-5664.html?cPath=499_8087_8093Muut osat lienee hyödynnettävissä. Pulteille voi ruiskia jo ennakkoon WD-40:iä. Anturin kolme ruuvia saattoi olla ihan vakio M4 kierteellä, joten niihin kannattaa vaihtaa RST-pultit tilalle. Voi nimittäin olla, että anturia irrottaessa ne nykyiset menevät pilalle, joten anturin tarvittavat jatkotoimenpiteet helpottuvat huomattavasti vuosienkin päähän, kun viljelee näitä happamoitumattomia osia. (Esim. karkeasuodattimen tukkeutuminen tienpäällä, huoltoluukun kautta saa anturin käteen, mikäli nuo kolme ruuvia lähtevät helpolla auki. Vanhat nyljetyt ruuvit saat auki tarvittaessa poraamalla varovasti kannat irti ja anturin ja tiivisteen poistamisen jälkeen jäljellä on kierrenysää sen verran, että tongeilla saa jämät pyöriteltyä pois)
Takapenkin alla on tuossa vuosimallissa huoltoluukku, jonka kautta pääset irrottamaan bensaletkun ja anturin sähköpiuhat.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B] -
JulkaisijaArtikkelit