Tämä aihe sisältää 19 vastaukset, 4 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi Akaile Akaile 13.2.2018 klo 19:02.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 20)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #229362
    Akaile
    Akaile
    Osallistuja

    Seuraa pitkä kertomus yksinäisen miehen taistelusta harvinaistuvia osia vastaan. Toivon, että tämä valaisee useita uskomuksia ja jopa inspiroi ihmisiä poistumaan totutulta mukavuusalueeltaan.

    Historiaa:
    Nk. eurovisan, eli 652cc Visan keulilla on ollut tuotannossa myös Weberin kaasutinta, malliltaan DMTC. Vastaavassa Solexissa kurkkukoot ovat 21 ja 26 ja tässä Weberissä 22 ja 26mm. Valitettavasti tämä Weber kulkee oman pakosarjansa kera, jossa on pulttijako laajemmalti kuin Solexissa. (Sätkän ja Visan 2k. Solexit ovat samalla pulttijaolla keskenään)
    Muistan jo vuosikausia sitten lukeneeni Nyytisistä muistaakseni Henkan kommentit, että mm. ”talvikäytössä tämä Weber oli oivallinen, mutta vei enemmän bensaa”.

    85% ajamistani 2-kurkkuisista Solexeista joko a) nypyttelee pintakaasulla b) on kuolleempi kakkoskurkun osalta kuin mitä pitäisi. c) vie kohtuuttomasti bensaa, mikäli em. oireita ei ole. d) on väljiä pääakseliltaan. Näitä ominaisuuksia vastaan olen pelannut suutinrumbillani jo yli 10 vuotta. Tähän kyllästyneenä aloin n. 2 vuotta sitten vakavasti miettimään vaihtoehtoja. Tämä vanha Nyytis-kommentti poltteli edelleen mielensopukoissa ja se tuntui luonnolliselta vaihtoehdolta, olihan Citroen päätynyt siihen itsekin! Toinen merkittävä tekijä oli Super-taustani, sillä sekin oli mulla aluksi Solexilla ja Weberin vaihdon jälkeen koneesta tuli kuin toinen kapistus. Ei enää kylmäköhintää, nypyttelyä ja välittömämpi vastaavuus kaasuun.

    DMTC:n saatavuus?
    Tähän olisi helpointa vastata yhdellä sanalla; huono. Ebayssa näin yhden täysin uuden hintaan 400e ja vieläpä ilman sille kuuluvaa imupakosarjaa. Huom. laadukkaita virikaasareita saa tähän rahaan ja 1.5 täyskunnostettua Solexia.. En ostanut, mutta otin kuvat talteen. Muutama irralliset tapaukset kotimaassa ovat joko hyvin kiinni omistajissaan tai sulatto syönnyt.
    Mitä tekee itsepäinen ihminen kohdatessaan seinän? Pyrkii joko läpäisemään sen, kiertämään tai kaatamaan, keinolla millä hyvänsä. Oli aika ottaa Google kauniiseen käteen.

    Ratkaisu
    Tausta-ajatus: ”Ei voi olla, että tunnettu Weber-valmistaja tekisi puoliharrasteena alusta loppuun vain Sitikan kaksipyttyiseen kaasaria!?”
    Säästeliäänä miehenä kirjoitin Googleen vain ”Weber DMT”, eli jätin sen C-kirjaimen pois. Vastauksina saa liudan tuloksia liittyen DMTL tai DMTR-kaasuttimiin. Näitä kun katselin kuvista, ei mennyt montaa minuuttia, kun Heureka-fiilis iski tajuntaan. ”Se on sama kaasari, mutta DMTC:hen tekivät uuden kannen!!”. Olivat nimittäin rungoiltaan kuvissa lähes identtiset, ainoastaan siis tuo päälyosa on omanlaisensa. Myöhemmin toki valkeni, että DMTL:n kurkkukoot ovat 24 ja 25mm. Tämä tietysti vain koneistusteknistä hapatusta, toisesta otetaan enemmän pois kun tosesta..Tai valumuotista.

