Kirjoitetut vastaukset
-
JulkaisijaArtikkelit
-
Männät ja turboputki joissakin tapauksissa. Tuulipellissä ei ole paikkoja suojaverkolle vaan siinä on sellainen kaulus kumista.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]Pahus kun en tiänny 🙁 Mutta katsellaan.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]@MikaVeee wrote:
Ihanaa, ootan että joku jo vetää herneen nenäänsä ja soittaaa suutansa. Antakaa palaa ! Olen käsitellyt satoja autoja, kuulunut erilaisiin ja erimerkkisiin autokerhoihin, mutta missään muualla vittuilu ei ole ollut niin herkässä kuin täällä, rättäreiden seassa. En ymmärrä miksi, mutta näin asiat ovat. “kiltahenkeä”..ehkä se on sitä että kuka vitttuilee toisellle parhaiten ?
Häh, ny en ymmärrä? Kirjoitin ihan asiallisen vastineen teidän molempien happos/rosteri-keskusteluun. Sätkiä on rosteroitu suomessa jo ainakin 80-luvulta lähtien ja edelleen tuntuu olevan tiukassa käsitykset, ettei ko. muutokset kestä. Sitä ainoastaan halusin selventää. Kuumasinkitys on myöskin erittäin hyvä tapa, mutta kotipajaoloissa käsinkoskettelematon metodi prosessiluontoisuudesta johtuen.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]Nämä RPekan ja Mikan lausunnot ovat totta, mutta käytännössä myös hieman epätotta. Mustanraudan ja rosterin/hapokkaan sähkökemiallinen keskenäinen kanssakäyminen on totta, mutta tilanteissa, joita kohtaamme sätkän kohdalla, ajoittain jopa epäoleellisen tärkeitä. Purin joitakin vuosia sitten Tiinan, jossa oli haponkestävät kynnyskotelot, ovien alareunat yms. yms. Pohjapellit olivat mustaa 0.7mm suoraa peltiä ja kaikki tukikehikot mustaa 20x20mm RHS palkkia. Kyseinen kuljin oli 16 vuotta putkeen ympärivuotisessa ajossa, pitkiä kausia taivasalla ulkosäilytyksessä ja lähestulkoon “tehtaasta” lähtien siinä asussaan, johon se oli rakennettu. Ts. mittavia maalaus/ruostesuojauskorjauksia kyseiseen kulkimeen ei sittemmin tehty. Tuo kuljin lahosi pahiten normaaleista Tiinan ongelmakohdista, eli etujalkatilan lattioista, takalokasuojista, takakontin pohjasta yms. ja mustaa peltiä tuntui säästyvän vähäisiä määriä hapokkaan läsnäolosta riippumatta. Eli lahoamisnopeus oli täysin vakio myös sellaisissa kohdissa, joista se oli yhteenhitsattu mustan pellin kanssa.
Oleellista on suolaveden vaikutus tähän sähkökemialliseen reaktioon. Kuivissa oloissa se hapokas ei sitä mustaa rautaa lähde syömällä syömään, mutta ollessaan paljaana (molemmat pinnat siis, hapokas/rosteri ja musta) sähkökemiallinen vaikutus on varmastikkin nopeampaa. Tässä tapauksessa kuitenkin kaikki pinnat olivat moneen kertaan huolella maalattuja ja öljymassaseoksella suojattuja. Suojakerroksen kestäessä ei siis tuota nopeaa hajoamista tapahdu.
