Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Tyhjäkäynti

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 18)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #267772

    2cv6 kakskurkkusella kenkkuilee; lähtee hyvin käyntiin ja toimii ajossa hyvin mutta kun pysähtyy niin ensin tyhjäkäynti turhan kova ja sitten 5-10 sek kuluttua putoaa liiankin alas. mekanismi palauttaa kuten pitääkin ja siksi ei mene jakeluun mikä mättää. löytyisikö ehdotelmia? t Mikko

    #267794

    Oireet voisi viitata myös ilmavuotoon. Etenkin tuo kierroksien hidas laskeaminen.

    #267808

    Mulla autto vastaavaan vaivaan tyhjäkäynti suuttimen putsaus.
    Ja päästin paineilmaa myös suuttimen reikään.

    • Tätä vastausta muokkasi 3 vuotta, 11 kuukautta sitten tati.
    #267839

    Hei.

    Minulla ilmaantui Edelliskesänä Gotlannin reissulla vastaava vika. Porukalla yritettiin sitä selvittää, mutta ei oikein tuntunut valkenevan. Ajoa ei vika sinänsä estänyt, mutta onhan se harmillista, kun kierrokset vaeltaa.
    Kotiin tultuani tutkin kaasu-ilmanvaihdon huolellisesti ja havaitsin kaasarista imusarjaan menevän kumiputki-mutkan olevan alapuoleltaan hapertunut ja halkeilevan.
    Teippasin aluksi putken sähköteipillä… ja kas vika korjaantui.
    Uusi mutka oli helppo hankkia ja laittaa paikalleen. Käynti on ollut tasainen siitä alkaen. 🙂

    #267842

    hei, kiitos vinkistä, tutkin asian.

    #274839

    Morjens
    Pikkuhiljaa kuljinta katsastukseen valmistelen.
    Kaasuttimena on kaksikurkkuinen kaasari jossa kyljessä tunnus 2cvmcc. Ymmärrykseni mukaan taitaa olla uustuotantoa, joka jäljittelee Solexin kaksikurkkuista? Eli tyhjäkäynti on hukassa. Lähtee ryypyn kanssa käyntiin hyvin mutta kun yritän laskea kierroksia vähänkin pienemmäksi pienentämällä ryyppyä niin ei pysy käynnissä lainkaan vaan sammuu. Käytin lämpimäksi ja toimii ihan samalla tavalla.
    Mistä lähtisin purkamaan ongelmaa? Olisiko jollakulla vaikka laittaa kuva / linkittää tähän kuva kaasarista perussäätöohjeineen?

    Hannu

    #274845

    Hei,

    ei ole kokemusta ko. kaasuttimesta, mutta kyllähän tuo siltä kuulostaa että tyhjäkäyntipiiri ei toimi. Paineilmaa tyhjäkäyntisuutttimeen ja kanaviin.

    #274847

    Onko tyhjäkäyntiseosruuvi kiinni, tai liian kiinni?

    #274865

    Jatketaan tästä ja kysytään, että mitenkäs yksikurkkuinen kaasari eli mitenkäs siinä säädetään yleensä tuota tyhjäkäyntiä. Löytyy pari potentiaalisen näköistä ruuvia vaan onko se mikään niistä ja jos on niin mikä se toinen on.

    Tuli säädettyä ryyppy niin, että on oikeasti kokonaan kiinni kun kytkin on kokonaan sisässä. No nyt sitten ei tykkää oikein käydä tyhjänä kylmänä tai lämpimänä.

    Kuva kertoo enemmän kuin…

    #274874

    Kuvauksen perusteella vaikuttaisi tyhjäkäynti seos liian laihalta. Lähtisin kokeilemaan kiertämällä seosruuvi B auki.

    #274876

    Olettaen tietysti että tyhjäkäynti suutin on auki ja puhdas. Pelkkä paineilma ei aina auta.