    Tästä ei mennyt kauaa, kun olin selvittänyt, että DMTL:ää löytyy mm. Volkswagenista, BMW:stä, Landroverista, Volvosta, Fiatista jne jne. Eli erittäin yleinen kaasari ja saatavuus romiksilta varmaakin poikkeuksellisen hyvä. Tori.fi kautta sovin 2015 syksyllä treffit Lahteen ja sen jälkeen kädessä oli mielenkiintoinen BMW 316:sta peräisin oleva kapistus, huokeaan hintaan. Asiasta kiinnostunut taho lupasi käydä kaasarin läpi ja tehdä kiinnitysmuutoksen Solexin imusarjaan. (Suuret kiitokset siitä!) Samalla pudotettiin nk. balanssiputket pois kokeilumielessä ja niiden tilalle hitsasin kierrepaikat Lambda-antureille.

    jatkuu…

    Espoo-Ke-Su
    Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71

    #229422
    Akaile
    Akaile
    Osallistuja

    Kuvia:
    Myynnissä ollut:



    Ostettu DMTL:





    Ja viimeiseksi se paras ominaisuus ruuduille:

    Kyllä, kaikki suuttimet saatavissa käsiin avaamatta kaasarin kantta. Ainoastaan imutöttörö sivuun ja suuttimia nostelemaan…!

    jatkuu…

    Espoo-Ke-Su
    Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71

    #229434
    Jasu
    Jasu
    Osallistuja

    Tässä maassa pitäisi olla ainakin yksi Visan Weber irrallaan, semmoisen imusarjan kun Jallulta ostin ilman kaasaria ruiskukoneen imusarjasovellusta varten. Kivasti kun kävi vain hitusen kahta ruuvia siirtämällä Bx:n kaasuläppärunko, joka sekin sattui olemaan Weberin tekeleitä…

    Heti kun kiireet hellittää, ja jaksaminen tekemisten suhteen paranee, niin lupaan kokeilla DCNGV -Weberiä jossakin koneessa. Semmoiselle muokattu imupakosarjakin kun odottelee asennusta ja sitä kautta testeihin pääsyä. Pikkumuutos siihen sarjaan vielä pitäisi tehdä ennen testejä…

    Vanha viidakon sanonta..: Weber on kaasutin, muut bensaputken pullistuksia

    PS. Taas on pitkin kesää kuunnellut kolmen DCNF:n sinfoniaa, on niissä vain jotakin, vaikka olenkin vallan vankkumaton ruiskutekniikan kannattaja

    #229481
    Akaile
    Akaile
    Osallistuja

    Tästähän homma jatkui sillä, että annettiin ajan valua tiimalasissa ja säädettiin jälleen Solexia. Jouluna pukki toi paketissa imupakosarjan, tai siis imusarjan ja pakoputket. Juhannukseen mennessä DMTL-kaasari oli läpikäyty ja tiukattu uutta vastaavaksi. Ylimääräiset vipstaakelit jäivät tässä vaiheessa pois. Tarkoitus oli askarrella tämä paikalleen ennen euroopan tourneeta, mutta vaihteisto, jarrut, pakoputkisto ja jousitus nappasi aikaa sen verran, ettei testikilometrejä olisi ehtinyt kertyä tarpeeksi ennen rajanylitystä. Uuden pakoputkiston myötä tuli myös Lambda-anturi ja FMI-mittari vihdoin asennettua paikoilleen, joten näki todella mitä konehuoneessa tapahtuu.
    Lähdettiin ICCCR:ään Hollantiin ja 2400km kohdalla oli vuoden vanhat pakosarjan tiivisteet valmiit. En jaksanut vaihtaa reissussa, joten kokeilin pikapaikkana Holtzin pakoputkitahnaa mällättynä pakosarjojen ympäri. Tämä korjaus kesti 1000km, eli riittävästi reissun kannalta. 3600km rikkaampana kotipihassa päätin, että nyt vaihtuu pakosarjantiivisteet ja samalla vaivalla imupakosarjat.

