Tämä aihe sisältää 27 vastaukset, 5 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi Akaile Akaile 31.10.2019 klo 15:20.

Esillä 13 viestiä, 16 - 28 (kaikkiaan 28)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #229845
    Akaile
    Akaile
    Osallistuja

    Paineilma teki tehtävänsä ja taas mennään. Luulen löytäneeni tyhjäkäyntisuuttimen ylärajan ja seuraavaksi pitäisi haeskella urakalla vielä ykköskurkkua kohdalleen.

    Espoo-Ke-Su
    Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71

    #229869
    Akaile
    Akaile
    Osallistuja

    Mikä siinä on niin vaikeaa?
    Viimeistään tällä sivulla joku jo varmasti miettii mikä voi olla niin työlästä oikeiden suuttimien hakemisessa varsinkin, kun kabiinissa mittari näyttää seosta? Katsokaas, kun siinä on niin monta muuttujaa ja ne ovat vieläpä keskenään sidoksissa toisiinsa. Käytännössä 7 suutinta, jotka voi arpoa lukemattomiin eri kombinaatioihin, eikä muuttuneet kurkkukootkaan helpota asiaa. Isolla kaasulla toimimaan saanti ei ole temppu eikä mikään, bensaa voi halutessaan uhrata, koska se ei ole luukuttaessa pääosassa. Sen sijaan toiminta läpi kierrosalueen ja erityisesti kaupungissa ajellessa on se vaativampi osuus.

    Eilen tukoksen aukenemisen jälkeen kulku oli kohdallaan aina siihen asti, kunnes rallatteli isolla kaasulla menemään pidemmän aikaa. Alkoi taas sellainen booausmaraton, ettei päässyt oikein mistään kiinni. Neulaventtiiliä, bensapumppua ja bensan pintaakin kerkisin epäilemään, mutta mihinkään en koskenut. Aamulla töihin ajellessa taas tunnustelin poljinta ja yleistä käytöstä aamun kosteassa ja kylmässä. Tulin tulokseen, että tyhjäkäyntisuuttimen täytyy olla liian iso, nyt kun olin isontanut ykköskurkun pääsuutinta. No jos pääsuutin on muuten hyvä, mutta vähän rikkaamman puolella kuin olisi tarvis niin milläs laihennat? Vastaus on, että suuremmalla ilmasuuttimella. Näin tein työpäivän jälkeen ja oli ensimmäinen testilenkki pitkään aikaan ilman, että mitään ylimääräistä ei tapahtunut. Pintakaasu toimii hyvin, lähtee heti kiihtymään kun antaa soppaa, kakkoskurkku aavistuksen rikkaan puolella ajoittain. Mikäs enää on sitten vialla? No katsokaas, kun bensa haisee jonkin verran täydellä kaasulla ajaessa ja pakokaasu tuoksahtaa myös. Tästä pääsen siihen johtopäätökseen, että vaikka seossuhde on nyt oikea(hko) niin samaan tulokseen voisi päästä pienemmällä pääsuuttimella, kun samalla rikastaa seosta pienemmällä ilmasuuttimella. Tämän onnistuessa pääsee pienemmällä bensankulutuksella ja kakkoskurkun seoskin pysyy kurissa. Kakkoskurkku nimittäin seuraa tuota ykköskurkkua, kuten ykköskurkku seuraa pintakaasulla tyhjäkäyntipiiriä.

    Huomautan tässä vaiheessa myös siitä, että ajan tällä kulkimella kaiken aikaa arkiajoa. Ts. moottori-kaasari -kombinaatio ei ole niin susi, että tallia pidemmälle ei pääsisi luotettavasti. Kyse on ainoastaan siitä kuinka perfektionistisesti jaksan tätä vielä jatkaa…

