Tämä aihe sisältää 19 vastaukset, 4 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi Akaile Akaile 13.2.2018 klo 19:02.

Esillä 5 viestiä, 16 - 20 (kaikkiaan 20)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #229845
    Akaile
    Akaile
    Osallistuja

    Paineilma teki tehtävänsä ja taas mennään. Luulen löytäneeni tyhjäkäyntisuuttimen ylärajan ja seuraavaksi pitäisi haeskella urakalla vielä ykköskurkkua kohdalleen.

    Espoo-Ke-Su
    Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77

    #229869
    Akaile
    Akaile
    Osallistuja

    Mikä siinä on niin vaikeaa?
    Viimeistään tällä sivulla joku jo varmasti miettii mikä voi olla niin työlästä oikeiden suuttimien hakemisessa varsinkin, kun kabiinissa mittari näyttää seosta? Katsokaas, kun siinä on niin monta muuttujaa ja ne ovat vieläpä keskenään sidoksissa toisiinsa. Käytännössä 7 suutinta, jotka voi arpoa lukemattomiin eri kombinaatioihin, eikä muuttuneet kurkkukootkaan helpota asiaa. Isolla kaasulla toimimaan saanti ei ole temppu eikä mikään, bensaa voi halutessaan uhrata, koska se ei ole luukuttaessa pääosassa. Sen sijaan toiminta läpi kierrosalueen ja erityisesti kaupungissa ajellessa on se vaativampi osuus.

    Eilen tukoksen aukenemisen jälkeen kulku oli kohdallaan aina siihen asti, kunnes rallatteli isolla kaasulla menemään pidemmän aikaa. Alkoi taas sellainen booausmaraton, ettei päässyt oikein mistään kiinni. Neulaventtiiliä, bensapumppua ja bensan pintaakin kerkisin epäilemään, mutta mihinkään en koskenut. Aamulla töihin ajellessa taas tunnustelin poljinta ja yleistä käytöstä aamun kosteassa ja kylmässä. Tulin tulokseen, että tyhjäkäyntisuuttimen täytyy olla liian iso, nyt kun olin isontanut ykköskurkun pääsuutinta. No jos pääsuutin on muuten hyvä, mutta vähän rikkaamman puolella kuin olisi tarvis niin milläs laihennat? Vastaus on, että suuremmalla ilmasuuttimella. Näin tein työpäivän jälkeen ja oli ensimmäinen testilenkki pitkään aikaan ilman, että mitään ylimääräistä ei tapahtunut. Pintakaasu toimii hyvin, lähtee heti kiihtymään kun antaa soppaa, kakkoskurkku aavistuksen rikkaan puolella ajoittain. Mikäs enää on sitten vialla? No katsokaas, kun bensa haisee jonkin verran täydellä kaasulla ajaessa ja pakokaasu tuoksahtaa myös. Tästä pääsen siihen johtopäätökseen, että vaikka seossuhde on nyt oikea(hko) niin samaan tulokseen voisi päästä pienemmällä pääsuuttimella, kun samalla rikastaa seosta pienemmällä ilmasuuttimella. Tämän onnistuessa pääsee pienemmällä bensankulutuksella ja kakkoskurkun seoskin pysyy kurissa. Kakkoskurkku nimittäin seuraa tuota ykköskurkkua, kuten ykköskurkku seuraa pintakaasulla tyhjäkäyntipiiriä.

    Huomautan tässä vaiheessa myös siitä, että ajan tällä kulkimella kaiken aikaa arkiajoa. Ts. moottori-kaasari -kombinaatio ei ole niin susi, että tallia pidemmälle ei pääsisi luotettavasti. Kyse on ainoastaan siitä kuinka perfektionistisesti jaksan tätä vielä jatkaa…

