Tämä aihe sisältää 224 vastaukset, 29 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi Mika Koivunen Mika Koivunen 12.4.2016 klo 16:29.

Esillä 15 viestiä, 31 - 45 (kaikkiaan 225)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #171372
    Isoo-Jukka
    Isoo-Jukka
    Osallistuja

    Sätkällä pääsee lyhyitä matkoja jopa 1-pyttyisenä.

    Joskus Kreikassa korkkasi tulpankierre, niin kierrettiin ylimääräistä ohutta rautalankaa tulpan ympärille ja saatiin tulppa sen verran tarraamaan reikäänsä kiinni, että kesti hyvin Italiaan, jossa asiantuntija laittoi siihen uudet jengat.

    #171373
    Mika Koivunen
    Mika Koivunen
    Ylläpitäjä

    @masa wrote:

    Pienimmällä vaivalla selviää laittamalla Helicoili kansi paikallaan. Minulla on tarvittavat työkalut. Jos vaikka ajat tänne Tuusulaan, niin laitetaan kierre kuntoon.

    Kiitos Masan pysyy tulppa taas paikallaan! Alkaa valjeta mitä tuo kiltahenki tarkoittaa 🙂

    Sen sijaan Sitrosen tarvikehuohottimen toimivuus on yhtä huono, kuin alkupeäisen jonka kumi oli kolmesta kohtaa poikki. Seuraava testi Burtonin korjaussarjalla, joka odottaa jo matkahuollossa.

    #171374
    Mika Koivunen
    Mika Koivunen
    Ylläpitäjä

    Pystyisikö joku ottamaan kuvan ja/tai kertomaan missä 2CV6 kulkimen alkuperäinen öljynpaineen merkkivalo on ja minkänäköinen? Tuo mun kuljin kun on nelkku ja siihen vaihdettu kutosen kone, mutta kukaan ei ole vaivautunut laittamaan merkkivaloa toimimaan.

    #171375

    Pieni punainen merkkivalo koelaudassa,, kytkentä seuraavan lainen..
    Otetaan virta siihen polttimon toiseen nastaan virtalukon jälkeen..
    Siitä toisesta polttimon nastasta taas vedetään johto paineanturille joka on tai asennetaan
    vasemman elikkä kuskinpuolen sylinterin alapuolelta koneen lohkosta..
    Joko siellä on tulppa tai sitten valmiiksi jo paineanturi ennestään asennettuna..
    Lamppu on saman näköinen kun muutkin jo olevat merkkivalot..
    💡

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #171376
    Akaile
    Akaile
    Osallistuja

    Ja koska kyseessä on 1975 niin ilmeisesti kojetaulu on ruskea muovinen isolla mittarilla? Tuolloin merkkivalo normaalisti tällääntyy ratin vasemmalle puolelle noin polven korkeudelle, josta löytyy jo ennestään vilkun ja pitkien merkkivalo? Toinen vaihtoehto on sovittaa merkkivalo katkaisijapaneeliin nopeusmittarin oikealle puolelle, mutta tuolloin huonoa on merkkivalon huoltotoimenpiteet ja hyvää sen näkyvyys.

    Espoo-Ke-Su
    Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71

    #171377
    Mika Koivunen
    Mika Koivunen
    Ylläpitäjä

    Kiitos, Akaile ja MHM. Ei kellään sattuisi olemaan ylimääräistä tuollaista merkkivaloa? Kyseessä tosiaan isolla mittarilla ja mittaristo ruskeaa muovia. Miten tuo sijoittelu tuossa vasemmassa alakulmassa pitkien ja vilkun merkkivaloon nähden?

    Saattaisin olla kiinnostunut myös pikkumallin mittarista ja sen paneelista. Pienoinen hinku olisi laittaa kulkimeen öljynlämpö ja kierroslukumittari ja tuohon pikkumittarin paneeliin taitaisi saada kaksi 50 mm mittaria saada sopimaan tyylikkäästi. Ajattelin “patinoida” jostakin uudenmallin mittarista vanhan tyyliseen muokkaamalla mittareiden pohjan ja neulat tyyliin sopivaksi.

    #171378
    Akaile
    Akaile
    Osallistuja

    Tässä ketjussa on vähän aiheeseen liittyvää ja yksi toteutustapa, jonka tein yhteen sätkään:
    viewtopic.php?f=10&t=7696&hilit=s%C3%A4hk%C3%B6j%C3%A4

    Jos kukaan ei vielä vastannut yv:nä niin alkuperäisiä merkkivaloja löytyy kyllä varmasti ostoilmoituksella. Väreinä löytyy punaista, keltaista, vihreää, sinistä ja linssin viimeistelynä joko kromi tai musta. Sätkän omat paino- ja kierto- ja vetokytkimet ovat myös “kovaa tavaraa”, joten niitä kannattaa hyödyntää, mikäli mahdollista.

    Kierroslukumittareista löytyy keskusteluja haku-toiminnolla ja samaten öljynlämpömittarin asentamisesta. Itse asentaisin (ja asennankin tässä josssain välissä) anturin Bilteman muokatulla adapterilla öljynsuodattimen alle.