    Pienemmät ilmasuuttimet ovat jo postimatkalla 😀

    Espoo-Ke-Su
    Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71

    #229996
    Akaile
    Akaile
    Osallistuja

    Kävin pohjalla

    En henkisesti, vaan ykköskurkun osalta. Kuten olen jo tähän mennessä opettanut, ilmasuuttimella voi myös rikastaa tai laihentaa seosta vähintäänkin yhtä tehokkaasti kuin varsinaisella bensasuuttimella. Senpä vuoksi oli erittäin suuri houkutus kokeilla ykköskurkun pääsuuttimena kokoa 90 ja pistää sen pariksi ilmasuutin 145, kun Bemmissä se on kokoa 180. Ja kyllä, tuolla kombinaatiolla seos pysyy tärkeimmällä vedätysalueella vähintäänkin riittävän rikkaalla, mutta jälleen pintakaasuajeluun se on liian pieni ja kakkoskurkkukin aloitti taas ajoittaiset köhimiset vastaan. Siitä sitten vielä varmuudeksi kokeilemaan komboa 90/160, 95/160, 95/165, 95/175 ja näistä ei mikään käyttäytynyt yhtä hyvin kuin 100/190, johon olin päätynyt jo edellisellä kierroksella. 100:n kanssa oli pakko kokeilla vielä, mikäli 210 ilmasuuttimella saisi seosta sen verran laihemmaksi, että oltaisiin lähempänä oranssia aluetta kuin rikasta punaista. Tämäpä taasen ei toiminut ainakaan yhtään paremmin, joten epäilen, että tietyillä komboilla emulsioputkien tyyppi korostuu erityisesti, eli huolimatta runsaasta ilmasta bensapisarat eivät kaasuunnu sopivasti moottorin imussa. Näin ollen palasin kokoon 100/190 ja se voi olla hyvä suuntaviiva jollekulle samaan ryhtyvälle. Ainakaan tässä vaiheessa en tämän parempaa vinkkiä voi kenellekkään antaa ja voin taata, että aika monenlaista yhdistelmää tässä on jo kokeiltu 😀

    Espoo-Ke-Su
    Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71

    #233104
    Akaile
    Akaile
    Osallistuja

    Jos on olemassa riski bensan pisaroitumiselle imukanaviin niin miksi ottaa pois niitä balanssiputkia, jotka tehdas on siihen suunnitellut kaasaria lämmittämään?

    Tällä hetkellä alkaa olla riittävä otanta vastatakseen itse itselleen:
    Balanssiputkien hävitys ei ole mikään ongelma kesäkäyttöä ajatellen. Talvella yli 15 asteen pakkasissa näillä lämmittävillä putkilla saisi kaasarin höyrystämään bensaa nopeammin, eli tyhjäkäynti ja pintakaasu toimisi ehkä alle 10 minuutissa kaupunkiajoa ajatellen. Nyt tuntuu siltä, että tuon 10min ajoa se ottaa ennen kuin tyhjäkäyntiin voi luottaa. Toisaalta, näissä pakkasissa Sohloakin sai joskus ryypyttää vastaavan pätkän, joten ei mitään uutta tämän auringon alla.
    Mutta se mitä eniten pelkäsin tähän ryhtyessä; ei, bensa ei ole kertaakaan jäätynyt kurkkuun katkaisten matkantekoani sulamiseen asti.

    Seuraavaksi aion askarrellapaskarrella samaan imusarjaan pienen talvikäyttövälineen ja siitä tuonnenpana.

    Espoo-Ke-Su
    Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71

    #249899
    Akaile
    Akaile
    Osallistuja

    Tuossa yllä kirjailin noiden balanssiputkien/jalan lämmittimien poistosta. Nyt on jo riittävästi kokemusta kylmässäkin (-20-33c astetta tuulesta riippuen) ja voin todeta ainakin tämän kaasarimallin osalta, että ei, niitä ei tarvita.

    Sen sijaan sillä, mitä tein tilalle, on suurtakin hyötyä kylmässä.
    Eli, tuohon jalkaan saa pyöräytettyä tavalliset LVI-osista tutut tuuma-kierteet tai jopa hitsattua/juotettua jotkut nipat. Toiselle puolen nippaan kiinni kuulaventtiili, eli hana pienellä kahvalla varustettuna. Ja toiseen nippaan teräspunoskuorinen PEX-letku. Mitä näillä tekee? Kylmäkäynnistystä varten hanan voi sulkea ja lorotella putkea pitkin kuumaa vettä kaasarinjalkaan ja antaa hetken vaikuttaa. Sen jälkeen starttaus, joka onnistuu ilman ryyppyä kuin palmun alta. Sen jälkeen hana auki-asentoon, jotta vesi valuu kiltisti pois, eikä unohdu ja jäätyessään pullista jalkaa halki.