    Pienemmät ilmasuuttimet ovat jo postimatkalla 😀

    Espoo-Ke-Su
    Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77

    #229996
    Akaile
    Akaile
    Osallistuja

    Kävin pohjalla

    En henkisesti, vaan ykköskurkun osalta. Kuten olen jo tähän mennessä opettanut, ilmasuuttimella voi myös rikastaa tai laihentaa seosta vähintäänkin yhtä tehokkaasti kuin varsinaisella bensasuuttimella. Senpä vuoksi oli erittäin suuri houkutus kokeilla ykköskurkun pääsuuttimena kokoa 90 ja pistää sen pariksi ilmasuutin 145, kun Bemmissä se on kokoa 180. Ja kyllä, tuolla kombinaatiolla seos pysyy tärkeimmällä vedätysalueella vähintäänkin riittävän rikkaalla, mutta jälleen pintakaasuajeluun se on liian pieni ja kakkoskurkkukin aloitti taas ajoittaiset köhimiset vastaan. Siitä sitten vielä varmuudeksi kokeilemaan komboa 90/160, 95/160, 95/165, 95/175 ja näistä ei mikään käyttäytynyt yhtä hyvin kuin 100/190, johon olin päätynyt jo edellisellä kierroksella. 100:n kanssa oli pakko kokeilla vielä, mikäli 210 ilmasuuttimella saisi seosta sen verran laihemmaksi, että oltaisiin lähempänä oranssia aluetta kuin rikasta punaista. Tämäpä taasen ei toiminut ainakaan yhtään paremmin, joten epäilen, että tietyillä komboilla emulsioputkien tyyppi korostuu erityisesti, eli huolimatta runsaasta ilmasta bensapisarat eivät kaasuunnu sopivasti moottorin imussa. Näin ollen palasin kokoon 100/190 ja se voi olla hyvä suuntaviiva jollekulle samaan ryhtyvälle. Ainakaan tässä vaiheessa en tämän parempaa vinkkiä voi kenellekkään antaa ja voin taata, että aika monenlaista yhdistelmää tässä on jo kokeiltu 😀

    Espoo-Ke-Su
    Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77

    #233104
    Akaile
    Akaile
    Osallistuja

    Jos on olemassa riski bensan pisaroitumiselle imukanaviin niin miksi ottaa pois niitä balanssiputkia, jotka tehdas on siihen suunnitellut kaasaria lämmittämään?

    Tällä hetkellä alkaa olla riittävä otanta vastatakseen itse itselleen:
    Balanssiputkien hävitys ei ole mikään ongelma kesäkäyttöä ajatellen. Talvella yli 15 asteen pakkasissa näillä lämmittävillä putkilla saisi kaasarin höyrystämään bensaa nopeammin, eli tyhjäkäynti ja pintakaasu toimisi ehkä alle 10 minuutissa kaupunkiajoa ajatellen. Nyt tuntuu siltä, että tuon 10min ajoa se ottaa ennen kuin tyhjäkäyntiin voi luottaa. Toisaalta, näissä pakkasissa Sohloakin sai joskus ryypyttää vastaavan pätkän, joten ei mitään uutta tämän auringon alla.
    Mutta se mitä eniten pelkäsin tähän ryhtyessä; ei, bensa ei ole kertaakaan jäätynyt kurkkuun katkaisten matkantekoani sulamiseen asti.

    Seuraavaksi aion askarrellapaskarrella samaan imusarjaan pienen talvikäyttövälineen ja siitä tuonnenpana.

    Espoo-Ke-Su
    Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77

    #249899
    Akaile
    Akaile
    Osallistuja

    Tuossa yllä kirjailin noiden balanssiputkien/jalan lämmittimien poistosta. Nyt on jo riittävästi kokemusta kylmässäkin (-20-33c astetta tuulesta riippuen) ja voin todeta ainakin tämän kaasarimallin osalta, että ei, niitä ei tarvita.

    Sen sijaan sillä, mitä tein tilalle, on suurtakin hyötyä kylmässä.
    Eli, tuohon jalkaan saa pyöräytettyä tavalliset LVI-osista tutut tuuma-kierteet tai jopa hitsattua/juotettua jotkut nipat. Toiselle puolen nippaan kiinni kuulaventtiili, eli hana pienellä kahvalla varustettuna. Ja toiseen nippaan teräspunoskuorinen PEX-letku. Mitä näillä tekee? Kylmäkäynnistystä varten hanan voi sulkea ja lorotella putkea pitkin kuumaa vettä kaasarinjalkaan ja antaa hetken vaikuttaa. Sen jälkeen starttaus, joka onnistuu ilman ryyppyä kuin palmun alta. Sen jälkeen hana auki-asentoon, jotta vesi valuu kiltisti pois, eikä unohdu ja jäätyessään pullista jalkaa halki.

    Tämä on erittäin hyvä systeemi senkin osalta, että varsin alkeellisissa oloissa saa kyllä vaikka trangialla kuumaa vettä keitettyä, mutta esimerkiksi toista tyypillistä kikkaa; kuumailmapuhaltimella esilämmittämistä ei välttämättä pysty tekemään. Kun käynnistyminen tapahtuu ihan ensimmäisillä pyörähdyksillä niin akku voi olla hyvinkin tyhjä, mutta haluttuun lopputulokseen päästään silti.

    Vielä lopuksi muistutuksena, että ”Miksei sitä vettä voi ihan yhtälailla lorotella kaasarin päälle?”. Kyllä voi, mutta siinä on riskinsä: Mikäli kammen takastefalle päätyy liikaa vettä ja se jäätyy köntiksi niin on vaarana aikaansaada merkittävä öljyvuoto. Toisaalta myös kaasarin vivuston jäätyminen tämän päälle kaatamisen seurauksena on melko ärsyttävää, varsinkin jos kuljin ei starttaakaan tämän tempun jälkeen…

    Espoo-Ke-Su
    Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77

Esillä 5 viestiä, 16 - 20 (kaikkiaan 20)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.