    Vuorokausi ennen Rättärit suviyössä-tapahtumaa alkoi tämä operaatio.


    Sovitus sinänsä meni ilman ongelmia, mutta ottihan se aikaa. Esim. kaasuvaijerin kulma muuttui, eikä pulttijaosta johtuen vaijerin pidike enää käynyt sellaisenaan. Pientä rälläköintiä ja heftailua ja asettuihan sekin.

    Jännitys oli melkoinen ensistarttiin, käykö se ollenkaan, liikutaanko tällä Ikaalisiin vai jääkö välistä…

    Käyntiin se lähti heti ja jopa kävi, mutta tyhjäkäynti huusi yli tuhannessa kierroksessa, enkä saanut siihen oikein otetta. Kaikkine testaamisine tuolta perjantaipäivältä hukkui konepellin alle 9h ja Suviyön tapahtuman lähtö lykkääntyi lauantai-aamuun.

    Liikkeelle lähdin ja ennen Tamperetta ihmettelin jo kulkua; ykköskurkulla Specialin mittariston neula pohjaan! Kaasarissa siis edelleen Bemarin suuttimet. Se oli jo perjantaina selvää, että kakkoskurkulla ei tulla ajamaan, sillä se heitti niin rikkaalle, että kone vain yski vastaan kuin kierrosrajottimelle olisi potkinut. Toinen omituinen ilmiö oli motarilla FMI:n ledien sammuminen yksi kerrallaan ja mukamas täysin laihalle meno niin, ettei mittarissa pala yhtään merkkivaloa. Kulku kuitenkin jatkui normaalisti. Meni tovi ennen kuin tajusin, että seos on niin rikas, että lambda-anturi kastuu, eikä näytä enää järkilukemia. Tähän päätelmään tulin ajamalla aivan pikkiriikkisen kaasuläppää raottamalla, jolloin ledirivistö palaili yksi kerrallaan 😀 Eka tankki Ikaalisissa 6.8L / 100km.

    Suviyössä telttalepoa ja raittiin ilman tarjoilema ahaa-elämys mistä korkea tyhjäkäynti johtuu? ”Ryyppy on pois päältä, tyhjäkäyntiruuvi ei ota enää kontaktia kaasuläppään…mikä pitää läppää raollaan?…Olikos siellä vielä joku ruuvi ryyppyyn liittyen?”

    Bingo. Säätöruuvi, jolla passataan ryyppyvivuston hankaaminen kaasuläppään. Tätä säätämällä alkoi löytyä tyhjäkäynnin normaalit säädöt ja sen jälkeen pääsi ensimmäistä kertaa sorkkimaan myös tyhjäkäyntiseosta.

    jatkuuu..

    Espoo-Ke-Su
    Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71

    #229603
    Akaile
    Akaile
    Osallistuja

    Jos se niin kakoo vastaan kakkoskurkulla niin toimiiko se jatkossakaan oikein? Liian isot kurkut? Entäpä balanssiputket; kaasarin jalan lämmittäminen höyrystää bensan paremmin, eikös se nyt pisaroidu kanaviin?

    Näitä kysymyksiä miettien säätötyö jatkui. Jatkuvalla mittaroinnilla kabiinissa on melko helppo tehdä johtopäätöksiä mitä pitää tehdä seuraavaksi. Ongelma oli vain, että suuttimia pitäisi saada. Kyseessä kun on Weber ja vieläpä yleinen sellainen niin sehän ei ole sinänsä ongelma, pitää vain tilata setti. Moottorin koosta johtuen valitettavan pieniä suuttimia joutui odottelemaan lähes kuukauden, eli ajelin Bemun suuttimilla käyttämättä kakkoskurkkua. Käytös jo tällöinkin on miellyttänyt, eli kaasuun vastaavuudessa on kyllä eroa. Alavääntöä ehkä aavistus lisää, sillä kolmosella pystyy ajelemaan sohlaamatta pienempää silmään, taajamassa.