    Tämä on erittäin hyvä systeemi senkin osalta, että varsin alkeellisissa oloissa saa kyllä vaikka trangialla kuumaa vettä keitettyä, mutta esimerkiksi toista tyypillistä kikkaa; kuumailmapuhaltimella esilämmittämistä ei välttämättä pysty tekemään. Kun käynnistyminen tapahtuu ihan ensimmäisillä pyörähdyksillä niin akku voi olla hyvinkin tyhjä, mutta haluttuun lopputulokseen päästään silti.

    Vielä lopuksi muistutuksena, että “Miksei sitä vettä voi ihan yhtälailla lorotella kaasarin päälle?”. Kyllä voi, mutta siinä on riskinsä: Mikäli kammen takastefalle päätyy liikaa vettä ja se jäätyy köntiksi niin on vaarana aikaansaada merkittävä öljyvuoto. Toisaalta myös kaasarin vivuston jäätyminen tämän päälle kaatamisen seurauksena on melko ärsyttävää, varsinkin jos kuljin ei starttaakaan tämän tempun jälkeen…

    Espoo-Ke-Su
    Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71

    #262951
    Akaile
    Akaile
    Osallistuja

    Tänään on soinut päässä Lapinlahden lintujen “Se ei käy, se ei käy” melkolailla lujaa ja jatkuvana. Syynä ei ole pelkästään bensahöyryjen haistelu, vaan tämä ao. DMTC, jonka löysin pari-kolme vuotta sitten. Olen asentanut sitä tämän kevään aikana hitaasti, mutta varmasti kutoskoneen jatkoksi.

    Laulun lyriikoista poiketen sen verran, että saan kyllä koneen käyntiin ja kaasuunvastaavuus on ihan uudella tasolla, mutta tyhjäkäyntiä ei löydy millään.
    Tehtyä:
    -kaksi eri sähkösolenoidia kokeiltu, uusi ja käytetty, molemmat napsajaa
    -kokonaan ilman sähkösolenoidia
    -neljää eri tyhjäkäyntisuutinta
    -pääsuutinta paria kolmea, ilmasuutinta kolmea
    -kättä kaasarin päälle kierrosten jälkeen, eli ns. kanavien imaisu auki alipaineen avulla
    -seosruuvia säädetty pariin otteeseen
    -tyhjäkäyntiruuvia säädetty
    -123 asentoa muuteltu, kun BT-yhteys ei vaan muodostu (prkl! tuota softaa btw)
    -kaasarin kaikkia alipaineputkia kokeiltu kiinni ja auki, ei vaikutusta
    -imuvuotoja ei ole
    -kansi avattu, bensan pintaa säädetty ina.
    -lambda asennettu, töllätty FMI:n lukemia.

    Ja se ei käy, se ei käy tyhjäkäyntiä, se ei kertakaikkiaan käy!

    Taidan lähteä yölliselle matkalle vaaka-asentoon ja odotella, josko pää prosessoi tätä ongelmaa yön aikana…

    Nm. Rakkaudesta lajiin

    Espoo-Ke-Su
    Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71

    #262958
    Akaile
    Akaile
    Osallistuja

    7 baria ahtopaineita.
    SE oli päivän suunnitelma. Ensin päätin kuitenkin pestä viime vuoden synnit pois pinnasta ja antaa oikein kunnon vahahoitoa kulkimelle. Se kannatti, konepelti vaati 3 käsittelykertaa ennenkö siitä tuli edes jokseenkin kelvollinen…Aurinko ja aika tekee tehtävänsä, maalarikin jo Sätkätaivaassa..

    Sitten koitti ilta. Hilasin ison kompuran kellarista pihamaalle. Kompura itsessään ei meinannut lähteä käyntiin ja napsutteli ylikuumenemissuojaa päälle. Alkoi jo vähän naurattamaan, kokoajan koetellaan ns. pienilläkin vtuiluilla. Tovin raplattuani hörähtihän se käyntiin.

    Sitten kaasaria auki. “Ilma menee tuosta tuonne, eli siis ykkönen vasemmalla, kakkonen oikealla..hmmm..” Arvatkaas oliko edellinen asentamani DMTL samoin päin konehuoneessa, kun kävin kurkkaamassa? No eipä ollut. Mutta sekään ei ollut tämän seikkailun puuttuva tekijä tahi pääpahis. Kaikkia kanavia täysillä paineilla puhalleltuani havaitsen, että ykkösen kanavista ilma ei etene loogisesti. “Pitäisköhän noita sisäkurkkuja vielä nypätä ylös, kun näyttää olevan vaihdettavat?” Nyt ollaan asian ytimessä! Katsokaas, kun tähän kaasarimalliin voi vaihtaa myös erikokoisia sisäkurkkuja niin tässäpä on edellisellä tekijällä käynyt niin kertakaikkisen hieno moka, että ykkösen sisäkurkku oli 180 astetta väärin päin ja silloin kurkulle ei mene mitään läpi!! Kaasari muutoin oli niin räpeltämättömän oloinen, että miettikääpä; Visa-poloinen on todennäköisesti joskus jäänyt pois liikenteestä moisen expertin kohelluksen vuoksi…?