    #274880

    Tuossa kaasarissa on pari perus juttua mitkä eroaa muista. Ensin tyhjäkäynti suutin on toi latta ruuvarilla aukaistava suutin näkyy kuvassa. Toinen että tuohon kaasuläpän akselilla olevaan ruuviin missä on mutterilla lukitus ei saa koskea, se on tehtaalla säädetty niin että kaasuläppä on ihan pikkuisen auki että läppä ei takerru runkoon sulkeutuessa. Tuolla A-ruuvilla säädät tyhjäkäynti kierrokset kun olen B-ruuvilla säätänyt seokset kohdalleen. Seoksen säätö tapahtuu että kierrät ruuvia aukipäin niin kauan kun kierrokset nousee, voit kääntää vähän yli mutta kierrokset putoaa joten käännä takaisin missä kierrokset olivat suurimmat. Tämän jälkeen säädät A-ruuvilla haluamasi kierrokset. Kaasarin pensan pinta pitää olla 25mm ilman kohoa ja säädetään neulaventtiilin alla olevilla tiivisteillä. Tuo 8mm avaimella avattava suutin näkyy kuvassa on Bybass suutin joka vaikuttaa kaasuläpän avauksen bensan saantiin ja jos tasakaasulla ajaessa vähän nykii niin tuota suutinta voi vähän suurentaa esim jos se on 55 niin ensin vaikka 58, kannattaa kokeilla autoa joka suurentamisen jälkeen. Tämän säätäminen ei vaikuta tyhjäkäyntiin. Toivottavasti jotain ymmärsit on vähän vaikea selittää näin kirjoittamalla. Lisäys vielä että tuo 8mm suutin on muissa kaasareissa tyhjäkäynti+Bybass suutin joten tässä kaasarissa on kummallekkin oma suutin.

    Kari Nieminen
    Järvenpää
    Tu-Jä-Ke

    • Tätä vastausta muokkasi 2 vuotta, 10 kuukautta sitten Kari Nieminen.
    #274884

    Tuossa kaasarissa on pari perus juttua mitkä eroaa muista. Ensin tyhjäkäynti suutin on toi latta ruuvarilla aukaistava suutin näkyy kuvassa. Toinen että tuohon kaasuläpän akselilla olevaan ruuviin missä on mutterilla lukitus ei saa koskea, se on tehtaalla säädetty niin että kaasuläppä on ihan pikkuisen auki että läppä ei takerru runkoon sulkeutuessa. Tuolla A-ruuvilla säädät tyhjäkäynti kierrokset kun olen B-ruuvilla säätänyt seokset kohdalleen. Seoksen säätö tapahtuu että kierrät ruuvia aukipäin niin kauan kun kierrokset nousee, voit kääntää vähän yli mutta kierrokset putoaa joten käännä takaisin missä kierrokset olivat suurimmat. Tämän jälkeen säädät A-ruuvilla haluamasi kierrokset. Kaasarin pensan pinta pitää olla 25mm ilman kohoa ja säädetään neulaventtiilin alla olevilla tiivisteillä. Tuo 8mm avaimella avattava suutin näkyy kuvassa on Bybass suutin joka vaikuttaa kaasuläpän avauksen bensan saantiin ja jos tasakaasulla ajaessa vähän nykii niin tuota suutinta voi vähän suurentaa esim jos se on 55 niin ensin vaikka 58, kannattaa kokeilla autoa joka suurentamisen jälkeen. Tämän säätäminen ei vaikuta tyhjäkäyntiin. Toivottavasti jotain ymmärsit on vähän vaikea selittää näin kirjoittamalla. Lisäys vielä että tuo 8mm suutin on muissa kaasareissa tyhjäkäynti+Bybass suutin joten tässä kaasarissa on kummallekkin oma suutin.

    Super, kiitos Kari kun kirjoitit tämän “paperille”. Joku ylläpitäjistä voisi tallentaa tuon tonne wikiin.

    #274894

    Ja huomaa että molemmat säätöruuvit vaikuttaa seoslukemaan. Säädä siis vuorotellen kierros ja seosruuvia.

    #274901

    Molempia pitää kiinni asennosta kääntää auki päin että saa käymään tyhjäkäyntiä vaikka noin 1000-1100 kierosta minuutissa. Siitä alkaa säätäminen ja olen Matin kanssa eri mieltä A-ruuviin ei kosketa ennen kuin B ruuvi on säädetty kuten neuvoin, ei siis vuorotellen. Molemmat vaikuttavat seos lukemaan mutta näin on Solex ohje. Tämän voi tehdä pari kertaa niin saa säädön tarkemmin paikalleen. Anteeksi Matti kun olen eri mieltä mutta luulen olevani oikeassa tai löytämäni ohje oli sellainen, en muista mistä löysin Solexin ohjeen mutta noin olen tehnyt ja hyvin toimineet. Ja se korkeus on 25 +/- 1mm tiivisteen kanssa.

    Kari Nieminen
    Järvenpää
    Tu-Jä-Ke

    • Tätä vastausta muokkasi 2 vuotta, 10 kuukautta sitten Kari Nieminen.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 18)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.