Etusivu Foorumit Päävalikko 2cv-projektit Tinsku, taas ajossa, Flex Fuel päivitystä, toimii…

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 31 - 45 (kaikkiaan 146)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #140093

    Tästä se syntyy..?

    Elikkäs, lattialla näkyy Visan Weber -kaasuttajalle tarkoitettu imu-pakosarja jossa on kiinni Bx 19GTi:n kaasuläppärunko, suuttimet Cosworth -Sierrasta, L3 -Jetronic muokattuine johtosarjoineen Bx:stä, kuten myös bensapumppu. Alkuperäinen tankki lisätyillä 8mm ja 10mm putkiliitännöillä… Kieppi bensaletkua tietenkin, sellaista enempi paineen- ja lämmönkestävää (kuorma-auton jarruletkua), kuuluu asiaan. Sekä kameran takana lymyilevää luovaa hulluutta…

    Saas nähdä miten huomenna käy, saako moottorista ajettavan vai pitääkö palata entiseen ennen MegaSquirtin valmistumista..?

    Enempi kuvia täällä, yritän muistaa räpsiä niitä lisää ja päivitellä kuvaämpäriin…

    #140094

    Päivän tilanne..:

    Eka käynnisty suorastaan säikäytti, lähti kuin palmun alta. Virrat päälle, bensapumppu järjesti bensalle paineita, sit varovainen tönäisy vetostartin kahvasta ja siinä se kävi..! Nätisti tyhjää, sit hetken lämmiteltyään kokeilin jotta seuraisiko tuo kaasun komentoja… Hieman vaati kuristusta imuaukkoon ilmamäärämittarille (siis tarkoittaa että suodattimella tämä järjestyy) että suostui käymään nätisti…Mutta näin nöyrää kaasunseuraamista en ole tältä moottorilta vielä aiemmin kuullut…

    Jatkoa seuraa, pakoputket paikoilleen, ilmamäärämittarille teline, piuhoja kiinnittäen, kaasuvaijeri Heinolan varastosta noutaen yms pientä. Tai saattaa sitä “joutua” ajamaan jollain kaasuvivuston kyhäelmälläkin…

    Lisää kuveja ämpärissä.

    #140095

    Eka koeajokin jo takana on. Eilinen päivä meni melkein kokonaan Heinolan varastoa tyhjentäessä, sekä etsiessä siinä samalla tähän projektiin tarvittavia palikoita, kuten kaasupetaalia, kaasuvaijeria ja vaijerin kiinnikettä metsästäessä järjettömän tavaramäärän keskeltä… Lambda-anturikin on jossainpäin osakasaa, sille pitäisi vielä pieni elektromystiikkapaketti väsätä jotta pääsisi säätämään seokset lähemmäs oikeata… Ettei tulisi männänpäällysmajava käymään…


    Tuo kamalannäköinen kumitöttöröjutska vielä sivistyneemmän oloiseksi muuttuu ennen “oikeita ajoja”, tähän testiajoon tuokin vältti aivan hyvin. Vielä pitäisi ratkaista ilmansuodatinkysymys, sekä miten koko paketti kiinnittyisi konetilaan-eikä paikkakaan näille vielä selvillä ole… Ja nämä em. palikat taas määrää piuhanipun sijaintia… Niin, vielä kun saisi varapyöränkin tuonne pannuhuoneeseen mahtumaan, nyt tuntuu hieman ahtaalta sitä ajatellen…

    Josko tuonne tänään sen Lambaada-anturin kiinni saisi..? 🙄

    #140096

    UIJ JUI JUI kun kuulostaa hyvältä 🙂 Eli onko kone sama, mutta pakosarja vaihdettu?

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #140097

    Vastaan kuvien perusteella itse: on 😀 . Mutta mikä on syy niihin cosworthin suuttimiin ja miten ylipäänsä olet laskelmoinnut nuo bensapuolen asiat? 0.6cc VS. 1.9 litraa? Odotan innolla kulutuslukemia ja tehoperstuntumaa.

    NM. taas pitäis säätää kaasaria.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #140098

    Kone sama on, kaikki muutokset “wanhaan hywään” koneeseen tehty on.