    Näillä liian isoilla suuttimilla pisaroitumista tuli havaittua tähän mennessä ainoastaan, kun ajoi pidemmän pätkän 100-110km/h ja tuli sen jälkeen liikennevaloihin..Jessus mitä kengurubensaa pari kertaa, kun imukanavien seiniin kertyneet pisarat päättävät putoilla ilmavirran mukana vähän miten sattuu.

    Pete Sparrowiin otin yhteyttä ja ilokseni sain myös vastauksia. Selvisi, että brittein 2cv-kisasarjassa käyttävät yleisesti tätä täsmälleen samaa kaasaria. Heidän suutinasetuksensa eivät auttaisi minua täysin, sillä heillä ajetaan pääasiassa urku auki…Jotain suuntaa se kuitenkin antoi ja ehkä tärkein vinkki oli, että kakkoskurkun tyhjäkäyntisuutin pitää tukkia kokonaan. 2k. tyhjäkäyntisuutin?

    Messinkiä rivissä

    Jep, eli kuten kuvasta näkyy, kurkkujen välissä on neljän ruuvikannan rivistö. Vasemmalta oikealle: 2k tk, 2k pääsuutin, 1k pääsuutin, 1k tk suutin. Mutta missäs ilmasuuttimet ja emulsioputket? Sohlossahan ne ovat erikseen ja pohjasuuttimet ovat pääsuuttimia? Tämän Weberin ilmasuuttimet ja emulsioputket ovat yhdessä pääsuuttimen kanssa. Kts. kuva:

    Tuollainen putki tulee siis käteen, kun keskimmäisiä pääsuuttimia ruuvaa ylös. Kuvassa suutin käännetty ylösalaisin. Molempien päiden suuttimet ovat irrotettavia, eli vaihdettavia. Sohlossa ilmasuutin seuraa emulsioputkea ja rajoittaa säätömahdollisuuksia.
    Tässä tuleekin sitten Weberin hienous, eli kaikkia näitä pystyy sorkkimaan ja tietoutta on melko paljon kirjoissa ja intternjetissä.
    Vielä vähän tuota kuvaa suomentaen, eli pääsuuttimet määräävät sen paljonko läpi virtaa maksimissaan bensaa täydellä kaasulla.
    Ilmasuuttimet pyrkivät antamaan sopivan määrän ilmaa suhteessa bensaan. Iso ilmasuutin–> paljon ilmaa–> laihenee, ja päinvastoin.
    Sitten emulsioputket, mitä ne tekevät? Ne sotkevat ilman ja bensan seoksen tietyillä kierrosalueilla. Tuon kuvan myötä opin sen, että mihin kohtaa putkea pitää sorkkia, jos haluaa vaikuttaa johonkin tiettyyn kierrosalueeseen, esimerkiksi 1000-2800rpm.

    Edelleen se 2k tyhjäkäyntisuutin, mikä se on? Noh, kuten uudemman mallin Visan Solexissa, tämä suutin antaa lisärikastusta sillä hetkellä, kun kaasu runtataan kakkoskurkun puolelle. 2cv-käytössä seos pysyy muutenkin sen verran rikkaalla, että tässä DMTL;ssä tuon suuttimen voi huoletta tukkia.

    Näitä asioita tutkineena ja suuttimia tilanneena olen nyt kolmannessa kokonaissuutinkombinaatiossa tällä hetkellä, eli suutin kerrallaan vaihtaen systemaattisesti tyhjäkäynnistä lähtien kakkoskurkkuun asti edeten ja välissä testilenkkiä heittäen. Koska valmista pakettia ei ole saatavilla niin voitte kuvitella kuinka paljon helpommalla tässä pääsee, kun ei tarvitse kaasarin kantta irrottaa ja varoa, ettei sohaise bensanpintaa samalla, kun vaihtaa suuttimia…puhumattakaan siitä, miten se ykköskurkun pääsuutin ronkitaan Solexissa ja kammio tyhjenee aina siinä samalla…

    Jatkuu…

    Espoo-Ke-Su
    Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71

    #229659
    Akaile
    Akaile
    Osallistuja

    Jos on olemassa riski bensan pisaroitumiselle imukanaviin niin miksi ottaa pois niitä balanssiputkia, jotka tehdas on siihen suunnitellut kaasaria lämmittämään?