    Vähän bensanpintaa säätäen ja kansi kiinni…ei prkl, nyt se tulvii. Pinnankorkeus takaisin ja starttausta. Jumaliste! Sehän käy! Pari suutinvaihtoa äkkiseltään ja löytyi oikein kelpo tyhjäkäynti.

    Nyt kun vielä joku ratkaisisi kuinka saan 123 Tuneen yhteyden niin tämä projekti etenisi kohisten!

    Osiossamme: Vaikeuksien kautta voittoon!

    Espoo-Ke-Su
    Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71

    #262970
    Jasu
    Jasu
    Osallistuja

    Tuota vikapaikkaa ei olisi tosiaankaan ihan heti tullut mieleen. Tällä kertaa Weberin etu olikin kääntynyt haitaksi, vaan onneksi selvisi…

    #262976
    Akaile
    Akaile
    Osallistuja

    Tuota vikapaikkaa ei olisi tosiaankaan ihan heti tullut mieleen.

    Juu kyllä tämä sinänsä oli hyvä, että nyt sattui eteen, koska kun esim. Mikko soitteli tässä keväämmällä vähän samojen oireiden osalta niin en ikimaailmassa olisi osannut vinkata moisesta vikamahdollisuudesta. Tämä on myös siitä hyvä juttu, että jos joku purkaa esim. ultraäänipesua varten vastaavan kaasarin niin osaa huomioida tämän sisäkurkkuasian jatkossa.

    Espoo-Ke-Su
    Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71

    #262980
    Akaile
    Akaile
    Osallistuja

    Ja tosiaan vielä tuosta toimintamekanismista nyt kun sitä tuli tutkailtua tarkemmin: rakenne ja kanavisto on todella yksinkertainen. Tk-suutin ja pääsuutin-emulsioputki-ilmasuutin-kombo ajavat molemmat bensaa saman kanavan kautta tuohon sisäkurkkuun. Pääkurkkua pienempi sisäkurkun halkaisija saa siinä paikallisesti virtausnopeuden kasvamaan suuremmaksi kuin ilmanputsarilta pääkurkkuihin vallitseva virtausnopeus on. Näiden kahden virran kohtaaminen sisäkurkun alapäässä saa bensan sumuuntumaan tehokkaasti, jolloin se sekoittuu ilmaan tasaisemmin pisaroitumista ehkäisten. Tämä yhteiskanava selittää myös sen, miksi tk-suutin vaikuttaa myös ykköskurkun pääsuuttimen seokseen.

    Nyt kun tuo kanava oli pois pelistä, kiihdytyspumppu antoi käyntiinlähdölle vaadittavan hörpyn ja enemmän kaasutellessa kakkoskurkulta tuli soppaa avuksi. Muutoin tuo käytös oli täysin kulmikasta ja sitä tyhjäkäyntiä ei todellakaan ollut.

    Myös se sähkösolenoidin kanava tuli puhallettua ja sieltä ilma tuli tyhjäkäyntisuuttimelle. Tämä taasen johtuu siitä, että tk-suuttimen ja solenoidin viereen asettuu seosruuvi, jolla käännellään tk-suuttimen bensa- ja ilmamäärän seos kohdalleen. Käytännössä siis sähköjen poistuttua tuo solenoidi jousivoimalla sulkee sen kanavan. Täysin sama tilanne kuin vääntäisi seosruuvin kiinni. Tätä sähköhärpäkettä ei ole pakko käyttää. Sopiva pultti tukkii kyllä tuon solenoidin paikan. Visa-Solexissa tuon samaisen laitoksen päässä on tyhjäkäyntisuutin, joka taasen on korvattavissa normaalilla solexin tyhjäkäyntisuuttimella.