    Syy niihin isoihin suuttimiin on siinä että ruisku on nelisylinterisestä (ä 170cc/min) ja nyt käytössä on vai kaksi (ä337cc/min) suutinta…

    Ja bensanpaineita kun laski 0,5baria niin kiva käynti löytyi..!

    #140099


    Lisää ajoa takana, seokset taitavat olla paremmin kohdillaan näillä bensanpaineilla. Onneksi kotona oli useampikin paineensäädin, sopivasti vielä eri paineilla.


    Seoksia väijyy tällainen. Xm:stä evakuoitu osa. Ämpärissä on muutama kuvatus enemmän…


    Kuskille infoa jakelee LED-patsas, toistaiseksi vain yhdellä värillä mutta tämä asia korjaantuu heti kun tämän köyhtymisen lopetan ja käyn ostamassa muitakin värejä…


    Ruiskulle moottorin lämmöstä jotain kertoo tämä. Vanha bensapumppu poistui toimettomana odottamaan uutta käyttökohdetta. Jos vaikka toisen kulkimen joskus käyttöön ottaisi, tai sitten myisi toimivan osan jollekin tarvitsijalle..?

    #140100


    Taitaa vielä peltikin kiinni sopia, kuten varapyöräkin edelleen pellin alle…

    On tuossa vaan yllättävän paljon kaikenlaista pientä näperrettävää ennenkuin sillä arvaa kovinkaan kauaksi tallista poistua… Ja väliin kun tulee kaikenlaista pientä muutakin askarreltavaa, kuten laina-auton jakopään remppaa, öljynvaihtoa yms… Ja varaosia laina-autoon kaupungista… Eikä välimatkaa talliin ole kotoa kuin 34km..!

    #140101

    Missä mennän, tilannekatsaus? Ihmetelläänkö Kujjeiluissa enemmän?
    😆 😯 😳

    #140102

    @Citroman wrote:

    Missä mennän, tilannekatsaus? Ihmetelläänkö Kujjeiluissa enemmän?

    Kotipihan parkkiruudussa, siis 34km:n päässä verstaalta. Ja juu, Kujjeiluihin on tarkoitus saapuilla… Bensaa ruiskutellen… 😉

    Meinasi tilanne mennä huonoksi, etenemisen suhteen, kuten ehkä ostopalstalta joku huomasikin. Omaa tyhmyyttäni tietenkin..! En huomannut imuputkeen laittaa “oravaneroitinta”, joten bensapunppuun tietenkin osasi joku “knööli” mennä jumittaen koko punpun… Ei siitä ainakaan hiilet lopussa ole, ampeerimittari menee hyvin kymmenen ampeerin lukemille, punpun pitäen pienen jysähdyksen…

    Mutta nyt laite kulkee, purkamolta löytyneen Seat Ibizan punpun voimin. Tosiasiassa kyseessä on tasan sama punppu, joku Boschin 0 280… alkuinen laite.

    Hieman laihalla tuntuu vain toistaiseksi käyvän, pitää varman hankkia säädettävä bensanpaineensäädin. Seosmittari väittää Lambaada-anturin antaman arvon olevan jossain 0,3 voltin:n huitteilla, kun tavoite olisi about 0,5 volttia. Mutta kun vain arvo pysyy yli 0,3:n niin ei huolta olla pitäisi…

    Käyntiin tu lähtee kun vain vähän “närkkää” vetostartin nupista. Heti käy kaikilla pytyillä kuten pitääkin. Ja tasaisesti. Ilman mitään yskimisiä… Myös kylmäkäyntirikastus toimii, ja rikastus poistuu hetken lämmettyään kuten pitääkin. Tämä selviää tuijottamalla seosmittarin LEDipatsasta, käynnistäessä syttyy kaikki kymmenen LEDiä, hiljalleen näytöstä häviää ylimääräiset pois.