    Espoo-Ke-Su
    Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71

    #171379
    Masa
    Masa
    Osallistuja

    Öljynpaineen merkkivalo on sillä kohdalla missä sulla oli se joku vihreä painonappi. Todennäköisesti on sitä reikää sen verran suurennettu ettei alkuperäisen mallinen öljynpaineen merkkivalo siihen enää sovi. Muutenkin se on mielestäni huono paikka. Ei juuri näy. Toisaaltaan onko öljynpaineen merkkivalo sätkässä edes tarpeellinen? En ole koskaan kuullut, että öljynpaineen merkkivalo olis syttynyt muuten kuin rikkoontuneen anturin takia. Sekin on rikkoonnuttuaan alkanut vuotamaan ja ehkä myös pienentänyt paineita kun öljyt on tulleet pihalle. Näin mietittynä ehkä korvaisin sen anturin tulpalla ja olisin huolehtimatta paineista. Wanhuksissahan ei öljynpainevaloa ollutkaan. Ensimmäisen sätkäni ostin 40v sitten enkä ole tähän päivään mennessä kuullut, että öljynpainevalo olisi pelastanut sätkän koneen tuhoutumisen. Suurimmat ongelmat ovat olleet juuri anturin hajoamiset.

    #171380
    Mika Koivunen
    Mika Koivunen
    Ylläpitäjä

    Ok, tuo öljynpaineen merkkivalon tärkkeys tulee jostain takaraivosta, ei tosiaan ehkä ole välttämätön. Se vihreä nappi oli pissapoika, missäs se on ollut alunperin, vai onko ollut ollenkaan?

    Kaipaan kuitenkin tuon veetuilevan virtalukon takia, sitä öljynpaineen merkkivaloa ehkä sytytysvirran merkkivaloksi. Tuntuu että että tossa virtalukossa on ollut joskus startti ja sen palautusjousi puuttuu, tai sitten ei. Joka tapauksessa avain kiertyy helposti sen verran yli normaali virta-asennosta että sytytysvirta katkeaa. Nyt virran päällä olo pitää katsoa bensamittarista, joka toimii hyvin silloin kun tankki ei ole kovin tyhjä 😉

    #171381
    Jasu
    Jasu
    Osallistuja

    Edellisen moottorini kyseinen valo “pelasti” useammankin kerran. Viimeiset vuodet kun öljynkulutus oli vähän reipas, ollen lopulta litra sadalle kilometrille. Sai aika yhtenään olla lisäämässä, eikä aina tiennyt paljonko sitä kulunut oli, mutkassa tuo vilautuksellaan kertoi vähyydestä…

    Samaisessa moottorissa oli sitäkin että kovempaa ajaessa lämmöt nousi, ja öljynlämpöjen ollessa 120 astetta ja yli, tyhjäkäynnillä paineita löytyi sen verran huonosti että valo vilahteli…

    Nykyisen moottorin kanssa ei moisia ongelmia ole, vaan nyt on sitten ongelmana ettei kesälläkään meinaa öljyt lämmetä…

    #171382
    Mika Koivunen
    Mika Koivunen
    Ylläpitäjä

    Millä tavalla olette ratkaisseet tuon öljynlämpömittarin anturin kiinnityksen ja sijoituksen. Ketjun aikaisemmassa linkissä oli ilmeisesti käytetty jotakin Bilteman suodin jalkaan tulevaa adapteria. Mutta onko mitään muita ratkaisuja tehty?

    #171383
    Jasu
    Jasu
    Osallistuja


    Näin on muutamaan moottoriin tullut laitettua.

    #171384
    Akaile
    Akaile
    Osallistuja

    Olen vähän samaa mieltä Jasun kanssa tuosta valon tarpeellisuudesta. Yhden kerran -28:sta käynnistettäessä ei nostanutkaan paineita ja kone rupesi kalkattamaan, ennenkö uskoin, että nyt ei todellakaan nouse paineet. Piti tuolloin työntää lämpöiseen talliin sulamaan ja sen jälkeen tuossa koneessa oli pieni sivuääni ennen seuraavaa koneremonttia 😆 (Kesti tuolloinkin yli 300tkm ja kampi taitaa olla edelleen ajossa toisessa kulkimessa 😆 )

    Toinen hyödyllisyys tuli havaittua Visa-projektini kanssa, kun teki samaa kuin Jasulla, eli mutkassa välkytteli öljyn ollessa alarajassa. Männänrenkaat/pytyt olivat tuolloin liian väljät.

    Tyhjäkäyntisuuttimen tukkeutuessa öp-merkkivalo on hyvä herättäjä varsinkin, jos kulkimen äänieristys on kunnosssa. Risteykseen rullatessa ja ration pauhatessa on muutaman kerran syttyvä valo herättänyt meikäläisen 😆

    Espoo-Ke-Su
    Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71

    #171385
    HENKKA
    HENKKA
    Osallistuja

    Olen laittanut lämpömittarin anturin kuskin puoleiseen kanteen. On siinä ollut jo kauan. Kannessa lämmöt saattavat olla hieman alemmat kuin lohkossa. Etuna on sen helppo asennus. Sopiva mutteri ja pari kupariprikkaa. Asennus alapuolelle keskelle ja siinä se on. Nylocmutterit taisivat löytyä GS.n alatukivarresta, jos en hirveän väärin muista.

    #171386
    Masa
    Masa
    Osallistuja

    No onhan siitä öljynpainevalosta sittenkin hyötyä ollut, vaikka omalle kohdalleni ei ole sattunutkaan muuta kuin muutama vuotamaan alkanut anturi. Se valon alkuperäinen paikka on kuitenkin aika pimennossa. Parempi paikka olis vaikka siinä lasinpyyhkimien kytkimen alapuolella.

    Kuten Henkka kirjoitti, niin venttiilikopassa on hyvä paikka lämpömittarin anturille.

Esillä 15 viestiä, 31 - 45 (kaikkiaan 225)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.