    Miettikääpäs asiaa tältä kantilta; nykyiset pakosarjantiivisteet palavat herkemmin kuin entiset asbestia sisältäneet. Siitä seuraa operaatio:
    1.irrota ilmanputsari
    2. irrota kaasu- ja ryyppyvaijeri
    3. irrota lämmönvaihtajat, 4 klemmaria, 8 pulttia ja mutteria
    4. irrota laturi, mutta varo, ettet katkaise sitä pitkää pulttia
    5. irrota imupakosarja, mutta varo, ettet katko pakopuolen pinnapultteja. Samalla imusarjan tiivisteet tuhoutunevat.
    6. putsaa pinnat, plaanaa laipat
    7. laita tiivisteet.
    8. kiristele imupakosarja, mutta varo ettet katko pakosarjan pinnapultteja tai korkkaa imupuolen kierteitä kansista
    9. passaile pakoputket, 4 klemmaria, 8 pulttia ja mutteria ja auta armias, jos vielä käytät vanhanmallisia klemmareita..
    10. kiinnitä kaasuvaijeri/tanko, sekä ryyppy ja testaa ryypyn liikeradat.
    11. laita ilmanputsari paikoilleen.

    Kun imupakosarja ei ole enää yhtä klönttiä niin se mahdollistaa jopa yksittäisen pakotiivisteen vaihdon. Käytännössä jää siis pois kohdat (1), 2,3,(4), puolet 5:stä, 6:sta, 7:sta ja 8:sta, 9 vain toinen pää, 10, (11). Suluissa olevat riippuvat puolesta.
    Yksi etu on myös tämä:

    Jokainen joka on joskus bensapumpun vaihtanut tietää kuinka ahdasta on tuossa kohtaa normaalisti. Bensapumppu kulkee vain tietyssä asennossa ylös-alas ja pultteja on jokseenkin hankala asetella ja kiristää jälleen alumiinilohkon kierteitä varoessa.

    Tässä siis edut olivat mielestäni kokeilemisen arvoista ja ainakin toistaiseksi näyttää siltä, että se kannatti. Lisäsuunnitelmiakin on tämän systeemin tarjoamille mahdollisuuksille talvikäyttöä ajatellen.

    Espoo-Ke-Su
    Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71

    #229684
    Jasu
    Jasu
    Osallistuja

    Miettikääpäs asiaa tältä kantilta; nykyiset pakosarjantiivisteet palavat herkemmin kuin entiset asbestia sisältäneet.

    Ja tämä tuli taas kerran eteen, vuosi takaperin kun kasasin ”uuden” moottorin Tinskuun. Kuskinpuoleista pakosarjan liitosta kanteen en vaan saanut pitämään. Nyt sitten, erinäisistä seikosta johtuen, otin tuon imupakosarjan pois, ja olettaisin syyn selvinneen. Semmoinen jännä lehtevä oli kummankin pakoputken liitos, ja vuotavasta puuttui pieni pala, olisiko irronnut herkässä ollut lastu kun imupakosarja oli viikkoja irrallaan..? Harmi kun kuva unohtui ottaa, siinä hätäisesti oli ennemminkin ehjääminen kuin kuvaaminen mielessä, teräsharjalaikalla kuitenkin sai lehtevät kerrokset irtoamaan, ja uuden tasaisen pinnan aikaansaanti oli yllättävänkin helppoa, eikä ainakaan eilisillä kuumaksi asti käytöillä näkynyt vuotoja… Ja niin, kyseessä on siis Visan Weberin sarja, vastaavaa ilmiötä en vielä ole kohdannut Solexin sarjojen kanssa…

    Oli kyllä palanut tiivistekin huonoon kuntoon, uusi tiiviste oli muutaman sata kilometriä ajossa ja roskiin joutaa. Kansien vastapinnat plaanasin, enkä silloin joko huomannut tai edes älynnyt tarkistaa pakosarjan tilannetta, mutta vuoto ei ihan heti edes ilmennyt. Kumpi sitten oli syy, ja kumpi seuraus, pakosarjan pinta, tiiviste vai molemmat yhdessä..?