    Espoo-Ke-Su
    Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71

    #265069
    Akaile
    Akaile
    Osallistuja

    Anna sen olla! Edes yksi vuodenaika loppuun…

    Kävi nimittäin niin, että kevään Weber-säätösession aikana ja päätteeksi tuli jokunen tuhatkilometriä ajettua ja tyydyttyä tuloksiin. Sen jälkeen annoin huomiota toiselle kulkimelle ja sitten vielä kolmannellekin…mutta nyt syksyn tultua olen halunnut lämpöä kioskiin ja siinä hyvin on palvellut jälleen Dyane, tuorein Weber keulillaan.

    Siinä säädöt jo aikalailla “kartalla”, mutta nyt viileämmässä syyskelissä on korostunut se suurin ongelma, eli aivan hiuksenhieno pintakaasu, jossa on nypyttelyä. Tänään töistä ajellessa neljänkympin taajamaa totesin, että ei hienosteleva hanuridynoni tätä jaksa. Kotipihassa kaivoin huoltokirjan esille ja pläräsin suuttimia ja viimeisintä kombinaatiota, joista tulin tulokseen, että bensaan en koske, mutta ilmaa voisi supistaa (=rikastaa) ykköskurkulta. 185–>175 ja käyntiin. Reagointi muuttui heti, parempaan suuntaan.

    Lähdin koeajolle ja suunta oli selvästi oikea; paljon tasaisempi veto todella kevyellä pintakaasulla ja reagointi rankempaan painallukseen hyvä. Se suurempi yllätys tuli koeajon rivakammalla osuudella, sillä tämä kone ei oikein irvistelemättä ole ottanut paljoa 5000 kierrosta enempää kiekkamittariinsa, mutta nyt meni heittäen 6000 kierrosta, josta jouduin ottamaan vielä uusinnan nähdäkseni näinkö ihan oikein! Kyllä, nyt se kiertää kiltisti visertäen kuuteentonniin seokset vihreällä, pitkävälitteisellä lootalla vedättäen kolmosella sinne asti, ja sitten nelosella suoraan jatkaen….meno on vähintäänkin rivakkaa 😀

    Seuraavaksi pienennän kakkosen bensasuutinta, sillä mittarin mukaan siihen olisi varaa…sitten joskus.

    Toiminta kokonaisuudessaan on hyvällä tasolla; pikkupakkasessa laakista käyntiin ja kylmäkäynti löytyy nopeasti. Kulkupuolesta paras esimerkki on lisääntynyt sitkeys verrattuna entiseen Sohloon: Koivuhaan Vehon vierestä löytyy ns. Köyhämäki, joka on Tuusulanväylällä pitkä ja “uuvuttava” ylämäki sätkälle. Tämä noustiin ennen 80km/h nipin napin, mutta nyt sama mäki taittuu satkua. Hyvä käytännön vertailupaikka ns. ennen ja jälkeen säädön. Tarkennettakoon, että lähtökiihdytys kehä 3 rampista rajoituksen vaihduttua, eikä mistään Käpylästä vauhtia kelaten 😉

    Espoo-Ke-Su
    Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71

    #265136
    Avatar
    Jukka
    Osallistuja

    Olisiko tietoa mikä Weber sopisi sätkän 602 koneeseen tuplakurkku Solexin tilalle.
    Kyselin dmtl, uutta olisi saatavilla maltilliseen 530€ hintaan, vastaava dvg version hinta oli 350€ paikkeilla. Näissä on kurkut jonkin verran isommat kuin Solexissa, mutta olisiko kokemusta toimiiko sätkässä?
    Solex on melko uusi, ykkös ja kakkos kurkun rajalla on nykimistä hieman ja kakkos kurkku ei anna kovinkaan paljon potkua.

    #265138
    Akaile
    Akaile
    Osallistuja

    Olen tämän kesän testannut DMTC:tä, eli Visan weberiä 602cc jatkeena, enkä ole takaisin vaihtamassa.

    Oletko katsonut Britanniasta DMTL:ää, kun siellähän sitä on Lantikassa paljonkin? Kannattaa ennen brexittiä tilata, ehkä…kuka näistä tietää.

    Uskoisin, että DMTL:n saa toimimaan 602:n kanssa, kunhan tietää mitä tekee ja jos ei tiedä niin kysyy 😉

    Espoo-Ke-Su
    Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71

Esillä 13 viestiä, 16 - 28 (kaikkiaan 28)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.