Nyt herää sitten kysymys, että mitä hyötyä on hapokasliitoksista, jos ne pitää olla yhtälailla suojattuja kuin mustankin raudan kanssa pelatessa? No ainakin itse mielelläni käytän happosta sellaisissa kohteissa, joissa metallipinta joutuu jatkuvan kivisateen alle (pakoputkistot) ja myös sellaisissa paikoissa, joissa maalaus ei suojaa rakennetta “eläväisyydestä johtuen” (pultit). Eli tuossakin tiinassa ovet olisivat hävinneet iäisyyteen jo aikoja sitten Dyanen typerän ovirakenteen vuoksi, mutta happoset alareunat ottivat vastaan pikkukivet ja suolaveden sen verran tehokkaasti, ettei yläosaatkaan lahonneet alaosien hävitessä. (Ettei nyt taas haukuta Tiinaa aiheetta niin selitettäköön tuo rakenne: ovi jää kynnyskotelon/karmin yli sen verran näkyviin, että eturenkailta lentävät kivet rikkovat ovien alareunojen maalipinnan ja lahoaminen lähtee tuolta liikkeelle..Jos olisivat syvemmällä karmissa niin näin ei kävisi)
JOTEN jos kyse on ns. “kesäkamppeista” niin aivan hyvällä omatunnolla voi viljellä hapokkaita osia kulkimia koristamaan. 20v menee niin että heilahtaa, eikä tartte ruostumista murehtia. Talvikamppeissa sama homma, mutta rasvan ja maalin kanssa saa olla tarkempana 🙂
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]Remiere tarvitsee myös yhden mustan pyyhkijöiden pyöritysvipstaakin, eikä pyyhkijöiden läpivientipulttimutteritkaan pahitteeksi olisi.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]Eilen kajautettiin Luulajasta 7 tuntiin Jämsään ja siinä vaiheessa rupes tuntuun, että on tässä taas ihan tarpeeks tietä nähty. Nyt kotona Epsoossa. Su-su 3300km näinkin lähellä kotikontuja, joten on se jälleen uskottava suomineidon pitkään pituuteen 😆 Kaikin puolin onnistunut reissu.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]Holkki menee ruuvipenkissä puristaen. Ja rasvaa asentaessa niin ei hajoa uudestaan.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]Vanha animaatiosarjan sanalasku totesi aikoinaan, että tyhmyydestä sakotetaan. Näin kävi tälläkin kertaa. Eli tyhmänä en varannut etukäteen Uumaja-Vaasa botskia, joten huomenna tämä reissukunta taivaltaa sitten Tornion kautta kotiin. Ihan ei taida viitsiä reipasta 800km huomiselle ottaa, joten katkaisemme matkan keski-suomen korville…
Nordkapista vielä sen verran, että vasta eilen tarkistin tililtä mitä viikingit olivat veloittaneet sisäänpääsystä…65e! 65e siitä, että pääse sisään alueelle maksamaan kaikesta muustakin norjalaisia hintoja 😀 Nooh, eipä sinne taida liian usein asiaa olla, joten menköön… Positiivista oli, ettei tunneleista yms. teistä tarvinut maksaa mitään, kun ennenhän nekin olivat maksullisia.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]Pysyy. Leviää hiukka sivuttaissuunnassa, mutta osuu ja uppoaa. 140mm ja 135mm välillä on aika mitätön ero.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]Juu Sitroselta löytyi uusi, mutta voin ottaa tämän huostaani seuraavaa katkeamista odottamaan 😆
Laita yv:nä hintapyyntöä ja mahdollista toimitustapaa niin ostan pois kuleksimasta.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]Tänään istuskelimme Luulajan vanhassa kaupungissa kyytiä odottamassa ja mitäpä sieltä nurkan takaa pihaan kiisi:
Tuli vähän sellainen “ympäri mennään yhteen tullaan”-fiilis, sillä samaiseen ranskalaisryhmään tuli siellä norjan rajalla törmättyä. (Seuraakohan ne meitä 😯 😉 )
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]Huonot kynnyskotelon kierreosat pystyy vetämään rälläkällä kynnyskotelon tasalle, poraamaan keskelle vanhaa pulttia pienen ohjurireiän, jatkaamaan siitä isommalla poralla ja sitten vaikka happonen M12 pultti kynnyskotelosta läpi. Sisäpuolelle muutamasta kohtaa knööli kantaan hitsaten ja johan pysyy.. Ja aukeaa.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]Puol kasilta illalla tämä retkue saapui Luulajaan katon alle yöpymään. Tie Pajalasta etelään on surkeassa kuosissa ja väliin mahtui myös erittäin huonosti organisoituja tietöitä.. Mutta josko täällä muutaman päivän rauhottuisi.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]Enontekiössä ruokatauolla ja sitten kohti ruotsia. Aamulla piti vähän vetarien kruunumuttereita kiristää, kun rupes vuoristossa ottamaan vanne massaiskariin mutkissa…
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]60km Säpinöistä alkoi etupää kolisemaan niin maan pirusti ja kp vilkku ei sanonut inaustakaan. Iskareiden laippojen pultit olivat löystyneet ja mittarinvaijeria vaihtaessa yksi vilkunjohto lähtenyt liitoksestaan. Siinä toistaiseksi suurimmat tekniset murheet, muuten on menty oireettomasti. Ainiin ja päävirtasulake vaihtuu kyllä lattamalliseksi kunhan täältä kotiudun. 😆
Olemme edelleen täällä Nordkapissa, sillä alueella on onneksemme ilmainen wlan. Sillä on hyvä kuluttaa aikaa, mikäli sadekuuro yllättää, niin kuin kävi nytkin. Tullessa paistoi aurinko ja kerkisi ottamaan tärkeimmät valokuvat. Paikka vetää aivan maisemattomaksi sateen tai sumun yllättäessä. Ts. kallista sisäänpääsyä ei kannata maksaa pelkän rautapallon takia, vaan kannattaa tähdätä lähialueilla saapumistaan säätilasta riippuen. Muuten puitteet ovat hienot ja monenlaista nähtävää riittää useammaksi tunniksi.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B] -
JulkaisijaArtikkelit