    Ja paljon mieluummin olisi tosiaan ottanut vain sen yhden vuotavan osion pois kuin koko sarjan. Työmäärä on moninkertainen jälkimmäisessä, ja siksi ehkä onkin odotuttanut sopivaa motivaatiota. Toisaalta, kun se kuitenkin piti irroittaa, ja toinen Tiina odotteli imupakosarjaa ilman ahdinta, niin tässä sai sitten yhdistettyä asiat…


    Tätä asennustapaa suosien on tullut vältettyä (ainakin toistaiseksi) imusarjan kierteiden korkkaaminen. Siis riittävän pitkä M7 ruuvi, jonka kaveriksi on kierretty mutteri, kierretään ensin ruuvi niin pitkälle kun kannessa kierrettä on ja kiristys hoidetaan sitten mutterilla tarvittaessa pitäen ruuvia aloillaan ettei lähde pyörähtämään mutteria kiristettäessä. Näin kierteen kuormitus pysyy vähäisempänä kun ruuvi ei kierry kannessa liitosta kiristäessä…

    #229685
    Akaile
    Akaile
    Osallistuja

    Tätä asennustapaa suosien on tullut vältettyä (ainakin toistaiseksi) imusarjan kierteiden korkkaaminen. Siis riittävän pitkä M7 ruuvi, jonka kaveriksi on kierretty mutteri, kierretään ensin ruuvi niin pitkälle kun kannessa kierrettä on ja kiristys hoidetaan sitten mutterilla tarvittaessa pitäen ruuvia aloillaan ettei lähde pyörähtämään mutteria kiristettäessä. Näin kierteen kuormitus pysyy vähäisempänä kun ruuvi ei kierry kannessa liitosta kiristäessä…

    Tämä oli mulla myös testikäytössä, mutta uutta imusarjaa laittaessa huomasin venyttäneeni hieman yläkierteitä kansista. Korjaantui onneksi M7 tapilla. Ts. niiden pulttien pitää todella olla riittävän pitkiä tai muuten muttereilla kuormittaa liikaa ylimmäisiä kierteitä.

    Espoo-Ke-Su
    Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71

    #229688
    Mika Koivunen
    Mika Koivunen
    Ylläpitäjä

    Asiasta kiinnostunut taho lupasi käydä kaasarin läpi ja tehdä kiinnitysmuutoksen Solexin imusarjaan.

    Kuinka isoja muutoksia tuohon imusarjaan pitää tehdä?

    Hyvinkää [Hy-Ri]
    Raid 24 Roses - Sätkäläinen.fi

    #229707
    Akaile
    Akaile
    Osallistuja

    Asiasta kiinnostunut taho lupasi käydä kaasarin läpi ja tehdä kiinnitysmuutoksen Solexin imusarjaan.

    Kuinka isoja muutoksia tuohon imusarjaan pitää tehdä?

    Kovin on filosofinen kysymys, riippuu keneltä kysytään? 😉 Käytännössä imupakosarjan pultit katkaistaan tasalle ja tehdään uudet reiät Weberin jaolle. Niihin sitten pinnapultit. Jotta vähän saadaan mukaan virtausoppia, imupakosarjan aukko kihnutetaan vaikkapa Dremelillä vastaamaan Weberin pohjaa, ts. ei jätetä kynnystä imusarjan ja Weberin välille. Muutoin se aiheuttaa pyörrettä ja hidastaa virtausta.
    Tämän kaiken voi välttää, kun löytää minimissään sen Visan DMTC:n imupakosarjan, tuohon sen DMTL:n pitäisi käydä suoraan.

    Espoo-Ke-Su
    Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71

    #229709
    Mika Koivunen
    Mika Koivunen
    Ylläpitäjä

    Kovin on filosofinen kysymys, riippuu keneltä kysytään?