    Kyllä se tästä etenee, pitää lähteä johonkin korjaamolle tarkistuttamaan nuo seokset oikeasti… Ottavat vaan mokomat rahaa siitä… Eikä sitä oikein olisi ylimääräistä…Ellen sitten saa puhuttua jotta lähtisivät mielenkiinnosta selvittämään enempi talkoohenkisesti tätä asiaa..? 🙄

    #140103

    Älä huoli, toissapäivänä kävin säätämässä mittarilla tiinani toista kertaa tänä kesänä ja kohta lähden säädättämään yhden toisen sätkän katsastusta varten… 10e kerta maksaa näillä leveysasteilla.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #140104

    Kävin kysymässä pakokaasumittausta tutulla korjaamolla, ottavat vaatimattoman 6€ mittauksesta ja jos säätämisen puolelle mennee niin sit halvimmillaan on vartin homma 22€… Hintaa kuulemma voi hieman soveltaa… Oli vain mokomasta mittarista joku palikka särki… 🙁

    Vaihdoin sit kuitenski toisen ällirasia/ilmamäärämittaripaketin, moottorin luonne muuttui aivan toiseksi… Nyt pystyi verstasta kohti ajellessa pitämään yli 80km/h nopeuksia ilman turhia nypytyksiä ja ahdistuksia…

    Kyllä se tästä vielä iloksi muuttuu..! 🙄

    #140105

    Katsastuksessa (taas) tänään, edellisen kerran heinäkuun lopulla. Tällä kertaa ilman vikamainintoja, eli takaiskarit olivat parantuneet sekä pyöränlaakerin väljyys poistunut parin kuukauden aikana..? Selkeitä tulkintatyyppisiä vikapaikkoja siis…

    Mutta oli tuosta hyötyäkin, sain seokset säädettyä kohdilleen kun sopivasti kysyin että saiskos letkunpään työntää pakoputkeen ja ihmetellä mittalaitteen arvoja. Oli rumasti laihalla, pitäisi näemmä olla laajakaistalambda putkessa oikeita säätöjä varten… Siinä sitten ruuvasin ruiskua, katsastussetän väijyessä sivussa. Aikani pyörittelin ja sitten kun olin mieleisekseni mielestäni arvot saanut niin kysäisin että mitäs mieltä arvon setä olla mahtaa. Jotain kyseli että “onkos tuossa ruiskussa closed-loop lambdasäädössä ja olinko laittanut katalysaattorin putkistoon… Johon totesin ettei kumpaakaan ole… Pienen säädön jälkeen olisi mennyt kepeästi kattiautojen, vieläpä vähäpäästöisten, rajoista läpi, lambda-arvon pysytellessä 1,001-1,007 välillä vaikka ruiskussa ei mitään takaisinkytkentää seoksien mukaan olekaan..!

    Tässähän voisi iloita “ilmaisesta” päästömittauksesta ja seosten säädöstä, mutta mielestäni koko käynti oli turha joten katson seossäädön maksaneen 44€. Edellisen katsastusaikoja koskeneen lakimuutoksen mukana tulleesta lapsuksesta. Aiemmin oli että katsastuksilla piti olla vähintään kahdeksan kuukautta väliä, aiemmin ei onnistunut koko käynti, nykyään ei tätä sääntöä enää ole. Alunperin meinasin hauskuuttaa katsastuspaikkaa käymällä uudestaan heti Ruotsin reissun jälkeen eli pari viikkoa edellisestä katsastuksesta, mutta ei sitten rahaa eikä oikein aikaakaan siihen ollut.

    Rahastusta koko touhu!!!

    #140106

    Niin on! Sillä kiusataan osaavia ihmisiä sekä meitä muita, jotka osaa ei! Mutta kiusataan takaisin 😀 .

    #140107

    Eniten olen ihmetellyt tuota katsastuksen hintaa josta oli myös lehtikirjoituksia pari viikkoa sitten. Ennen euroja katsastus maksoi 100mk eli 17e. Eurojen myötä 20e , ja siitäkin jo konttorin tädille avauduin, “ai tähänkin on tullut eurokorotus” johon virkailija ei kommentoinut mitään!? Nyttemmin tuo samainen toimitus maksaa tuon 44e vähintään ja olen kanssa ihmetellyt, että mistähän tuo yli 20e korotus on tullut? Maksaa vuosi vuodelta enemmän turhanpäiväisestä autoinssin vittuilusta?

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

Esillä 15 viestiä, 31 - 45 (kaikkiaan 146)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.