    Kysymys esitettiin ottopojalle / oppipojalle, joten juuri tuollainen syventävä kuvaus on hyvä. Ajoin ajatuksella takaa varovaisesti sitä, että jos DMTx kaasutimella korjaantuu moni ongelma, kannattaako oikeesti toimivia ja sopivia imusarjoja vaikka ihan teettää pieni sarja? Siis sen jälkeen kun olet jakanut meille testaustulokset toimivista suuttimein koosta jne. Tiedän kyllä että suutinkoot on moottorikohtaisia, mutta hienosäätö on helpompaa, jos ”perusasetukset” on jo haettu.

    Hyvinkää [Hy-Ri]
    Raid 24 Roses - Sätkäläinen.fi

    #229733
    Akaile
    Akaile
    Osallistuja

    En mene vannomaan, että tulen pystymään antamaan yhtäkään oikeaa suutinkokoa ja syyn jo mainitsitkin tuossa. Lähinnä pyrin näyttämään valoa pimeyteen, jos joku tähän samaan ryhtyy. Tuo lambda ja FMI tai vastaava on oikeasti rahanarvoinen hankinta vaikka vakiokaasarillakin. Syy on siinä, että jos nykybensan vuoksi uudelleen optimoinnilla saa kulutuksesta 0,5-1 litraa pois niin hankinnan takaisinmaksu tapahtuu yhdessä kesässä puhumattakaan käyttömukavuuden lisääntymisestä.

    Imupakosarjoja en halua rusikoida ennakkoon sarjaa, sillä niidenkin hankintahinnat ovat nousussa. Ts. ken tähän leikkiin lähtee, etsii Visa Weberin imupakosarjan tai uhraa Solexin sarjan itse.

    Omien säätöjen tilanteesta: ykköskurkulla pieni alue, jossa seos ei pysy kurissa, vetää laihalle hetkellisesti. Loppukurkulla vetää todella nätisti. Kakkoskurkku toimii täydellä kaasulla ylämäessä, tietyssä kuormituksessa ja nelosella yli 5000rpm alueella. Tyhjäkäynti on todella rauhallinen ja sain tiettyä hötkötystä pois, jota oli Solexilla ennen. Liikkeellelähdön voi suorittaa näinä syksyn kylminä aamuina ilman ryyppyä ja tyhjäkäynnillä pysyy 1-3min startista. Odottelen tällä hetkellä postista pienempiä ilmasuuttimia ja paria emulsioputkea. Niillä jos saan ykköskurkun täysin kohdalleen niin sitten mahdollisesti pienennän kakkoskurkun suutinta vielä muutaman pykälän. Ehkä shokeeraavinta on, että siellä mennään jo nyt alle puolen millin halkaisijassa…!

    Espoo-Ke-Su
    Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71

    #229825
    Akaile
    Akaile
    Osallistuja

    Lego-ilmiö
    Jokainen lapsuudessaan Legoilla leikkinyt tietää, että kun isosta kasasta Lego-palikoita etsii jotain yhtä ja tiettyä palikkaa, sitä ei varmana löydy, vaikka se olisi ihan nenän edessä. Yleensä tuohon tilanteeseen paras lääke oli, kun etsi siinä sivussa jotain toista palikkaa niin se primäärinen etsintäkohde astui esiin. Näin kävi tälläkin kertaa.


    Oliko nyt Jojensuusta vaiko Tornion keskusvarastolta, kun vinkkasivat, että kysyppä vielä Sitroselta, kun heillä on visabokserin osia ollut…”Niin, tosiaan…” kulki ajatukseni tuolla hetkellä.
    DMTC saapui postiluukusta eilen ja nyt pääsi tekemään vertailua ihan lähietäisyydeltä. Yllättävän tiukka ja räpeltämätön tuntui olevan tämä yksilö ja väittäisin, että loppupään VO6/664 tai 644 visan kaasari on tämä. Syy on siinä, että V06/630 Solexissa ei ollut tyhjäkäynnin sähköistä magneettiventtiiliä, kun taas uudemmassa 644 Solexissa oli.

    Imupakosarjassa muutama teräsknööli, jota ei sätkässä ole, mutta muutoin hyvin samanlainen kampe.
    Ja sitten kuvat ympäriinsä, jos jotain jäi Leboncoinin kuvista näkemättä:




    Jälkipolville todistusaineistoa tehtaan suuttimista:

    Joka yhtään on suuttimien kanssa pelannut, ymmärtää varmasti kutkutuksen kokeilla mitä tapahtuu, kun tällää nämä kiinni DMTL:ään? Ainakin mulla se oli ihan ensimmäisenä mielessä. Vastaus on, että tulvi polttoainetta kuin Eero Kakon kellari Martti Mielikäisen sketsissä! Voe helevettilääne, ei edes käyntiin lähtenyt!! 😀
    Aluksi luulin, että emulsioputki aiheuttaa ykköskurkun tulvinnan ja käyntiinlähtemättömyyden, mutta siinä tovin raplattuani syylliseksi löytyi 165 ilmasuutin. Tämä on hyvä, koska nyt olen saavuttanut ykköskurkun ilmasuuttimen koon alarajan, eli tiedän, että sen alle ei pysty menemään. Ts. jälleen kapenee tilattavien suuttimien varianssi.

    F36 emulsioputki paransi heräämistä, eli bemarin suutin oli vienyt selkeästi koneen heräämistä 1000 kierrosta ylemmäs (Solexiin verrattuna), mutta tällä sen sai takaisin. Sen jälkeen kokeilin vielä muutamaa kombinaatiota ja sain jo hymyn huulilleni, mutta testilenkin kotimatkalla löysin itseni starttaamassa bussipysäkiltä vuoronperään köhimisen kanssa. Jotain meni kaasarissa tukkoon ja sillä tiellä ollaan tälläkin hetkellä. Välillä toimii normaalisti ja välillä ei. Tänään näytän kaasarille isoa kompuraa. Elämä on.

    Espoo-Ke-Su
    Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71

    #229830
    Antti Ruusu
    Antti Ruusu
    Osallistuja

    Tuo Lego vertaus on kyllä niiin totta! 🙂
    Kaasareista en mitään ymmärrä, mutta mukava näitä sun projekteja on lukea. (odotan innolla kyseisen auton valoprojektin tuloksia)
    Rättäri mulle ensimmäinen kaasari auto, kaikki käyttöpelit olleet aina ruiskuja. ”Ruiskusukupolvea” kun olen, mutta pakkohan noitakin on alkaa opiskelemaan… ellei sitten ruiskua rakenna 😀

    Citroen 2cv4 602cc 1971 / Citroen C4 Picasso Puretech 130 A 2018 / Peugeot 2008 VTI 82 2013

    #229841
    Akaile
    Akaile
    Osallistuja

    ….odotan innolla kyseisen auton valoprojektin tuloksia)
    …. ”Ruiskusukupolvea” kun olen, mutta pakkohan noitakin on alkaa opiskelemaan… ellei sitten ruiskua rakenna

    Kieltämättä tämän kulkimen sähköprojekti on lykkääntynyt pahasti ja osittain siihen on vaikuttanut tämä kaasarihanke. Toisaalta, H4 kanttiumpiot ovat antaneet niin hyvin valoa, että en ole tehostusta nyt vähään aikaan kaipaillutkaan. Kesällä laitettu GS:n laturi kyllä mahdollistaa suunnitellut jatkotoimenpiteet, mutta pitäisi varastaa se aika jostain.

    Tee ihmeessä ruisku. Niitä(kin) on liian vähän Suomessa ja niissä erityisesti ristikkäiskokemukset eri naitoksista olisi hyödyllisiä koko kolleegiumille jaettuna. Tämä oma tämänhetkinen lähtökohta tähtää toisenlaisiin juttuihin, mutta kieltämättä moni näistä ongelmista olisi hoidettavissa mukavasti kabiinista tabletti/läppäri sylissä.

    Espoo-Ke-Su
    Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 20)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.